Nog niet veel animo voor click & collect; 25 Utrechtse winkeliers willen afhaalpunt opzetten Nog niet veel animo voor click & collect; 25 Utrechtse winkeliers willen afhaalpunt opzetten

Nog niet veel animo voor click & collect; 25 Utrechtse winkeliers willen afhaalpunt opzetten

Nog niet veel animo voor click & collect; 25 Utrechtse winkeliers willen afhaalpunt opzetten
In Utrecht lijkt nog niet zoveel animo te zijn voor de click & collect-optie die winkels vanaf komende woensdag mogen bieden. Volgens de gemeente hebben ongeveer 25 winkels in de binnenstad aan Centrum Management Utrecht (CMU) laten weten gebruik te gaan maken van Click & Collect.

In Utrecht lijkt nog niet zoveel animo te zijn voor de click & collect-optie die winkels vanaf komende woensdag mogen bieden. Volgens de gemeente hebben ongeveer 25 winkels in de binnenstad aan Centrum Management Utrecht (CMU) laten weten gebruik te gaan maken van Click & Collect.

Met click & collect kunnen mensen bij een winkel online of telefonisch een bestelling plaatsen en die vervolgens, minimaal vier uur later, in de winkel zelf ophalen. Ze krijgen daarvoor na de bestelling een tijdvak, zodat drukte en rijen voor de winkel voorkomen worden.

In de Utrechtse binnenstad hebben volgens wethouder Anke Klein 25 winkels concrete plannen voor een click & connect-punt. Zij richten komende week in hun deuropening dus een afhaalpunt in waar mensen hun bestelling kunnen oppikken. Het is volgens de gemeente niet toegestaan om bijvoorbeeld op de stoep kraampjes of andere afhaalpunten op te bouwen.

Kat uit de boom

De wethouder denkt dat er komende tijd wellicht nog meer winkels bij gaan komen. “Winkeliers kijken misschien de kat uit de boom of hebben andere manieren gevonden om producten bij mensen thuis te krijgen”, aldus Klein. “Als ondernemers zien dat er door mensen goed gebruik van wordt gemaakt, zullen er misschien meer winkeliers aansluiten.”

De gemeente gaat binnenkort een zogenoemde schouw doen bij winkeliers die een click & collect-punt op willen zetten. Zo wil de gemeente kijken hoe de bezoekers in de binnenstad in goede banen geleid kunnen worden, bijvoorbeeld met behulp van tekstkarren, wachtstickers en publieksbegeleiders van de gemeente.

20 Reacties

Reageren
  1. Erwin

    Hier snap ik helemaal niks van: steen en been klagen, roepen dat je ondernemersbloed borrelt, je winkel open willen gooien, en áls je dan beperkt zaken kunt gaan verkopen is er vrijwel geen animo…
    Helemaal open is voorlopig (en misschien wel nooit meer) mogelijk, dus waarom deze strohalm niet aangrijpen? Blijven de ondernemers liever aan het overheidsinfuus hangen? Utrechtse ondernemers drijven ons in de handen van bol.com: uit je luie stoel bestellen, morgen in huis. Ik ben bereid om naar de stad te fietsen om iets op te halen wat ik net besteld heb om zo de Utrechtse ondernemers te ondersteunen. Maar als ze niet geïnteresseerd zijn, dikke doei!

  2. Ton

    Er hebben zich tot nu toe 25 winkeliers aangemeld bij het CMU.
    Een veelvoud is druk doende om te kijken hoe ze dat afhalen geregeld krijgen.
    Die zijn volop bezig zich aan te melden bij hun klanten.
    “In Utrecht lijkt nog niet zoveel animo te zijn voor de click & collect-optie ” is een beetje erg kort door de bocht.
    Overigens, met alleen het ‘overheidsinfuus’ red je het echt niet.

  3. Pee

    @erwin
    Ik denk dat ondernemers zien dat het geen haalbare kaart is om daar aan mee te doen.
    Als het zo moet gaan dat je het op moet gaan halen dan bestellen de mensen hun spullen wel bij een zaak die het thuis laat bezorgen.

  4. Gerdi

    Tip aan de winkeliers: Lang niet alle Utrechters lezen (digitale)artikelen. Lang niet alle Utrechters spreken Engels. Begin eens met een Nederlandse naam voor deze vernieuwde actie, zodat ALLE Utrechters (beter) begrijpen wat er mogelijk is.

  5. JJ

    @ Gerdi

    Hoezo spreken veel Utrechters geen Engels eigenlijk (ik betwijfel je stellige uitspraak trouwens ernstig)?

    Voor mensen na 1981 geboren is het al een verplicht lesonderdeel vanaf groep 6/ 7 van de basisschool en het is al heel erg lang in het voortgezet onderwijs een verplicht vak en een verplicht eindexamenonderdeel dat je ook met een voldoende moet behalen op verreweg de meeste scholen, anders kan je geen eindexamen halen. Zo was het in ieder geval zeker bij ons op school en ik vermoed op heel erg veel scholen, ook aangezien dit gewoon voorgeschreven wordt aan scholen. Het is dan ook de 2e taal na het Nederlands.

    Dat betekent dat iedereen onder de 40 een aardig woordje Engels zou moeten kunnen spreken (en zeker lezen en verstaan).

    Voor mensen tussen de 40 en 67 (de overige werkenden) zou dit ook niet anders hoeven zijn. Ik weet wel dat het in de praktijk zo is dat sommigen erg slecht of niet de Engelse taal beheersen. De vraag is echter hoe dit precies kan. Zeker begrijpen, verstaan en korte stukjes lezen zou toch wel moeten lukken. Ook als je minder taalvaardig bent. Zeker met alle Engelse muziek en TV/ film/ media.

    Dan blijft inderdaad een groep van 9% over die moeite heeft met lezen/ schrijven/ taal, en een generatie boven de 75/ 80 over.

    Mijn stelling. Een overgrote meerderheid van de Nederlanders is in staat om Engels te verstaan/ begrijpen, basaal lezen.

  6. Erwin

    @pee: goed punt, waarom bezorgen Utrechtse ondernemers niet thuis, waarom zetten ze niet gezamenlijk een bezorgdienst op, waarom maken ze niet samen een fantastische website met al hun producten. Ze hebben maanden de tijd gehad iets te verzinnen. Als je sommige websites ziet dan snap ik wel waarom klanten daar niet bestellen.
    Ergo conclusio: veel winkeliers zijn geen ondernemer.

  7. Gerdi

    @ JJ
    Dank voor deze toelichting. Dat is precies wat ik bedoel te zeggen: er zijn groepen mensen die de Engelse taal niet machtig zijn. (Die krijgt een winkelier dus zeker niet als klant).

  8. Yoshua

    Waarom moeilijk doen terwijl het ook makkelijk kan.
    De binnenstad bezoek je voor de beleving en als vrijetijdsbesteding.
    Online een product bestellen, naar de stad je aankoop ophalen, weer terug naar huis omdat de stad niets extra’s te bieden heeft op dit moment.
    Misschien zijn er mensen die zich enorm lopen te vervelen en dit aangrijpen als uitje.
    Het afgelopen jaar hebben we kunnen ervaren dat fysieke winkels er uitsluitend zijn ter vermaak.

  9. BO

    Beste Erwin, heb je geen economie gehad op school? Dit idiote plan van de overheid zet op geen enkele manier zoden aan de dijk voor mensen met een winkel(tje). Er moeten websites ingericht worden, hele dag voor Jan met de korte achternaam naar buiten kijken en dan hopen dat iemand 1 item komt ophalen. Het zou je sieren wat meer begrip op te brengen voor ondernemers in deze periode in plaats van ze af te schieten met ongefundeerde en slecht doordachte opmerkingen. Fijn weekend

  10. Erwin

    @bo: for the record, ik ben zelf ook ondernemer.
    Ik heb erg moeten lachen om je opmerking dat “er websites ingericht moet worden. I rest my case: als je anno 2021 nog geen website hebt, wat ben je als ondernemer dan überhaupt aan het doen?
    Geen zin om voor 1 item naar buiten te komen (ook als dag een tv betreft?): blijf dan maar lekker als ondernemer op je bank liggen.

  11. Scherpschutter

    Is er nou werkelijk geen ambtenaar te vinden die kan berekenen dat dit een ondernemer meer kost dan oplevert?

    De helft van het MKB wordt momenteel compleet uitgeroeid…En voor wat?

  12. BO

    @erwin daar heb je gelijk in, mea culpa. Ik wil alleen maar zeggen dat het geen maatwerk is en dat dat niet mogelijk is. Dit heeft voor veel mensen geen zin. En dat wil niet zeggen dat ze lui zijn, ik denk dat iedereen liever werkt dan op de bank ligt. Maar ieder zijn mening. Het zit iedereen hoog lijkt me zo

  13. jan

    Ik snap het wel. Iemand in de winkel zetten de hele dag is waarschijnlijk duurder dan de verkoop die click en collect mogelijk maakt. Corona is de doodslag voor de fysieke winkel. Straks bestaat de stad alleen uit kroegen en vermaak (met nieuwe eigenaren) en zie je overdga alleen maar postbezorgers rondrijden op straat

  14. Len

    Het is ook van de gekken wat voor krampachtige manieren er worden verzonnen om de olifant in de kamer te ontwijken.

  15. Ooginaller

    Ik denk dat het heel erg afhangt van het soort winkel. Bij een modezaak komen veel mensen om even te kijken en willen ze vaak passen. Daar zal dit niet zo goed werken.

    Maar ik me voorstellen dat als je iets specifieks zoekt – pak hem beet een waterpomptang, de nieuwe Asterix & Obelix, een nieuw snoertje voor iPad, of je favoriete aftershave – dat click en collect dan wel prima werkt. Die ondernemers die dat soort spullen verkopen, die hebben volgens mij wel degelijk iets aan deze regeling.

  16. Ton

    @ Erwin.
    Zelfs de beste bakker van Utrecht heeft geen website.
    Maar wel heel lekker gebak !

  17. Pee

    @Erwin 5/2/2021 – 14:02
    Mee eens.

  18. Pee

    @Ton
    Brood is een levensbehoefte dus komen de mensen vanzelf wel naar je toe .
    Voor hun is het dus niet noodzakelijk om een website te hebben.

  19. Justin

    @Ooginaller, gezond verstand wordt hier niet gewaardeerd als reactie. Alleen kleinerend en afkeurend brullen, aub.

    @Erwin, veel ondernemers bezorgen al thuis. Misschien eerst even rondkijken voor je conclusies trekt.

  20. Manou De R.

    Ik ben héél benieuwd hoe de binnenstad er over pakweg een half jaartje uit ziet. We slaan dan de hele fase van aanplakbiljetten op de ramen met SALE korting 70%! SALE korting 70%! over en gaan direct door naar de leegstaande panden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).