Nog zeven belangrijke keuzes te maken voor nieuw stadscentrum | De Utrechtse Internet Courant Nog zeven belangrijke keuzes te maken voor nieuw stadscentrum | De Utrechtse Internet Courant

Nog zeven belangrijke keuzes te maken voor nieuw stadscentrum

Nog zeven belangrijke keuzes te maken voor nieuw stadscentrum
De maquette voor het nieuwe stadscentrum in het Stadslab. Foto: DUIC
Als alle werkzaamheden rond het Stationsgebied rond 2023 afgerond zijn, gaat het gebied daarachter, tot aan het Merwedekanaal, compleet op de schop en gaat er nieuw en groter centrum gebouwd worden voor de stad. De plannen zijn in grote lijnen af maar de stad (bewoners) en de gemeenteraad moeten eerst nog zeven belangrijke keuzes gaan maken.

Als alle werkzaamheden rond het Stationsgebied rond 2023 afgerond zijn, gaat het gebied daarachter, tot aan het Merwedekanaal, compleet op de schop en gaat er nieuw en groter centrum gebouwd worden voor de stad. De plannen zijn in grote lijnen af maar de stad (bewoners) en de gemeenteraad moeten eerst nog zeven belangrijke keuzes gaan maken.

Utrechters konden de laatste maanden meedenken in het Stadslab in het Stadskantoor en dit kan nog tot en met 23 september. Een dag later vindt dan het ‘Stadslab on Tour stadsgesprek’ plaats. Hier gaan maximaal 150 geïnteresseerde Utrechters de hele dag met elkaar in debat en gesprek over de toekomst van het Utrechtse centrum.

In het Stadslab is de laatste maanden nagedacht over vragen als: Hoe kan je betekenis geven aan een stad? Hoe maak je een nieuwe stadscentrum aantrekkelijk op ooghoogte? Hoe wordt een nieuw stadscentrum energie-neutraal? En hoe combineer je hoogbouw en een prettig leefklimaat met elkaar?

Voor de ontwikkelingen zijn de grootste knopen al doorgehakt. Zo gaat de Leidsche Rijn doorgetrokken worden, komt er een grote woontoren langs de Van Sijpesteijnkade en is ook het Masterplan voor het Jaarbeursterrein al af.

De gemeenteraad heeft voor aanvang van het proces aangegeven stapsgewijs mee genomen te willen worden in het besluitproces voor de knelpunten van de toekomst. De keuzes variëren van verkeerstechnische problemen tot de identiteit die het gebied moet krijgen en zijn uitgebreid na te lezen in dit document (.pdf) van de gemeente. Belangrijke vragen die hierin naar voren komen zijn bijvoorbeeld: Hoeveel woningen gaan er gebouwd worden in het gebied? De keuze hieruit varieert van een optie met 2000 woningen tot een variant met 4000 woningen.

Parkeren

Een toekomstbeeld voor de Graadt van Roggenweg
Een toekomstbeeld voor de Graadt van Roggenweg

Wat op voorhand al wel een probleem lijkt zijn de parkeergelegenheden voor de bewoners van dit nieuwe stadscentrum. Waarschijnlijk kan voor een derde van de bewoners een parkeergelegenheid in parkeergarages onder de gebouwen worden gecreëerd en een derde zal naar schatting helemaal geen auto hebben.

Voor het overige deel lijkt de kans groot dat ze 700 meter tot een kilometer moeten gaan lopen om bij hun auto te komen. Er was eerst een plan om een monorail of kabelbaan naar deze parkeerplekken te laten lopen, maar dat is niet haalbaar gebleken.

Westplein

Een andere belangrijke keuze voor het gebied gaat over de huidige, drukke verkeerssituatie bij het Westplein. Nu er definitief geen ondertunneling van het gebied komt is de vraag: wat dan wel? De gemeente heeft vier opties uitgedacht. De eerste is een versmalling van de huidige weg, de tweede is een weg waar men al vroeg op de weg een keuze moet maken tussen Lombok en de rest van de stad, zodat de wijk voor een groot deel ontlast kan worden van het doorgaande verkeer. In dit plan zou er een tweede viaduct bij moeten komen voor het autoverkeer.

De overige twee keuzes zijn twee varianten van een zogenoemde ‘Stadsstraat’. Waarvan één optie achter het NH hotel langsloopt en eentje voorlangs. Op deze manier zou de Westplein-straat een stuk meer op andere straten in de stad gaan lijken en veel minder op een snelweg.

Naam

Een impressie van het nieuwe Jaarbeursterrein met parkeerplekken achter het Merwedekanaal
Een impressie van het nieuwe Jaarbeursterrein met parkeerplekken achter het Merwedekanaal

Tot slot zijn er ook nog minder ingewikkelde zaken waar keuzes over gemaakt moeten worden. Zo moet er bij het Jaarbeursplein een publiekstrekker komen. Eerder is een reuzenrad al eens geopperd, zoals we dat ook in Londen kennen. Maar deze publiekstrekker kan in Utrecht kan nog van alles worden.

Ook moet er nog een naam voor het stadscentrum worden bedacht. Het wordt nu nog het ‘Nieuwe Centrum’ genoemd. “Maar dat impliceert dat het oude centrum niet voldoet”, legde Leen de Wit, projectleider in het Stationsgebied, vanmiddag uit aan een select groepje pers. “We hebben nu als werktitel ‘Beurskwartier’ maar ook hier is nog van alles mogelijk.”

De keuzes worden in de zomer van 2017 vastgesteld. Geïnteresseerden voor het stadsgesprek kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar stadslab@utrecht.nl.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. John

    Alweer zo’n eng plaatje. Graadt van Roggeweg omgetoverd tot fietsersriool. Doet het ergste vrezen voor de openheid van de discussie.

    Net als de vooraankondiging dat er voor 1/3 van de bewoners in het gebied geen parkeerplaats zal zijn. En dan gaat dat ook nog uit van de dubieuze stelling dat ook 1/3 geen auto heeft.

    Westplein. Heeeeel veel ruimte. Zet er paar mooie torens neer. En betaal uit de grondopbrengst doorstromingsmaatregelen.

    Utrecht = economische verstikking (met dit bestuur)

  2. Bill

    Tijd voor een paar toren van 120-150 meter in dat gebied in plaats van al die torentjes van 70-90 meter. De variatie in de skyline is hierdoor helemaal verdwenen, die hoogtelimiet is echt een gruwel voor de echte stedenbouwkundigen, alleen omdat die 112 meter zg. heilig is.

    Het Nieuwe Centrum is een uitgelezen kans om echt hoger te bouwen, en daarnaast dus ook op het straatniveau voor meer publieke ruimte (goed ingerichte parkjes etc..) te gaan aangezien je daar m2 bespaart.

  3. Peter

    Eerste indruk: alles wordt vol gebouwd. Ik nergens een open ruimte. Jawel er komt een nieuw Jaarbeursplein, maar terwijl je nu vanaf die mooie trappen die leiden naar het station heerlijk in de verte kunt kijken, verschijnt er schuin links (vóór de Jaarbeurs) een bioscoopblok, en rechts een heel hoog gebouw: weg met de vergezichten.
    Utrecht is kennelijk een stad van doorkijkjes en niet van weidse pleinen en open ruimtes. Het nieuwe Jaarbeursplein wordt zodoende net als het Vredenburg een stenen vloer met gebouwen er omheen. Geen plein, maar een grote oversteekplaats. Jammer, gemiste kans.

  4. .

    Ze kunnen beter een voorbeeld nemen van die Marokkaan ja! Aboutaleb Rotterdam gewoon doen en niet nadenken maken er een pracht stad van. Skype plus geen woorden maar daden de kabelboom komt er plus de reuzenrad en ze zijn bezig met een 90 meter hoge toren om op hoogte en te genieten tijden het dineren. Ze hebben prachtige plannen voor de Kuip en zo gaan we maar door. Utrecht is helaas te bescheiden en heeft een te kleine jas aangetrokken.

  5. cas

    700 meter tot een kilometer lopen, dus al die auto’s worden in de omliggende wijken neergezet??…..
    50% studenten zeker… dan kan je aannemen dat niet iedereen een auto heeft.

  6. Ronald

    Dus er is straks nog véél meer leuks te doen in de stad, maar je kunt er niet meer komen…
    Via de noordkant mag niet meer en straks via de westkant ook nauwelijks.
    Vanaf Oost ligt het oude Centrum in de weg.
    Die nieuwe grote parkeergarages onder de Singel zijn straks alleen nog maar bereikbaar via de zuidkant van Utrecht? Alles over de Catharijnesingel?

  7. Utrechter

    Ik heb liever minder gebouwen en meer doorkijk, met hoogbouw (90-160 meter) dan ‘Het Nieuwe Centrum’ dichtkitten met met 31 gebouwen (35-90 meter). Ik denk velen met mij.

  8. Barend van B

    Mijn hemel mijn hemel. Houdt het dan nooit op. In alle varianten Graadt van Roggenweg van twee naar een rijbaaan. Bewoners moeten een KILOMETER lopen naar hun auto. Hoe draconisch kan je het verzinnen. Centrun Utrecht in de Groenlinkse wurggreep.

  9. Objectivist

    Barend van B 1/9/2016 – 10:43

    Nee, het houdt helaas niet op. Niet vanzelf.

    Totale de-industrialisatie van Utrecht is het doel en dan laat je je als bestuurder met plaat voor je kop natuurlijk niet tegenhouden door een arbitraire grens. Er is een totale oorlog gaande tegen de vooruitgang (van boten tot auto’s en van industrie tot brommers) en nadat het centrum is omgetoverd tot een onbegaanbare bakfietshel voor hipsters en we dus defacto een jaar of 80 terug in de tijd zijn gegaan, zullen de aangrenzende wijken snel volgen.

    Ideologische blindheid kent geen grenzen. Moreel noch geografisch.

  10. Max Hiehle

    “Utrechters konden de laatste maanden meedenken ….” …?? Al weer? Enkele jaren geleden deden we dat massaal. We maakten ook een keuze uit plan A en plan B. Daar kwam naderhand danig de klad in waardoor het er totaal anders uit ziet dan toegezegd. Over het stationsgebied ging dat.Nu mag u nog een keer.Oefen maar flink.

  11. Sjerrie van Sprintesteijn

    Come on zeg, een kilometer is 10 minuten als je 6km/u loopt, 700 meter zelfs maar 7 minuten. De gemeente Houten moet maar goed flyeren onder de mensen die dat te ver vinden, huphup de stad uit provinciaaltjes!

  12. John

    @ Max Hiehle

    Precies. Spijker op de kop. Zogenaamd meedenken als schaamlap. Opdat onze bestuurders achteraf kunnen roeptoeteren dat hun vooropgezette verkeersplannen die ongewijzigd doorgedrukt worden, wel degelijk breed door de Utrechtse bevolking gedragen zijn. Dus niet.

  13. cas

    @ sprintesteijn, Mensen lopen gemiddeld 4 á 5 km/u dus toch iets langer. Tevens zijn er trappen, obstakels en wegen die je tegenkomt op je weg. Dit zorgt ook voor de nodige vertragingen.

  14. Tp

    We mogen in onze handen klappen als de graadt van roggeweg echt zo mooi wordt als op t plaatje, kan t bijna niet voorstellen, ook ander type tram nodig…

  15. gerben

    @cas, ja en? is dat een probleem? en wel de hele dag/middag door de binnenstad en HC slenteren.of moeten we daar ook rolbanen aan gaan leggen, zodat je langs de etalages gevoerd wordt, en af en toe afstapt?

  16. Sjerrie van Sprintesteijn

    Trappen! Stoepranden! Gras misschien wel! Vertraging op 10 minuutjes wandelen naar je benzineblik! Het zal niet waar zijn! De verschrikking!

    Houten zeg ik. Lekker voor de deur parkeren.

  17. Joris

    Het wordt hoe dan ook anders uitgevoerd dan nu bedacht, let maar op.

  18. Don

    Wat is er mis met het huidige Utrecht volgens mij is het een enorm populaire stad waarom moet alles volgebouwd worden. Enerzijds met enorme parkeergarages en verkeer aantrekkende mega bioscopen anderzijds worden toevoerwegen omgebouwd naar erf ontsluiting paden. Enorme fietspaden en fietsbruggen die in het centrum uitkomen waar men opgewacht wordt door de fietshandhavers die je fiets losknippen en afvoeren. En dan moeten er voor de “echte stedebouwkundigen” nog torens komen van 120 meter. Blijf met je poten van Utrecht af en laat Utrecht voor de mensen die er wel blij mee zijn en ga ergens anders een bouwspeeltuin beginnen met jarenlange bouwput ellende en miljarden verspillingen.

  19. Paul Poum

    De maquette representeert iets wat ik echt niet kan herkennen: waar is Noord, waar is Zuid, waar liggen de sporen, waar is het stadhuis, hoe sluiten die twee groene stroken op elkaar aan, enz

  20. Mavadu

    Dus eigenlijk wordt tegen de bewoners van dit gebied gezegd: doe je auto maar weg er is toch geen plaats voor. En als je toch zo nodig een auto wilt hebben moet je minimaal 700 meter (!) lopen om die ergens te parkeren waar je er geen zicht op hebt. Trouwens ook erg handig voor mensen die slecht ter been zijn of van een rolstoel afhankelijk. Dus leve het milieu en schijt aan de bewoners!

  21. Paul

    Naam van de wijk zou kunnen zijn; EXPO DISTRICT. Dit is internationaal veel handiger. of CITY CENTER / CENTRAL CITY & BINNEN STAD vormen samen het centrum. HART OF HOLLAND zou ook goed kunnen….het geeft de kracht van het gebied aan waarom hier grootste beurs complex, grootste bioscoop complex, Theater etc is van Nederland.
    Ga voor ambitie & ruimtelijke internationale kwaliteit !

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).