Oevers Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht moeten recreatieve parkzone worden: zie hier de ambities | De Utrechtse Internet Courant Oevers Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht moeten recreatieve parkzone worden: zie hier de ambities | De Utrechtse Internet Courant

Oevers Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht moeten recreatieve parkzone worden: zie hier de ambities

Oevers Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht moeten recreatieve parkzone worden: zie hier de ambities
De oevers van het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht moeten een recreatieve parkzone worden. Die ambitie heeft de gemeente uitgesproken.

De oevers van het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht moeten een recreatieve parkzone worden. Die ambitie heeft de gemeente uitgesproken.

De gemeente hoopt op deze manier een bijzonder park te creëren. Door de grote ontwikkelingen aan de westkant van het Amsterdam-Rijnkanaal vormt het water steeds meer een locatie die midden in de stad komt te liggen. ”Op deze plekken kunnen bezoekers in de toekomst op zoek naar rust of juist levendigheid”, aldus het college.

De gemeente meent echter dat de oeverlengte, van zo’n 20 kilometer door de Utrechtse bevolking als een stadsrand wordt ervaren. Terwijl deze dat officieel dus niet meer is. Op het moment zijn er echter nauwelijks voorzieningen en is het onmogelijk om volledig van noord naar zuid langs het kanaal te fietsen.

“Het kan in de toekomst een zeer levendige parkzone worden op een centrale plek in de stad, waar Leidsche Rijn straks op natuurlijke wijze één geheel vormt met de stad.” De gemeente benadrukt  wel dat dit een ambitie is die lang duurt om volledig te realiseren.

Stadsstrand

De afgelopen jaren zijn er wel al projecten uitgevoerd, namelijk de Rooseveltboulevard (Kanaleneiland) en het Loggerplantsoen (Schepenbuurt). Op dit moment wordt er gewerkt aan de omgeving van het Stadsstrand (Oog in Al). Aan de kant van Leidsche Rijn wordt de komende jaren gewerkt aan de nieuwe wijk Leeuwesteyn. Ook de fietsbrug over het kanaal moet bijdragen aan een beter gebruik van de kanaalzone.

Er is een ontwikkelingskader opgesteld waarmee de gemeente haar eigen ambities en de ontwikkelingen van andere partijen in de toekomstige parkzone kan sturen. Bewoners, gebruikers en belanghebbenden kunnen hierover meepraten.

In het ontwikkelingskader zijn al enkele publiekstrekkers en bijzondere plekken opgenomen; de Demkabocht (de plek van de voormalige Demka staalfabriek), de Noord- en Zuidpunt van het Stadseiland (daar waar het Amsterdam-Rijnkanaal en Merwedekanaal samenkomen), de Keulsekade (bij fabriekscomplex van Douwe Egberts), Leidsche Rijn Centrum Oost (groene zone aansluitend op het centrum) en het Werkspoorkwartier (ten noorden van de Vleutensebrug).

Het volledige kader met de ambities, de geschiedenis en de mogelijke toekomst van de kanaalzone is hier te lezen. Onderstaande kaart laat de ambities zien.

Schermafbeelding 2015-04-23 om 15.00.43

1 Reactie

Reageren
  1. Thijs

    Ik zou eerste eens beginnen met het Merwedekanaal waar al vanaf okt 2014 delen met hekken zijn afgezet in verband met een instabiele kade en gevaarlijke situatie. Blijkbaar is er wel geld voor dit soort plannenmakerij maar niet om de veiligheid en het recreatief gebruik hier te borgen. Moet waarschijnlijk eerst weer een stuk instorten al dan niet met slachtoffers alvorens er iets gebeurt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).