Onderzoek naar druktebeleving op fietspaden in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant Onderzoek naar druktebeleving op fietspaden in Utrecht | De Utrechtse Internet Courant

Onderzoek naar druktebeleving op fietspaden in Utrecht

Onderzoek naar druktebeleving op fietspaden in Utrecht
Drukte op het Vredenburgknooppunt in Utrecht, voor de coronamaatregelen.
Enkele van de drukste fietspaden van de wereld zijn te vinden in Utrecht. Hoewel het nu door de coronacrisis opvallend rustig is op de paden komt daar in toekomst weer verandering in. De gemeente laat daarom onderzoek doen naar de druktebeleving op de fietspaden.

Enkele van de drukste fietspaden van de wereld zijn te vinden in Utrecht. Hoewel het nu door de coronacrisis opvallend rustig is op de paden komt daar in toekomst weer verandering in. De gemeente laat daarom onderzoek doen naar de druktebeleving op de fietspaden.

Tienduizenden fietsers rijden er normaal dagelijks over het Vredenburg. Dat het druk is op sommige fietspaden in de stad kan niemand ontkennen, op sommige plekken ervaren mensen het ook als veel te druk.

Frank de Winter volgt de master Human Geography aan de Universiteit Utrecht en onderzoekt de drukte op de fietspaden. Adviesbureau Arcadis ondersteunt het onderzoek en de opdracht komt van de gemeente Utrecht. Het onderzoek gaat over de beleving van de drukte op fietspaden in de stad: “Hoe ervaren fietsers in Utrecht de drukte en wat bepaalt deze ervaring?”

Onveilig?

De gemeente heeft De Winter gevraagd een adviesrapport te maken over het onderwerp, zodat de gemeente daar weer beleid op kan maken. De gemeente wil onder meer graag weten of de drukte een drempel vormt voor bepaalde doelgroepen. Voelen bijvoorbeeld ouderen zich onveiliger als het zo druk is op het fietspaden? En hoe zit dat met ouders met kinderen? Daarom is er een enquête gemaakt waar Utrechters kunnen invullen hoe zij de drukte ervaren.

De Winter vertelt: “Vanwege het coronavirus is mijn onderzoek wel een beetje in een ander licht komen te staan. Het is namelijk niet meer zo druk in de stad. De vragenlijst gaat grotendeels over de situatie zoals deze was vóór de coronacrisis, maar ik heb ook een vraag toegevoegd waarin gevraagd wordt of men in de ‘anderhalvemetermaatschappij’ drukke routes zouden gaan mijden. Zo kan ik de gemeente ook van wat actuelere informatie voorzien.”

Gekoppelde berichten

10 Reacties

Reageren
  1. Gerard Brugmans

    Een onderzoek naar de ‘druktebeleving’ in de 1,5 meter maatschappij lijkt me relevanter, gelet op het gedrang bij de stoplichten zoals we dezer dagen mee mogen maken!

  2. Willow

    Begin door alle privé auto’s te verbannen uit het centrum. Ik weet dat een paar autoliefhebbers en winkeliers zullen heel boos worden, maar het middeleeuws centrum is gewoon niet gemaakt voor zo veel verkeer. Per persoon neemt de auto ver weg de meeste ruimte in. Dat is de realiteit. Geef maar toe en hou op met al die kleine aanpassingen zoals de verbouwing van de Voorstraat en pak het groots aan…..alle ruimte voor voetgangers, fietsers en groen.

  3. MJPD

    Wat ik er over kan melden is dat de Utrechtse fietspaden een grote atletiekbaan is geworden met hardlopers, skaters, skeeleraars, rolschaatsers, wandelaars, mensen die ‘joggen’ met een kinderwagen(!), naast motoren en de altijd aanwezige scheurende bezorgbrommertjes met geel kenteken en appende snorscooters, die op wat uitzonderingen na allemaal lijken opgevoerd.

  4. Berk

    Ik denk dat bovenstaande foto op zich al vrij veel duidelijk maakt.

  5. JdV

    @willow: het middeleeuwse centrum van Utrecht is niet geschikt om dagelijks tienduizenden fietsers te verwerken. Verbied alle fietsen binnen de singels en geef de stad terug gaan voetgangers en paard en wagen zoals gebruikelijk in de door u aangehaalde middeleeuwen.

  6. Koel Hoofd

    @Willow, stel je niet zo aan. Door het extreem actieve autowerende beleid van de gemeente zijn er amper nog auto’s in de binnenstad. Dat was 20 jaar geleden echt wel anders, toen waren er slechts 215.000 inwoners maar de winkeliers hadden tenminste nog bestaansrecht. Dat heeft de gemeente ze actief ontnomen met hun misplaatste autohaat.

    @MJDP helemaal mee eens, het ontspoort volledig…

  7. Willow

    @koelhoofd. Als je de winkeliers nu zou vragen: voetgangersgebied weg en de auto’s terug? Wat denk je dat de meerderheid zou voor kiezen?

  8. Toine Goossens

    Flauwekul enquête. Heb deze ingevuld. Gaat in het geheel niet over het verkeersgedrag van fietsers, gaat niet over het gebrek aan verkeersbeÏnvloedende maatregelen, zoals voorrangskruisingen, opstelplaatsen voor linksaf of het handhaven van rechts gaat voor en niet door rood rijden.

    Aan alles wat wel van automobilisten wordt verwacht hoeven fietsers niet te voldoen. Dat is de reinste discriminatie. Artikel 1 kom in actie.

  9. Wittejan

    Als voetganger oversteken bij De Utrechter is verkapte zelfmoordactie. De roedels fietsers zijn levensgevaarlijk.

  10. Koel Hoofd

    @ Willow, zo te lezen heb je 35 jaar beleving van Utrechtse bestuurlijke achterlijkheid gemist.

    Je kan dat de resterende winkeliers nu niet meer vragen, de mensheid winkelt nu lekker lui online tegen dumpprijzen.

    Echter, ALS online bestellen geen optie zou zijn, dan zouden ze zeggen voetgangersgebied houden en die 4 parkeergarages aan de rand binnenstad neerzetten die al sinds je jaren ’80 beloofd worden maar nooit zijn gebouwd omdat die autohatende fanatiek fietsende bestuurders dat niet wilden..

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).