Nog steeds te grote vrachtwagens op de Kromme Nieuwegracht | De Utrechtse Internet Courant Nog steeds te grote vrachtwagens op de Kromme Nieuwegracht | De Utrechtse Internet Courant

Nog steeds te grote vrachtwagens op de Kromme Nieuwegracht

Nog steeds te grote vrachtwagens op de Kromme Nieuwegracht
Kromme Nieuwegracht. Foto: Bas van Setten
Ondanks verschillende maatregelen rijdt er nog steeds te zwaar en te groot verkeer over de Kromme Nieuwegracht. Na meerdere klachten van bewoners wil de gemeente Utrecht nu nieuwe regels invoeren waaronder het omdraaien van de rijrichting.

Ondanks verschillende maatregelen rijdt er nog steeds te zwaar en te groot verkeer over de Kromme Nieuwegracht. Na meerdere klachten van bewoners wil de gemeente Utrecht nu nieuwe regels invoeren waaronder het omdraaien van de rijrichting.

De gemeente had al een breedtebeperking van 2,2 meter op de Kromme Nieuwegracht ingesteld. Daarvoor zijn paaltjes geplaatst op het Hieronymusplantsoen. Ook is de rijrichting op de Nobeldwarsstraat omgekeerd, is er sinds de zomer extra toezicht en is er een speciaal meldpunt voor bewoners. Dit alles heeft er niet voor gezorgd dat het vrachtverkeer de route mijdt.

Wethouder Kees Diepeveen zegt dat bewoners nog steeds overlast ervaren. “Er zijn klachten over de hoeveelheid vrachtverkeer en het gewicht ervan. De Kromme Nieuwegracht wordt gebruikt als doorgaande route naar de binnenstad, terwijl dat niet de bedoeling is.”

Advies

Een extern bureau is ingehuurd om de situatie te bekijken en de gemeente te adviseren over extra verkeersmaatregelen. Zij stellen voor om de rijrichting van de Kromme Nieuwegracht tussen de Muntstraat en de Drift om te draaien. Ook adviseert het bureau om een geheel vrachtwagenverbod in te voeren op het Hieronymusplantsoen en de Kromme Nieuwegracht.

In het gebied rondom de Kromme Nieuwegracht zou een verbod moeten komen op vrachtwagens die te zwaar zijn. Ook moeten de ontheffingen voor vrachtverkeer voor Achter Sint Pieter worden opgeheven. Hierdoor wordt de doorsteek vanaf de Trans voorkomen. Tot slot zou er een fysieke breedtebeperking moeten komen op de Voetiusstraat.

Te grote en te zware voertuigen kunnen schade aanrichten op de smalle en bochtige Kromme Nieuwegracht. Niet alleen bij bijvoorbeeld geparkeerde auto’s, ook de eeuwenoude werfkelders onder de rijbaan lijden onder de druk.

Gekoppelde berichten

13 Reacties

Reageren
  1. Henk

    Twee weken geleden. Een woensdagavond rond middernacht. Belgische truck met 12 meter lange oplegger tégen het verkeer in op Nieuwegracht Oost tussen Herenstraat en Servaasbolwerk. Firma Van Praet.

  2. Koel hoofd

    Misschien is het handiger en effectiever om alle navigatie te updaten zodat chauffeurs automatisch worden omgeleid in plaats van de kortste weg te krijgen? Want door navigatie let men minder op borden want dat hoeft niet volgens de computer.

    En vanuit die invalshoek, gewoon alle navigatie afschaffen en terug naar borden en kaartlezen zou het denkvermogen van de mensheid alleen maar ten goede komen.

  3. Gips

    Ik ziedaar regelmatig vrachtwagens rijden,,,handhaven in Utrecht is wegkijken
    Als je slim melden doet,,,komen ze 2 uur later langsrijdende wegkijken

  4. Eduard

    Het gaat eigenlijk over de hele binnenstad. Vrachtverkeer neemt de kortste route van A naar B en maakt gebruik van al dan niet terecht verkregen ontheffingen in de binnenstad. Er worden te makkelijk ontheffingen gegeven en er wordt niet gekeken naar de gevolgen zoals de gevolgen voor bewoners met de overlast van laden en lossen en de gevolgen voor de luchtkwaliteit. De sterke uitbreiding van de horeca in de binnenstad is de grote boosdoener van het toenemend vrachtverkeer. Wil de binnenstad dit overleven en niet aan gort gereden worden dan is radicaal ingrijpen nodig. Dit is meer dan wat aanpassingen doen. Dit betekent alleen ontheffingen voor aangepast vervoer; klein en elektrisch. Raad, pak jullie eigen verantwoordelijkheid en wacht niet langer

  5. MJPD

    @Koel Hoofd
    Tuurlijk joh, al die verschillende navigatiesystemen updaten is veel handiger en effectiever (om ze vervolgens “af te schaffen”)… Maar u bent toch niet zo van de overheidsbemoeienis? Wat dacht u van een eenvoudig verbodsbord, zoals gesuggereerd in het artikel, en handhaving hierop?

  6. Koelmotorherrie en wegzakkende werfkelders

    Massaal vergunningen afgeven voor nieuwe horeca
    Er niet over nadenken wat de gevolgen zijn
    Een grote file vrachtwagens richting binnenstad, die staan daar pleinen vol met hun brullende koelmotoren te lossen
    Er zijn venstertijden, om te lossen
    Tot 11,30
    Niemand die zich daaraan houd
    Handhavingsautoos zigzaggen tussen de vrachtwagens door
    Komen nooit uit de wagen
    Kijken weg
    Slim melden,,,zinloos
    Komen ze 2 uur later weer eens wegkijkend langsrijden
    Straks zakt er een vrachtwagen door zo.n werfkelder
    Utrecht Utrecht,,,,,leer eens preventief handhaven!!!!

  7. isabelle

    @Gips en @Koelmotorherrie: zelfde tekst, ander pseudoniem?

  8. Angelique

    Is het probleem niet dat er geen goede alternatieven zijn? Een vrachtwagen rijdt heus liever over de Nobelstraat als het had gemogen…

  9. JdV

    @Angelique: de spijker op zijn kop. Vooral doorgaan door het autoverkeer te weren uit de stad, waardoor mensen die toch echt hun werk moeten doen dit soort oplossingen gaan hanteren. Bedank de wethouder van verkeer maar.

  10. Marcel

    Ik ben ondernemer in de Biltstraat. Wil je iets belachelijks zien en meemaken? 12 meter en meer nog met vrachtwagens. Gewoon kleine vrachtwagens alleen nog maar in de stad toelaten Is heel simpel. Jumbo kan ook bevoorraad worden met drie kleine vrachtauto’s inplaats van 1 grote. We kunnen van alles met diesels, stad afsluiten bv, camera toezicht, ( ja weer extra camera’s ) etc. 1 richtings verkeer de stad uit over het Vredenburg en stad in via de Berenkuil. Rechts en rechte en rechts en je bent weer op de hoofdstraat waar je reed. 30 jaar geleden al aangekaart maar altijd wat te zeuren. Kan niet zus en kan niet zo. Ga in Parijs kijken en dan zie je het.

  11. Isabelle,,gips koelmotoren en nog veel meer

    Isabelle,,,goed opgemerkt,,,geeft aan dat ik deze wanvertoning handhaven wat uitgebreider wilde presenteren
    Handhaven in Utrecht is wegkijken ,,,binnenstad Utrecht is veel te klein voor files lange vrachtwagens met hun brullende koelmotoren
    Veel te veel horeca,,,met alle vervolgellende
    Fijne dag

  12. Harry

    Grote vrachtwagens komen vaak grote spullen brengen. Daarom bestaan er grote vrachtwagens. Dus als de bewoners aldaar grote spullen bestellen komen er vanzelf grote vrachtwagens deze brengen. Niets bijzonders aan.

  13. Koel Hoofd

    @MJDP begrijpend lezen is een kunst voor vergevorderden.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).