“Onduidelijkheid over de aanpak van parkeerproblematiek Rijnsweerd” | De Utrechtse Internet Courant “Onduidelijkheid over de aanpak van parkeerproblematiek Rijnsweerd” | De Utrechtse Internet Courant

“Onduidelijkheid over de aanpak van parkeerproblematiek Rijnsweerd”

“Onduidelijkheid over de aanpak van parkeerproblematiek Rijnsweerd”
Er heerst onnodige onduidelijkheid over de aanpak van de parkeerproblematiek in Rijnsweerd. Dat laat de VVD weten. Al jaren worden er gesprekken gevoerd over de parkeerproblemen in deze Utrechtse wijk, veel bewoners blijven ontevreden.

Er heerst onnodige onduidelijkheid over de aanpak van de parkeerproblematiek in Rijnsweerd. Dat laat de VVD weten. Al jaren worden er gesprekken gevoerd over de parkeerproblemen in deze Utrechtse wijk, veel bewoners blijven ontevreden.

Het is een bekend probleem in veel wijken in Utrecht: parkeerders die geen bestemming in de wijk hebben zetten wel hun auto er neer. Vaak zijn dit de eerste wijken buiten de gebieden waar automobilisten wel moeten betalen voor een plek. In Rijnsweerd zouden veel bezoekers van het Utrecht Science Park (De Uithof) en omliggende bedrijven hun auto parkeren en hun reis verder vervolgen met het openbaar vervoer, te voet of met de vouwfiets. Bewoners vragen al jaren om een oplossing, de gemeente is er al jaren mee bezig.

Sinds vorig jaar mogen bewoners van een wijk of buurt in Utrecht zelf weten of er betaald geparkeerd moet worden of niet. Op plekken waar het betaald parkeren nog niet ingevoerd is, kunnen bewoners via internet aangeven of ze daar open voor staan. Op dit moment vindt er ook zo’n draagvlakmeting plaats over de invoering van betaald parkeren in Rijnsweerd, maar de VVD geeft aan dat bewoners onvoldoende geïnformeerd zijn over de consequenties. Volgens de VVD moeten alle buurtbewoners goede informatie krijgen over betaald parkeren, maar ook over de gevolgen voor het aantal parkeerplaatsen en de beschikbaarheid van parkeervergunningen, om zo een eerlijke stemming te krijgen over de mogelijke invoering.

“Of de bewoners nu pro of contra kiezen, ze moeten in ieder geval goed ingelicht worden”, vertelt raadslid Willem Buunk. “Ze moeten weten wat er te kiezen valt. Het simpel invoeren van betaald parkeren is niet de oplossing, er moet naar meer zaken gekeken worden.” De VVD wil nu van het college weten welke maatregelen de gemeente nog meer gaat nemen om de parkeerdruk in goede banen te leiden en hoe de bewoners daar beter bij betrokken kunnen worden.

5 Reacties

Reageren
  1. Geenstijl@Utrecht.

    Eerst de parkeer problematiek uit de hand laten lopen en dan komt er een ambtelijke oplossing waarbij de bewoners worden bedonderd omdat zij op kosten worden gejaagd.
    Heb je een mooie woning maar laat de gemeente Utrecht je in de kou staan.

  2. Frans

    Er zijn prima mogelijkheden om op enig moment betaald parkeren in te voeren in Rijnsweerd. Maar dan heeft de gemeente nog werk te doen om voorwaarden te scheppen voor de bewoners van de wijk. Pas op het allerlaatst zagen wij hoe weinig parkeerplaatsen er nog overblijven in de wijk. Er was in voorbereidende gesprekken gevraagd om in kaart te brengen hoeveel parkeerplaatsen heeft de wijk nu. Gebeurde niet
    Bij ontwerp was de norm 1.4 voor parkeren.Incl garages. Die zijn er nu uitgevallen. Onbruikbaar over het algemeen om blik te stallen. Thans zitten we , door wat maatregelen op +/- 1 .Ook daar moet aan gewerkt worden.Immers, dat betekent geen 2de vergunningen. Iets wat in deze wijk met 2 verdieners heel vaak nodig zal zijn. Daarnaast moet de gemeente afspraken nakomen aangaande opheffen woonerven en langzaam verkeer instellen. En de wethouder moet niet hopen dat er toch een klein plusje is te meten voor een invoering. Veel mensen hebben de voorlichting niet gevolgd omdat deze veel te laat was aangekondigd. En hebben positief gestemd, denkende dat hun probleem daarmee was opgelost. Nu weten ze beter maar kunnen hun stem niet wijzigen. Kortom, werk aan de winkel. Wij bewoners accepteren deze draagvlak meting niet. En daarvoor hebben we argumenten zoals hiervoor beschreven.

  3. Ronald

    Hé, zomaar een leip wild idee:
    Gewoon die mensen laten parkeren waar ze eigenlijk hadden willen zijn.

  4. Eelkje

    Opheffen van de woonerven in Rijnsweerd is levensgevaarlijk en het biedt geen ruimte voor meer parkeerplaatsen.
    De straten zijn smal en zonder stoepen , zodat je vanuit zijpaadjes of vanuit je huis meteen op de rijweg staat.
    Op een woonerf mag je stapvoets rijden, in de praktijk wordt 15 km p/u gerekend.
    Het zogenaamde “langzame verkeer” is altijd nog 30 km p/u. Gevaarlijk snel in onze onoverzichtelijke woonwijk.

    Er worden nu enkele extra parkeerplaatsen aangewezen op de woonerven door de gemeente. Dat zijn er erg weinig , maar evenveel als bij het 30 km plan.

    Er mag niet meer voor de eigen garagedeur geparkeerd worden, iets wat al 35 jaar gedoogd werd en op een aantal plaatsen op het woonerf geen overlast veroorzaakte.

    HANDHAVING door parkeerwachten is de reden.
    Het is verboden te parkeren voor uitritten en garages. Blijkbaar is het mogelijk voor de gemeente om te regelen dat er parkeerplaatsen worden aangewezen op de openbare weg voor garages van deze automobilist. Dat zou met een plaatje met het kenteken toch opgelost moeten kunnen worden. Op die manier kan de parkeerwacht straks wel handhaven.

    Het voordeel van parkeren voor je eigen garage (als dat anderen niet hindert !) is dat auto’s dan niet meer bij een ander voor de deur geplaatst worden, of nog erger: midden op straat.
    Momenteel is het in Rijnsweerd een wildwest situatie geworden omdat er nu geen enkele parkeerregel geldt en al jaren niet gehandhaafd wordt door de gemeente of de politie.
    Lekker goedkoop voor ze!

  5. Eelkje

    ik bedoelde ONMOGELIJK

    Blijkbaar is het onmogelijk voor de gemeente om parkeerplaatsen voor garages aan te wijzen voor de betreffende bewoner.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).