Onlangs gerenoveerde Kapteynlaan weer op de schop | De Utrechtse Internet Courant Onlangs gerenoveerde Kapteynlaan weer op de schop | De Utrechtse Internet Courant

Onlangs gerenoveerde Kapteynlaan weer op de schop

Onlangs gerenoveerde Kapteynlaan weer op de schop
Spoorwegovergang op de Kapteynlaan. Bron: Google Maps
De onlangs gerenoveerde Kapteynlaan in Tuindorp moet weer op de schop. Aanleiding hiervoor zijn klachten over onveilige situaties van bewoners en weggebruikers. Wethouder Lot van Hooijdonk stuurde gisteren een brief naar de gemeenteraad met daarin het advies van expert Sweco Nederland B.V. omtrent verkeersveiligheid.

De onlangs gerenoveerde Kapteynlaan in Tuindorp moet weer op de schop. Aanleiding hiervoor zijn klachten over onveilige situaties van bewoners en weggebruikers. Wethouder Lot van Hooijdonk stuurde gisteren een brief naar de gemeenteraad met daarin het advies van expert Sweco Nederland B.V. omtrent verkeersveiligheid.

Sweco raadde een aantal maatregelen aan. Sommigen daarvan worden direct uitgevoerd zoals het aanvullen en verbeteren van de markeringen en verkeersborden bij de Wevelaan, de spoorwegovergang en de Sartreweg. Andere aanpassingen, zoals het verschuiven van de markering ‘school’ nabij de kruising met de Wevelaan iets verder van het verkeersplateau vandaan en het uitvoeren van een aanvullend stuk fietsstrook bij de Wevelaan in een rode deklaag, hebben volgens de expert minder urgentie.

Daarnaast is er de aanbeveling door Sweco Nederland gedaan om extra maatregelen ter hoogte van winkelcentrum De Gaard te nemen. De herinrichting van dit deel Kapteynlaan wordt uitgevoerd wanneer ook het winkelcentrum wordt gerenoveerd. Hier krijgt de Kapteynlaan eenzelfde wegprofiel als de rest van de laan en eenzelfde entree met drempelplateau als bij de Sartreweg. Hiermee moet een duidelijke overgang van 50 km/h naar 30 km/h zichtbaar worden. De planning is om dit in 2019 uit te voeren.

Voor de aansluiting met de Sartreweg en Romerostraat is ook een aantal verbetermogelijkheden aangereikt. Hierover wordt nog overlegd met betrokkenen. Tot slot adviseert de expert bij de spoorwegovergang een rijweg met fietsstroken en een drempelplateau te bouwen.

1 Reactie

Reageren
  1. Piet

    Fijn dat ze er wat aan doen maar is natuurlijk niet de oplossing. Het is heel eenvoudig handhaven is het devies. Als je al 3 borden met 30 bent gepasseerd bent en rijdt nog steeds 50 helpt het 4de bord echt niet meer of een andere markering op het wegdek.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).