Ontspoorde tram Utrecht is mogelijk total loss, schuld ligt bij de autobestuurder Ontspoorde tram Utrecht is mogelijk total loss, schuld ligt bij de autobestuurder

Ontspoorde tram Utrecht is mogelijk total loss, schuld ligt bij de autobestuurder

Ontspoorde tram Utrecht is mogelijk total loss, schuld ligt bij de autobestuurder
Foto: Bas van Setten
De tram die in maart 2021 ontspoorde bij stadion Galgenwaard moet mogelijk total loss worden verklaard, laat de provincie Utrecht weten. Na onderzoek blijkt dat de botsing en ontsporing het gevolg waren van een door rood rijdende automobilist.

De tram die in maart 2021 ontspoorde bij stadion Galgenwaard moet mogelijk total loss worden verklaard, laat de provincie Utrecht weten. Na onderzoek blijkt dat de botsing en ontsporing het gevolg waren van een door rood rijdende automobilist.

Het kwam drie keer voor in het voorjaar van 2021: een automobilist rijdt door rood en botst op een passerende tram. Het gebeurde tot twee keer toe in Nieuwegein en ook in Utrecht kwamen een auto- en trambestuurder elkaar tegen. Dat gebeurde bij de Uithoflijn, in de buurt van stadion Galgenwaard.

Het gevolg van de botsing is forse schade aan de tram. Dat komt niet alleen door de aanrijding, maar ook door de ontsporing die daarop volgt. Het is volgens de provincie Utrecht nog niet bekend of de gecrashte tram nog hersteld kan worden, of dat deze total loss is.

De provincie voert een juridische procedure waarmee zij geld verwachten los te maken bij de verzekeringsmaatschappij van de autobestuurder. Inmiddels heeft de provincie vijf nieuwe trams besteld. Deze moeten de reserves van de tramvloot vergroten. De trams komen het komende jaar binnen en moeten zo snel mogelijk gaan rijden.

Rijgedrag

Na de drie incidenten in Utrecht en Nieuwegein heeft de provincie onderzoek gedaan naar de oorzaak van de ongevallen. Daaruit blijkt dat er in alle drie de gevallen sprake is van ‘verwijtbaar rijgedrag’ door de automobilisten. Zij reden door rood bij de kruising met de trambaan. 

De vijf trams die bij de aanrijdingen waren betrokken zijn ernstig vernield. De reparatieschade bedraagt circa 5 miljoen euro.

Alleen in Nieuwegein gaan de trams langzamer rijden op de kruisingen. Daar passeren de trams de kruisingen nu met 20 kilometer per uur. Eerst was dat met 40 kilometer per uur. Voor de gemeente Utrecht zijn er geen aanpassingen in de snelheid aangekondigd.

Gekoppelde berichten

12 Reacties

Reageren
  1. Herman

    Dat schuld bij de bestuurder ligt zal vast..
    Maar dat die tram dusdanig kan ontsporen en schade oploopt is ontwerp fout.
    Nog geluk dat er geen gewonden of erger waren.

  2. RABE

    Toch de snelheid van de tram aanpassen. Hij kan beter langzaam maar continue rijden dan snel met de nodige risico’s en storingen.
    En flinke boetes voor de schuldige automobilisten. Daar leren ze misschien van.

  3. Lachgas

    Trams en defensief rijden, no way. Zie hoe ze met hoge snelheid over 24 Oktoberplein gaan.

  4. Berk

    Mooi Herman dat jij weet dat het een ontwerpfout is. Volgens mij ontspoort elke tram als je er vol met een grote bestelwagen tegen aan rijdt.

  5. herman

    @Berk je hebt ontsporen en ontsporen. Als een tram met een lichte vrachtauto botst dan kan ie best ontsporen, maar deze ravage is extreem. Wordt veroorzaakt door de combi lagevloertram met bijbehorende draaistellen/wielen en rails.

  6. Esrin W.

    Ja dat riepen velen toen al maar toen werden ze nog afgeschoten want het moést en zou aan de zogenaamde onveiligheid liggen toch?

  7. Paul

    De oorzaak is onoplettende automobilisten….zorg dat autos daarvhun snelheid moeten minderen door verkeers drempels of zo…de tram moet juist zo snel mogelijk zijn !

  8. Marco Knol

    @Lachgas
    Kijk naar je eigen. De enige plek in Utrecht waar de tram een fatsoenlijke snelheid krijgt is vanaf de Soweto-brug op het rechte stuk richting 24-oktober plein, maar ruim voor de bocht wordt alstevig geremd. Logisch gezien de bocht en de halte er vlak na. Hoge snelheden zie ik bij de tram gewoon nooit en al helemaal niet op het 24-oktober plein.

    Overigens valt mij nu op dat nu over “tram” gesproken wordt in plaats van over snletram. Grappig, maar overigens wel geheel terecht.

  9. Stuiter

    Vreemd dat de auto’s fout zaten maar dat de tram daarom snelheid moet minderen. Je zou eerder verwachten dat je dan de auto’s langzamer laat rijden.

    Het is al een aanfluiting hoe lang het duurt om van Nieuwegein naar Utrecht cs met de tram te gaan. Dat wordt er dus niet beter op als trams maar 20 km/u mogen bij kruisingen. Gelukkig heeft Utrecht niet zo’n paniekerige respons.

  10. Harm

    Iedereen verplicht in een Tesla die zichzelf stopt. In Amerika stoppen ze ook al automatisch bij een rood stoplicht, in Europa nog niet vanwege onze regelgeving.

  11. Lombokker

    @Herman
    Dit heeft niets met een ontwerpfout te maken.

    Onze ‘sneltram’ is echter geen tram, maar een lightrail. Hij rijd namelijk op spoorrails in plaats van in tramrails. De treinstellen zijn echter een stuk lichter dan ‘gewone’ treinstellen. Daardoor kan de sneltram/lightrail sneller optrekken en afremmen, wat handig is als de haltes relatief dicht bij elkaar liggen. Ook het energieverbruik zal daardoor lager liggen.

    Juist omdat de sneltram/lightrail een lager gewicht heeft is loopt hij bij een botsing helaas wel gemakkelijker uit de rails.

  12. Herman

    @Lombokker, je ,egt het zelf, de combi tram en spoorrails klopt niet. Dat is toch een ontwerp fout. Of je gast op tramrails rijden met een tram of met een voertuig op treinwielen op treinrails.
    De gekozen combi kan niet, da’s een fout die bij ontwerp is gemaakt.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).