De dienstregeling van de NS wordt vanaf 7 februari tijdelijk afgeschaald. Dat doet de NS doordat steeds meer personeel (ziek) thuiszit: vanwege een coronabesmetting of quarantaine. Op sommige trajecten gaan er minder treinen per uur rijden, waaronder van en naar Utrecht Centraal.
“Op trajecten waar we nu zes treinen per uur rijden, zullen dat er vier zijn”, meldt het spoorwegbedrijf. “En op trajecten waar NS nu vier treinen per uur rijdt, worden dat er twee.” Bijvoorbeeld tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal, en tussen Hoofddorp en Utrecht Centraal.
“Uiteraard hadden we deze aanpassing liever niet willen inzetten. Maar net zoals bij veel andere bedrijven zien wij een forse stijging in collega’s die thuiszitten door ziekte of quarantaine en daardoor niet kunnen werken.”
Het idee is dat het tijdelijk afschalen van de dienstregeling zorgt voor meer ruimte om de ziektemeldingen te kunnen opvangen. “Zo blijft onze dienstregeling beter voorspelbaar en hopen we hiermee minder vaak onze reizigers te moeten verrassen met plotselinge treinuitval”, schrijft de NS.
Stapsgewijs
Er wordt rekening mee gehouden dat er in de komende dagen misschien al treinen uit zullen vallen. Officieel gaan de eerste wijzigingen in op 7 februari. Op 21 februari moeten alle wijzigingen stapsgewijs zijn doorgevoerd. Dan rijdt de NS met 85 procent van de treinen.
In november vielen er op verschillende trajecten, waaronder in Utrecht, treinen uit wegens personeelstekort bij ProRail. In december paste de NS al eens de dienstregeling aan: er werden toen tijdelijk treinen van en naar Utrecht geschrapt vanwege minder reizigers.
Hier is te lezen op welke trajecten minder treinen rijden.
Gekoppelde berichten
NS schrapt tijdelijk treinen van en naar Utrecht vanwege minder reizigers
Vanwege de avondlockdown maken minder mensen in de latere uren gebruik van de trein. NS…
Dit betekent de nieuwe dienstregeling van de NS voor Utrechters
De nieuwe dienstregeling van de NS is zondag ingegaan en dat heeft ook een aantal…
Dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem wegens personeelstekort
Vanwege een tekort aan treinverkeersleiders rijden er dinsdagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem. Ook…
16 Reacties
ReagerenWaar zouden we zijn zonder de trein? Nou, gewoon, waar we al waren. Want rijden doet ie niet. Was er toch maar een alternatief om over grote afstanden van a naar b te komen…..
En dan ook nog zonder mondkapje en risico op besmeting. Zonder vreemde mensen. Met je eigen muziek lekker keihard aan.
Wie o wie weet een oplossing?
@JdV: heb je ook een e-bike/speed-pedelec gekocht!? Wat goed!
Het land gaat open, De NS Schaalt af. Logisch.
Môge J,
‘Wie o wie weet de oplossing?’ Hm, misschien iets positiever in het leven staan… Vwb risico op besmetting heeft u natuurlijk wel een punt, maar u doet alsof het reizen met vreemde mensen een probleem is. Ik heb veel met de trein gereisd, maar vreemden om mij heen heb ik nooit als een punt beschouwd. En als er een -paar- gesprek(ken) zijn is dat een bonus… Alternatief is natuurlijk een auto, en evt eerst rijbewijs halen.
Waarmee elke keer weer opnieuw de vraag beantwoord wordt “waar zouden we zijn zonder de trein?” Nou gewoon, heerlijk in de auto met koffie en de verwarming aan en niet geheel onbelangrijk: geen randdebielen om je heen in de coupé. Op elke treinrit heb je er wel een paar. Met beperkt intellect Youtube filmpjes op vol geluid afspelen en dan maar denken dat iedereen dat leuk vindt. De auto dus. En op het argument achteraansluiten in de file zeg ik altijd: helemaal prima. Ook een trein staat wel eens stil onderweg. Met de auto kan je tenminste gewoon je motor stationair laten draaien. En dat doé ik dan ook.
Blij dat ik sinds enkele maanden weer een auto bezit. Brengt me waar ik moet zijn, op het tijdstip dát ik er moet zijn, zonder gespuis om me heen. En toe nu toe met _minder_ vertraging te maken gehad dan toen ik nog afhankelijk was van de trein. Heerlijk om je zo te kunnen verplaatsen en iedere cent waard.
@Bernard
Heerlijk ja. Exact. Laat mevrouw Scherpschutter het maar niet lezen, maar als ik zou moeten kiezen tussen haar de deur uit doen of mijn voiture dan zou dat nog best een lastige keuze zijn. LOL
Weinig zo zalig als op een donkere en ijskoude ochtend om 06.00 in je voorverwarmde brandschone en heerlijk ruikende voiture te stappen, om onder het genot van een verse koffie, zachte warme lederen zetels en de prachtsymfonie van een in perfect-pitch brullende motor naar je bestemming te blazen over verlaten wegen…
Genieten! Love it.
@2>4: Helaas. Utrecht-Lelystad is me te ver.
Wat leuk, de achterhoedegevechten van de autobezitters.
Mocht je denken met je beperkte budget geen auto te kunnen betalen Rob dan heb je het mis. Voor vrij weinig heb je vaak al een klassieker of een auto uit de jaren 80/90. De wegenbelasting en verzekering zijn tientjeswerk en je hebt er heel veel plezier van. Met auto’s uit die tijd is het ook nog echt autorijden. Geen stuurbekrachting, ABS, EDS, PTTS of wat voor S dan ook. Ik heb een wat oudere BMW uit 1987, de versie zonder katalysator en op zaterdagochtend gooi ik meestal de benzinetank helemaal vol en na wat warmrijden op de randweg van Utrecht doe ik een rondje over de Singels met veelal wat stoplichtsprintjes. Tegen lunchtijd is de tank meestal wel bijna leeg. Maar je weet wat ze zeggen: plezier kost altijd wat geld.
Ik moest gisteren mijn auto onverwacht bij de garage laten staan voor een grote ingreep, en dus met de trein naar huis.
Voor het eerst in 18 jar was de trein op tijd, een unicum, en er was zelfs plek zat.
Maar toch gingen er weer de nodige randdebielen luidbellend en zonder mondkapje op mijn lip zitten…
Ik heb mijn comfortabele karretje heel erg gemist….
en gelijk bij aankomst in Utrecht CS een boostershot gehaald want het zal mij niet overkomen dat ik door een verplichte OV rit omicron oploop!
Als mijn auto weer gemaakt is, ga ik -net zoals Esrin- een paar rondjes binnenstad doen, uit rancune…
een beetje autoliefhebber adviseert anderen om vooral het ov/de fiets te nemen, de files zijn al lang genoeg 🙃
@Rob H.
Achterhoedegevecht van autobezitters?
Op 1-1-2021 waren er 8,8 miljoen personenauto’s in bezit van Nederlanders.
Veel, hè?
@esrin w.: geinig, die achterhoede gevechten van de automobilisten.
Is wel knap, zelfs nu de meest hardcore politici, hun mening toch enigzins bijstellen over corona, voert de NS diezelfde corona aan als excuses. Dus zelfs daar zijn ze te laat mee.
Het had natuurlijk helemaal niets te maken met de totale incompetente bedrijfsvoering van de NS en broertje Prorail.
Wat schattig, die @Esrins en @Koel Hoofden die iedereen eens zullen laten zien wie er de baas is, en dat vol trots hier gaan vertellen. En dan zie je ze straks weer hun sprintjes trekken van stoplicht tot stoplicht. En om hen heen valt de term “sneue loser” regelmatig. En dan gaan ze naar huis om een reactie te typen over het rijgedrag in Overvecht. En dan hebben ze wéér gelijk, en zijn ze wéér tof (@Esrin, de accentjes zijn voor jou). Knap hoor, dat jullie je zo staande houden aan de onderkant van de maatschappij.