NS-medewerkers mishandeld op Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant NS-medewerkers mishandeld op Utrecht Centraal | De Utrechtse Internet Courant

NS-medewerkers mishandeld op Utrecht Centraal

NS-medewerkers mishandeld op Utrecht Centraal
Een 27-jarige Utrechter is gisteren aangehouden wegens mishandeling van twee veiligheidsmedewerkers op station Utrecht Centraal

Een 27-jarige Utrechter is gisteren aangehouden wegens mishandeling van twee veiligheidsmedewerkers op station Utrecht Centraal

De beambten hielden de man omstreeks 09.15 uur staande omdat hij zonder geldig vervoersbewijs reisde. De man weigerde zich te legitimeren en wilde weglopen. Toen een van de beambten hem daarop vastpakte, stompte de verdachte beide medewerkers tegen het hoofd. De politie werd erbij geroepen en boeide de verdachte. De man zit nog vast.

Vanwege verschillende geweldsincidenten de afgelopen tijd tegen NS-personeel zal er vandaag overleg plaatsvinden tussen staatssecretaris Wilma Mansveld, de Nederlandse Spoorwegen, de vakbonden en Prorail.

10 Reacties

Reageren
  1. newsfinder

    Alweer? Is het een rage ofzo nu?
    Doen ze het nu gewoon zodat het nieuws wordt, wat als ze het nu minder in het nieuws brengen, zal het dan afgelopen zijn?, denk het wel.

  2. Maarten

    Een van de argumenten voor de ov-chipkaart was het verbannen van zwartrijders en ‘ongure types’ uit stations en treinen. Kan de NS inmiddels toegeven dat dit een onzinargument is, en dat de agressie eerder lijkt toe te nemen?

  3. peter

    Maarten, dat kan alleen maar als er poortjes komen. Dan hebben zwartrijders niets meer op een perron of in de trein te zoeken. Wordt wel moeilijk bij kleine stations, waar verder helemaal geen toezicht is, maar het is een begin.

  4. Jiri

    Regel 1 bij de-escalatie: Blijf met je handen altijd van iemand af, ook al rijdt hij zwart of gedraagt hij zich onredelijk. Monopolie op geweld ligt bij de politie. Ik hoop overigens dat die deze kloothommel met een ferme greep in de boeien hebben geslagen! Sluit zo’n figuur nou gewoon eens een jaartje op. Dan leren ze het wel af!

  5. Maarten

    @Peter: klopt, ov-chipkaart en poortjes waren oorspronkelijk gelinkt, maar dit principe is gelukkig nog niet overal ingevoerd. Ik vrees dat ook poortjes agressieve mensen niet zullen uitbannen. Poortjes maken stations voor mijn gevoel juist asociaal; de sfeer verhardt.

    Los van dit treurige nieuwe geweldincident op Utrecht Centraal: als geheel werkt het ov-chipsysteem agressie volgens mij in de hand, door bij fouten eerst en vooral naar de reiziger te wijzen en verantwoordelijkheid als NS uit de weg te gaan (ik ben benieuwd of controleurs ook een verband merken tussen ov chipkaart en agressieve klanten). Maar dat kan ook komen omdat ik te vaak vergeet in/uit te checken 😉

  6. Sietse

    @Jiri: veel conducteurs zijn bijzonder opsporingsambtenaar en hebben in die hoedanigheid meer bevoegdheden. Staande houden is daar één van. Niets doen is is de eerste regel bij wegkijken. Probleem bij dit soort tuig is dat ze met veel teveel wegkomen.

  7. @ Maarten

    Tuurlijk heeft het geweld iets te maken met de invoering van de OV-chipkaart.

    Een kaar die op oneigenlijke groenden is ingevoerd en aan de man gebracht.

    Verkocht als service, maar in de praktijk een volgsysteem om te bekijken hoe en welke lijnen zo efficiënt, goedkoop mogelijk gerund kunnen worden bij en na een aanbesteding en welke lijnen er geschrapt kunnen worden. Ook bedoeld om persoonsgerichte marketingcampanges te voeren gericht op het reisgedrag van een individu.

    Zelf trouwens een aantal maal mogen aanschouwen op welke agressieve wijze NS-personeel mensen, die per ongeluk fout zitten, aanpakt.

    Het behoort juist bij je taak en inzicht als conducteur om te zien of iemand per ongeluk fout zit en daar hoor je de tactiek op aan te passen. Star jezelf als conducteur zijnde aan de regels houden heeft niet het gewenste effect.

    Daarnaast moeten mondige Nederlanders ook eens respectvol omgaan met het hun bedienende personeel. Je hoeft niet iedere keer de discussie aan te gaan, zeker niet als je weet dat je fout zit, dan accepteer je de boete.

    Ik ben wel van mening dat het betaalde personeel het goede voorbeeld qua omgangsvormen moet geven. Zie NMBS-personeel; strikt, maar behulpzaam en rechtvaardig. De baas op de trein, maar je wel helpen met koffers inladen. Daarnaast zijn de “boetes” in Nederland op foutjes onacceptabel hoog. Neem dan België waar je gewoon nog in de trein een kaartje kan kopen, want iedereen vergeet wel eens wat, of de automaten op onbemande stations doen het niet.

    Het bederijf NS deugt natuurlijk niet.

    Tarieven keer op keer verhogen en veel winst maken, maar de schoonmakers uitkleden en als loonslaven voor je laten werken; en geen of nauwelijks geld uitgeven aan onderhoud en schoonmaak van de treinen. Vuilnisbakken zijn het, maar wel vuilnisbakken waarbij een gemiddelde reis 25 euro kost. Vliegen is nog goedkoper bijna. Daarnaast geen geld uitgeven aan reservematerieel, de ware reden waarom er bij winterweer zoveel problemen zijn. Maar daar hoor je niemand over. En, als klap op de vuurpijl[ via oneerlijke concurrentie als gedeelde overheidspartij, wel concessies in heel Europa binnenharken en daar miljoenen mee verdienen.

  8. Annemiek

    Heel erg eens met @ Maarten.

  9. Rob H.

    @ Maarten 08 APRIL 2015 OM 21:09:

    Ik herken mij absoluut niet in dit beeld. Ik reis dagelijks met de trein, maar ik kom over het algemeen vriendelijke conducteurs tegen, die vrijwel alle gevallen de reiziger de mogelijkheid geven om, mits niet ingecheckt, op het volgende station in te checken. Ik heb menigmaal een conducteur geduldig het principe van de OV-chipkaart, het in- en uitchecken, uit zien leggen, zowel op het station als in de trein. Ik zie een enkele keer een conducteur kriegel worden, omdat een zwartrijder met de geijkte smoezen weg probeert te komen. Maar ook dan is er vaak nog de mogelijkheid om opnieuw in te checken.

    Mocht een kaartautomaat op een klein station niet werken, dan is altijd de mogelijkheid om een eventuele boete (met succes) aan te vechten bij het de NS.

    En praat me niet over de Belgische Spoorwegen, waar ik nog nooit in een trein gezeten heb, die niet vertraagd was. En dat met een dienstregeling die nog niet de helft is, van die van de NS.

  10. Frits

    met 700 geweldsdelicten richting treinpersoneel in 2014 valt het allemaal wel mee dit jaar , dus waarom moet ieder delict opeens de afgelopen tijd breeduit in het nieuws?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).