Nog steeds tekort aan duizenden fietsparkeerplaatsen binnenstad Utrecht

Nog steeds tekort aan duizenden fietsparkeerplaatsen binnenstad Utrecht
Foto: Robert Oosterbroek
Hoewel er meer fietsenstallingsplekken zijn gebouwd is er nog steeds een groot tekort aan fietsparkeerplaatsen in de Utrechtse binnenstad. Tijdens piekmomenten is er een gebrek aan 6.000 stallingsplekken.

Hoewel er meer fietsenstallingsplekken zijn gebouwd is er nog steeds een groot tekort aan fietsparkeerplaatsen in de Utrechtse binnenstad. Tijdens piekmomenten is er een gebrek aan 6.000 stallingsplekken.

De afgelopen jaren heeft de gemeente zich ingezet om meer voorzieningen voor fietsers te creëren. Er zijn meer inpandige fietsenstallingen en er zijn op sommige momenten zogeheten Pop Up Parkings. Toch laat de gemeente weten dat er nog steeds een groot tekort is aan plekken voor fietsen. Gemiddeld is er in de binnenstad een tekort van 4.000 fietsparkeerplaatsen. Tijdens piekmomenten ligt dit aantal zelfs op 6.000 plaatsen.

De gemeente blijft kijken hoe ze de fietsparkeervoorzieningen kunnen optimaliseren. Dit blijkt echter lastig te zijn, is te lezen in een brief van het college aan de gemeenteraad: “Sterke groei van het aantal fietsparkeerplaatsen op straat lijkt niet alleen moeilijk te realiseren door het gebrek aan ruimte, maar staat op gespannen voet met ander gebruik van de openbare ruimte. In de beperkte ruimte in de historische binnenstad moeten we keuzes maken om de binnenstad aantrekkelijk te houden voor iedereen.”

Extra fietsenrekken

Met diverse lopende projecten en aanvullende maatregelen worden de komende jaren 2.000 extra fietsparkeerplaatsen in de binnenstad gerealiseerd. “Uiteraard doen we dit alleen op plekken waar de toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad niet in het geding zijn.”

Er komt onder andere een fietsenstalling onder het voormalige postkantoor op de Neude met 700 plekken. Ook wordt er onderzocht of in de autoparkeergarages Paardenveld, Springweg en P5 Hoog Catharijne fietsenrekken gebouwd kunnen worden. Als proef komen er ook nog vier extra pop up parkings aan het Jacobskerkhof en omgeving Domplein, Buurkerkhof en het pleintje nabij de parkeergarage Springweg om de piekvraag op te vangen.

12 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Is er een tekort aan fietsparkeerplaatsen of een teveel aan fietsen? Is er een tekort aan parkeerplaatsen of een overschot aan auto’s? Is er een tekort aan woningen of willen teveel mensen in Utrecht wonen?
    De gemeente denkt altijd masr dat de groei nooit stopt. Maar als je niet voldoende ruimte hebt kun je wel een groei naar 400 of 500.000 inwoners ambieren, maar je creeert alleen maar kunstmatige schaarste.
    Tijd voor een ander beleid.

  2. Paul

    Lees dat de parkeertarieven voor auto’s omhoog gaan.
    Waarom moet fietsen buiten de stallingen gratis zijn?
    We gaan de tijd meemaken dat er helemaal niet meer met de fiets naar station en binnenstad gegaan mag worden. Alleen lopen dan maar!!!

  3. Geronimo

    Helemaal eens JdV. Het valt me regelmatig op dat de huizen- en verkeersproblematiek vaak heel anders wordt aangevlogen. De logica “niet nog meer wegen, laat de mensen maar wachten als ze per se met de auto willen” gaat kennelijk niet op als het gaat om wonen. Ik zou zeggen, niet nog meer huizen, laat de mensen maar wachten als ze per se in Utrecht willen wonen. Utrecht moet leefbaar blijven.

  4. Stephanie

    Gelukkig gaat het tarief voor het ophalen van je verwijderde fiets wel omhoog want anders wordt het echt chaos met al die asocialen tegenwoordig!

  5. peter R

    Afgelopen zaterdagavond op het Vredenburg, het visitekaartje van Utrecht zou je zeggen: overal fietsen, tegen de brug, voor de ingang van het muziekcentrum, op de stoep… Echt duizenden hinderlijk geparkeerde tweewielers. De Utrechtse fietser meent nog steeds het recht te hebben overal zijn fiets neer te kwakken, zoals in de jaren tachtig en negentig geen probleem was. Tijd voor harde handhaving van fietsparkeerverboden, want het is inmiddels een gotspe dat Utrecht zich fietsstad nummer 1 noemt. Fietsoverlaststad nummer 1, zul je bedoelen!

  6. Erik

    Ja, er zijn te veel fietsen en vooral fietsen die weg staan te roesten. Voor het centrum weet ik het niet, maar bij station overvecht is aangekondigd dat daar nieuwe rekken gaan komen.
    Dat hoeft m.i. helemaal niet. Ik kan daar zo 40 fietsen aanwijzen die al maandenlang of jarenlang niet van hun plek geweest zijn. Losknippen en in de shredder die schroothoop. Dat schept ruimte.

    Gelukkig heeft de gemeente een weesfietsenactie aangekondigd rond Vredenburg. Nou eens zien of de belangenverenigingen (fietsersbond) zich eens reeel opstellen.

  7. Michiel

    Zeker rondom Vredenburg is er een enorm tekort aan fietsparkeerplekken. Zeker sinds de opening van het nieuwe Tivoli/Vredenburg. Waarom is daar niet meteen met de bouw daarvan voorzien in een grote ondergrondse stalling? De bestaande ondergrondse stalling is niet erg groot en al snel vol, en waar ga je dan naartoe met je fiets? In het weekend ‘s avonds een pop-up stalling op het Vredenburg zou een (tijdelijke) oplossing kunnen zijn.
    Enige tientallen meters verder (Catharijnesingle) is er wel een gigantische ondergrondse autoparkeergarage gemaakt die grotendeels leeg staat, maar voor de fiets is niet genoeg ruimte. Kom nou. Willen we nou dat mensen meer gaan fietsen (Gezond! Goed voor het milieu!) of meer gaan autorijden? Een plan zoals de prachtige nieuwe stalling bij het station had ook voor de binnenstad gemaakt moeten worden.

  8. Lauk

    Utrecht,m.n.Gemeente, Centrum Management Utrecht en andere commerciële lobbyisten willen teveel tegelijk onder het versluierende motto een gezellige binnenstad én goed bereikbaar voor iedereen. De bewoners trekken weer aan het kortste eind, je kunt als je in de binnenstad woont niet meer gewoon op de fiets boodschappen in de stad doen, maar wordt steeds meer gedwongen te lopen (en dan struikel je over uitstallingsborden dwars op de stoep…). Van wie ís de stad eigenlijk? Hoe lang tolereren we nog dat een klein aantal belanghebbers hun belangen doorzetten tegenover bewoners en fietsende bezoekers? Onder het motto ‘bruisend’en ‘gezellig’worden ons maatregelen door de strot geduwd. Minder commercie in de binnenstad én goede bereikbaarheid voor wandelaars én fietsers. Utrecht zorg voor je hart en maak er geen commercieel pretpark van

  9. Rob H.

    Michiel 15/11/2017 – 14:29

    Vlak bij TivoliVredenburg zit de grootste fietsstalling van de wereld (bij Centraal). Wat wil je nog meer?

  10. FD

    Fietsplaatje herinvoeren,
    weesfietsen veel sneller wegknippen en
    HANDHAVEN op fietsregels en dus ook fout parkeren.

  11. JdV

    @michiel. Ik heb persoonlijk geconstateerd dat er meer dan 200 plekken vrij waren in de fietskelder aan het Vredenburg terwijl de straten daaromheen vol stonden met slordig geparkeerde fietsen. Er zit een stalling aan de Korte Koestraat. Op 50 metervan Tivoli. Nooit vol. Er zit een stalling aan de Catharijnesingel. Op 250 meter van Tivoli. Nooit vol. Er zit een stalling op het Smakkelaarsveld. 500 meter van Tivoli. In de avond na 18.00 uur nooit vol. Dus hou op met die slappe uitvluchten en waardeloze excuses. Fietsers zijn gewoon te lui om maar een meter te lopen. Je kan stallingen openen wat je wilt maar de gemiddelde fietser zet zijn fiets gewoon daar neer waar hij wil zijn, en niet in een stalling iets verder op. Dus er zit maar 1 ding op. Verbieden te stallen buiten stalling en aangegeven gebieden. Knippen en verwijderen. Dan leren ze het wel af die asocialen.

  12. WvR

    @Lauk:
    Oh nee! Lopen! Brrrr! Welk creatuur heeft bedacht dat je je ook op twee benen voort kan bewegen! Fietsen! Da’s natuurlijk natuurlijk! En essentieel voor het overbruggen van de vele 0,04 vierkante kilometers van voetgangersgebied.Hoe kom je anders bij je primaire levensbehoeftes als confectie kleding…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).