De Vleutenseweg in Utrecht kan alleen écht verkeersveilig worden als de weg van gevel tot gevel volledig opnieuw wordt ingericht. Dat is de conclusie van adviesbureau DTV Consultants dat na het dodelijke ongeluk in maart onderzoek deed naar de verkeersveiligheid in de straat.
Op 24 maart kwam een bus in botsing met twee kinderen van 7 en 5 jaar. Het meisje van 7 jaar kwam daarbij om het leven. Al kort na het ongeluk ontstond er veel discussie over de veiligheid op de Vleutenseweg. Omwonenden en andere betrokkenen boden wethouder Lot van Hooijdonk kort na het ongeluk een petitie aan, waarin ze pleitten voor onafhankelijk onderzoek naar de verkeerssituatie.
Het politieonderzoek naar de precieze oorzaak van het ongeluk loopt nog, maar adviesbureau DTV Consultants heeft in navolging van de petitie al wel onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid op de Vleutenseweg. De onderzoekers komen nu met een rapport met de resultaten, waaruit blijkt dat ze zeer kritisch zijn over de verkeerssituatie.
Slecht onderhoud
Volgens de onderzoekers is de weg slecht onderhouden, is wegmarkering vervaagd en hangen er verkeersborden die niet kloppen met de daadwerkelijke situatie. Ook zijn veel kruis- en oversteekpunten onveilig.
De onderzoekers concluderen dat er voor ‘structurele veiligheidswinst’ meer nodig is dan een aantal kortetermijnmaatregelen. “Enkel met een volledige herinrichting van de Vleutenseweg van gevel tot gevel is het mogelijk om de functie, het gebruik en de vorm van de weg op elkaar af te stemmen en te laten aansluiten bij de landelijke inrichtingsprincipes van Duurzaam Veilig. Alleen dat is een écht verkeersveilige situatie op de Vleutenseweg te creëren”, is te lezen in een presentatie die woensdag tijdens een bijeenkomst voor omwonenden werd gehouden.
Positief over onderzoek
Mariska Berrevoets was woensdagavond als omwonende aanwezig en was erg blij met het onderzoek. “Het is snel en gedegen uitgevoerd en de conclusies bevestigen ons gevoel dat de weg onveilig is. Er kwam zelfs meer naar voren dan waar wij als omwonenden over nagedacht hadden.”
Toch gingen veel omwonenden wel teleurgesteld weg van de bijeenkomst. Berrevoets legt uit: “De conclusies van het onderzoeksbureau waren duidelijk, maar het verhaal van de gemeente daarna was dat weer totaal niet. Het was zelfs klungelig.”
“We hadden gehoopt dat de gemeente daar echt zou gaan staan, met een duidelijke boodschap, hoe ze het onderzoek zouden oppakken en aan de slag gaan met de verkeersveiligheid. Uit het onderzoek bleek ook nog eens dat er veel achterstallig onderhoud is aan de weg en dat markeringen niet kloppen. Wij waren blown away, maar op de vraag hoe de gemeente naar dit keek werd er ontwijkend geantwoord. Wij hadden gehoopt dat ze precies konden uitleggen hoe ze dit allemaal zouden aanpakken.”
Berrevoets noemt het allemaal frustrerend: “Het gaat hier wel om mensenlevens. Ik snap ook dat met het gemeentelijk systeem niet alles ineens geregeld is, maar de communicatie ging wel gewoon heel klungelig tijdens de presentatie.”
Tekst loopt door onder de tweet
Vanavond bij de presentatie van het verkeersonderzoek van de Vleutenseweg nav het dodelijk ongeval hier voor de deur eerder dit jaar. Je zou het een vernietigend onderzoek kunnen noemen. De situatie is gestoord. Deze foto zegt genoeg: pic.twitter.com/3jIJ6YVnkx
— Mariska Berrevoets (@_MRS) October 4, 2023
Korte termijn
Volgens de onderzoekers kan de gemeente op korte termijn ook al een flink aantal maatregelen nemen om de veiligheid enigszins te verbeteren. Het gaat om elf zogenoemde ‘quick wins’.
Een aantal van die maatregelen zijn: het aanpassen van de markering voor overstekende fietsers, het verwijderen van bomen, ondergrondse containers en parkeerplekken voor fietsen en auto’s voor een beter zicht, het verbieden van taxi’s op de busbaan en het verbeteren van de verkeerslichtenregeling. Ook moet er vaker onderhoud worden uitgevoerd, waarbij verkleurde busbanen, vervaagde markering en scheefliggende tegels worden aangepakt.
De gemeente belooft de komende tijd vijf van de elf ‘quick wins’ door te voeren. De markering moet worden aangepast aan de richtlijnen en er wordt een hekwerk verwijderd dat tussen de Groeneweg en de Billitonkade het fietspad en de rijbaan scheidt. Verder wordt het bord ’30 kilometerzone’ richting Westplein weggehaald en worden de prullenbakken bij bushaltes verplaatst om het zicht te verbeteren.
Verder onderzoek
Het adviesbureau komt ook met vijftien maatregelen waarnaar volgens de gemeente, net als naar drie varianten voor de lange termijn, eerst nog verder onderzoek nodig is.
Oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers zouden er bijvoorbeeld altijd hetzelfde uit moeten zien, bushaltes die nu tegenover elkaar staan kunnen beter verder uit elkaar worden gelegd en de kleur van de busbaan zou moeten worden aangepast, zodat de busbaan duidelijker zichtbaar wordt. Andere opties zijn het neerleggen van verkeersdrempels, het verwijderen van de bushalte bij de Van Koetsveldstraat en het vervangen van tussenstroken van asfalt voor gras of lage struiken.
Lange termijn
De drie varianten voor de lange termijn variëren van het verlagen van de maximumsnelheid tot het opheffen van de busbaan. De varianten zijn hieronder te bekijken.
Tekst loopt door onder de afbeelding
De gemeente gaat het onderzoek de komende maanden verder bekijken en wil begin volgend jaar met meer informatie komen.
Gekoppelde berichten
Meisje (7) overleden en jongetje (5) ernstig gewond bij aanrijding met stadsbus op de Vleutenseweg in Utrecht
Bij een ongeluk met een stadsbus op de Vleutenseweg in Utrecht is vrijdagochtend een 7-jarig…
Buurtbewoners Vleutenseweg overhandigen petitie na dodelijk ongeval en pleiten voor onafhankelijk onderzoek
Omwonenden en andere betrokkenen rond de Vleutenseweg hebben donderdagochtend een petitie aangeboden aan wethouder Lot…
29 Reacties
ReagerenDe oversteek voor voetgangers is gemakkelijk veiliger te maken.
Plaats hekken die ten opzichte van elkaar verspringen op de ‘vluchtheuvels’ tussen parallelweg en busbaan. Daarmee voorkom je dat ze na het oversteken van de parallelweg meteen de busbaan op lopen (en vice versa), omdat ze dan eerst om het hek heen moeten lopen.
Gaat helemaal goed komen denk ik. Gewoon ff een miljoen of 10-20 tegenaan smijten, dan kunnen we de weg van gevel tot gevel “veilig” maken. Ondertunnelen zou ook nog een optie zijn, dat ze daar niet opgekomen zijn is eigenlijk wel verbazingwekkend. Gaan we richting de 50 miljoen denk ik, maar geen geld is teveel om slachtoffers te vermijden toch?
Misschien ter toevoeging van Lombokker’s idee; hekken die zo staan dat ze je forceren om naar het aankomend verkeer te kijken. Er zijn mensen die het zelfs vertikken om naar links en rechts te kijken voor ze oversteken.
Het lijkt me tijd dat het OM een strafrechtelijk onderzoek instelt naar de verantwoordelijken voor het creëren van deze ronduit onveilige situatie.
Er wordt gesproken over respons van ‘de gemeente’. Concludeer ik terecht dat de wethouder aanwezigheid bij de presentie van dit rapport delegeerde aan haar ambtelijke staf?
Volgens mij is variant 1 de meest logische; de Vleutense is alleen een uitvalweg voor bus en fietser.
Doorgaand autoverkeer heeft daar eigenlijk niet zoveel te zoeken (wie gaat er nou vanuit LR of Schepenenbuurt naar het centrum met de auto!? )
Woon er al een paar decennia in de buurt.
Als je gewoon uit je doppen kijkt en soms beetje geduld opbrengt is er niets aan de hand. Je staat langer in de rij voor een zelfscankassa dan om daar te wachten totdat je kan oversteken. Maar je kan niet de hele wereld van rubber maken zodat de teletubbies nooit hoeven nadenken maar enkel hun gevoel kunnen volgen.
Echter, elk voorgesteld nieuwe variant gaat ten koste van de veiligheid en ruimte voor de voetgangers en spelende kinderen, maar ook het woongenot van de direct aanwonenden. Lijkt me niet wenselijk om de verkeersveiligheid te verslechteren en dan tegen de mensheid te zeggen “het is even wennen aan de nieuwe situatie”. De standaard gemeentelijke reactie bij klachten over verkeersveiligheid van nieuwe infra.
En de buschauffeurs moeten zich realiseren dat zij niet op het circuit van Zandvoort zijn. Ik ga zelden met de bus, maar o.a. lijn 73 denkt dat ze max verstappen zelf zijn.
@ Ad gladium, dat doe ik elke dag (en met mij velen).
Zolang buschauffeurs (lijn 28) te hard en door rood blijven rijden kan je herinrichten wat je wil. Deze week zelf weer ondervonden toen ik het Majella kruispunt wilde oversteken.
Ik zou voor variant 2 gaan, die lijkt mij het meest logisch en ook het minst ingewikkeld t.o.v. de situatie nu. De busbaan moet je absoluut niet weghalen, daar rijden er te veel bussen voor en is het overige verkeer ook te druk voor. Daarnaast lijkt het mij beter om de Vleutenseweg ook aan te houden als doorgaande hoofdweg voor autoverkeer zodat je de Amsterdamsestraatweg in de toekomst autoluw zou kunnen maken. Vleutenseweg wordt dan het veel betere alternatief(dat de ASW sowieso nog als doorgaande weg wordt gebruikt begrijp ik sowieso al helemaal niks van met al die opstoppingen en trage doorstroming, maargoed).
Iedereen moet uitkijken, alleen buschauffeurs noemen is niet fijn.
Ik zie fietsers (en ook voetgangers) vaak op hun mobiel zonder uit te kijken. En voor fietsers is het zelfs verboden, maar ja…
@AdGladanium. Ooit nagedacht over de naam van de weg? Wie gaat er nou vanuit Vleuten/DeMeern naar Utrecht? Nou, flink wat mensen. Met de auto. Al een jaar of 100. Maar ach, weet u veel.
@ad gladium, bus en taxi en fiets en voetgangers.
Discipline en goed uitkijken.
Niet zo maar oversteken
Als iedereen wacht voor hun stoplicht en de oortjes nou eens uit doet tijdens het verkeer, dan komt het wel goed.
Variant 2 lijkt logisch en relatief eenvoudig, maar de busbaan ligt niet in het midden van de straat. Aan de onevenzijde is geen ruimte voor een volwaardige rijbaan en een gedeelde rijbaan met fietsers.
Twee van de allerbelangrijkste quick wins zijn om die bizarre stoplicht-logica eens te fixen: er staan nu 3 soorten stoplichten (fietsers, voetgangers per stukje weg en busbaan, en dan nog een bus-knipperlicht) en die gaan allemaal onafhankelijk van elkaar aan en uit, zodanig dat je compleet in verwarring raakt en totaal niet meer weet of je nu wel of niet mag/kunt oversteken. Koppel ze gewoon allemaal aan elkaar, of allemaal op rood, of allemaal op groen.
Daarnaast, er zijn blijkbaar nog steeds heel veel automobilisten die niet weten of begrijpen dat rechtdoorgaand verkeer voorrang en groen heeft op afslaand verkeer. Die nemen dus lekker ff de bocht terwijl je net aan het fietsen of oversteken bent, en worden helemaal link omdat ze niet snappen dat je voetgangers of fietsers stoplicht op groen staat.
Ja, de bussen rijden er soms veel te snel, maar ook een bus die langzaam rijdt is al dodelijk als iemand gewoon de busbaan oploopt en achter een andere bus vandaan komt. Er zullen dus idd hekken of afscheiding oid moeten worden geplaatst zodat dat niet meer zo makkelijk kan.
Het lijkt de enig juiste conclusie- volledige herinrichting van gevel tot gevel. Dat gaat mogelijk leiden tot een goed functionele en toch veilige inrichting. Nu ligt er een opeenstapeling van functionele aanpassingen in de tijd- nog geen eeuw geleden liep er ook nog een vaart. Ik vrees alleen dat de huidige wethouder van verkeer, milieu en energie het verkeer weer een lage prioriteit gaat geven.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Als die busbaan zo belangrijk is dan is ondertunnelen helemaal niet zo’n gek idee. Verkoop je de grond erboven aan een projectontwikkelaar met pandje er op, parkjes erbij en hopla. Gewoon doen. Het is een betonnen gedrocht uit vervlogen asfalttijden. En dodelijk dus.
Wellicht een wat afwijkende mening, maar moeten we alles nu 100% dummy proof maken?? Volgens mij moet altijd goed gekeken worden bij een oversteekplaats, welke inrichting dan ook.
Hoe tragisch het ongeluk ook is geweest voor alle betrokkenen, om nu de oorzaak volledig te zoeken bij de weginrichting lijkt mij te ver gaan..
@Olaf: Mensen die spreken over stoplichten in plaat van verkeerslichten moet je niet serieus nemen als het over verkeersregels gaat.
De snelste ‘quick win’ is als de bussen langzamer gaan rijden. Kort na het ongeluk reden alle bussen duidelijker voorzichtiger door de stad, maar daar is nu niets meer van te merken.
Er rijdt geen enkele bus over de Vleutenseweg waarvoor ‘tijd’ echt telt. Alle bussen rijden immers van CS naar een ander station (Leidsche Rijn of Zuilen) of vice versa en de meeste bussen komen daarna nog meer stations tegen. Dus er is eigenlijk helemaal geen reden voor een Busbaan op de Vleutenseweg.
Dus Busbaan weg – Vleutensevaart terug – wordt Utrecht een stuk mooier en veiliger van – en niemand heeft er last van
Misschien een optie om op een aantal plekken tijdelijk een voetgangersbrug te maken? Dat lijkt me nog het veiligste. In het buitenland zie je toch vaker voetgangerstunnels of bruggen over dit soort brede wegen. Je niet niet alles gelijkvloers willen laten kruisen.
@New England
Ik deel je mening en velen zwijgenden met je.
Maar de emoties klotsen nog hoog over de plinten omdat er een jong kind slachtoffer is geworden.
Daarnaast blijkt ook uit reacties dat de duurzaam gepropageerde autohaat begint aan te slaan bij de nietshebbers die niets hebben omdat ze op partijen stemmen die niet willen dat ze iets hebben maar gelukkig zullen zijn in hun zaligmakende armoede.
@JdV 5/10/2023 – 16:29
12% van de L-Rijners en 15% van de VLdmrners zegt met de auto naar Utrecht centrum te komen. Van de Overvechters doet 9% dit, maar van de rest van Utrecht doet dit niet/nauwelijks. Bron utrechtincijfers 2021.
Waar Utrecht dan niet weer naar vraagt is of ze 1x per jaar met de auto naar de binnenstad komen of dat dit vele malen frequenter is. Immers, Overvecht en LR hebben hun eigen winkelcentra met GRATIS parkeren…..
Dus die percentages zeggen niet zoveel, enkel dat veel mensen in die wijken hun auto een keer moeten gebruiken om iets in het centrum te doen wat ze niet in de eigen wijk kunnen doen. Het stadskantoor bezoeken hoort daar bijvoorbeeld ook bij…
@michiel: u begrijpt dat er dan in de toekomst spelende kinderen van de brug vallen en we dan een onderzoek gaan krijgen hoe de voetgangersbruggen veiliger moeten worden?
Er is niks mis met de oversteekplaats. Gewoon niet op je telefoon zitten te appen als je oversteekt en uit je doppen kijken. Aangereden worden door een stadsbus, geboeid afgevoerd worden na meerdere volwassen waarschuwingen van agenten, laat ik het zo zeggen: ik heb het nooit.
De Utrechtse wethouder van verkeer mag dit zichzelf aanrekenen, de rapportage van echt deskundigen in deze zaak is m.i. niet mals. Hoog tijd voor echte prioriteitsstelling. Ik ben overigens voor variant 2.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Verkeerswethouder: besteed de miljoenen voor de niet-gewenste, zinloze herinrichting van de Maliebaan aan het veiliger maken van de Vleutenseweg.
Wel gewenst én zinvol!
Busbaan weg ? Een vrije busbaan is de enige garantie dat ze op tijd rijden, niet bij het overige verkeer doen.