Oldtimers als protest in Utrecht tegen Milieuzone - De Utrechtse Internet Courant Oldtimers als protest in Utrecht tegen Milieuzone - De Utrechtse Internet Courant

Oldtimers als protest in Utrecht tegen Milieuzone

Oldtimers als protest in Utrecht tegen Milieuzone
Een stoet van oldtimers reed gisteren door Nederland en Utrecht om te protesteren tegen milieuzone’s zoals die er in Utrecht zijn. Deze zijn in de ogen van de Stichting Rotterdamse Klassiekers, dat de protestrit organiseerde, kostbaar en zinloos. 

Een stoet van oldtimers reed gisteren door Nederland en Utrecht om te protesteren tegen milieuzone’s zoals die er in Utrecht zijn. Deze zijn in de ogen van de Stichting Rotterdamse Klassiekers, dat de protestrit organiseerde, kostbaar en zinloos. 

Met de protestrit is het wil de organisatie al rijdend hun slagkracht versterken richting de landelijke politiek door het verbinden van gedupeerde autoliefhebbers uit Rotterdam, Utrecht, Amsterdam en Den Haag.

13 Reacties

Reageren
  1. stefan

    Vrij dom. Oldtimers mogen gewoon in de Utrechtse milieuzone rijden.

  2. Ronald

    Zolang er wordt geselecteerd op bouwjaar en niet verder wordt gekeken, is dit protest logisch.
    Een oldtimer diesel is nu al verboden, al rijd je er 5 weekenden per jaar mee.

  3. Dien

    Tenzij je oldtimer een diesel is.

  4. Antoine

    Een oldtimer is pas kostbaar en zinloos. Zo’n protestrit is ook nog eens slecht voor het milieu.
    Daarnaast zijn bijna alle oldtimers benzinevoertuigen, dus mogen ze gewoon milieuzone in. Blijkbaar hebben de eigenaren van deze oldtimers zich niet goed ingelezen in de materie.

  5. Paul

    Huidige Oldtimers kunnen ook heel goedkoop en milieuvriendelijk zijn (op de lange termijn). Mijn VW uit ’89 is goedkoop in onderhoud en belasting en zuipt echt niet meer benzine dan de gemiddelde lease-bak. Belangrijker nog: mijn carbon-footprint blijft klein omdat er voor mij geen nieuwe auto geproduceerd hoefde te worden. Daarnaast deel ik hem met anderen en combineer ik veel met de fiets en het OV.

    Utrecht centrum is nog gewoon toegankelijk voor oude auto’s, mits je een benzinemotor hebt inderdaad. Maar eigenlijk is dat helemaal niet nodig: genoeg OV en fiets-faciliteiten. Bij bezoek aan andere Europese steden gaat de fiets gewoon mee achterop de auto: P+R en fietsen maar!

  6. Johnny

    WWl eens van een Mercedes Benz diesel gehoord, beste Antoine. Bijvoorbeeld. En wie ben jij om mensen met een oldtimerhobby te veroordelen.

  7. Antoine

    @Johnny: ik zeg in mij bijdrage “bíjna alle oldtimers”.
    En waarom en sinds wanneer mag ik geen oordeel hebben over oldtimerbezitters?! Heb jij nooit ergens een oordeel over dan?
    En de oldtimerbezitters oordelen toch ook negatief over een democratisch genomen besluit…?

  8. Katja

    Nieuwe diesels zijn tien keer vervuilender dankzij sjoemelsoftware. Net als benzine-auto’s

  9. Objectivist

    Dat oude benzineauto’s nu nog het centrum in mogen, wil niet zeggen dat dit protest zinloos is. Een ieder voelt natuurlijk al lang op zijn sokken aankomen dat een verbod op verouderde benzineauto’s snel zal volgen…Zie Rotterdam bijvoorbeeld, alwaar benzineautos van voor 1992 het centrum al niet meer in mogen.

    Voor de Gemeente Utrecht (en andere gemeentes) was het invoeren ook in beginsel een juridische proefballon, waarin niet centraal stond welke soort auto’s (benzine of diesel) het centrum nog in zouden mogen, maar juist of de Gemeente Utrecht het recht zou hebben om automobilisten te discrimineren en toegang tot een gebied zou mogen verbieden, ongeacht de grond waarop ze zulks zou willen invoeren.

    De Gemeente heeft nu deze juridische toestemming en daarmee is de weg (voorlopig thans nog even) vrij voor verdere verboden! Boten, scooters en uiteraard oudere benzineauto’s zullen nu ook (zo vermoed ik) snel de toegang worden ontzegd, op straffe van een boete. Ik haal even voorlopig aan, want de Tweede Kamer heeft deze vorm van eco-terrorisme een halt toegeroepen met een aangenomen motie. Daarmee is het wachten op het moment dat er gehoor gegeven zal worden aan de motie, waarmee deze dwaze exercitie van de Gemeente voorlopig kan worden kalltgesteld. Tenminste, binnen een functioneel rechtsorde zou je verwachten dat een Gemeente gehoor geeft aan een verordonnering vanuit het Rijk, maar niets blijkt waar in Bananenrepubliek Holland!

    De democratie- en rechtsstaathatende despoten van de Gemeente Utrecht hebben tenslotte alweer aangegeven dit verbod vanuit het Rijk te zullen negeren en te omzeilen met gemeentelijke duidingen, waarmee men wat mij betreft in niet misteverstane woorden de intentie kenbaar maakt om desnoods de bijl aan de wortel van de rechtsstaat te willen zetten in de niet aflatende golf van blind eco-zelotisme.

    In dit licht bezien zullen deze lieden zich ook niet laten stoppen door een paar protesterende automobilsten, maar het toont direct wel de noodzakelijkheid en wenselijkheid van het blijven uiten van protesten. Het enige alternatief voor een afschaffing van de milieuzone, is tenslotte een milieuzone die steeds en exponentieel minder toegankelijk zal worden.

    Niets dan lof en hulde voor deze protesterende lieden, al zal het in praktische zin voorlopig weinig uithalen. Helaas..

  10. Savrion

    Nu mot ik eerlijk zeggue, dat ik alle auto-rijders domme debielen vind. En daar horen hun dus ook bij. Fijn, dat onze kinderen straks en jullie ook over +/- 25jr. met mondkapjes lopen, idd Bangkok en Beijing, dank jullie wel!!

  11. WP

    @Paul,

    Dat je carbonfootprint laag is, dat is heel aardig van je. Maar is dat nou het echte probleem? Dat is hetzelfde als continu je houtkachel aanzetten en doodleuk gaat roepen dat je carbonfootprint zo laag is… Stel nu dat iedereen weer zo’n oude auto gaat rijden of dus de houtkachel maar weer gaat gebruiken?? Wat gebeurt er dan met de buitenlucht?? Ik ben wat dat betreft erg blij met aardgas en met de moderne nieuwe auto’s (ook al hebben ze wat sjoemelsoftware).

    Al die Groenlinkse/SP antroposofen met hun oude auto’s die de wereld verbeteren… te hypocriet…

  12. WP

    @Katja,

    Onderbuik of door feiten gestaafd?

  13. Antoine

    @Katja: onderbouwing met cijfers please?!

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).