
Komende 24 september is het precies 35 jaar geleden dat er 596 bomen werden gekapt voor de aanleg van de A27 bij Amelisweerd. Nu dreigen voor de verbreding van de A27 opnieuw ongeveer achthonderd bomen gekapt te worden.
Snelwegen-Utrecht roept iedereen op 24 september naar Amelisweerd te komen en een ode te brengen aan de bomen in de vorm van muziek en zang. Onder andere Vincent Bijlo en Cees Grimbergen zijn aanwezig om te spreken.
Zie hier het filmpje dat is gemaakt om te zien hoe het er 35 jaar geleden aan toe ging.
Gekoppelde berichten
Definitief plan ring Utrecht gepresenteerd
Na bijna tien jaar aan voorbereidingen en zo’n 35 jaar na de aanleg van de…
10 Reacties
ReagerenProtesteren met westerse oogkleppen. Hier wordt boomkap gewoon gecompenseerd, in Brazilië gaat het bos er met voetbalvelden tegelijk aan. Ga daar voor protesteren.
Voor de zoveelste Golfbaan worden in Haarzuilens 800 monumentale bomen gekapt met instemming van de Gemeenteraad en het College en de Vrienden van Amelisweerd vinden het best ,zij komen alleen op voor eigen belang en verder doen zij niets.
@Joost: dezelfde mensen komen ook op voor de bomen in Brazilië, wat doe jij dan om deze bomen te redden?
@Gerard: behalve de Partij voor de Dieren: die werkt samen met andere tegenstanders om de bomen te redden bij de golfbaan, en de uitbreiding te voorkomen. Hopelijk ben je er zondag ook bij om de bomen in Amelisweerd te eren
De relatie van de Utrechters met bomen is een wonderlijke. Ik herinner me een bericht waarin verslag werd gedaan van een Utrechtse die op de bon was geslingerd in het lepeler Park, vanwege het bevestigen van een flyer met punaises aan een boom. Daarna las ik over natuurmonumenten, dat bij Haarzuilen een bos ging maken/ stichten. Daarvoor kwamen mensen uit alle hoeken van het land en betaalden NM gretig 25 euro om dat boompje te planten. Ondertussen waren er ook berichten over de plannen van ENECO dat, een paar kilometer verderop, een warmtecentrale zou gaan bouwen, waarin ze , per dag, zo ‘n volgroeid bos in zouden gaan verbranden : 650 TON . Dáarover bleef het in het Utrechtse volkomen stil . Onlangs werd de vergunning verstrekt en gaat de centrale binnenkort warmte leveren aan het warmtenet .
En wat heeft de gemeente, de eigenaar, toen en nu, er mee gedaan?
Weinig, ze had beter een algehele opknapbeurt en introductie van economische dragers kunnen bedingen, dan telkens dan telkens uiteindelijk met lege handen achter blijven. Als het rijk zoiets wil (goed of slecht), probeer er dan beter van te worden ten behoeve van de instandhouding. Met meer verblijfsmogelijkheden, hadden er nog meer mensen van kunnen genieten en was er wel geld verdiend voor meer onderhoud. Nu worden de oude bomen en de oude parkaanleg geheel overwoekerd door zaailingen, weg er mee. En als je herplant, zet dan meteen iets goeds neer zoals bij station Vaartse Rijn of de hergraven singel in Utrecht centrum. Anders dan de standaard iniminiboompjes……
800 bomen. Een klein offer voor een veel betere doorstroming en uiteindelijk betere luchtkwaliteit in Utrecht. Snel kappen, aanleggen die weg en vervolgens graag de ringweg afmaken zodat ook in Overvecht kan worden doorgereden.
@Gerard vd Vecht: van achter de schermen weet ik dat nog steeds hard gestreden wordt tegen de zinlose bomenkap in het Zuiderpark, ter plekke van Golfclub de Haar. De omgevingsvergunning van de golfbaan is dankzij een diverse coalitie van vrijwilligers inmiddels vernietigt. En er is door de rechtzaak ook aangetoond dat de golfclub het geld simpelweg niet heeft om de uitbreiding te kunnen betalen: ze hebben amper genoeg voor regulier onderhoud. Dit is waarschijnlijk ook de reden dat ze hebben aangegeven dat uitbreiding de komende twee jaren nog niet gaat plaats vinden en ook de reden dat de aanvraag voor een bouwvergunning van een nieuw clubhuis is ingetrokken. Hopelijk komt van uitstel nu ook afstel. De 850 bedreigde bomen in het Zuiderpark zijn het behouden méér dan waard!
Groet,
Red het Zuiderpark
@ JdV
Die doorstroming had zo ongeveer al in 2012 gerealiseerd kunnen zijn, bij een uitbreiding van het aantal rijbanen binnen de bestaande tunnelbak. Een plan wat al jaren op tafel ligt.
Maar ja, kiezersbedrog is nu eenmaal belangrijker bij de VVD.
JdV, deze vraag is (terecht) al 1.000 keer gesteld, maar nogmaals: van waar naar waar zal het nu echt een handige route zijn via Overvecht, als er eenmaal een snelweg ligt? Van Bunnik naar Maarssen? Van Zeist naar Vleuten? Van Moskou naar Katwijk?
Als die bomen weg zijn is het nog steeds niet gratis om die weg aan te leggen. Maar de echte noodzaak – need to have, in plaats van nice to have, of gewoon “doorrijden” zoals jij zegt – is mij nog nooit goed duidelijk gemaakt.
Er is in Nederland bewust gekozen voor zowel menselijk gebruik als natuurgebruik. Op basis daarvan is 80.000 ha nieuwe natuur ontwikkeld. Direct grenzend aan uitdijend menselijk gebruik legt natuur het loodje. Dat is de deal. Wat wordt weggenomen wordt elders meer dan gecompenseerd, ook dat is een deal.
De Kracht van Utrecht weet dat, maar sluit daar de ogen en oren voor. Logisch dat de meerderheid dan vindt dat KvU niet meer van deze tijd is. Dit is de laatste eruptie, uiteindelijk houdt ook de KvU op te bestaan.