Ontwerp de Drift klaar: weg vrij van auto’s en geparkeerde fietsen | De Utrechtse Internet Courant Ontwerp de Drift klaar: weg vrij van auto’s en geparkeerde fietsen | De Utrechtse Internet Courant

Ontwerp de Drift klaar: weg vrij van auto’s en geparkeerde fietsen

Ontwerp de Drift klaar: weg vrij van auto’s en geparkeerde fietsen
Het plan voor de aanpak van de fietsenoverlast op de Drift is klaar. De overlast is zo groot dat er vanaf juli meerdere maatregelen worden doorgevoerd. Er komen 500 nieuwe fietsparkeerplekken en een verbod op auto’s in de straat.

Het plan voor de aanpak van de fietsenoverlast op de Drift is klaar. De overlast is zo groot dat er vanaf juli meerdere maatregelen worden doorgevoerd. Er komen 500 nieuwe fietsparkeerplekken en een verbod op auto’s in de straat.

“De plannen passen bij de ambitie om Utrecht nog aantrekkelijker te maken voor fietsers en voetgangers,” zegt wethouder Lot van Hooijdonk. Al jaren zorgen de gestalde fietsen voor frustratie voor het (voetgangers)verkeer op de Drift. Omdat de fietsenstalling onder het plein van de Universiteitsbibliotheek geen bevredigende oplossing bleek, is besloten een nieuw ontwerp op te stellen.

Op de Drift komt een fietsparkeerverbod. Om dat op te vangen bouwt de universiteit op eigen terrein aan de Keizerstraat een nieuwe fietsenstalling voor 300 fietsen. Na bezwaren van bewoners, die geluidsoverlast vrezen, belooft de universiteit rekening te houden met de gemeentelijke geluidseisen voor de stille Binnenstad. Ook komt er een fietsparkeervak voor 45 fietsen voor de bioscoop op de Voorstraat en een fietsparkeerzone op het Janskerkhof.

Ook zal de Drift autovrij worden. De gemiddeld 330 motorvoertuigen die dagelijks gebruik maken van de Drift zullen voortaan om moeten rijden via de Nobelstraat en de Wittevrouwensingel, waar door het kleine aantal voertuigen geen extra overlast wordt verwacht. Voor bestemmingsverkeer blijft de Drift toegankelijk.

De gemeente is van plan een proefperiode van een jaar in te stellen voor het fietsparkeerverbod. Als de weg autovrij is en het fietsparkeerverbod is ingesteld, zullen er 12 bankjes worden geplaatst om van de Drift een verblijfs- en ontmoetingsruimte te maken. Meer informatie voor bewoners wordt gegeven op een inloopavond op 18 juni.

10 Reacties

Reageren
  1. swek030

    En, zijn de gebruikers van de drift meegenomen in deze drastische besluitvorming?

  2. swek030

    Want wie zegt er dat mensen overlast hebben van de fietsparkeerders op de drift? Het is al jaren zo en ik heb niks gezien van onderzoek naar de meningen hierover. Een mooi staaltje symboolpolitiek en extrapolatie van eigen mening naar publieke mening.

  3. Peer

    Ach fietsers!! Die denken toch helemaal niet aan een ander.

    Goed dat ze ergens een streep trekken, oh ja!! en succes met handhaven.

  4. Prof. Zonnebloem

    Als je ergens goed je fiets kwijt kan zonder dat iemand er last van heeft, met al die hekken langs het water, dan is het De Drift. Dus dat argument is onzin. En voor die kennelijk 330 auto’s per dag hoeft het natuurlijk ook niet. Dus waarom dit geld erin stoppen en die jubelverhalen?

    Laten we alsjeblieft gewoon onszelf blijven hier in de stad en laat b & w de stad besturen voor ons als bewoners. Niet voor wedstrijden zoals ‘beste fietststad ter wereld’ of niet om een openluchtmuseum te creëren om in de rest van de wereld mee te pronken.

  5. Rens

    Drift is te smal. ik heb hier vaak ongelukken zien gebeuren doordat er teveel fietsen langs beide kanten stonden. Goed idee dus, dat autovrij.

  6. Willem

    Lijkt me prima dat universiteit de problemen die studenten veroorzaken zelf oplost. Daar kan toch niemand op tegen zijn? Veroorzakers zouden veel vaker hun eigen mobiliteitsproblemen intern op moeten lossen.

  7. beestje

    Prof.Zonnebloem. waarom vindt u het normaal dat straatmeubilair, bomen en hekken beschadigd en ontsierd worden door fietsen? Ik heb ergens gelezen dat het Amsterdam tonnen kost om fietsbestendige, hufterproof lantaarnpalen te laten maken.

  8. EN

    Waar wonen er dan mensen aan de Drift? Voor zover ik weet zijn daar alleen Universiteitsgebouwen met collegezalen en n studentenvereniging! (UVSV) En tja, nou ken ik figuren die zowat wonen in de LB… maar die veroorzaken helemaal niet zo veel overlast. (if ever) Die fietsen daar…da’s woon-werkverkeer! Geen “bewoner” die er last van heeft. Bovendien…voor de bioscoop stonden en staan al jaren fietsrekken. (maar daar moet je niet wezen voor college of je literatuur belezen)

  9. EN

    Waar wonen er dan mensen aan de Drift? Voor zover ik weet zijn daar alleen Universiteitsgebouwen met collegezalen en n studentenvereniging! (UVSV) En tja, nou ken ik figuren die zowat wonen in de LB… maar die veroorzaken helemaal niet zo veel overlast. (if ever) Die fietsen daar…da’s woon-werkverkeer! Geen “bewoner” die er last van heeft. Bovendien…voor de bioscoop stonden en staan al jaren fietsrekken. (maar daar moet je niet wezen voor college of je literatuur belezen)
    Enne…330 auto’s per dag… ik geloof er niks van! Sporadisch zie je een auto over de drift komen. Zelf hier komen er geen 330 auto’s per dag langs!

  10. Toine Goossens

    Eindelijk heeft de gemeente de euvele moed om daar waar stallingsruimte onbenut blijft een fietsparkeerverbod in te stellen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).