NS staakt dinsdag opnieuw; dit zijn de gevolgen voor het treinverkeer rond Utrecht NS staakt dinsdag opnieuw; dit zijn de gevolgen voor het treinverkeer rond Utrecht

NS staakt dinsdag opnieuw; dit zijn de gevolgen voor het treinverkeer rond Utrecht

NS staakt dinsdag opnieuw; dit zijn de gevolgen voor het treinverkeer rond Utrecht
De vakbonden FNV Spoor en VVMC hebben een nieuwe staking aangekondigd voor dinsdag 17 juni. Het werk wordt neergelegd in de regio’s Oost en Noordwest. Toch zal de staking ook impact hebben op het treinverkeer rond de stad Utrecht.

De vakbonden FNV Spoor en VVMC hebben een nieuwe staking aangekondigd voor dinsdag 17 juni. Het werk wordt neergelegd in de regio’s Oost en Noordwest. Toch zal de staking ook impact hebben op het treinverkeer rond de stad Utrecht.

Zo rijden er op het traject tussen Utrecht Centraal en Utrecht Zuilen van en naar Amsterdam geen treinen. In de richting van Ede-Wageningen, ‘s-Hertogenbosch, Hilversum en Baarn is er vanaf Utrecht beperkt treinverkeer mogelijk. NS raadt aan treinreizen op deze trajecten kort voor vertrek te plannen. Ook laat de NS weten dat de treinen die wel rijden drukker kunnen zijn.

Inflatie

De actie is onderdeel van een reeks regionale stakingen naar aanleiding van een cao-conflict tussen NS en de bonden. FNV Spoor eist een loonsverhoging van zeven procent op jaarbasis. De bond stelt dat de NS cao-lonen sinds 2019 vijf procent achterlopen op de inflatie. ‘De NS blijft steken op drie procent loonsverhoging op jaarbasis, waarmee werknemers er in koopkracht weer flink op achteruit zouden gaan’, aldus de bond.

NS-topman Wouter Koolmees noemt de aangekondigde staking ‘teleurstellend’. ‘Zo worden weer meer dan 1 miljoen reizigers de dupe van het cao-conflict bij NS’. Volgens Koolmees heeft NS verschillende belangen om rekening mee te houden. Het bedrijf maakt al vijf jaar geen winst, volgens de topman.

11 Reacties

Reageren
  1. Daalsedijk

    FNV wil de NS leiding kapot maken en verkopen aan sncf en db omdat daar de lonen fors hoger zijn door de ambtenaren maar hier vechten de leiding voor hun baantjes en partij die niks bijdraagt aan een oplossing die goed is voor de reizigers

  2. Jeroen

    En terecht. Je kan niet verwachten dat mensen in reëel inkomen constant achteruit hollen omdat de overheid slechte keuzes maakt. Daarbij, OV is een nutsvoorziening, daar zou geen winstbejag bij moeten komen kijken. Die doorgeslagen shareholder value maximization is de pest in de samenleving.

  3. Realist

    Verkeerde kop want de NS staakt niet, die heeft juist een prima aanbod gedaan. De vakbonden willen over de rug van de reizigers het onderste uit de kan. Dat zou een betere kop zijn.

  4. M.

    @Daalsedijk: volgens mij is de Nederlandse staat eigenaar van de NS. Die zie ik het staatsbedrijf nog niet verkopen.

  5. Wim

    Volstrekt irreële looneisen. En ondertussen het OV saboteren.

  6. Alain

    Volgens mij beginnen de bonden te merken dat de publieke opinie niet bepaald in hun voordeel is, de CNV staakt al niet mee.

    Net als een ander, gun ik het rijdend personeel een goede boterham en een veilige werkomgeving. Maar als ik dan kijk naar wat ze nu hebben, dan is niet mijn eerste indruk “zo, die worden uitgeperst”. Al helemaal niet als je nagaat dat het geen vetpot bij de NS is.

    Als het gaat om veiligheid in het OV, dan is er een wereld te winnen, maar dat zal eerder uit de koker van de overheid moeten komen (breng de spoorwegpolitie maar terug!), dan dat directie NS de problemen met een knip van de vinger kan oplossen.

    Laat ze maar snel een compromis sluiten, lijkt me voor iedereen het best.

  7. JR

    @ Jeroen

    Het spoorpersoneel gaat er niet in reëel inkomen op achteruit. Je verspreidt fake info: de inflatie is meer dan gecompenseerd, de reële loonstijging bij NS is hoger dan landelijk gemiddeld. De bonden overvragen.

  8. WV

    @ Jeroen. Iets van klok en klepel. De spoorwegen maken al jaren verlies. Bruin kan de buitensporige looneisen van de desintegrerende bonden gewoon niet trekken. Niks winstbejag.

  9. Wil

    De NS… is dat niet dat bedrijf waarvan de directeur bijna 5 ton per jaar verdient en waarvan de Raad van Bestuur een loonsverhoging van 20.000 euro heeft gekregen? Blijkbaar klotst het geld daar tegen de plinten, dus die loonsverhoging voor het gewone voetvolk moet er toch ook wel af kunnen…

  10. Johan

    Ja @ Wil. Bravo voor je intelligente opmerking. De tent maakt 100 mln verlies per jaar. Die 20.000 van jou maakt geen verschil de vele miljoenen die de eisen van de bonden kosten wel.

  11. Wil

    @johan: als je jezelf als RvB een loonsverhoging van 23.000 euro de man geeft bij een verlies van 100 miljoen ben je niet echt lekker bezig. Dan denk je toch niet dat de gewone werknemer zich vervolgens laat afschepen?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).