De gemeente Utrecht ziet mogelijkheden om het aantal deelfietsen in de stad verder uit te breiden. Dat blijkt uit een anderhalf jaar durende proef met de deelfietsen van het bedrijf Donkey Republic. De aanbieder zag het gebruik van de fietsen door de coronacrisis dalen, maar zowel de gemeente als Donkey Republic zelf ziet potentie om de deelfiets in Utrecht door te laten groeien. Op termijn moet de deelfiets een duurzaam alternatief voor de auto worden.
Donkey Republic heeft ongeveer 475 deelfietsen in Utrecht staan. Het bedrijf zag vanaf het begin van de proef, zo’n anderhalf jaar geleden, tot afgelopen maart het gebruik van de fietsen stijgen, maar de coronacrisis gooide ook voor de deelfietsen roet in het eten. De vraag naar de fietsen zakte in en Donkey Republic besloot het plan om het aantal deelfietsen uit te breiden naar 1.000 voorlopig uit te stellen.
Tijdens de proefperiode van Living Lab, zoals de proef heet, zijn zes onderzoeken gedaan om inzicht te krijgen in de gebruikscijfers en –redenen van de deelfietsen. Daaruit kwam naar voren dat 90 procent van de mensen de fiets gebruikt voor vrije tijd, zoals ontspanning en bezoek aan familie en vrienden. 50 procent van de ondervraagden stapt ook op een deelfiets voor woon-werkverkeer en onderwijs. Vooral het aantal ritten naar het Utrecht Science Park was volgens de gemeente hoog.
Gebruikers
Ongeveer 40 procent van de deelfietsers is toerist uit het buitenland. Eveneens 40 procent is inwoner van Utrecht en 20 procent woont elders in Nederland. De helft van die laatste groep was in Utrecht voor werk en de andere helft voor vrije tijd.
De meeste deelfietsgebruikers zijn jong, gemiddeld 32 jaar. 30 procent van hen is student, 70 procent werkt en ongeveer 90 procent is hoger opgeleid. De deelfiets vervangt voor de gebruikers voornamelijk busritten, wandelingen of het gebruik van de eigen fiets of OV-fiets. 50 procent van de deelfietsers heeft geen auto, 20 procent heeft geen fiets.
Hinder
In het eerste jaar van de proef kwamen 22 meldingen over hinder van de deelfietsen binnen. Volgens de gemeente waren de meeste meldingen van omwonenden die het niet prettig vonden dat er deelfietsen in de fietsenrekken stonden, waardoor ze het idee hadden dat ze hun eigen fiets niet meer in de rekken konden neerzetten. Donkey Republic heeft in de meeste van die gevallen een andere locatie gezocht om de fietsen neer te zetten.
Volgens de gemeente bleek verder uit tellingen dat er, bezien over verschillende meetmomenten, slechts 23 fietsen werden aangetroffen die als ‘hinderlijk gestald’ konden worden aangemerkt. Op die plekken is de afbakening van de plekken voor deelfietsen beter aangegeven.
Bij station Vaartsche Rijn werden rekken geplaatst die alleen voor deelfietsen bedoeld waren, maar dat bleek geen succes. Fietsers bleken, volgens de gemeente uit onwetendheid of gemak, massaal hun eigen fietsen in de rekken te plaatsen.
Toekomst
De gemeente heeft, nu de proef op zijn einde loopt, besloten om geen nieuwe onderzoeken meer te gaan doen. Wel gaan de gemeente, Donkey Republic en GoedopWeg kijken hoe de deelfiets tijdens de coronamaatregelen een rol kan spelen in het ontlasten van openbaar vervoer.
De deelfietsen van Donkey Republic blijven tussen het aflopen van het onderzoek en de komst van het vergunningstelsel voor deelfietsen in Utrecht staan. Gebruikers kunnen de fietsen daardoor blijven gebruiken zolang er nog geen andere deelfietsen in de stad worden aangeboden. Als Donkey Republic zelf een vergunning gaat aanvragen en die wordt toegekend, blijven de deelfietsen ook in de stad.
16 Reacties
ReagerenDeelfietsen? Zijn ze gratis dan? Of zijn het HUURfietsen?
Als er een wereldoorlog was geweest, was het nog een succes geworden. Of niet soms jongens? Zolang er maar stevige subsidies te verkrijgen zijn liggen de successen voor het oprapen. Jammer alleen dat dat geld niet naar de voedselbank of de daklozenopvang is gegaan.
Interessant verhaal. Aan het onderzoek hebben meer dan 3000 deelnemers meegewerkt, zo heb ik op de site van de gemeente gezien. Ik kan alleen nergens vinden hoeveel het heeft gekost.
Bromsnor denkt dat deelfietsen een goed idee zijn, maar niet veel bij zullen dragen aan vermindering van autogebruik, zoals de gemeente hoopt.
Die Donkey Republic fietsen zijn een ramp voor de binnenstad. Ze worden weinig gebruikt en staan vooral in de fietsrekken geparkeerd. Fietsrekken waar al zo’n enorme schaarste aan is. Niet alleen in de binnenstad maar ook in andere wijken. het gaat niet om een paar fietsen maar om grote aantallen. Nieuwe aanbieders zijn erbij gekomen die ook weer tig fietsen in de openbare ruimte plempen. Deelscootertjes komen er nog eens bij. Chaos.
– 90% is hogeropgeleid
– gemiddelde leeftijd 32 jaar
– Vervangt voornamelijk busritten, wandelingen of het gebruik van de eigen fiets of OV-fiets.
– 50 procent van de deelfietsers heeft geen auto,
– 20 procent heeft geen fiets.
Dus er is weer eens publiek geld over de balk gekwakt om het de “jonge elite” het leven zo aangenaam en makkelijk mogelijk te maken. Kortom, die deelfiets is hoe dan ook geen succes omdat het autoritten niet vervangt, maar kannibaliseert op de bus/tram en de OV fiets. En zelfs wordt gebruikt ter vervanging van de eigen fiets. Het is dus nodeloze milieuvervuiling en ruimtegebruik (er zijn al te veel wees fietsen in Utrecht) vanwege het gemak en comfort van die groene maar vooral tot op het bot verwende millennials die al moe worden van de gedachte van een wandelingetje naar een winkel op de hoek van de straat.
Dit artikel zegt precies niets. Wie waren de gebruikers van de deelfietsen? Neem aan geen inwoners van Utrecht… hoevaak werd de deelfiets gepakt door deze personen en wat is de bereidheid tijdens de herfst en winter? Het klinkt vooral als een conclusie die past in de groene dram visie
Ik zou graag zien dat ze een direct alternatief voor de OV fiets faciliteren zodat er gezonde concurrentie ontstaat op prijs, kwaliteit en bruikbaarheid. Daar heb je echt wat aan.
Ik denk dat er nog even nagedacht moet worden over hoe op een plek wel deelfietsen, maar geen andere fietsen gestald kunnen worden. Hoe doen ze dat bijvoorbeeld in Frankrijk? En zijn ze daar tevreden?
@Bromsnor doet weer eens een van zijn/haar? wijze uitspraken.
Het doel van de deelfietsen is:
‘ Op termijn moet de deelfiets een duurzaam alternatief voor de auto worden’.
Het effect is:
‘De deelfiets vervangt voor de gebruikers voornamelijk busritten, wandelingen of het gebruik van de eigen fiets of OV-fiets. 50 procent van de deelfietsers heeft geen auto, 20 procent heeft geen fiets’.
De conclusie dient te luiden:
‘De doelstelling is niet gerealiseerd. De deelfiets is geen alternatief voor de auto. De deelfiets zou wel een oplossing voor het verminderen van het eigen fietsbezit kunnen zijn, maar daar is geen onderzoek naar verricht’.
Het project is het resultaat van een tunnelvisie. Actiegroepen en ambtenaren die een zeer beperkte kijk op de werkelijkheid hebben, maar die wel het beleid bepalen. Het is hoog tijd dat hun plannen ter instemming worden voorgelegd aan de kritisch denkende DUIC pensionado’s.
Die fietsen zijn echt kaolo duur om te huren.
3 euro voor een uur. Dit is alleen interessant voor toeristen die niet de mogelijkheid hebben om een OV-fiets te huren. En als je veel fietst is donkey duurder de Swapfiets.
Conclusie: alleen een ezel pakt zo’n Donkeybike.
😀😀
Ik heb er echt nog nooit iemand op zien fietsen. We hebben al veel te veel fietsen in de stad en de meeste mensen van buitenaf huren een goedkope OV-fiets. Nergens voor nodig deze extra fietsen.
Zijn de zadels van die deelfietsen dan ook in voldoende mate gedesinfecteerd ?
@Toine G. Bromsnor krijgt een brede glimlach op “zijn” gerimpelde gezicht van de term “DUIC Pensionado”. Prachtig!
“ Ik heb er echt nog nooit iemand op zien fietsen.“
Vind ik een heel interessante opmerking eigenlijk. Ik fiets heel veel door de binnenstad (nu even iets minder), op mijn oude stadslijkje. Swapfietsen zie ik zat. Die groene elektrische dingen ook. Maar die Oranje dingen heb ik ook alleen maar stil zien staan.
Tijd voor een steekproefje hier, wellicht? Iemand een andere ervaring?
Er staat al 2 en een half maand een Donkey fiets tegen het het hek van de Leuwenberg. Wordt nooit gebruikt ! Tijd voor een opruiming ?
Superhandig hoor, alhoewel ik het met Koel Hoofd eens ben.
Als je af en toe een fiets nodig hebt om thuis te komen, heb je die maar een kwartiertje nodig en is dan snel goedkoper dan OV-fiets. Huurfietsen in de fietsenstalling in plaats van die grote stadsbussen lijkt me al een verbetering, of het duur is is aan de gebruikers zelf.