Ondergronds openbaar vervoer weer in beeld in Utrecht Ondergronds openbaar vervoer weer in beeld in Utrecht

Ondergronds openbaar vervoer weer in beeld in Utrecht

Ondergronds openbaar vervoer weer in beeld in Utrecht
Archieffoto Utrecht Centraal
Het lijkt zo ideaal; stop verschillende drukke routes voor openbaar vervoer onder de grond en we houden veel meer ruimte over op straatniveau. Ook de gemeente is steeds op zoek naar het evenwicht tussen ruimte en mobiliteit. Twee nieuwe onderzoeken laten zien dat ondergronds openbaar vervoer echt kansen biedt in Utrecht.

Het lijkt zo ideaal; stop verschillende drukke routes voor openbaar vervoer onder de grond en we houden veel meer ruimte over op straatniveau. Ook de gemeente is steeds op zoek naar het evenwicht tussen ruimte en mobiliteit. Twee nieuwe onderzoeken laten zien dat ondergronds openbaar vervoer echt kansen biedt in Utrecht.

Even wat context: tot 2040 zijn er binnen de zogenoemde metropoolregio Utrecht zo’n 120.000 nieuwe woningen en 80.000 arbeidsplaatsen nodig. Hiervoor is genoeg ruimte nodig, niet alleen voor gebouwen ook in de publieke ruimte. Ook de infrastructuur moet meegroeien voor die tienduizenden extra mensen.

De gemeente is al een lange tijd bezig om hier over na te denken. Dit doet ze met de provincie en andere gemeentes in de regio. Het Wiel met Spaken en het Mobiliteitsplan 2040 zijn daar uitwerkingen van. Twee nieuwe tramlijnen en een volwaardig treinstation Lunetten-Koningsweg staan op het wensenlijstje. Eerder werd al, onsuccesvol, een aanvraag bij het Rijk gedaan van 2,1 miljard euro voor het OV van de toekomst.

Ondergronds

Nu weer even terug naar het ondergronds openbaar vervoer. De lokale overheden in Utrecht laten op dit moment twee studies uitvoeren. De studies zijn bedoeld om meer grip te krijgen op grote keuzes rondom het OV-netwerk en de consequenties voor de ruimte die er nog is. De resultaten van de studies zijn vooral huiswerk voor de beleidsmakers, en lopen niet vooruit op echte besluiten.

Vooruitlopend op de definitieve resultaten, die later dit jaar komen, maakt de gemeente wel al bekend wat ze tot nu toe geleerd hebben. Daar komt het ondergrondse openbaar vervoer om de hoek kijken.

De gemeente schrijft daarover: “In beide onderzoeken komt naar voren dat een variant met (deels) ondergrondse infrastructuur kansen biedt. Dit maakt het op die plekken mogelijk de ruimtelijke kwaliteit te verbeteren door het verminderen van een barrière, het vergroot de leefbaarheid en veiligheid en biedt meer ruimte voor fietsers en voetgangers.” Later dit jaar, als de studies afgerond worden, komen er meer resultaten.

Andere lessen

Andere voorlopige resultaten lijken eerder conclusies te ondersteunen: een volwaardig station Lunetten-Koningsweg kan forse aantallen reizigers aantrekken. Reizigers moeten via dat station makkelijk kunnen doorreizen naar het Utrecht Science Park. Ook nieuwe tramlijnen, zoals de Merwedelijn via de Europalaan, zouden een goede bijdrage zijn aan het OV in Utrecht.

Ook tonen de studies aan dat een eventuele tramlijn door de binnenstad van Utrecht steeds meer in beeld komt. De reden is vooral om dat zogenoemde binnenstadsas (via onder meer Vredenburg) erg druk is en als een soort barrière werkt in het centrum. Eventuele ingrepen kunnen zorgen voor een prettigere publieke ruimte.

Zoals eerder gezegd, de studies moeten vooral gaan helpen bij het maken van verdere plannen. Later dit jaar worden de onderzoeken afgerond en komt er meer over naar buiten.

Gekoppelde berichten

36 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Ondergronds vervoer in beeld?
    Juist ondergronds is onzichtbaar.

  2. JdV

    Mooi hoor. Luchtfietserij van het hoogste niveau. De goede ervaringen bij het aanleggen van een simpel tramlijntje als de uithoflijn (keurig op tijd, binnen budget, probleemloze werking na oplevering) hebben de wensdenkende bestuurders op het stadhuis er klaarblijkelijk van overtuigd dat zij capabel zijn om ook een veel complexer project als een ondergrondse verbinding op te pakken. What could possibly go wrong. Woehahaha. Beste burgers. Ga maar vast sparen voor de enorme lastenverzwaringen die het complete faalproject met zich mee gaat brengen. Of, als u daar geen zin in heeft, volgend jaar zijn er verkiezingen……

  3. Fred

    Het is natuurlijk ook volstrekt logisch dat Utrecht dit nodig heeft.
    Hopelijk zien ze dat in Den Haag ook eens in als het gaat om de financiering.
    Met 120.000 woningen erbij telt Utrecht straks dus ruim 500.000 inwoners, en met de omliggende plaatsen erbij heb je dan dus een flinke agglomeratie wat inderdaad richting metropool gaat.
    Kijk naar andere steden in Europa van die omvang en wat voor OV-netwerk die hebben.
    Tel daarbij de doelstellingen van Utrecht op dat de wens is om een autoluwe stad te maken met veel ruimte voor voetgangers en fietsers, een prettige leefbare stad die ook duurzaam is.
    Dan is er geen andere weg dan meer tram/metro/lightrail OV aanleggen.
    En ondergronds is het meest gunstig omdat je bij de aanleg geen last hebt van de andere infra/gebouwen/verkeer e.d.
    Dus meer ruimte en minder drukte op straatniveau.
    Veiliger qua verkeer.
    Een snellere en meer hoogwaardige OV-verbinding.
    Het probleem zit waarschijnlijk bij die adviescommisies die (net als de vorige keer) het rijk weer adviseren om dit niet te gaan financieren, omdat ze dat geld liever naar projecten in A’dam en R’dam zien gaan.

  4. Steven

    Ik zou hier heel blij mee zijn. De Nobelstraat is met kinderen amper goed over te steken. We zien hier regelmatige levensgevaarlijke situaties door het drukke (bus)verkeer en de bestelbusjes en vrachtwagens die laden en lossen. Daarnaast kunnen de voet- en fietspaden de drukte niet aan. Een oplossing is hier hoognodig!

  5. bawang putih

    het nieuwe cs had al onder de grond gemoeten, dat had enorm veel potentiele grond opgeleverd voor parken woningen enz, bovendien had het de stad op straatniveau verbonden ipv tunnels en bruggen enz

  6. Hans

    Eerst de A27 bij Amelisweerd maar eens van een groen dak voorzien, overigens de bestaande bak niet verbreden!

  7. Aa

    Ik ben voor. Dan kan de weg een fietspad worden en het huidige fietspad een stoep. Auto’s, taxi’s weg en irritante motoren met tokkie uitlaten en je hebt een winkelgebied waar het daadwerkelijk fijn is om te zijn.

  8. Moniek

    Fantaseren is vrij en bovendien goedkoop.
    Als het gezond verstand daarna is doorgebroken, kijk dan even naar de problemen en kosten verbonden aan de noordzuidlijn in Amsterdam.

  9. Ger

    Bingo, inmiddels stik jaloers op de Noord Zuid metrolijn in Amsterdam waar je binnen een half uur van Amsterdam Noord binnenkort op Schiphol staat. Binnenstad (Vredenburg/Nobelstraat/Biltstraat) is nu veel te druk met bussen. Geen tram maar metro.

  10. Theo Dusseldorp

    Als er iets ondergronds zou moeten dan is dat wel de oostwest verbinding tussen Zeist en Leidse Rijn. Géén tram dóór de binnenstad maar een metro er onderdoor dus.
    Dan kan bovengronds het OV netwerk verbeteren met vraaggestuurd shuttle/bus vervoer ipv dat dit wegbezuinigd te worden ten bate van een slecht functionerend, duur én….. milieuverontreinigende tram. Tram is een achterhaald vervoersysteem voor binnensteden en is slechts wensdenken van carrière beluste beleidsmakers. Meestal gebaseerd op onvergelijkbare ‘studies’ met andere Europese steden en zonder oog voor de mobiliteit innovaties die zich nu aandienen.

  11. Scherpschutter

    LOL! Ze krijgen nog geen speeltuin op tijd en binnen budget gemonteerd bij de Gemeente, laat staan een dergelijk technologisch geavanceerd en complex infrastructureel project.

  12. W

    Dan komen we misschien wel héél snel van D66-bestuurders af!
    Destijds riep D66-wethouder ‘Een tram door het mooie oude Utrechtse centrum: over mijn lijk!
    En vervolgens traden de D66-wethouders H. Kernkamp en N. van ‘t Riet af!
    Hoe moet dat dan wel niet gaan met D66! als de oude Utrechtse binnenstad helemaal ‘Open’ gaat!

  13. Trude

    Verkiezingen zijn er zeker, JdV. Het mooie aan verkiezingen in Utrecht is dat je hier jaren van tevoren een soort spanning onder rechtsen ziet ontstaan, die op de verkiezingsavond uit elkaar spat als blijkt dat we massaal weer ‘gewoon’ progressief hebben gestemd.

    Los daarvan lijkt het me een goed plan om te investeren in goed OV. Utrecht is een mooie stad, maar OV-technisch is het een complete ramp. Onvergelijkbaar met Kopenhagen of Gent, vergelijkbare steden waar je prima op de bonnefooi de stad kan ontdekken met het OV.

  14. RABE

    Wie gaat dat betalen, zoete lieve Gerritje, wie gaat dat betalen, wie heeft zoveel geld????
    En eerst wordt alles volgebouwd, en dan moeten ze gaan graven voor een ondergrondse. Ik kan het niet meer volgen.

  15. Bill

    Prima oplossing die al veel eerder geconcretiseerd zou moeten. Zorgt voor een goede doorstroming én een meer leefbare binnenstad, en prima te maken voor de “eeuwigheid”. Maar zie deze verbinding wel in een groter verband, dus houdt de lange termijn mogelijkheden open richting Leidsche Rijn en Zeist, en bijvoorbeeld Overvecht en Westraven/Nieuwegein. Kijk naar de regio en niet alleen de stadsgrenzen.

  16. Kees Truijens

    @bawang putih
    Zeer mee eens. Het nieuwe CS is nu al onvoldoende. Ons stadsbestuur had niets in te brengen bij Corio en liet toe dat op de plaats waar toekomstige uitbreiding mogelijk zou zijn geweest winkelruimte kwam die nog steeds niet verhuurd is. Het busstation werd verplaatst naar een onlogische plek aan de westkant. De beginhalte van de Nieuwegeintram werd van het Moreelsepark verplaatst naar een onlogische plek bij het NH hotel. Alles bij elkaar heeft het er toe geleid dat Utrecht een top fietsstad is geworden, maar tegelijkertijd een stad met uitzonderlijk slecht openbaar vervoer. Een ondergrondse lijn in de binnenstad zou beslist uitkomst bieden.

  17. Lachgas

    Eindelijk. En kom niet te vroeg naar de oppervlakte.
    Neem voorbeeld aan Parijs of Barcelona.
    En maak nu plan voor in de toekomst. Waar gaat 1ste lijn naar toe. Waar komt de 2de, 3de lijn bv. Kan je vast rekening mee houden bij bouw stations.

  18. Utrechter2

    Waarom laten het bekende bouwbedrijf dat de Uithoflijn heeft gebouwd niet meteen de plannen zelf maken? Hebben zij trouwens niet in de jaren ’90 de duurste busbaan van Europa aangelegd (busbaan binnenstad). Of was dat een ander bouwbedrijf?

  19. Utrechter2

    @Theo Dusseldorp: zo werkt het in andere landen maar in Amsterdam en Utrecht niet: overheden en bouwwereld kennende zal het geld bij de Uithof en bij Leidsche Rijn Centrum ruimschoots op zijn vanwege de overbekende miljardenoverschrijdingen. De lijn wordt dan alleen rendabel door mensen uit Zeist te dwingen om over te stappen. In de daluren wordt de reistijd langer. Ook in Amsterdam is de Noord Zuidlijn vooral een feestje voor de Zuidas, voor toeristen en voor de mensen die aan de lijn zelf of het verlengde wonen (hoewel Amstelveners er ook weer een overstap bij hebben gekregen). Mensen die buiten die corridor wonen betalen de rekening met langere reistijd en nog hogere tarieven (vanwege de dwingende omwegen). Want zelfs een enkeltje noord-zuidlijn is niet goedkoop.

    Amsterdam is nog succusvol vanwege het massatoerisme (Zuidas skip ik even). Utrecht is vooral succesvol omdat de provincie verarmd. Wat je in het Nederland van de 21e eeuw ziet is een herhaling van het Engeland en Frankrijk van de jaren ’90 (vlucht uit het platteland door totale armoede aldaar naar Londen en Parijs ), en eigenlijk zag je het in de jaren 80 in de ontwikkelingslanden ook: trek uit het platteland naar de hoofdsteden en grote steden. Gebeurde in de 19e eeuw ook in het westen maar toen waren er nog honderden fabrieken en kantoren die om massa mensen vroegen. Maar nu in de 21 eeuw is een trek naar de grote steden geen symptoom meer van nationale economische groei maar van nationale economische verarming.

  20. JdV

    @Trude: Joh. Kopenhagen. Vergelijkbaar met Utrecht? Jij werkt zeker bij de gemeente Utrecht?
    De metropool Groot Kopenhagen telt 2 miljoen inwoners. De stad 650k. Kopenhagen ligt op een eiland en aan zee.
    Inderdaad, geheel vergelijkbaar met Utrecht. Proest.
    Ze fietsen er veel. Doen ze in Bejing ook trouwens. Wellicht kun je die ook meenemen in je vergelijking.

  21. Utrechter2

    Van te voren afspreken: tegenvallers worden opgevangen door te bezuinigen op cultuur en andere geliefde hobby’s in Utrecht. Een goede tweede is een extra belasting op bouwbedrijven. En derde optie is een salarisgroeistop bij gemeente ambtenaren: dat moet via VNG en BiZa toch snel en geruisloos te regelen zijn.

  22. Koel Hoofd

    Die uithoftram heeft 40 jaar geduurd, budget is fors overschreden, en doet het nog niet goed.
    Een metro onder Utrecht? Leuk idee hoor, maar als het er over 50 jaar is gerealiseerd mogen we blij zijn, en kunnnen we 20 jaar janken over de budgetoverschrijding wat belastingbetalers moeten ophoesten.
    Dat is dan de klimaatgeneratie die is opgegroeid, die leven in een bubbel waarin alles binnen fietsafstand zit en moeten dan 80% van hun inkomsten afstaan om de verduurzaming en een Utrechtse metro te betalen.

    Over een paar maanden zijn er weer verkiezingen, bedenk goed waar u voor stemt want uw kinderen en klein zullen voor de kosten opdraaien en al fietsend op een 2e hands fiets in armoede moeten leven.

  23. Herman

    @Scherschutter, kunnen we jou als projectmanager inhuren? Jij weet alles zo goed, alleen met jou lukt het om dit op tijd, binnen budget en met hoge kwaliteit te realiseren!

  24. Ties

    Het echte duurzame alternatief:
    Electrische shutteldiensten voor degene die niet kunnen fietsen/lopen.
    De rest gaat maar fietsen. Hoeveel ov zou je dan nog nodig hebben?
    Met de E-bike kost het ook nog eens nauwelijks moeite.
    400.000 mensen een e-bike van 1000 euro kost slechts 400 miljoen. Ben je meteen klaar.
    Jaarlijkse onderhoudskosten veel minder dan van tram/metro/infra.
    Misschien nog een overdekte fietsweg igv regen/wind naar gemeentes waar geen trein komt de moeite waard.

  25. UTRECHTSE JANTJE

    Helemaal eens met @ Bawang Putih en @ Rabe… Utrecht Centraal had direct ondergronds gemoeten , en wie gaat dat betalen Mensen …. En !!! Hoelang gaat Utrecht dan weer in ‘n Bouwput veranderen , met alle gevolgen van dien ! Leg liever wat bredere Fietspaden aan , in de meest gangbare fiets routes ….. De meeste mensen gaan in de toekomst steeds vaker ( electrisch ) fietsen van en naar school en of hun werk !

  26. Moniek

    Als Utrecht nu op rotsgrond zou zijn gebouwd… In Parijs is het ook duur en lastig, maar daar kunnen ze tenminste redelijk gemakkelijk boren. Zelfs daar liggen er flinke trajecten bovengronds.
    Maar met deze Nederlandse randstedelijke slappe grond en dan ook nog door een oude stad is het buitengewoon lastig en heel erg duur.
    In Amsterdam heeft men nog net kunnen voorkomen dat een rijtje antieke pandjes zou instorten.
    Tenzij zich heel nieuwe technieken zouden aandienen, komt de UOSM me als een fata morgana voor.
    UOSM?
    Ja, de Utrechtse Ondergrondse Spoorweg Maatschappij.
    Ziet u, een naam is er al, nu nog “even” ontwerpen, begroten en bouwen.
    Dat zal ik niet meer meemaken.

  27. Toine Goossens

    De oost-west verbinding door de binnenstad wordt beperkt door de middeleeuwse smalte van de straten, waar vervolgens bussen over sluipen die zo breed zijn dat er voor de rest van de verkeersgebruikers weinig overblijft. Onder de grond dus die verbinding. Zo’n 3 commentatoren zeggen dat nu al jaren op DUIC. Eindelijk is de politiek zover om dat te laten onderzoeken.

    De Utrechtse mobiliteit is explosief gestegen. Het aantal personenvervoersbewegingen vliegt de pan uit. Waar geen ruimte is ga je de grond, of de hoogte in zoals bij CS.

    Concentreer het oostelijk OV rond een hub op de Uithof. Vandaar een snelle shuttle naar de hub CS. Doet men in het buitenland ook zo, een hoogwaardige shuttle tussen de hubs. Bij Rinsweerd komt die shuttle boven de grond als dat nodig is. De busbanen krijgen een railvervoerbestemming. Sneller en een hogere capaciteit.
    Bij CS verdwijnt alle infra voor de regionale bussen. Daar komt de ruimte vandaan.

  28. MtU

    Helaas heeft Utrecht al meermalen bewezen projecten van deze omvang niet te kunnen realiseren binnen planning en budget; om die reden al een onzalig plan. Maar mee eens: we moeten af van die grote (gelede) bussen door het centrum, die alleen maar op weg zijn naar bestemmingen buiten de stad.

    Mijn idee zou zijn:
    1) alle streekbuslijnen in een cirkel rondom de stad, met hooguit één as naar het Centraal Station (bijv. via de huidige busbaan langs de Dichterswijk);
    2) bij de voorstad-stations (Zuilen, Lunetten, Overvecht, Leidsche Rijn) overstap op de trein;
    3) op diverse plekken in die cirkel transferpunten, waar de reizigers met bestemming binnenstad kunnen overstappen op een fijnmazig net van lokale buslijnen met kleine bussen.

    Dit is grotendeels te regelen op bestaande tracés, waardoor je niet van de binnenstad een twintig jaar durende bouwput maakt.

  29. Luuk Upuuk

    Mmm, luchtballonnetje of luchtfietserij? Ga eerst eens behoorlijk om met de culturele erfenis. Gesteggel met bewoners/eigenaren van grachtenpanden met werfkelders over wie wat moet betalen. En dan nu plannen om eronderdoor een tunnel te maken waardoor treintjes gaan rijden. Wat is de impact op de historische binnenstad? Een echte metropool heeft ook een luchthaven. Ik stel voor vliegveld Hilversum uit te breiden zodat Hilversum-UtrechtSciencePark-Airport in de toekomst kan concurreren met Lelystad Airport. En, geachte medereageerders, voordat u mij afschiet, ik vind een metro net zo absurd als het door mij geopperde vliegveld.

  30. Niels Hak

    Leuk, een paar jaar geleden deed ik hier al een opzetje voor! Toen ook gerapporteerd door DUIC.
    https://www.duic.nl/algemeen/hoe-zou-het-utrechtse-ov-netwerk-er-uitzien-met-tram-en-metroverbindingen/

  31. Knuppel

    @Niels, nog steeds een goed plan!

    Ik zie dat er veel reageerders zijn met een bange instelling. Gewoon verhuizen naar Groningen, daar verandert veel minder. Kunnen jullie rustig ademhalen.

  32. Mia

    De gemeente Utrecht begint welhaast te denken dat de inwoners van haar stad allemaal een geldboom in hun tuin of naastgelegen plantsoen hebben staan.

  33. jos stelling

    Onze gemeentelijke bestuurders hebben nu wel zo ondertussen voldoende aangetoond hier niet toe in staat te zijn. Voor de rest is het electoraal gewin en politieke carrières. Helaas.

  34. Knuppel

    @Mia en anderen. Het valt me op hoeveel reageerders er klakkeloos van uitgaan dat iedereen in Utrecht een tuin heeft. Daarmee zit u toch financieel meer richting de bovenkant.

  35. Cor Nelis

    Het is niet zo lang meer tot maart 2022, dan kunnen we deze wensdromende coalitie wegstemmen en een verstandig college van B&W kiezen…

  36. Marko

    Goed dat de mogelijkheden worden onderzocht, je moet blijven vooruitkijken. Er ligt nog geen plan dus het is nog te vroeg om er over te oordelen. Het onderzoek zal vast ook naar alternatieven kijken zoals bovengronds of helemaal niets doen. Hoe kun je die afweging maken als je het niet eerst onderzoekt? Het college maakt hiermee nog niet een keuze. Vreemd dat er in de reacties meteen dingen worden geroepen over een gemeente die niks voor elkaar krijgt of een gemeente die aan wensdromen doet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).