Onderzoek naar toekomst van Ledig Erf in Utrecht wordt voortgezet waarbij participatie is aangepast Onderzoek naar toekomst van Ledig Erf in Utrecht wordt voortgezet waarbij participatie is aangepast

Onderzoek naar toekomst van Ledig Erf in Utrecht wordt voortgezet waarbij participatie is aangepast

Onderzoek naar toekomst van Ledig Erf in Utrecht wordt voortgezet waarbij participatie is aangepast
Hoe gaat het Ledig Erf in Utrecht er in de toekomst uitzien? Eerder ontstond er onrust omdat bewoners zich aan de kant gezet voelden. De gemeente zegt nu het participatieproces aan te passen en breder te willen kijken wat de herinrichting betekent voor omwonenden. Daarnaast wordt ook de variant van een fietsstraat uitgewerkt, maar alleen om te voorkomen dat er geen zaken over het hoofd worden gezien.

Hoe gaat het Ledig Erf in Utrecht er in de toekomst uitzien? Eerder ontstond er onrust omdat bewoners zich aan de kant gezet voelden. De gemeente zegt nu het participatieproces aan te passen en breder te willen kijken wat de herinrichting betekent voor omwonenden. Daarnaast wordt ook de variant van een fietsstraat uitgewerkt, maar alleen om te voorkomen dat er geen zaken over het hoofd worden gezien.

Het Ledig Erf gaat op de schop. Als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, worden auto’s in de toekomst geweerd. De beslissing om een zogeheten knip toe te passen in de doorgaande weg staat in het coalitieakkoord dat in juni is gepresenteerd.

Dit tot verbazing van omwonenden en gemeenteraadsleden, want een paar maanden voordat het coalitieakkoord is gepresenteerd, is door het college een onderzoek aangekondigd waarin ook een andere optie – het aanleggen van een fietsstraat waar de auto te gast is – bekeken zou worden. In het voorjaar van 2021 bleek uit het participatieonderzoek dat 51 procent zich kon vinden in de aanleg van zo’n fietsstraat.

Zuidpoort

De gemeente zegt echter dat een knip beter past bij de ambities die zij voor ogen heeft voor deze zogenoemde Zuidpoort (het Ledig Erf en het omliggende gebied). Dat is onder andere meer groen, meer ruimte voor fietsen en lopen, en het doorgaand verkeer zoveel mogelijk om de stad heenleiden. Daarnaast moet de herinrichting het gebied rond station Vaartsche Rijn en de binnenstad beter bij elkaar betrekken.

De variant waarbij het Ledig Erf een fietsstraat wordt waar de auto te gast is wordt echter wel meegenomen in het vervolgtraject. “Wij nemen deze variant in het vervolgtraject wel mee als referentievariant, om te voorkomen dat we zaken over het hoofd zien”, schrijft het college in een brief aan de raad.

Aandacht

In de vervolgstudie zegt de gemeente alle voorstellen die door bijvoorbeeld omwonenden zijn gedaan mee te nemen. De participatieaanpak voor dit vervolgtraject blijft hetzelfde, maar de aandacht van de participatie verschuift wel. “We vragen nu input over de inrichting van de openbare ruimte in de Zuidpoort, op basis van een knip op het Ledig Erf. […] Daarbij kijken we niet alleen naar mobiliteit, maar leggen we een bredere aanpak van de openbare ruimte voor. In de participatie bespreken we met bewoners en gebruikers van de Zuidpoort welke kernwaarden en criteria voor deze herinrichting voor hen belangrijk zijn.”

Op basis van alle informatie wordt een plan gemaakt voor de verkeerssituatie in de hele Zuidpoort. Naast de knip op het Ledig Erf kunnen dat ook maatregelen zijn voor de route Balijelaan-Balijeplein-Vondellaan- Baden Powellweg-Albatrosstraat-Venuslaan en de route Balijeplein-Rijnlaan-Waalstraat-Diamantweg-’t Goyplein.

Het streven is om in het tweede kwartaal van volgend jaar een verder uitgewerkt plan te hebben voor de hele Zuidpoort.


Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.

Gekoppelde berichten

25 Reacties

Reageren
  1. Aniwe

    Ben ik nu gek? Dit hele gebied is net helemaal aangepast…… (Auto)verkeer uit de Wijde Doelen kan alleen nog maar weg via de Tolsteegbrug en niet meer de Twijnstraat in na deze ingreep. Prima toch? Hebben we in Utrecht zoveel geld dat we de boel daar nu al weer op de kop gaan zetten? Of wil dit college weer zijn zin doordrukken?

  2. Riemer Bouwmeester

    Dus wel gehoord worden, dat klinkt mooi. Maar wordt er ook geluisterd?

  3. Hetty

    Soms vraag ik me af, of het gemeentehuis niet op het Stadsplateau is gehuisvest, maar juist ergens in de buurt van het Ledig Erf. Dit, omdat er zulke onbegrijpelijke beslissingen worden genomen, er uitspraken lijken te zijn nog voor de inspraakrondes zijn begonnen, en hele straten keer op keer open moeten voor de uitvoering van weer andere plannen, zoals nu weer met het Ledig Erf lijkt te gebeuren. Ambtenaren, waar zit jullie logische verstand….

  4. Lombokker

    @Aniwe
    Nee, u bent niet gek.
    Onder de huidige GL wethouder mogen de ambtenaren van de afdeling Verkeer al jaren experimenteren met allerlei onorthodoxe ‘oplossingen’ om zoveel mogelijk auto’s te weren. Als het mislukt beginnen ze overnieuw en proberen weer een ander concept.
    Geld speelt geen rol, want als dat op is gooit de gemeente gewoon de WOZ heffing omhoog, of anders verkopen ze wel een stuk grond voor de hoofdprijs aan een van de zo verfoeide projectontwikkelaars.

  5. Elger van der Wel

    @Aniwe: Dit gaat niet om het deel van het Ledig Erf bij De Poort en Louis Hartlooper, maar om het deel aan de andere kant van de Stadsbuitengracht, waar nu de doorgaande weg van de singel zich bevindt (en de aansluitingen op de Gansstraat, Oosterkade, Westerkade en Venuslaan).

  6. Len

    Was er maar eens iets minder ambitie. Dat maakt de vacature voor een baan bij de gemeente misschien wat saaier. Maar als we de boel gewoon even de boel laten en dat onderhouden, dan hoeven we even niet zoveel te wensen met bijbehorende kostenplaatjes.

  7. Lexus

    Kijken naar wat nu niet goed functioneert, zo nodig kleine aanpassingen aanbrengen, en alle tijd, energie, kosten en teleurstellingen die die “Zuidpoort” ongetwijfeld weer met zich mee gaat brengen aan iets beters besteden. Gezien de nu aanwezige ernstige crisissituatie zal de gemeente haar budget de komende tijd voor tal van onvermijdelijke extra kosten heel hard nodig hebben.

  8. Barend

    Kijk, dit is nu hoe het in Utrecht werkt.

    Er is een participatietraject, met een uitkomst de de wethouder niet zint. Ondanks een motie van de raad om een fietsstraat mee te nemen bij de uitwerking, weet zij desondanks haar eigen variant het coalitieakkoord in te smokkelen. Daar komt dan (onvermijdelijk, logisch en terecht), weer heel veel verzet tegen. Dat nu dan kaltgestellt wordt met deze vaagtaal.

    De knip moet en zal er komen, no matter what.

  9. Sjaak

    Rustig rustig @Aniwe!
    Voordat je helemaal losgaat: waar jij het over hebt is helemaal niet het Ledig Erf. Dat ligt buíten de Singel nml. Eerst ff feiten op rijtje, dan pas reageren.

  10. Victor de vormer

    Let me guess: De identiteit van Utrecht wordt verder gesloopt. Veel lelijk beton en glas, veel ongezelligheid en alles gericht op jongeren.. toch? Smakeloosheid in het kwadraat dus.

  11. Jacobson

    Ik woon daar ook in de buurt. Ik ben wel voorstander van een knip. De brug over de Vaartserijn is een drama voor iedereen behalve auto’s. Zelfde geldt voor brug Absterdijk naar de singel. En voor kruispunt Bleekstraat-Catharijnesingel. Iedereen die niet met de auto is vermijdt dit hele stuk singel.

    Denkend aan Utrecht
    zie ik oneindige stromen auto’s
    traag door onze
    stad gaan

  12. Hans Bronkhorst

    Het Ledig erf is de doorgang naar het Diakonesseziekenhuis en als die dicht gaat en de aanpalende straten ook, dan wordt de tijd die je in acute situatie nodig hebt om van bv de Catherijnesingel naar het ziekenhuis te komen met een 15 tot 20 minuten uitgebreid. Is zoiets nu echt sociaal? En is zoiets nu echt duurzaam? De uitstoot van CO2 wordt stevig verhoogd zo.
    Wethouder, raad, waarom een fietsknip als een 30 km zone voldoende is.

  13. Statler

    @ Barend: inderdaad, vervat in vaagheden is de boodschap: we drammen onze eigen inzichten door. Laat dat maar aan de poppenspeler op verkeer en milieu over. De inspraak is een farce. Dat plein is toast.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  14. Angelique

    En het kost ook allemaal zoveel, terwijl er vanuit de burgers (die het wel mogen bekostigen), helemaal niet zo’n noodzaak leeft om alles weer om te gooien…

  15. Peter

    Weer komen de ambities van de gemeente Utrecht niet overeen met de wensen van de bewoners van de stad. De fietsstraat wordt nu mee ontwikkeld om straks af te vallen, participatie gaat alleen nog over bankjes en bloembakken.

    Heb lef, werk beide varianten uit en leg dit in een stemming aan de bewoners voor, dan neem je je inwoners serieus.

  16. Ties

    Kan er niet een paar maanden proefgedraaid worden met de knip? Kijken hoe het verkeer zich verdeeld en wie er echt last van heeft.
    Lijkt me niet zo moeilijk te realiseren ipv dit theoretisch geharrewar.

  17. Rutger

    Mogen we nog over herinrichting praten of heet het speciale operatie Ledig Erf?
    Geen wonder dat bij lokale verkiezingen de helft thuis blijft.

  18. Feed

    Beetje jammer dat bewoners denken dat wanneer ze participeren hun inbreng realiteit moet worden. Er zijn meer belanghebbenden en belangen. Vgl weerdsingel…

  19. Barend

    @ Feed

    Het verschil is wel dat het bij de Weerdsingel gaat om geneuzel over, bij wijze van spreken, de kleur van de steentjes. Waar we bij het Ledig Erf over spreken is een fundamenteel bereikbaarheidissue. En dat is van een heel andere orde van grootte.

  20. Nina

    “De gemeente zegt echter dat een knip beter past bij de ambities die zij voor ogen heeft voor deze zogenoemde Zuidpoort (het Ledig Erf en het omliggende gebied).”

    Nog even verder participeren en dan alsnog een knip?

  21. PeterH

    @Barend, @Feed:
    Het schuurt dat de wethouder inspraak van burgers naar eigen behoefte wenst te gebruiken of te negeren.
    Met vriendelijke groet
    PeterH

  22. Wil

    @peterh: alsof alle burgers met dezelfde mond praten. De een wil dit, de ander dat. Je kan als gemeente onmogelijk alle burgers tevreden stellen. Het schuurt dus altijd. Zo werkt het nou eenmaal.

  23. PeterH

    @Wil: dat weet ik. Het gaat om het stukje “naar eigen behoefte”. Daar knelt wat.
    Met vriendelijke groet,
    PeterH

  24. Piet

    @Hans een 30km zone laat me niet lachen. Dit is het meest overschatte idee niemand rijdt dan 30 en de situatie wordt alleen maar gevaarlijker. Gewoon een knip !

  25. Paul

    @ Piet

    Zegt weer iemand die aan het eigen belang denkt ipv de rest vd bewoners

    Leg inderdaad een voorstel voor met of zonder een knip,en dan ook graag aan de buurten om het Ledig Erf heen, want uiteindelijk zullen bewoners met de auto naar hun huis willen of idd bvb naar belangrijke voorzieningen als een ziekenhuis.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).