NS schrapt tijdelijk treinen van en naar Utrecht vanwege minder reizigers NS schrapt tijdelijk treinen van en naar Utrecht vanwege minder reizigers

NS schrapt tijdelijk treinen van en naar Utrecht vanwege minder reizigers

NS schrapt tijdelijk treinen van en naar Utrecht vanwege minder reizigers
Station Utrecht Vaartsche Rijn
Vanwege de avondlockdown maken minder mensen in de latere uren gebruik van de trein. NS heeft daarom besloten tijdelijk de dienstregeling aan te passen, waardoor sommige treinen die vertrekken en aankomen in Utrecht vervallen.

Vanwege de avondlockdown maken minder mensen in de latere uren gebruik van de trein. NS heeft daarom besloten tijdelijk de dienstregeling aan te passen, waardoor sommige treinen die vertrekken en aankomen in Utrecht vervallen.

Het vervoersbedrijf zegt dat er voor de avondlockdown nog 55 procent van het gebruikelijk aantal reizigers in de avonduren in de trein zat. Sinds de coronamaatregelen op 28 november weer werden aangescherpt is dat aantal gedaald naar 40 procent. Ook in de spits is volgens NS een daling te zien, van 60 procent naar 50 procent.

Vanwege het teruglopende reizigersaantal heeft het vervoersbedrijf besloten om op zes trajecten tijdelijk treinen te schrappen. Zo rijdt de extra forensentrein tussen Utrecht en Houten Castellum tijdelijk niet en ook de nachttrein tussen Utrecht, Eindhoven en Rotterdam wordt tijdelijk geschrapt.

19 reizigers

“In de treinen die we tijdelijk schrappen, zitten op dit moment gemiddeld nog geen 15 reizigers per 100 zitplaatsen. Zo zaten bijvoorbeeld vorige week woensdag in de intercity van Den Haag naar Utrecht om 20.30 uur slechts 19 reizigers, terwijl er plek voor 300 was”, is te lezen op de website van NS.

Het vervoersbedrijf blijft de komende periode de reizigersaantallen in de gaten houden zodat  de inzet van de treinen daarop kan worden afgestemd. NS adviseert om kort voor vertrekt de reisplanner te raadplegen voor actuele informatie.

9 Reacties

Reageren
  1. Speak Up

    Er is weinig te merken op dit moment van die minder reizigers hoor. Behoorlijk druk in alle spitsen die er zijn. (7:30-8:30 rond 12:00-13:30 en tussen 16:30 en 18:45 is het toch echt behoorlijk druk te noemen in de trein)

    Wat niet helpt is dat NS zich altijd baseert op cijfers van een aantal weken geleden en dat ze teruggrijpen op 2019 (het jaar waarin men gigantische winsten boekte, waarvan het geld dus niet op zij gezet is om tekorten in de toekomst te kunnen dekken). Dat was het jaar dat de spits eruit zag als veevervoer. Weet u nog. Staand op balkons met de gezichten tegen de deuren aangeplet zonder verse ademruimte. Dat is de 100% reizigersstromen die de NS aanhoudt (terwijl ze toen dus voor die mensenmassa’s met te weinig materieel reden).

    De 60-70% mensen die op dit moment vervoerd worden zijn eigenlijk gewoon prima en dat zou eigenlijk de maatstaf en het nulpunt moeten zijn.

  2. JdV

    In ander nieuws: NS vraagt overheid om extra geld. Aangezien de reixigersaantallen terug lopen mist de spoorwegmaatschappij inkomsten en wil dat de overheid dit aanvult.
    Logisch. Je verleent een dienst waar een hoop mensen geen behoefte meer aan hebben. En dan wil je dat de overheid je geld geeft zodat je medewerkers en materiaal zonder nut kunt behouden.
    Videotheekhouders. Fabrikanten van kolenkachels. Melkboeren. Pak uw kans. Voor u was er geen markt meer. Vraag geld.

  3. Hoera

    @JdV, je hebt echt geen flauw benul waar je over praat. Maar dat maakt jou blijkbaar niets uit, zonder enige kennis van zaken beginnen te roeptoeteren. NS wordt gevraagd door de overheid zoveel mogelijk te blijven rijden dus het is logisch dat daar iets tegenover staat. En de markt voor NS komt gewoon weer terug – itt je welhaast 19e eeuwse beroepen die je noemt – en moet je dus zorgen dat je personeel blijft. Wat een domheid zo’n reactie.

  4. Koel Hoofd

    De vraag naar 2e hands autootjes zal wel weer stijgen….
    Kan de humor er wel van inzien.
    De gemeente Utrecht jaagt (vanwege het wereldklimaat) haar inwoners hun auto uit en de trein in, en de NS jaagt vervolgens die inwoners (wegens een pandemie) weer terug de auto in.

  5. JdV

    @hoera. OV zou geen overheidstaak moeten zijn naar mijn mening. Als er vraag is kan het worden uitgevoerd door commerciele partijen.

  6. geert

    Ik reis zeer regelmatig met de trein buiten de spitstijden, zowel overdag als s’avonds
    Het is inderdaad minder druk in de trein dan voor corona.
    Echter…. zoals het nu is, is het al maanden.
    Wat de NS dan nu ook beweerd klopt gewoon niet. Het lijkt eerder een stok om te slaan en om zogenaamd legitiem diensten te kunnen schrappen.
    Dat komt natuurlijk erg goed uit met al die logistieke en personeels problemen.
    Gelukkig komt er binnenkort een auto’tje. Ben ik eindelijk verlost van dit onbetrouwbare (en dure) bedrijf!

  7. Esrin W.

    Waar zouden we zijn zonder de trein? Nou, gewoon, comfortabel in de auto, koffie erbij, radiootje aan. En die files dan? roepen sommigen altijd direct, ook dáár: gewoon achteraan sluiten en de motor laten draaien.

  8. Leon

    Leuk om te zien dat JdV steeds verder afzinkt in een paralleluniversum, waar iedereen zou moeten lijden onder zijn autoverslaving en de overheid zich niet eens meer met het OV zou moeten bemoeien. Want stel je voor dat je een niet-dodelijk, niet-straatbeeld verpestend, betaalbaar alternatief zou hebben voor die stinkbak waar hij de stad zo graag mee verpest.

  9. cas

    De ns moet eens kappen met het steeds aanpassen van de dienstregeling. Ze hebben een concessie en een verplichting. Als er minder mensen reizen zijn is het hun risico. Misschien wordt het eens tijd voor een andere aanbieder bij de volgende concessie.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).