Onder de mensen: ‘Ik was praktisch failliet’ | De Utrechtse Internet Courant Onder de mensen: ‘Ik was praktisch failliet’ | De Utrechtse Internet Courant

Onder de mensen: ‘Ik was praktisch failliet’

Onder de mensen: ‘Ik was praktisch failliet’
Onder de Mensen is een serie verhalen van DUIC waarin we zoeken naar voorbeelden van hulp, ondersteuning en initiatieven in Utrecht. Bij wie kun je terecht voor een steuntje in de rug om je leven weer op de rit krijgen? Hoe ondersteunen en helpen mensen elkaar om een stapje verder te komen? Wie zijn de enthousiaste initiatiefnemers die opstaan voor hun buurt? Deze keer deel 21: de schulden van mevrouw Kramer.

Onder de Mensen is een serie verhalen van DUIC waarin we zoeken naar voorbeelden van hulp, ondersteuning en initiatieven in Utrecht. Bij wie kun je terecht voor een steuntje in de rug om je leven weer op de rit krijgen? Hoe ondersteunen en helpen mensen elkaar om een stapje verder te komen? Wie zijn de enthousiaste initiatiefnemers die opstaan voor hun buurt? Deze keer deel 21: de schulden van mevrouw Kramer.

Het ging al een tijdje niet goed met het bedrijf van Kramer. De inkomsten vielen tegen en bovendien werd ze ziek. Met een longontsteking en zonder verzekering werd de situatie al snel penibel. Toen er een blauwe envelop op de mat viel wist ze het: “Dit gaat me niet meer lukken.”

Mevrouw Kramer had al bijna dertig jaar een eigen bedrijf en genoeg inkomsten om behoorlijk rond te komen. Een aantal tegenslagen en een mindere periode brachten haar aan het wankelen. Gelukkig, zegt ze nu, kreeg ze op tijd de juiste hulp en is ze nu op de goede weg.

Ze kan kalm vertellen over de lastige periode waar ze nog altijd middenin zit. “Dat komt vooral doordat ik het verhaal nu al een aantal keer heb verteld.” Voor haar ligt de papierstapel van haar administratie. “Als het er nu niet op zou lijken dat het goed komt, had ik dit waarschijnlijk huilend moeten vertellen.”

‘Vanaf het moment dat Kramer bij het buurtteam in Kanaleneiland binnenstapte heeft ze het gevoel dat het weer goed zal komen’

Kramer: “Ik had een flinke spaarpot opgebouwd en elke keer als ik iets nodig had, hevelde ik het over. De spaarpot begon leeg te raken. Toen die belastingaanslag binnenkwam, kreeg ik het direct benauwd. Ik moest zo’n drieduizend euro betalen binnen tien dagen. Dat had ik niet. Ik zag er enorm tegenop om een uitkering aan te vragen. Je bent de hele dag aan het rekenen om het zelf te kunnen oplossen, maar na die aanslag was er geen rekenen meer aan. Ik was praktisch failliet.”

Ze besloot hulp te zoeken en ging naar de huisarts. Die verwees haar door naar het buurtteam. “Ik wist niet eens echt wat dat was. Daar werd ik weer doorgestuurd, naar andere organisaties, maar daar was ik niet blij mee. Het leek goed georganiseerd, maar ik was nooit aan het goede adres. Het kostte veel energie.” Kramer besloot om terug te keren naar haar huisarts en de hulpverleenster in hetzelfde pand, zij stuurde Kramer weer door. De oplossing moest liggen bij een sociale raadsvrouw met veel ervaring. Dat bleek een schot in de roos te zijn.

“Je moet met de billen bloot. Dat vond ik toen lastig, maar ook nu, nu ik er weer over vertel. De vrouw kwam bij mij thuis en zei: ‘gooi je administratie maar op tafel’.” Het belangrijkste bleek de hoofd- en bijzaken van elkaar te scheiden. Wat moet er nu direct betaald worden en wat kan later? Ze stuurde Kramer ook door naar het buurtteam Kanaleneiland dat een inloopspreekuur heeft voor ondernemers. “Daar zaten iemand van het buurtteam, de gemeente, Menzing & Partners en van Over Rood (een adviesbureau voor ondernemers met schulden, red.) aan tafel. Alle expertise was aanwezig om de vragen die ik had beantwoord te krijgen. Daar had ik echt wat aan, ik kan het elke ondernemer in zwaar weer aanbevelen.”

Vanaf het moment dat Kramer bij het buurtteam in Kanaleneiland binnenstapte heeft ze het gevoel dat het weer goed zal komen. Omdat Kramer boven de 55 is en al zo lang een eigen bedrijf had, komt ze in aanmerking voor een aanvullende (Bbz-)uitkering. “En dan is het een kwestie van de regels volgen. Alle informatie die ze nodig hebben, moet je insturen. Dat was veel werk en het kost veel energie, maar je moet er wat voor over hebben. Het is natuurlijk een enorme luxe dat je zo wordt geholpen in Nederland als het even niet gaat zoals je zou willen.”

Vanwege privacyredenen is de naam in dit artikel gefingeerd.


Ben jij ondernemer en zit je in de financiële problemen? Kijk op www.ondernemenmettegenwind.nl of ga naar de bijeenkomsten van het Buurtteam Kanaleneiland-Zuid. Elke laatste maandag van de maand tussen 15.30 – 17.00 uur op de Marco Pololaan 71.


 

2 Reacties

Reageren
  1. Katja

    Praktisch failliet ? Onpraktisch failliet ?

  2. Jan Vanel

    @ Katja:

    praktisch

    bijwoord
    uitspraak: prak-ties
    nog net niet helemaal
    vb: ik ben praktisch klaar met het werk

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).