Deze proef met centrale pakketpunten in Utrecht moet het aantal bezorgritten terugdringen Deze proef met centrale pakketpunten in Utrecht moet het aantal bezorgritten terugdringen

Deze proef met centrale pakketpunten in Utrecht moet het aantal bezorgritten terugdringen

Deze proef met centrale pakketpunten in Utrecht moet het aantal bezorgritten terugdringen
Wethouder Eva Oosters stopt een van de pakketjes in de kluisjes
Om ervoor te zorgen dat er minder bestelbusjes door de Utrechtse straten rijden heeft het bedrijf MyPup woensdag twee duurzame pakketpunten in de stad geopend. Mensen kunnen hier gratis hun bestelling afhalen en retourneren. Wethouder Eva Oosters was woensdag bij de opening van de locatie aan de Jeremias de Deckerstraat.

Om ervoor te zorgen dat er minder bestelbusjes door de Utrechtse straten rijden heeft het bedrijf MyPup woensdag twee duurzame pakketpunten in de stad geopend. Mensen kunnen hier gratis hun bestelling afhalen en retourneren. Wethouder Eva Oosters was woensdag bij de opening van de locatie aan de Jeremias de Deckerstraat.

Het systeem werkt als volgt; langs de rand van Utrecht liggen een aantal hubs. De pakketjes worden hier afgeleverd en vervolgens met bakfietsen naar de pakketpunten in de wijk gebracht. Vooralsnog zijn er twee van deze punten in Utrecht; één bij station Vaartsche Rijn en de ander aan de Jeremias de Deckerstraat.

Mensen kunnen ervoor kiezen om hier hun pakket af te laten leveren. Dit belandt dan in een kluisje en kan 24 uur per dag worden afgehaald. Ook kunnen de spullen die teruggestuurd worden door de consumenten afgeleverd worden bij de punten van MyPup.

Uniek concept

Het idee hierachter is dat er veel minder bestelbusjes in de wijken rijden. “Het is een uniek logistiek concept”, zegt Luke van der Wardt, oprichter van MyPup. “Mensen ervaren nog steeds het gemak van online shoppen, maar dan zonder de overlast in de straat.”

Wethouder Eva Oosters zei dat ze ook weleens pakketjes bestelt. “De afgelopen maanden is dat iets ingewikkelder omdat ik het een stuk drukker heb met mijn nieuwe baan. Daar hoeft u geen medelijden mee te hebben, maar ik heb soms wel een beetje medelijden met mijn buren die alle pakketjes aannemen.”

Proef

Dagelijks rijden er volgens de wethouder zo’n zestig bezorgvoertuigen een wijk in. “Van allerlei verschillende pakketdiensten. Dit zorgt voor CO2-uitstoot en veel drukte. Als één koerier van MyPup met een volle lading de stad in rijdt, hoeven de andere vervoerders dat niet meer te doen. Dat draagt dus bij aan een schonere lucht en rustigere wijk.”

Het gaat vooralsnog om een tweejarige proef die alleen in Utrecht wordt uitgevoerd. In die periode wordt de impact van het project op luchtkwaliteit en leefbaarheid onderzocht door de gemeente, MyPup en adviesbureau Advier.

32 Reacties

Reageren
  1. Rob H.

    Het grootste probleem zit bij de verzender. Ik probeer, als ik wat online bestel, het altijd te laten bezorgen bij een afhaalpunt (dan val ik mijn buren er niet mee lastig en ik heb vrijwel nooit iets dringend nodig). Maar het kost zoveel moeite om dat te regelen. Vaak kan dat pas, kort voor de levering of pas als de eerste levering niet gelukt is.

    Als dat nou eerst eens ingeregeld wordt?

  2. JdV

    Interessant concept. Een paar vragen komen bij mij opzetten.
    1) Zijn de afhaalpunten goed bereikbaar voor alle soorten vervoer? Kan er worden geparkeerd, met de bus worden gekomen, is er plek voor (bak)fietsen?
    2) Is dit een commerciële activiteit of zit hier subsidie op vanuit gemeente of rijk?
    3) Kan elk formaat pakje worden afgeleverd?
    4) Ben je verzekerd in geval dat er een kluisje wordt opengebroken en pakjes ontvreemd?

  3. jankanerwatvan

    Concept klinkt goed, maar:
    – waarom liggen de twee huidige punten maar 5 minuten fietsen van elkaar verwijderd?
    – “Het is een uniek logistiek concept”.. uhm PostNL pakketpunten? ok, niet 24u open maar zo uniek is dit concept niet. lijkt me eerder meer van hetzelfde inclusief toenemende vervoerstromen
    – “maar dan zonder de overlast in de straat”.. behalve dan in de Jeremias de Deckerstraat
    – verder gaat de vergelijking tussen 60 bezorgvoertuigen van verschillende pakketdiensten en 1 bakfiets van Mypup niet op, of denkt de wethouder dat het volume van die 60 voertuigen in 1 bakfiets van Mypup past?

    Al met al goede marketing vanuit/voor Mypup, daarin begeleidt door een naïeve wethouder

  4. Wil

    Zeer interessant concept! Voor de jonge lezertjes en lezeresjes: vroeger noemden we dit een postkantoor. Leve de vooruitgang!

  5. sneuschutter

    @JdV
    https://my-pup.com/nl/veelgestelde-vragen/

  6. Ajee

    In Het Nieuwe Kantoor (HNK, een bedrijfsverzamelgebouw) waar ik werk staat al maanden een MyPup-pakketpunt die medewerkers kunnen gebruiken. Ik laat al mijn pakketjes hierheen sturen, het werkt echt prima. Je ontvangt notificaties van Mypup als je pakje door Mypup wordt aangenomen en als het pakje in de automaat is bezorgd. Nooit meer dat vervelende wachten thuis op een bezorger. Er zitten wel limieten aan de omvang van de pakjes, bv. tv’s en wasmachines zullen zeker niet lukken. Ik denk dat de website van Mypup die limieten wel vermeldt.

    Fijn dat MyPup nu door iedereen in Utrecht gebruikt kan worden.

  7. PvC

    Dit is toch helemaal niet nieuw? Er bestaan al meerdere van dit soort afhaalpunten.

  8. Pieter

    @Rob H.
    Inderdaad bij het 99% van de webshops is er geen mogelijkheid om aan te geven dat het pakket direct naar een pakketautomaat verzonden dient te worden.

  9. GeenStijl @Utrecht

    Er zijn al vervoersbedrijf en die het leveren op een ophaalpunt,begrijp niet wat dit voor nieuws is,behalve dat je het 24uur op kan halen.
    Maar wat gaan de chauffeurs dan doen,als deze zonder werk komen te zitten,meestal zijn dit laagopgeleide nieuwkomers,zonder enige ervaring op de arbeidsmarkt.

  10. Natte Otter

    @PvC de meeste zijn al weer failliet hoor. Omdat het een stom concept is wat eigenlijk niet werkt in de praktijk.

    Nu al kan je bij station Vaartsche Rijn gewoon je PostNL pakketje daar bezorgen.

    Een plus punt zou zijn als ze die pups als eerste in de ronde doen. Dus dat je of de keuze hebt dat iemand langs komt in de loop van de dag, of dat je om 0800 naar een pup kan gaan.

  11. Tim

    Ik zou inderdaad ook eens praten met de grote bezorgsites(zoals Amazon en Bol.com). In principe heb je al heel veel pakketpunten en er komen er steeds meer bij, maar vaak kun je op de bezorgsite niet kiezen voor bezorging bij zo’n pakketpunt.
    Denk dat de grootste inhaalslag zit door die bezorgsites deze mogelijkheid veel vaker aan te laten bieden.

  12. Scherpschutter

    @Geenstijl

    Chillen onder het Bollendak. Wat anders?

  13. Walter

    Waarom niet gewoon een aantal postkantoren,zoals het altijd was?

  14. Koel Hoofd

    och, het wiel is weer eens opnieuw uitgevonden door het ding een andere naam te geven. Ik zou zeggen, schop die moneypit bieb het postkantoor Neude maar weer uit en herstel dat weer in ere want dat werkte vroeger prima.

    Maar denken dat de vracht van 60 bezorgbusjes in één bakfiets past is behoorlijk naief, of het gevolg van de ergste vorm van dyscalculie, of gewoon extreem dom.

  15. .

    Het grote verschil met de huidige pakketpunten lijkt me dat hier pakketten van alle bezorgers afgeleverd kunnen / mogen worden.

    In de huidige situatie moet je vaak de halve stad door omdat elke bezorger exclusieve afspraken maakt met een winkel om als pakketpunt te mogen dienen. Als die situatie doorbroken wordt dan lijkt me dat een goede ontwikkeling, los van alle andere zaken.

    Daarbij is het een voordeel dat de pakketten 24 uur per dag op te halen zijn, wat de erg korte duur dat een pakket in de kluis blijft liggen enigszins compenseert. Een ander nadeel is natuurlijk de maximale afmetingen van de kluizen en hoe er omgegaan wordt met situaties waarbij een pakket onverhoopt groter is dan de grootste (beschikbare) kluis.

  16. Caroline

    En alweer is ons naief gemeentebestuur gezwicht voor een commerciele oplosser van een niet-bestaand probleem.
    Met de huurfietsen en de gelukkig verdwenen huurscooters zijn ze er ook al ingetrapt. Om over projectontwikkelaars maar te zwijgen.

    Privaat-publieke samenwerking is uiteindelijk altijd in het voordeel van de private partij. Leer dat nou eens!

  17. Richard

    Idee spreekt me wel aan. Alleen jammer dat de punten allebei (te) ver weg zijn – ik ga t dus niet gebruiken …
    Verder ben ik benieuwd hoe gemeente en adviesbureau dat effect op de luchtkwaliteit denken te kunnen meten = lachertje!

    Vwb bestellingen: ik zou ook graag de optie hebben om aan te geven dat een bestelling géén haast heeft. Want niet alles hoeft meteen & per direct. En dan pas leveren als “de wagen vol is”. Veel efficiënter= goedkoper én milieuvriendelijker. Kan helaas bijna nooit.

  18. Jan

    Dit is toch helemaal niet nieuw er zijn toch al veel meer van dit soort afhaalpunten. Maar het idee dat er minder busjes rondrijden snap ik niet. Voor het aantal busjes geld dit misschien maar wel heel beperkt en nu gaat iedereen apart naar het afhaalpunt. Zal wellicht iemand met de fiets doen maar veel mensen pakken de auto dat is toch meer dan een of 2 busjes overal laten stoppen.

  19. Anton

    Er wordt alleen vanuit de voordelen gedacht. Inderdaad minder busjes die rijd, dus minder vervuiling.
    Maar reken ook mee al die mensen die nu met hun auto die pakketjes op gaan halen bij Vaartsche Rijn. En de verkeershinder daar.
    Verchuiving van het probleem.
    Oplossing: ophaalpunt bij elk winkelcentrum. Daar kom je toch al regelmatig en haal je meteen je pakketje op.
    Maar Post.nl is uit besparingsoogpunt ophaalpunten aan het sluiten. Bij winkelcentrum Langerak is er bv geen ophaalpunt meer. Grrrrrrrr

  20. Gbrie

    Waarom denk je dat ik dingen thuis laat bezorgen? Bij het ouder worden wil ik niet zeulen met een en ander. Dus THUIS laten bezorgen, niet op een afhaalpunt.

  21. Fam. H

    Te dure ondoordacjte oplossing.
    Bij DHL is het al iets goedkoper als het naar een pickuppunt van hen mag ipv aan huis bezorgd en velen kiezen ook al daarvoor omdat het dan sws droog en veilig ligt.
    Het systeem werkt alleen als mensen het in principe snel ophalen zodat pickuppunt niet dichtslibt.
    Veel punten zijn al veel open en vrij goed verspreid Veel heeft geen haast. Dat kunnen aangeven, kan wel kilometers besparen.
    Beter denkt de gemeente mee ipv halfslachtige overname, of wordt postnl weer een staatsbedrijf 😁

  22. Peter

    Nog even en je mag je pakketje tegen betaling zelf ophalen bij de verzender.

  23. JannyF

    Het is geen oplossing als je niet jong en mobiel bent. En geen auro hebt.

  24. Peter Blok

    Dit bericht krijgt veel reacties. Grappig. Dit zijn pas de belangrijke dingen in het leven!

  25. Katja

    Vroeger had je gewoon postkantoren. Werkte prima, maar er moest zo nodig “concurrentie” komen. We zijn er niet op vooruit gegaan. Is mijn mening.

  26. Pee

    En als de boel leeggeroofd word mag je zeker ook nog voor het bestelde gaan betalen.
    Gewoon aan huis brengen dus.

  27. Peter van Zoest

    Donderdag 26 januari even door de Jeremias de Deckerstraat gefietst. Wat denk je? Geen pakketpunt te bekennen.

  28. Geen pakketpunt maar verbeterpunt

    Zou het liefst gewoon hebben dat PostNL z’n eigen pakketpunten/postkantoren gewoon beter benut. Vaak genoeg pakketje verstuurd vanuit of opgehaald bij het PostNL punt in de Bruna op de Biltstraat… Echter staat deze vrijwel nooit tussen de opties in webshops – en zelfs niet op de lijst/kaart in hun eigen app. Zo raar! Alleen als je de dag voor de bezorging je bezorgwijze kunt aanpassen (lang niet altijd) krijg je dat postkantoor te zien. Maar dan ligt het er ook pas vanaf de middag. Gedoe gedoe. Liever investeren in verbetering van PostNL dan de zoveelste commerciële proef.

  29. Anne-Fleur

    Heel goed mijn gang staat steeds vol met pakketjes van de buren, vind het ook aso om het te weigeren.
    Ik werk vanuit huis huis en dat weten de bezorgers jammerlijk

  30. FH

    Bij de geplande Merwedewijk mag er uberhaupt geen auto in, dus ook niet voor pakketten en onlineboodschappen voor zieken. (Daar kan je niet eens een gescoord tweedehands bed naar je huis brengen behalve met een e-auto (op kernenergie) te huren bij een commercieel verhuurbedrijf dat daar een met monopoliepositie heeft.) Zo verdwijnen autos en fijnstof misschien uit de wijken maar toch bepaald niet uit de stad? Hoor graag meer.

  31. Ron Overvecht

    Eens met eerdere reacties:
    -waarom allebei de punten zo dicht bij elkaar?
    -bezorg voorkeur bij verzender dat pakket direct naar afhaal punt kan zou mooi zijn. DHL heeft de optie in de app maar het werkt niet altijd en je kunt niet alle afhaal punten kiezen

  32. Joke van de Ram

    PostNL heeft laten weten op het bedrijventerrein een ‘Pakket- en briefautomaat’ te plaatsen, niet alleen voor het ophalen en afleveren voor pakketjes. Het wordt ook een brievenbus, die brievenbussen in de wijk moet vervangen. De laatst overgebleven brievenbussen waren niet voor niets vlakbij verzorgingshuizen, toch? De nieuwe brievenbus annex pakket- en briefautomaat lijkt niet groot genoeg om de brievenbussen in de wijk te vervangen. Die zitten tegen 17.00 nog altijd goed vol.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).