NS past opnieuw dienstregeling aan; vanaf 7 november minder treinen rond Utrecht NS past opnieuw dienstregeling aan; vanaf 7 november minder treinen rond Utrecht

NS past opnieuw dienstregeling aan; vanaf 7 november minder treinen rond Utrecht

NS past opnieuw dienstregeling aan; vanaf 7 november minder treinen rond Utrecht
Archieffoto station Utrecht Centraal
De NS gaat opnieuw de dienstregeling aanpassen vanwege personeelstekort. Dat betekent dat er vanaf 7 november ook rond Utrecht minder treinen zullen rijden.

De NS gaat opnieuw de dienstregeling aanpassen vanwege personeelstekort. Dat betekent dat er vanaf 7 november ook rond Utrecht minder treinen zullen rijden.

“Het laatste wat wij willen, is minder treinen rijden”, schrijft de NS. “Toch is het nodig: reizigers krijgen nu te vaak te maken met uitvallende treinen.” De aangepaste dienstregeling moet er volgens de NS voor zorgen dat treinen minder vaak op het laatste moment uitvallen en dat NS-personeel wat meer ademruimte krijgt.

Vanaf 7 november rijden er op meerdere trajecten rondom Utrecht minder treinen. Tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal rijden er op werkdagen in de daluren en op vrijdag de hele dag minder intercity’s. Verder gaat het vooral om trajecten waar sprinters rijden.

Minder sprinters

Zo rijden er op werkdagen tussen Driebergen-Zeist en Uitgeest minder sprinters in de daluren. Tussen Houten Castellum en Utrecht Centraal gaan er minder sprinters in de spits en tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal rijden er op vrijdagen de hele dag minder sprinters. Op doordeweekse avonden gaat er straks nog maar één keer per uur een directe sprinter tussen Baarn en Utrecht Centraal. Dat is nu nog één keer per half uur.

De NS adviseert reizigers om de reisplanner te gebruiken, omdat er altijd last-minute wijzigingen kunnen zijn. Ook kunnen treinen drukker zijn dan normaal en moeten reizigers soms vaker overstappen. Om die drukte op te vangen rijden er sinds begin deze maand extra lange treinen tussen Eindhoven en Amsterdam en tussen Schiphol en Arnhem.

Vanaf 11 december start de NS met een volledig nieuwe dienstregeling.

Gekoppelde berichten

28 Reacties

Reageren
  1. Len

    Ik vind het helemaal niet gek dat er ‘maar’ 2 keer per uur een sprinter rijdt, dat was immers vroeger ook zo. 6 keer per uur een intercity tussen Eindhoven en Schiphol is ook van de gekken. We hebben ons een tijdlang laten verwennen en even kunnen proeven van de overvloed, maar het is uiteindelijk vooral overvloedig, wat dan weer zorgt voor een hoop verwende reacties.

  2. Lexus

    De reacties hier op dit forum liggen al voor de hand. Maar waar het om gaat is dat ieder vervoersinfarct in feite de wereldwijd totaal doorgeslagen mobiliteit als oorzaak heeft. In dichtbevolkte landen als Nederland zal dit nog extra aankomen, op den duur met rampzalige gevolgen. Wil de menselijke soort overleven, dan moet er onmiddellijk op alle fronten ingezet worden op duurzaam leven. Het zal niet gebeuren: de mensheid gaat haar eigen ondergang met steeds rassere schreden tegemoet. Mooier kan ik het niet maken.

  3. Scherpschutter

    De personeelstekortspin was aanvankelijk aardig bedacht van de NS, maar intussen begrijpt iedereen wel dat we hier met drastische bezuinigingsmaatregelen wegens vraaguitval van doen hebben. Het OV is aan het instorten omdat er met de dag minder mensen gebruik van maken…

  4. Realist

    @Lexus. Dat het einde der mensheid nabij is is wel de meest ludieke reactie, helemaal van iemand die realistische oplossingen schuwt. De kern van het probleem is overbevolking want dat is slecht voor natuur, milieu, klimaat en de staat van ons land. Als het gesprek daarover constant in de kiem gesmoord wordt zal er niets veranderen. Helaas, je werkt zelf mee aan de ‘ondergang’.

  5. Lexus

    Het was te verwachten dat Scherpschutter hier weer met zijn desinformatie zou komen. In werkelijkheid is de toestroom van reizigers zo groot dat het gedeeltelijk geprivatiseerde openbaar vervoer het niet aankan. Logisch gevolg is dat een deel van de reizigers het ov gaat mijden en naar andere mogelijkheden zoekt. In veel gevallen is dat de auto, waar je heel vaak een enkel mannetje of vrouwtje in ziet rijden. Een buitengewoon inefficiënte vorm van vervoer, die een gigantisch beslag legt op de openbare ruimte en vooral het leefklimaat in het algemeen. Maar het openbaar vervoer zal zo lang de mensheid nog bestaat aanwezig en noodzakelijk blijven. Jongeren onder de achttien mogen niet autorijden, veel volwassenen kunnen zich geen auto permitteren of zijn door tal van handicaps niet tot autorijden in staat. Bovendien wordt de particuliere auto in Nederland met name in stedelijke gebieden steeds meer geweerd, volkomen terecht omdat hij een te groot beslag legt op de publieke ruimte.

  6. Bill

    @Schampschutter, probeer je te impliceren dat de NS net zoals vele andere sectoren géén last heeft van personeelstekorten? Heb je hiervoor enig bewijs of is het zoals gebruikelijk weer een van je vele fantasieën die je als waarheid lijkt te zien (iets wat ongetwijfeld in de DSM-V geclassificeerd is)?

  7. Derk van Dorth, oud-NS'er

    Nee Scheefschutter, het OV stort niet in omdat je dat vanuit je auwto zo graag zou willen. Na de overheidsmaatregelen is door thuiswerken het vraagniveau nog niet helemaal op peil. Het vervoer naar het buitenland, juist ook in de weekeinden, is hoger dan ooit tevoren. Als NS (jarenlang mijn werkgever) zo bedacht had, was de dienstregeling al eerder aangepast. Om maximale vervoerscapaciteit te bieden was het concept ETMET bedacht: Elke Tien Minuten Een Trein, zelfs in de weekeinden. Dat blijkt nu echt overdadig te zijn. Reden is echt het verschil tussen uitstroom (o.a. pensioen) en ziekte t.o.v. instroom nieuw personeel.

  8. Klaasjan

    @Scherpschutter
    Als je in Stadskanaal woont, zie je vanzelfsprekend niet de dagelijkse drukte op Utrecht CS. U draait hier de zaken om en doet het voorkomen of er sprake is van een complot.

  9. Rottebert Peermans

    Waarom zijn we dan nu geen hoofdconducteurs en treinmachinisten uit Turkije, Oekraïne, India en andere landen aan het opleiden? Er zijn er genoeg die hier willen werken en als je aan de IND kunt bewijzen dat je ze hier niet kunt vinden kunnen ze ook gewoon een werkvergunning krijgen. Die treinverkeersleiding kan ook wel in het Engels. Mocht Nederlands dan echt noodzakelijk zijn dan kun je ze ook uit Suriname halen.

  10. Bill

    @Schampschutter, onderbouw je geraaskal gewoon of meng je niet meer in de discussies.

  11. Utrechter2

    Het hoge woord komt eruit: linksprogressieven willen helemaal niet dat u van de auto naar het OV gaat. Een hoogleraar gaf niet lang geleden in een bekende krant al aan dat het veel beter zou zijn om mobiliteit te ontmoedigen.

    Het is links-academisch jargon dat de overheid het de hardwerkende Nederlander heel moeilijk gaat maken om naar het werk te komen of om naar partner of familie te gaan. Veel mensen denken overigens dit beleid te voorkomen door op de VVD te stemmen, maar dan hoef je je alleen maar te bedenken dat het de VVD is die gemeenten dwingt om meer statushouders op te nemen.

  12. Koel Hoofd

    Hey Scherpschutter bashers, hebben jullie vandaag het nos nieuws gezien?
    Het OV gaat kapot dankzij politieke keuzes die per definitie meer kosten dan ze opbrengen en vervoersarmoede normaliseren.
    Die politieke keuzes kennen we hier in Utrecht ook, de duurste tramlijn ter wereld die uiterst comfortabel geheel niet rijdt maar wel zaligmakend is voor het milieu. Saillant detail, sinds 1982 wordt de post minister/staatssecretaris verkeer en waterstaat nagenoeg systematisch bevolkt door een vrouw. Vraag me af wat de reden voor die 4 decennia lange exclusiviteit is.

  13. Scherpschutter

    @Bill

    Met alle plezier, Bill.

    1) In de eerste 6 maanden van 2022 heeft de NS wéér een netto gigaverlies geleden van liefst 225 miljoen Euro. Dit ondanks al enorme bezuinigingen in 2020 en 2021.
    2) De omzet daalde over Q1 en Q2 zelfs nóg verder ten opzichte van drama-coronajaar 2021. Waar in de eerste helft van coronajaar 2021 nog maar een miserabele 1.8 miljard omzet werd gerealiseerd, is dat in 2022 (zonder strenge maatregelen dus) nog maar een schokkende 1.6 miljardjes…Ter vergelijk; de NS draaide over heel 2019 nog een omzet van 6.6 miljard!! Daar is dus nog niet eens de helft(!) meer van over. De klanten hollen gillend weg bij de NS!
    3) Om deze ronduit beschamde omzethalvering te compenseren, zal de NS in 2023 nog eens 15% van alle treinreizen schrappen. Neemt u van mij aan; opnieuw het halve verhaal. Daar blijft het uiteraard niet bij! Alle inrendabele lijnen moeten eraan, er is al heel veel personeel ontslagen en dat gaan er nog veel meer worden. Daarom zie je ook nergens NS wervingscampagnes, ondanks het “personeelstekort”…LOL. Hoe naïef moet je zijn om dat te geloven. *hoofdschudt*
    4) De NS was al 35% van alle reizigers kwijtgeraakt ten opzichte van de laatste zes maanden voor corona. Niet alleen is de NS er dus niet in geslaagd deze reizigers terug te winnen, maar er lopen dus met de dag méér en méér klanten gillend weg bij het verzuipende staatsbedrijf en kijkende naar de omzethalvering, is het aannemelijk dat de falende staatsstichting intussen al 50% van haar klandizie kwijt is…De vraaguitval versnelt.
    5) Ondanks de afgrijselijk slechte dienstverlening aan haar klanten, heeft de NS dan ook nog eens prijsverhogingen aangekondigd voor 2023. Ook dat wordt uiteraard niet gewaardeerd door de laatste klanten die ze nog over hebben.

    De NS is een instortende technisch-failliete staatsstichting (een bedrijf kun je het niet noemen natuurlijk) dat geen cent eigen vermogen meer over heeft, haar klanten sneller ziet wegrennen dan Facebook en bovendien nu met twee gebroken poten weer op eigen benen moet staan zonder krukken. De organisatie staat compleet op instorten.

    Dus ja. Dan kan de NS wel doen alsof een personeelsgebrek hier het probleem is (LOL!), maar je moet wel volslagen comateus zijn wil je dit soort bullshit van de kopje onder gaande staatsstichting serieus nemen.

    Het is klaar voor de hopeloos falende NS. Einde rit. Afgelopen. Totale instorting is het laatste station op dit eenrichtingsspoor.

  14. Scherpschutter

    @Lexus 13:06

    Omzet NS heel 2019; 6.6 miljard.
    Omzet NS Q1 & Q2 2022; 1.6 miljard.

    Conclusie Lexus; “de toestroom aan reizigers is zó ongelofelijk groot dat de NS het niet aankan…LOL.

    Conclusie Scherpschutter; Lexus is het spoor kwijt .

  15. Lexus

    @Scherpschutter: het gaat niet om de omzet, het gaat om de door mij aangegeven noodzaak van openbaar vervoer, die in de toekomst alleen nog maar groter zal worden, maar die door het bestaande rechtse neoliberale beleid vrijwel genegeerd wordt. Dit slaat u allemaal maar even over. Nog grotere lol wanneer uw voortdurende misleiding niet zo treurig was.

  16. Binnenstadbewoner

    NS / OV dat op instorten en steeds minder reizigers? Goede grap. Verre van dat. OV is springlevend. Autorijden wordt steeds duurder en dus de trein steeds interessanter, grote groepen hebben geen rijbewijs, kunnen of willen geen auto bezitten. Dan is er nog sprake van een zeer sterke bevolkingsgroei. De vraag naar OV waaronder de trein zal alleen maar groter worden. Reizigersaantallen groeien door en dus blijven investeringen nodig.

    De laatste 2 jaar waren vanwege corona geen goede graadmeter.

    Problemen zullen er bij NS en andere OV bedrijven altijd zijn, maar per saldo is de trein best een aangename en betaalbare manier van reizen. Niet altijd nee.
    Ja en laten we wel zijn, de auto is ook niet zo ideaal. In de bebouwde kom rijd je van stoplicht naar stoplicht, veel wachten, omleidingen door wegwerkzaamheden, veel eenrichtingsverkeer, te hoge parkeertarieven, (onverwachte) files etc. etc.. Perfect ga je het nooit krijgen, zowel niet bij de NS als in je eigen auto.

  17. Bill

    @Schampschutter, je strooit met heel veel getallen maar je trekt vervolgens volstrekt willekeurige conclusies. Helaas, maar niet verrassend.

    Een willekeurig voorbeeld: “Daarom zie je ook nergens NS wervingscampagnes” – Deze campagnes zijn momenteel letterlijk dagelijks op de radio, op social media, YouTube en zelfs in de krant. De rest van je argumenten zijn op hetzelfde niveau. Hou je er gewoon buiten.

  18. Hoera

    @SS
    Dat je cijfers niet kan doorzien is niet erg maar houd dan gewoon je mond, Stadskanaaltje. De daling van de inkomsten in vergelijking met 2021 en 2022 worden veroorzaakt door de herstructurering van de organisatie in Duitsland en de beëindiging van de activiteiten in Noordrijn-Westfalen en Baden-Württemberg. Even los wat je daarvan vindt, de Nederlandse inkomsten zijn omhoog gegaan.

    En dat je durft te zeggen dat NS niet aan het werven is… Je leeft echt onder een steen. Maar goed, in het hoge noorden komt alles ook een paar maanden later binnen.

    En dan ook nog vrolijk de desinformatie neerpennen dat er geen personeelstekort is? Trumpiaanser kan je niet worden. Op je ‘bijdragen’ zou een etiket moeten komen met ‘fictie’.

  19. Realist

    Een typische maatregel voor een politieke organisatie. Schrappen in het primaire proces terwijl een waterhoofd in tact gehouden wordt en een riante loonsverhoging wordt doorgevoerd. Er is voldoende personeel alleen zijn het verkeerde mensen op de verkeerde plek.

  20. Utrechter

    Werken in dit land loont niet. Waarom zou je voor een paar tientjes netto per maand meer je bed uitkomen?

  21. Scherpschutter

    @Lexus 31/10/2022 – 21:13

    Noodzaak…VOOR WIE? Niet voor klanten van de NS in ieder geval, want die rennen gillend weg en lijken vooral een noodzaak te zien om zo snel mogelijk de auto in te stappen… LOL.

    @Bill 22:13

    U vroeg mij om mijn stelling “De NS is aan het instorten” te onderbouwen en dat heb ik gedaan. Verheugend om te zien dat u zich neer heeft gelegd bij de juistheid van mijn stelling (ik zie u er nochthans geen enkele inhoudelijke kritiek op leveren) en u louter nog wat zit te muggenziften over microdetails zoals wervingscampagnes.

    @Hoera

    Ik begrijp volledig dat u geen enkel cijfer of feit noemt om die totaal gefabuleerde flauwekul te onderbouwen. Wat er niet is kun je ook niet gebruiken. LOL.

  22. Lexus

    Nog niet beantwoorde reactie van Realist, beter gezegd “Realist”:
    “@Lexus. Dat het einde der mensheid nabij is is wel de meest ludieke reactie, helemaal van iemand die realistische oplossingen schuwt. De kern van het probleem is overbevolking want dat is slecht voor natuur, milieu, klimaat en de staat van ons land. Als het gesprek daarover constant in de kiem gesmoord wordt zal er niets veranderen. Helaas, je werkt zelf mee aan de ‘ondergang’.”
    Overbevolking is beslist een deel van het probleem. Waar is uw oplossing?

    Hoezo werk ik, die zelf geen nakomelingen heb — mede omdat ik in de jaren zeventig van de vorige eeuw al zag dat het met de mensheid gruwelijk fout zou gaan — mee aan de ondergang? Ik waarschuw inmiddels al meer dan een halve eeuw tegen de naderende catastrofe en leef met opzet veel soberder dan verreweg de meeste Nederlanders, omdat ik nu eenmaal compassie hebm, niet alleen met mijn soortgenoten, maar ook met alle andere soorten die onvermijdelijk in de ondergang worden meegesleurd.

    Een gesprek over overbevolking dat volgens u “constant in de kiem gesmoord” wordt? Volgens mij is het probleem eerder dat er nauwelijks mensen in geïnteresseerd zijn. Hier ligt dus een mooie realistische taak voor u te wachten.

    De enige oplossing is dat de mensen onmiddellijk veel meer in harmonie met de natuur gaan leven. Helaas, het zal niet gebeuren.

  23. Binnenstadbewoner

    @ Utrechter: bazel niet zo. Het startsalaris voor een conducteur is e. 2.719,80 bruto per maand voor 36 uur. Voor 40 uur startsalaris tot ca 3.000 euro bruto. Oplopend tot e. 3.506 bruto per maand ook bij 36 uur of tot 3.896 euro bruto per maand bij 40 uur. Hier bovenop nog eens een vaste onregelmatigheidstoeslag van circa 300 euro dat kan oploen tot 800 euro per maand. Exclusief 8 % vakantiegeld en 3 % eindejaarsuitkering. Plus allerlei andere voordelen. Zie NS.nl . In relatie tot de functie etc. is dit gewoon een goed salaris. En dus helemaal niet een paar tientjes boven minimum zoals u suggereert. Veel werknemers moeten het met (veel) minder doen.

  24. Scherpschutter

    @Binnenstadbewoner

    Echt waar? Verdienen die gasten zo weinig?! Mijn god, wat een mensonterende armoe…

  25. Bill

    @Schampschutter, ah, je reageert weer vooral door nieuwe vuurtjes te (proberen te) stoken en gaat vooral niet in op de vele weerleggingen van je non-argumenten. Dat is je werkwijze, blijkbaar.

  26. Scherpschutter

    Bill

    Over welke weerleggingen van welk van mijn argumenten heeft u het precies? Ik zie er niet één namelijk.

  27. Utrechter

    @binnenstadbewoner
    Op het eerste gezicht houd je netto meer over, maar je verliest heel veel subsidies (huurtoeslag, zorgtoeslag, lage prijs in sociale huurwoning) waardoor het uiteindelijk om een paar tientjes gaat.

  28. Don

    Denk dat een flink stuk concurrentie de ns heel goed zal doen

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).