Noordelijke Randweg Utrecht op de schop; gemeente waarschuwt voor ‘grote verkeershinder’ Noordelijke Randweg Utrecht op de schop; gemeente waarschuwt voor ‘grote verkeershinder’

Noordelijke Randweg Utrecht op de schop; gemeente waarschuwt voor ‘grote verkeershinder’

Noordelijke Randweg Utrecht op de schop; gemeente waarschuwt voor ‘grote verkeershinder’
Archiefbeeld NRU.
Het Robert Kochplein en het Gandhiplein aan de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) worden dit najaar flink verbouwd. Van september tot november wordt onder andere het asfalt vervangen en komen er nieuwe lampen in de lantaarnpalen. De weg moet daardoor soms volledig worden afgesloten, wat gevolgen heeft voor het verkeer.

Het Robert Kochplein en het Gandhiplein aan de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) worden dit najaar flink verbouwd. Van september tot november wordt onder andere het asfalt vervangen en komen er nieuwe lampen in de lantaarnpalen. De weg moet daardoor soms volledig worden afgesloten, wat gevolgen heeft voor het verkeer.

Fietsers en automobilisten kunnen volgens de gemeente dit najaar ‘grote verkeershinder’ verwachten bij en rondom de NRU. Rondom het Robert Kochplein wordt er aan de weg gewerkt van 2 september tot 14 oktober. Het Gandhiplein is daarna aan de beurt. Deze werkzaamheden duren van 14 oktober tot 24 november. Eind 2024 moeten de werkzaamheden helemaal klaar zijn.

Modernisering

Voor de werkzaamheden moet de weg soms volledig worden afgesloten, schrijft de gemeente. In het weekend van 28 en 29 september, en 5 en 6 oktober zijn delen van het Robert Kochplein voor auto’s en fietsers niet begaanbaar. Bij het Gandhiplein is dat zo op 9 en 10 november en 16 en 17 november. De gemeente zegt weggebruikers, bewoners en ondernemers ‘tijdig’ te informeren over de precieze afsluitingen en omleidingen.

Op de twee gebieden bij de Noordelijke Randweg Utrecht wordt het asfalt vervangen waardoor het geluid van het verkeer afneemt. Ook moet het regenwater in de toekomst gemakkelijker de bodem in kunnen stromen. De verkeerslichten worden gunstiger voor fietsers en voetgangers. Zij kunnen in de toekomst sneller de weg oversteken. In de lantaarnpalen komen ledlampen die energiezuinig zijn.

Het Robert Kochplein en het Gandhiplein zijn niet de enige twee gebieden die op de schop gaan. Halverwege 2025 is het de beurt aan de rest van de NRU en het Henri Dunantiplein.

26 Reacties

Reageren
  1. Van Puffelen

    En dan gelijk drempels plaatsen waar je nog niet met 30 km over heen kan.

  2. bureaulesswatts

    Wat maakt het uit in de toch al totale chaos die het verkeer van Utrecht is . Niet alleen Utrecht, ook Amsterdam.

    Onlangs dacht ik even een ritje te maken op zondag, hetgeen me kwam te staan op de halve middag in de file.

    Dat autoluw maken wordt nog wel een dingetje van de lucide bestuurders.

    Neem de trein. Oh, dat kan ook niet .

  3. Fvw

    Ga de NRU aanpassen zo als beloofd, gemeente Utrecht wil de auto de stad uit en de ring op. Nu weer een doekje voor het bloeden. Weg gegooid geld.

  4. Marcel

    @van puffelen, u woont duidelijk in het centrum van Utrecht. Maak dat wel vaker mee dat iemand niet weet waar ie het over heeft. U ook? O ja, ik woon op de Gageldijk.

  5. Katja

    @Van Puffelen, dat doe de gemeente niet ivm hulpdiensten die snel ter plekke moeten zijn.
    Ergo, 30 km zône is een zoethoudertje.

  6. Mees

    Het is al zo,n puinhoop in Utrecht . Waarom moet het altijd allemaal te gelijk?

  7. Gerdien

    Ja verkeershinder is niet leuk ,maar dat er eindelijk wat aan het asfalt gebeurt is prima ,woon eind zambesidreef dus dagelijks geluid en stankoverlast, dag en nacht . Drempels op een verbindingsweg naar de snelweg ,niet slim . Na 34 jaar ben ik wel blij met wat aanpassingen.

  8. Don

    Ik zou als gemeente utrecht ook gelijk waarschuwen voor financiële overschrijdingen en als gevolg daarvan een verhoging van de gemeentelijke belastingen.

  9. Wim

    @Katja en Van Puffelen.
    We hebben het hier over de rondweg die brdoelt is om vrrkeer uit de wijken te houden , dus daar moet je wel door kunnen rijden, en niet met een slakkegang i n de rij te gasn staan

  10. f.

    Dacht dat de weg werd geüpgraded naar een volwaardige snelweg??? Dit is weggegooid geld

  11. Mark

    Er worden onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de weg. Goed bezig! Kan niet zonder wat overlast. Maar onderhoud is gebruikelijk, nuttig, noodzakelijk en voordelig voor de omwonenden (stiller asfalt), voor automobilisten (spreekt voor zich toch?) en voor inwoners van Utrecht (LED lampen dus lagere kosten). Maar blijkbaar zijn toch weer negatieve commentaren nodig.

  12. Koel Hoofd

    Goed, geen volwaardige noordelijke randsnelweg vanwege bereikbaarheid maar wel ZOAB ivm geluid en afvoer regenwater?
    Alvast voorbereid op hete fietszomers vol zware regenbuien vanwege global warming… terwijl wij het in het noorden heel erg koud gaan krijgen wanneer de atlantische golfstroom stilvalt door die global warming en ZOAB niet zo goed tegen vorst kan maar fietsen ook geen optie meer is.
    Klinkt inderdaad als geld weggooien,
    Net zoals de gasleidingen er uit willen rukken omdat iedereen voor energie afhankelijk moet worden van ‘door het weer opgewerkte energie’ wat dan weer die global warming moet stoppen.

    Die wegenbouwers werken wel door, maar onze gemeente is het lokale spoor bijster.

  13. Surcouf

    @f.
    Om de NRU volledig tot snelweg om te bouwen is o.a. nodig dat alle gelijkvloerse kruisingen ongelijkvloers worden. Dus moeten er bruggen en viaducten gebouwd worden. De financiering ervan is niet rond te krijgen omdat de kosten domweg te hoog zijn. Die optie wordt al jarenlang onderzocht.

  14. Peter

    Pappen en nathouden maar doorpakken en de weg aanpakken met ondergrondse kruisingen gebeurt niet, #verkeerdekeuzesvoorgezondOvervecht

  15. Van Puffelen

    Marcel@@ Ik wordt altijd erg moe van mensen die een huis huren of kopen bij een snelweg, zeer drukke weg, spoor of tram of bij een vliegveld en mensen die een woning huren of kopen in het centrum waar veel uitgaan gelegenheid zijn en dan als ze er wonen gaan klagen dat ze er last van hebben, huur of koop daar dan gewoon geen huis!!!!
    Oh, ik vertel alleen wat er kan geburen bij dit bestuur/ college met hun 30 km ideeën, net zo als al die lui uit Amsterdam.

  16. Paul

    @surcouf : De huidige regering wil veel geld uit geven en vindt symbool politiek belangrijker dan echte oplossingen. ( 130 km ) Als het een snelweg wordt hoort deze bij het Rijk, en nu niet. Nu is het een gemeente / provincie weg. Vreemd inderdaad want een rijks weg is logischer gezien het belang als doorgaande route. En de provincie en gemeente stellen zich daarin te zwak op naar het rijk vindt ik.

  17. Als de brandweer

    Zorg nu eens voor fatsoenlijke doorstroming. Baantje erbij die de hele NRU moet hebben en deze dan lekker 100 laten rijden ipv file van stoplicht tot stoplicht

  18. Zon

    @van puffelen: of het is zo dat je al 30 jaar geleden er bent komen wonen, gekocht en gehuurd en de weg in de loop der jaren heel drukker, geluid en stankoverlast is gaan gaan geven en er nu iets moet gebeuren om het leefbaar te houden? Of je simpelweg geen keus hebt dan aan die drukke weg te gaan wonen, gehuurd of gekocht?

  19. Gerard Ekdom

    Welke planologen zijn hiermee bezig?Het heeft sowieso niets te maken met doorstroming,zeker niet met die nutteloze zijstraten met verkeerslichten.ombouwen die handel ,denk eens aan de gewone Nederlander,i.p.v.al dat geld naar coa

  20. Toine Goossens

    De starheid van GroenLinks en haar werkgroep de Kracht Van Utrecht, blokkeert iedere fundamentele verbetering van de Noordelijke Randweg. Zolang zij de ontvlechten van de A27 en A28 tegen houden krijgt Utrecht nul Euro voor mobiliteit. De inwoners van Overvecht zijn, zoals altijd bij moderne linkse politiek, het slachtoffer. Er is geen wijk waar snelwegverkeer zo dicht langs de gebouwde omgeving rijdt.

    Utrecht is straatarm in vergelijking met Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Die steden hebben een groot eigen vermogen waarmee zij de lokale financiële bijdrage op kunnen hoesten. Utrecht kan dat niet, dus hier is het armoe troef. 50, 60 jaar geleden zou dat tot spaarzaamheid hebben geleid. Echter dat doet het linkse Groen66 niet. Dat verspilt het geld aan het verfraaien van de binnenring die nog twintig jaar onveranderd gebruikt had kunnen worden. 100 miljoen Euro door de versnipperaar gefrommeld.

    Er dient subiet een nieuwe wethouder mobiliteit en energie te komen. Alleen dan heeft Utrecht zicht op een gezonde toekomst.

  21. Jopie

    Tja paar dagen overlast en dan weer een tijd niet. Zo werkt dat.

  22. Pee

    Kunnen ze daarna gelijk overal dat rode asfalt weer vernieuwen want overal gaat dat rode asfalt kapot, over duurzaam gesproken.

  23. Marleen

    Ik zie een boel gemopper op de gemeente Utrecht, maar is de NRU niet hetzelfde als de N230? En dus een provinciale weg?

  24. Malvinas

    Uit protest tegen het linkse verkeerbeleid steek ik voortaan mijn linkerhand niet meer uit als ik van richting ga veranderen. Dat zal ze leren, die linkse politici!!.
    Alleen nog maar naar rechts, en dan de arm ook nog extreem ver uitsteken.

  25. Marcel

    @van puffelen,
    Ik vertelde alleen maar dat u niet weet waar u het over heeft. Al die bla bla die u verder verteld laat zien dat u het niet weet en niet snapt. Maar dat komt vaker voor bij mensen die puffelen.

  26. Bernhard

    @ Malvinas, ha, goed punt ! Extreem rechts denk alles te kunnen oplossen… we merken vanzelf wel hoe loos hun gebrek aan realiteit zin is.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).