Onderzoek naar alternatief vervoer richting Uithof na uitstel Uithoflijn - De Utrechtse Internet Courant Onderzoek naar alternatief vervoer richting Uithof na uitstel Uithoflijn - De Utrechtse Internet Courant

Onderzoek naar alternatief vervoer richting Uithof na uitstel Uithoflijn

Onderzoek naar alternatief vervoer richting Uithof na uitstel Uithoflijn
Er werd in de zomer flink doorgewerkt aan de Uithoflijn. Foto's: Bas van Setten / DUIC
In een spoeddebat over de Uithoflijn is besloten dat er moet worden onderzocht hoe de drukte van en naar de Uithof beter kan worden opgevangen. De trambaan zou vanaf september dé toegangsroute moeten zijn voor duizenden reizigers, maar door problemen bij de bouw is dit uitgesteld tot eind 2019.

In een spoeddebat over de Uithoflijn is besloten dat er moet worden onderzocht hoe de drukte van en naar de Uithof beter kan worden opgevangen. De trambaan zou vanaf september dé toegangsroute moeten zijn voor duizenden reizigers, maar door problemen bij de bouw is dit uitgesteld tot eind 2019.

Twee weken geleden werd bekend dat de Uithoflijn met meer dan 1,5 jaar vertraging pas eind 2019 volledig in gebruik zal zijn. Ook komen er kosten bij: 84 miljoen euro. De gemeente Utrecht draagt 25 miljoen van deze kosten. Het resterende bedrag is 59 miljoen euro voor de provincie Utrecht. Het project kost nu in totaal 485 miljoen euro.

Wethouder Lot van Hooijkdonk (verkeer) zei in de raad alternatieven te bekijken om op korte termijn buslijn 12 te ontlasten. Die bus, een driedubbele bus, is regelmatig overvol. Dat zou gevaarlijke situaties opleveren.

Er wordt ook onderzocht of station Vaartsche Rijn voorlopig kan dienen als extra intercity station om de drukte op te vangen. De tram gaat waarschijnlijk een aantal maanden eerder al wel rijden vanaf dat station naar De Uithof.

Informatie

Er was kritiek op de informatievoorziening rond het project. Van Hooijkdonk gaf aan dat de overschrijding van het budget en uitstel van de start pas in de zomer duidelijk werd. Voortgangsrapportages werden wel laat gestuurd, gaf ze toe.

Ook werd er besloten om een begeleidingsgroep in te stellen om bestuurlijk weer orde op zake te krijgen rond het project. In een auditrapport bleek dat een van de grote kritiekpunten rond de komst van de lijn. Een motie van afkeuring van Stadsbelang Utrecht werd door geen andere partij gesteund en werd daarmee van tafel geveegd.

Gekoppelde berichten

14 Reacties

Reageren
  1. Toine Goossens

    Ach stadsbelang. Die partij vertegenwoordigt alleen burgers uit Vleuten-De Meern. Geen wonder dat zij de Uithoflijn afkeuren. Is hun belang helemaal niet.

  2. Stephanie

    Toch knap 1,5 jaar vertraging en 84 miljoen overschrijding van budget voor een nominee als wethouder / ambtenaar van het jaar. Wat kostte die busbaan in Leidse Rijn ook al weer? Blijft toch moeilijk om je idealen in de praktijk om te zetten. En het mag wat kosten van Lot.

  3. Berend

    Tip voor de managers: stuur je voortgangsrapportages wat later 😀

  4. Frits

    Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om lijn 28 als sneldienst te laten rijden, zodat een snellere verbinding van het station naar De Uithof ontstaat en een beter alternatief gaat vormen voor lijn 12. Reizigers die van de tussenliggende haltes naar de Uithof wensen te reizen, kunnen met lijn 18 of 27 gaan (frequentieverhoging is dan wel handig). Lijn 27 wordt dan wellicht wat druk, waardoor het handig is lijn 32 de hele dag te laten rijden.

    Lijkt me een heel wat beter plan dan de kansloze missie NS te vragen Vaartsche Rijn als intercitystation op te nemen.

  5. Katja

    Je schijnt er ook naar toe te kunnen fietsen.

  6. willem

    gratis advies: studenten kunnen natuurlijk ook gewoon fietsen vanaf het station. Deden wij ook vroeger. En nog goed voor de slanke lijn ook!

  7. Willem

    @stephanie Uithoflijn is een project van de provincie. De VVD is in de provincie bestuurlijk verantwoordelijk.

  8. Marcel 59

    Intercity’s laten stoppen op station Vaartsche Rijn? Dat is zo goed als onmogelijk. De Intercity’s naar Arnhem en Eindhoven vertrekken normaal van de sporen 18 en 19 op Utrecht Centraal. Vanaf deze sporen kunnen treinen helemaal niet bij de perrons van Vaatrsche Rijn komen. Vanwege de doorstroming liggen deze sporen volledig vrij. Zouden daarvoor wel de wissels hebben gelegen, dan zouden deze treinen sporen moeten overkruisen met Sprinters uit de tegenrichting. Het hele ontwerp is daar niet op ingericht, en dat is een doelbewuste keuze geweest.

  9. Herman

    @Stefanie, de kostenoverschrijding is te wijten aan de gebrekkige regie door de opdrachtgever en dat is de provincie. De stad Utrecht is medefinancier, dus om Lotje nu de schuld te geven is niet terecht.

  10. Frits

    @Stephanie, Van Hooijdonk is sinds 2014 wethouder. Met de aanleg van de Uithoflijn is in 2012 begonnen. Het besluit was logischerwijs toen al genomen 🙂

    In 2012 was Van Hooijdonk zelfs geen lid van de gemeenteraad, dus op geen enkele wijze betrokken bij de (democratische) totstandkoming van het besluit.

    Wie daar wel bij betrokken waren, waren naast de gemeenteraad de provincie waar, zoals Willem al terecht opmerkt, de VVD de dienst uitmaakt. Ook de toenmalige minister van Verkeer in Infrastructuur deed gezellig mee: weer een VVD’er.

    Maar jij had liever gezien dat Van Hooijdonk – los van het feit dat zij hierover helemaal niet zelfstandig kan beslissen – nu, in 2018, zes jaar nadat is begonnen met de aanleg, zou hebben besloten het project te staken? Gewoon weer opbreken die rails, alles naar de schroothoop? Nieuwe trams verkopen aan Polen?

  11. Tim

    Pendeltreintjes tussen centraal en Vaartsche Rijn? Vaker bussen laten vertrekken van andere stations in/rond Utrecht? “Reguliere” streekbussen als 50, 52, 53, 74 en 77 laten rijden via Uithof ipv Utrechtseweg en Sartreweg? Gratis deelfietsen voor studenten? Joh er zijn zoveel eenvoudige oplossingen, maar uiteraard wordt weer voor de meest ingewikkelde gekozen…

  12. JdV

    Lopen fietsen roeien steppen skaten. Zo maar een paar alternatieven. Hoor ik daar iemand “ auto” zeggen?

  13. Toine Goossens

    Met de trein van CS naar Vaartsche is 2 minuten. Er gaan 6 treinen per uur. Helemaal volproppen en rijden zou ik zeggen. De provincie kan voor 5 jaar alle capaciteit tussen CS en Vaartsche Rijn van NS kopen. Kost natuurlijk wel een duit, maar dan kan er een trein permanent op en neer rijden. Gebruik daar een van de oude 2 dekkers voor, die zijn toch al uit de mottenballen.
    Op kosten van de provincie komen er bij het in- en uitstappen handhavers die tot spoed manen.
    Voor en achter een machinist, dat spaart tijd.

    De VVD heeft mij al laten weten dat zij dit een geweldig idee vinden. Levert hen nog wat stemmen op in maart.

  14. Utrechter

    @Frits
    @Willem
    @Herman
    De kostenoverschrijding en het uitstel zijn te wijten aan gebrekkige regie van de gemeente. Bernard Tomlow heeft hierover op DUIC een ijzersterke analyse geschreven. Het deel dat de gemeente moest regelen, bij het station, is door de gemeente met anderhalf jaar vertraagd om de eigenaar van Hoog Catharijne niet in de weg te zitten. De provincie heeft het werk wél gedaan. Er is dus alle reden om naar de verantwoordelijke wethouder(s) te kijken.

    Verder is het natuurlijk van de zotte dat de onderwijsinstellingen weigeren om mee te werken aan een differentiatie van starttijden van colleges. Tussen kwart over acht en kwart voor negen is het dringen geblazen en om half 10 is de bus helemaal leeg. En dat is al 20 jaar het geval. Dat is de keerzijde van je campus openen op zo’n ongunstige locatie als de Uithof, die niet aan een treinspoor zit. Je bent vanaf Utrecht Centraal in 25 minuten op de campus van de UvA (Roeterseiland, Amsterdam) terwijl je er naar de Uithof bijna net zo lang over doet.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).