Onderdoorgang spoorviaduct Westerkade gaat definitief dicht voor auto’s Onderdoorgang spoorviaduct Westerkade gaat definitief dicht voor auto’s

Onderdoorgang spoorviaduct Westerkade gaat definitief dicht voor auto’s

Onderdoorgang spoorviaduct Westerkade gaat definitief dicht voor auto’s
Het gedeelte van de Westerkade dat onder Station Vaartsche Rijn loopt wordt vanaf 5 december definitief gesloten voor auto’s. Volgens de gemeente Utrecht zal dit besluit, dat in 2018 al bekend was, de ‘verkeersveiligheid van het toenemende aantal fietsers en voetgangers’ verbeteren.

Het gedeelte van de Westerkade dat onder Station Vaartsche Rijn loopt wordt vanaf 5 december definitief gesloten voor auto’s. Volgens de gemeente Utrecht zal dit besluit, dat in 2018 al bekend was, de ‘verkeersveiligheid van het toenemende aantal fietsers en voetgangers’ verbeteren.

De sluiting is onderdeel van de herinrichting van de Ooster- en Westerkade. Autobestuurders die na 5 december over Westerkade rijden moeten via de Vaartsestraat en de Bleekstraat onder het spoor door.

De onderdoorgang van het spoorviaduct op de Westerkade wordt door dit besluit alleen toegankelijk voor fietsers en voetgangers. De straten in het gebied langs de Vaartsche Rijn worden de afgelopen jaren steeds meer gebruikt.

22 Reacties

Reageren
  1. Hetty

    Utrecht word beetje bij beetje dichtgespijkerd voor autoverkeer. Vaak is afslaan niet meer mogelijk. Daardoor moeten auto s gaan omrijden, en als ze stoplichten tegen hebben, ook nog eens vaker stoppen. Met het gevolg… extra luchtvervuiling. Daar zitten de fietsers nou ook niet direct op te wachten.
    Met behulp van deze website kan de actuele luchtvervuiling in Nederland, en door in te zoomen zelfs op straatniveau worden bekeken. Zie https://www.atlasleefomgeving.nl/check-je-plek/adem-ik-schone-lucht

  2. Bas

    “Autobestuurders die na 5 december over Westerkade rijden moeten via de Vaartsestraat en de Bleekstraat onder het spoor door.”

    Dat is nu ook al het geval. De onderdoorgang is in de huidige situatie al eenrichtingsverkeer vanaf de volndellaan richting Vaartse straat.

    Goed dat hij dichtgaat overigens, want deze onderdoorgang wordt in de praktijk alleen gebruikt voor sluipverkeer richting Bleekstraat als het op de Vondellaan vaststaat.

  3. VincentDV

    Heel goed. Nu de Ooster- en Westerkade aantrekkelijker worden, wordt station Vaartsche Rijn een prachtig alternatief voor Utrecht Centraal. De zuidelijke binnenstad heeft zich ontwikkeld tot een prettige tegenhanger voor de ketenwinkels en dertien-in-een-dozijn horeca rond Utrecht Centraal. Ook vormen deze kades straks prettige toegangspoorten naar Rotsoord, waar een heel ander soort denken de scepter zwaait. De kades verbinden die culturele zone met Twijnstraat en omgeving, waar je nog interessante winkels vindt.

  4. Chris

    Heel goed van de gemeente! Weg met die vreselijke auto’s uit de binnenstad! Over 30 jaar schamen we ons over al dat gevaarlijke en vervuilende blik in nauwe straatjes.

  5. Leon

    Utrecht wordt beetje bij beetje dichtgespijkerd voor autoverkeer. Mooi.

  6. Bernhard

    Goede zaak. Veel mensen zijn nog altijd te lui om de fiets te pakken en geven niks om de dampen die een ander binnenkrijgt.

  7. Robertjc

    Opvallend eigenlijk, hoe waanzinnig veel ruimte de trein inneemt, en hoe dominant het spoor boven zo’n lief, kwetsbaar oud stadsdeeltje uittorent.

  8. Jeroen

    Ik snapte sowieso niet waarom daar autoverkeer doorheen mocht, afgezien van taxi’s dan..

  9. Tim

    Heel graag. Het is nu een hele rare chaotische situatie, het is ook nergens voor nodig om hier met de auto doorheen te kunnen.

  10. Koel hoofd

    Utrecht wordt beetje bij beetje dichtgespijkerd voor auto’s.
    Dat betekend dat verpaupering van de stad op de loer ligt, want onbereikbaarheid is een doodsteek voor elke locatie. Dat is de les van 3.000 menselijke geschiedenis.

    En verder, het was toch al een dooie hoek van Utrecht waar zelfs fietsers niet eens willen stoppen. Dus dat het nu wordt afgesloten doen alleen zeer bij de enkeling die er woont en het lef heeft nog een auto te hebben.

  11. Erik

    Mooi! Levensgevaarlijke situatie nu.

  12. Mark

    Dat werd tijd. Was jarenlang wonderlijk om te zien hoe veel auto’s vanaf Jutfaseweg door navigatiesystemen over het (gedeelde) fietspad aan de Westerkade werden gestuurd in plaats van de veel logischer route via de onderdoorgang via Bleekstraat. En natuurlijk het verkeer vanaf Vondellaan dat bij Bleekstraat niet linksaf mag. Degenen die zich daaraan hielden maar wel linksaf wilden konden gebruik maken van de sluiproute onder station Vaartse Rijn door, via het gedeelde fietspad. Dit leverde jarenlang gevaarlijke situaties op zonder dat er maatregelen werden genomen. En nu maar hopen dat de herinrichting van Ooster- en Westerkade ook eindelijk een keer start…..

  13. VincentDV

    @Koel Hoofd:
    Het kleine beetje autoverkeer dat er nog reed, was sluipverkeer. Dat zijn geen mensen die geld komen uitgeven, dat zijn vooral forensen die de weg kennen.

    Je maakt een denkfoutje. De zuidelijke binnenstad wordt door deze afsluiting juist beter bereikbaar. Wie met fiets of trein of te voet komt, heeft een rode loper naar de stad, waarover je prettig en veilig kunt bewegen. Dat heeft een aanzuigende werking op mensen die het lef hebben zonder auto naar de stad te komen.

    Toen de Steenweg voetgangersgebied werd, klaagde de middenstand steen en been, zonder auto’s zouden de winkels er moeten sluiten. Ik denk niet dat er nog een winkelier is die de weg weer voor auto’s zou willen openstellen.

    Terwijl de stad sinds WOII verdubbeld is in inwoners, is de binnenstad precies even groot gebleven. En al in 1950 maakte men zich grote zorgen over alle auto’s waarvoor de stad toen al te krap was. Reden waarom men toen meende dat diverse grachten gedempt moesten worden om tot snelwegen te worden omgebouwd en grote delen van de stad aan de auto moesten worden opgeofferd. Een onzalig plan, daar is vrijwel iedereen het nu wel over eens.

    Vandaar dat nu gekozen wordt voor hoogwaardig openbaar vervoer, wandelen en fietsen om de binnenstad te ontsluiten. Iedere andere keuze zou hebben geleid tot een hopeloze congestie of verwoesting van het historisch centrum.

    De geschiedenis heeft ons gelukkig veel geleerd. Bereikbaarheid is niet afhankelijk van auto’s.

  14. Arjan Verhoeven

    De bestuurders op de Westerkade moesten al via de Bleekstraat (wegens eenrichtingsbordje).
    Waarom zijn die uberhaupt op de Westerkade terechtgekomen? Waarom over zo’n grachtje rijden, daarna de Vaartsestraat waarna het 5 minuten kan duren om de Bleekstraat op te kunnen? Omdat ze naar Tolsteeg willen, en dan komt de cascade:

    Omdat het op de Albatrosbrug vast staat, omdat het op de Albatrosstraat stil staat, omdat er te weinig ruimte is onder de brug naar de Briljantlaan om voor rechtdoor of rechtsaf te kiezen waardoor het stoplicht wel op groen staat maar de auto’s er niet bij kunnen.

    Enfin, volgende stap is vast dat je de Westerkade niet meer mag inrijden vanaf de singels. Dat zou geen probleem zijn als je dan een stukje verder de Bleekstraat in mag. Maar dat kan niet, dat mogen alleen bussen. Dus eerst een stukje Catharijnesingel op en massaal keren via de Henriëtte Roland Holststraat, waarna je uiteindelijk wel rechtsaf mag. Staat de Catharijnesingel ook weer vast.

    Kortom, er staat een geel paaltje op de Albatrosstraat. Als die 10 meter verder van de brug wordt geplaatst waardoor er geen lege rijstroken meer voor een groen stoplicht staan is denk ik het hele probleem verholpen.

    Dan hoeven de voetgangers en fietsers niet meer door een file te laveren. Dan staat niet de complete Albatrosstraat stil. Die plm 10 minuten extra die mensen nu vast staan nemen ze kennelijk toch voor lief, dan kunnen ze maar beter een beetje snel weg zijn in plaats van ronkend wachten.

  15. wollie

    steeds weer blijkt dat een binnenstad die nooit is ontworpen voor autoverkeer, beter functioneert met minder autoverkeer.

    woon je liever in een stad die wel is ontworpen voor autoverkeer: vergeet utrecht en vertrek naar almere of lelystad ofzo 🙂

  16. Koel Hoofd

    @VinventDV Als het waar zou zijn wat jij zegt, waarom is dan de retail vervangen voor leegstand, popup stores en een overdaad aan horeca wat elkaar om elk kwartje doodconcurreert?
    Waarom heeft men dan in Zeist het achterlijke autoluwe plan van GL na 9 maanden alweer teruggedraaid?
    Waarom vind men Amsterdam dan onleefbaar worden? Dat is echt niet alleen dankzij de toeristen, maar ook omdat mensen zich niet meer fatsoenlijk kunnen verplaatsen.

  17. Henk

    @ Arjan Vehoeven

    Hetzelfde geldt overigens voor verkeer vanaf de Catharijnesingel dat rechtsaf de Bleekstraat of linksaf verder de Singel op wil. Ook daar is door te weinig ruimte en is vaak sprake van lege vakken voor groene stoplichten omdat het verkeer er niet bij kan komen.

  18. Co

    Altijd gedacht dat het alleen voor fietsers toegankelijk was.
    Weer wat wijzer!

  19. VincentDV

    @Koel Hoofd:
    Van Rotsoord tot Twijnstraat e.o. zie je de afgelopen jaren een zeer gezonde ontwikkeling van retail. En ja, daar wordt wat meer geëxperimenteerd met winkels waardoor er wat verloop is maar leegstand zie je er nauwelijks, heel anders dan in de omgeving van Vredenburg.

    De ontwikkeling van de zuidelijke binnenstad kreeg een grote impuls door de komst van station Vaartsche Rijn en de aankondiging dat de kades autoluw of -vrij gemaakt zouden worden. Dat heeft het leven er weer teruggebracht. Rotsoord floreert als nooit tevoren.

    In Zeist werd een slecht plan uitgevoerd. Er was geen goed alternatief om de binnenstad te bereiken (er is geen station).

    De problematiek van Amsterdam is veel te complex om hier te behandelen maar bereikbaarheid is daar bepaald geen probleem.

    En laten we wel wezen: denk je nou echt dat het sluipverkeer dat over de kades rijdt, zorgt voor een economische impuls?

  20. wollie

    voor lokale ondernemers die een onderscheidend aanbod hebben is er een toekomst in utrecht. die hebben ook minder last van de grote webwinkels. de twijnstraat is een goed voorbeeld van een winkelstraat die zich heeft aangepast. witgoedzaak eruit, wijnspecialist erin. nu de voorstraat een vergelijkbare herinrichting krijgt verwacht ik ook daar een veelzijdiger aanbod.

    voor hoog catharijne schat ik het somber in; het is er niet leuk winkelen en zal dat ook nooit worden met pandhuren die alleen door saaie retailreuzen zijn op te brengen.

  21. Arjan Verhoeven

    @Henk,

    Klopt! Dus als iedereen opeens via de Catharijnesingel gaat, daarop wil keren om legaal de Bleekstraat in te kunnen rijden, moeten ze door een file heen bij het keren. Staat alles helemaal klem in 2 richtingen.

    Eén lekke band op de Bleekstraat om 17:00 en alles staat vast van Weerdsingel tot het stadion, en dat geldt ook voor alle bussen die daarlangs moeten. Daarna staat uiteraard de Waterlinieweg ook stil.

    Als er dan een brand uitbreekt of een ambulance moet er langs dan is er hier en daar simpelweg geen fietspad of stoep breed genoeg om nog naar uit te wijken.

    Terwijl de oplossingen toch niet zo heel moeilijk te bedenken zijn. Paaltje naar achter op de Albatrosstraat, toestaan dat een auto vanaf Ledig Erf rechtdoor mag richting Bleekstraat zonder capriolen, de baricade Catharijnesingel-Bleekstraat weer weg zodat er een beetje te wigglen valt, stoplichten aanpassen zodat als er toch geen auto komt hij meteen weer naar rood springt.

    Als Utrecht een gebouw was met zo weinig vluchtwegen, die ook nog zo ontoegankelijk zijn, zou de brandweer het denk ik direct laten sluiten.

  22. cas

    @ Arjan, die laatste conclusie past de gemeente ook toe, alleen hebben ze niet door dat ze zelf alle uitgangen hebben geblokkeerd.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).