Onbekend maakt onbemind | De Utrechtse Internet Courant Onbekend maakt onbemind | De Utrechtse Internet Courant

Onbekend maakt onbemind

Onbekend maakt onbemind

Laat ik eens beginnen met het stellen van twee vragen. Ken je Nick & Simon? Vast wel, want ze duiken de laatste tijd overal op. Maar nu…  Ken je René Kuijper? Niet? Vreemd, want hij is één van de 45 (!) raadsleden voor de Utrechtse gemeenteraad en dus medebepalend voor wat er in onze stad gebeurt. Hoewel hij af en toe het lokale nieuws haalt kennen veel Utrechters hem niet.  

Nu heeft René Kuijper ‘slechts’ één zetel en lees ik heus wel in AD/UN van afgelopen woensdag, dat hij zich namens de Groep Kuijper zorgen maakt over de verloedering van het Maximapark in Leidsche Rijn. Maar wie is hij eigenlijk en wat is dat voor groep? Google biedt zoals altijd uitkomst. Na wat klikken op de zoekmachine vinden geïnteresseerde stadsbewoners  uit dat Kuijper sinds april 2011 onafhankelijk raadslid is voor de gemeenteraad Utrecht. Dat hij student geschiedenis en staatsinrichting is aan de Hogeschool Utrecht en is aangesloten bij de politieke partij Groen Rechts. Dat hij zich inzet voor dierenwelzijn, milieu en duurzaamheid, ouderenzorg, integratie, zijn medestudenten in de stad en dat hij een eigen website heeft.

Het blijft toch vaak een kwestie van zelf op zoek gaan naar de in de lokale pers ontbrekende achtergronden. En dat terwijl het goed zou zijn als wij een beeld krijgen van onze bestuurders en  waar zij zich zoal tegenaan bemoeien. En natuurlijk of ze daarmee ook wat bereiken voor de groepen waar zij zich voor inzetten. Niet iedere Utrechter heeft zin of tijd om naar aanleiding van een klein krantenberichtje zelf op zoek te gaan naar achtergronden. Die moeten hem of haar natuurlijk gewoon worden aangereikt.

Hier ligt enerzijds een taak voor de lokale pers, maar ook stadsbestuurders zelf moeten aan hun PR werken. Daarbij is het aanmaken van een Facebook profielpagina of Twitter account natuurlijk lang niet altijd voldoende. Het spel is dat je jezelf onder de aandacht brengt op zó’n manier dat je daarmee ook je doelgroep bereikt. Uitzoeken waar jouw doelgroep haar nieuws haalt zou dus het vertrekpunt moeten zijn. Voor Kuijper, met 37 Facebook vrienden en 149 volgers op Twitter, lijkt het bijvoorbeeld weinig zinvol om zich daar politiek te profileren.

Nu snap ook ik wel dat alle kleine beetjes helpen om jezelf of je partij te promoten. Helemaal als je bij plaatsgenoten nagenoeg onbekend bent. Mooi voorbeeld hiervan  is Chantal Hakbijl, raadslid voor CDA Utrecht. DUIC wijdde afgelopen woensdag een item aan haar CDA, waarin zij werd geciteerd. Toen de redactie haar daarover informeerde reageerde zij met de toezending van nóg een item over haar partij waarin zij als woordvoerder optrad. Goede PR voor Hakbijl enerzijds, maar anderzijds ook voor het CDA. Nu maar hopen dat DUIC ook háár doelgroep bereikt en dat deze blog nog wat nieuwe Facebook vrienden voor Kuijper oplevert.

1 Reactie

Reageren
  1. Andre

    Ik heb Rene Kuijper op facebook maar hij heeft er toch echt meer dan 120 vrienden instaan,meer dan in wat jullie bericht staat. Misschien een verkeerd profiel bekeken? Het stikt namelijk van de Kuijper,Kuipers enz.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).