De gemeente Utrecht gaat vanaf 1 november ook in het westen van de stad betaald parkeren invoeren. Het betaald parkeren geldt van maandag tot en met vrijdag van 06.00 tot 11.00 uur voor de volgende buurten/gebieden: Spinozaplantsoen, Kanaleneiland-Noord, Westraven, Papendorp en Grauwaart.
In de wijk West geldt dat het stuk rondom de Spinozaweg en de Vleutenseweg betaald parkeren wordt. Bij de omliggende gebieden in Lombok en Oog in Al was betaald parkeren al ingevoerd. Het stuk bij het Spinozaplantsoen is het laatste gedeelte van deze buurt. Op onderstaande kaart is te zien om welk gebied het gaat.
Tekst loopt door onder afbeelding
Kanaleneiland-Noord
Over een halfjaar wordt ook het noorden van de Utrechtse wijk Kanaleneiland betaald parkeren, nadat dit in het zuidelijke gedeelte van de wijk begin deze maand is ingevoerd.
Tekst loopt door onder afbeelding
Westraven
Ook ten zuiden van Kanaleneiland wordt betaald parkeren ingevoerd, namelijk in Westraven. Het gaat hierbij om het gebied onder de A12/E30/E35, gelegen tussen het Amsterdam-Rijnkanaal en het Merwedekanaal.
Tekst loopt door onder afbeelding
Papendorp
In Papendorp, waar onder andere het bedrijventerrein is gevestigd, wordt ook betaald parkeren ingevoerd. Het gaat hier om het gebied tussen Leidsche Rijn / de A12, en het Amsterdam-Rijnkanaal.
Tekst loopt door onder afbeelding
Grauwaart
In de buurt Grauwaart in Leidsche Rijn gaat het om een klein gebied van het gelijknamige park, tot aan de Jan Wolkerssingel.
Tekst loopt door onder afbeelding
Bewonersvergunningen
Het betaald parkeren geldt dus van 06.00 tot 11.00 uur van maandag tot en met vrijdag, waarbij automobilisten € 5,22 per uur moeten betalen. Bewoners kunnen een eerste vergunning aanvragen voor € 41,37 per kwartaal, waarbij een tweede vergunning € 103,44 kost. Bewoners met een gehandicaptenparkeerkaart kunnen een gratis vergunning aanvragen. Thuis-, mantel- en kraamzorg krijgen 75% korting op hun parkeerkosten.
Gekoppelde berichten

Oog in Al, omgeving Julianapark, deel Kanaleneiland en Transwijk worden vanaf mei betaald parkeren
In verschillende Utrechtse straten wordt vanaf mei volgend jaar betaald parkeren ingevoerd. Dit geldt onder…

Aziëlaan en groter deel Hoograven vanaf november betaald parkeren; Smaragdplein weer gratis in weekend
Automobilisten moeten vanaf 1 november in een groter deel van Hoograven en in het gebied…

Vanaf 1 november betaald parkeren in delen van Ondiep en Tuindorp in Utrecht
Automobilisten moeten vanaf 1 november betalen om te parkeren in delen van Ondiep, Tuindorp en…
12 Reacties
Reagerenkan voor papendorp misschien inhouden dat werknemers pas na 11.00 komen, scheelt wat file.
Te treurig voor woorden. De meeste plekken hebben niet eens parkeerproblemen. De gemeente wil de burger alleen maar op kosten jagen in tijden dat het financieel al niet super is.
@ Robbert: Dat zou een goede zaak zijn. Hoeft de A 27 ook niet meer verbreed te worden. Het’ fileprobleem’ is een ‘spitsprobleem’, de wegen zijn breed genoeg!
Nu ook nog werkgevers die bijv. woensdag ‘vergaderdag’ maken i.p.v. dinsdag en donderdag.
Voor de rest: als je een auto hebt moet je voor het gebruik van de schaarse ruimte gewoon (flink) betalen!
Vervelend dat die parkeerzones zo klein worden gehouden. Kan Spinozaplantsoen niet bij de bestaande rayon 13.100 komen 😢
Westraven en Papendorp, kan daar überhaupt wel op straat geparkeerd worden? Vreemde gebieden om betaald parkeren in te voeren als er nauwelijks straatparkeren is.
Wanneer stopt het? Thuis relatief goedkoop parkeren, maar vervolgens overal waar je naar toe gaat je blauw betalen. Met het stellen van andere prioriteiten ook helemaal niet nodig.
Duidelijk een cash grab van de gemeente.
Door tussen 06:00 en 11:00 betaald parkeren te verplichten heb je alleen bewoners of een bepaald type forensen.
Als bewoner kan het je zo maar 600 euro extra per jaar kosten (als je twee autos hebt) zonder dat je enig voordeel ervan hebt.
In onze wijk is er ruimte genoeg en totaal geen parkeren problemen. Toch betaald parkeren. Bijzonder.
Gemeente = overheid = EU = politiek heeft gebrek aan andermans geld.
Burgers werken al sinds Paars om de geldverkwistende overheden in stand te houden, maar krijgen er alleen maar meer ideologische pesterij met geldaftroggeling en inperking vrijheid voor terug.
@Goeie zaak
Dat A27 file probleem is een spitsprobleem omdat het een capaciteitsprobleem is. Dus te veel mensen op te weinig asfalt want de maximale capaciteit van 2 seconden afstand is al 15 jaar geleden overschreden. Toen waren er 2 miljoen minder voertuigen met Nederlands kenteken op de Nederlandse wegen…
Dus die A27 zal hoe dan ook worden verbreedt, er moeten namelijk ruim 100.000 woningen in de polder komen om de jaarlijkse geimporteerde bevolkingsgroei op te vangen. En door die import rijden hier over 10 jaar 1.5 miljoen meer voertuigen rond van die mensen die hier allemaal moeten werken, wonen en recreeren.
Dit weer zo’n belasting voor de toekomst. Iedereen laten wennen aan dit parkeerbeleid. Voor de gemeente met zoveel schulden een geweldige cashkraker. Nu “goedkoop”. Maar voor de toekomst aan het wiel draaien voor extra inkomsten.
Automobilisten pesten. Veel mensen die net een auto kunnen rijden zijn de dupe. En deze mensen zijn misschien afhankelijk van eigen vervoer omdat ze niemand hebben om een beroep op te doen. Op de parkeerplaats bij winkelcentrum Kanaleneiland kun je de eerste 2 uur gratis parkeren, maar 1 minuut te laat en je betaald 8 euro per uur. Nu dus niet meer gezellig winkelen, maar snel het hoog nodige halen en op de klok blijven kijken. Dank aan de gemeente Utrecht.
@goeie zaak: inderdaad. Betalen voor gebruik van de schaarse ruimte. Net zoals die 100.00 fietsers in Utrecht dagelijks doen toch? O nee, wacht ff…
de Utrechtse kiezers krijgen exact waarvoor ze hebben gekozen.
Bahbah