Nog nooit zoveel aanmeldingen voor Universiteit Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Nog nooit zoveel aanmeldingen voor Universiteit Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Nog nooit zoveel aanmeldingen voor Universiteit Utrecht

Nog nooit zoveel aanmeldingen voor Universiteit Utrecht
Er is dit jaar een recordaantal aanmeldingen binnengekomen voor bachelorstudies aan de Universiteit Utrecht. De aanmeldingen zijn gegroeid met tien procent ten opzichte van vorig jaar. 

Er is dit jaar een recordaantal aanmeldingen binnengekomen voor bachelorstudies aan de Universiteit Utrecht. De aanmeldingen zijn gegroeid met tien procent ten opzichte van vorig jaar. 

Dat meldt het Universiteitsblad DUB. Op 1 mei, de deadline voor aanmelding voor een bacheloropleiding in het hoger onderwijs, stond de teller op 12.606 aanmeldingen. Een jaar eerder waren dit er nog 11.485.

Vooral de opleiding Psychologie blijkt dit jaar erg populair. Het aantal aanmeldingen bij die opleiding is gestegen van 590 naar 1057.

3 Reacties

Reageren
  1. Kuch

    Het hoort in het hoger onderwijs niet om aantallen te gaan. Triest dat de Universiteit zo loopt te pronken met deze cijfers. ga maar eens kwaliteit leveren op onafhankelijk onderzoeksgebied. iets wat een kerntaak is van een Uni, iets wat steeds verder te zoeken is.

    Liever veel minder studenten en een onafhankelijke (niet elitaire, aan het bedrijfsleven verwante) kwaliteitscontrole, permanent.

  2. Atilla Vigh

    @Kuch De universiteit toont het gedrag dat onze politici willen. Besef dat de universiteit nu eenmaal wordt gefinancierd per student. Ik ben het met je eens dat ik de vercommercialisering (en daarmee rendementsdenken) van het onderwijs compleet achterhaald is. Deze trend (zoals zo velen) natuurlijk komen overwaaien uit de VS (de bakermat van alles wat goed is????).
    Vroeger, zeg gerust eeuwen geleden was een universiteit een broedplaats van scholing, zonder enige vorm van nut en noodzaak te toetsen. Nu wil ik niet dat we iedereen in Nederland maar alles wat je maar wilt kunt gaan studeren en er ook 10 jaar over doen.
    Ik zal een heel duidelijk voorbeeld geven waarbij rendementsdenken echt niet werk, gewoon omdat de feiten tegenspreken. Neem de promovendus (ik las vandaag dat meer dan 30% van alle promovendi depressief zou zijn: het verbaast me niets), deze moet een dissertatie schrijven waarbij er op zijn minst een novum in staat. Een novum is formeel een onderzocht en correct bevonden feit dat nieuw is in het vakgebied van onderzoek. Die eis bestaat al sinds eeuwen. En waar er een eeuw geleden een paar promovendi waren (omdat er ook maar relatief weinig studenten überhaupt waren, wat zelfs heel weinig mensen met een middelbare school), is dat nu compleet anders. Het aantal promovendi is zo hoog, dat het echt niet meer met droge ogen is vol te houden dat een novum realistisch is.
    Dat zie je overal terug in het onderwijs. We toetsen ons suf (dat natuurlijk niets anders is dan saaie momentopnamen), we hechten idioot veel waarde aan afgegeven papiertjes. Wellicht dat we terug moeten naar de basis, mensen zijn van nature nieuwsgierig en diegene die echt een bijdrage leveren aan een vakgebied leveren, zou je alle vrijheid moeten geven om daar in te excelleren, zonder rare eisen van te publiceren artikelen etc… op te leggen. Besef dat echt doorbraken in vakgebieden door een unieke wetenschapper steeds zeldzamer worden: wetenschap is samenwerken (overigens een competentie die je niet kunt leren!).

    Het onderwijs zelf kan stukken goedkoper. De manier waarop het nu is georganiseerd is nog steeds heel conservatief. Ik weet dat er inmiddels bewegingen gaande zijn, om alle onderwijskennis vrij te gaan geven. via internet zou je dan alle kennis beschikbaar moeten hebben. Ik erger me dood aan compleet achterhaalde uitgevers die nog bakken met geld verdienen aan boekjes die echt niet zo spannend zijn veranderd. En zelfs ontdek ik dan nog fouten in. Laat die informatie vrij. Maak examenmodules die ook vrij te houden zijn. Dan ben je al een heel eind. Laat cursisten onderling elkaar vooral helpen. In elke groep zitten altijd wel heel slimme lui, die anderen minder begaafden zouden kunnen helpen. En er zijn vakgebieden waar het onderwijs compleet achterlopen. Aan de ene kant is dat een geldkwestie, aan de andere kant een compleet doorgeschoten conservatisme. Daar helpt alleen de knoet.

  3. CorrieGM

    Kijk, had de minister dus toch gelijk.
    Gaan de schreeuwers dat ook toegeven? Of gaan ze weer over iets anders klagen?
    Dit is niet mijn kabinet, maar soms hebben ze echt gelijk.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).