Ontwerp en bestemmingsplan busbaan Dichterswijk definitief | De Utrechtse Internet Courant Ontwerp en bestemmingsplan busbaan Dichterswijk definitief | De Utrechtse Internet Courant

Ontwerp en bestemmingsplan busbaan Dichterswijk definitief

Ontwerp en bestemmingsplan busbaan Dichterswijk definitief
Een ander gedeelte van het HOV-netwerk in Utrecht. Foto: Archief DUIC
Het college heeft het voorlopig ontwerp en het bestemmingsplan van de busbaan Dichterswijk ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Eerder werd al duidelijk dat de busbaan in het midden van de weg komt met aan elke kant één rijstrook voor autoverkeer en een tweerichtingenfietspad.

Het college heeft het voorlopig ontwerp en het bestemmingsplan van de busbaan Dichterswijk ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Eerder werd al duidelijk dat de busbaan in het midden van de weg komt met aan elke kant één rijstrook voor autoverkeer en een tweerichtingenfietspad.

Voor de auto en de bus geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur. De Nelson Mandelabrug blijft behouden en wordt verbreed met aan beide kanten een fietspad. Fietsers en voetgangers op de Kanaalweg die de Dr. M.A. Tellegenlaan willen oversteken, kunnen dat straks ook doen via een onderdoorgang onder de brug door.

De busbaan Dichterswijk is onderdeel van het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV)-netwerk en moet op de Dr. M.A. Tellegenlaan en de Van Zijstweg komen. Bewoners en andere geïnteresseerden konden tot 2 februari reageren op de plannen. De zes zienswijzen op het bestemmingsplan gaven het college geen aanleiding tot aanpassing. Er zijn wel enkele verkeerskundige verbeteringen doorgevoerd.

De aannemer werkt het ontwerp na vaststelling uit tot een definitief ontwerp. Doel is om begin 2019 te starten met de aanleg van de busbaan over de Van Zijstweg en Dr. M.A. Tellegenlaan. De werkzaamheden moeten eind 2020 gereed zijn.

5 Reacties

Reageren
  1. JdV

    Wat is Utrecht toch een mooie stad. Geld genoeg voor allerlei projecten. Of ze nou nuttig zijn of niet.welk probleem lost deze kostbare aanpaading nou ook precies ook al weer op ?

  2. Martijn

    @JdV dat de bus niet meer in de file staat, en dus snel en op tijd kan rijden?

  3. Valentijm

    Dan kan de gemeente dit geld (net zoals andere niet echt noodzakelijke projecten) niet aan ondertunneling Westplein gebruiken zeg ik cynisch. Durf best gokje te wagen dat ze anders dicht in buurt van benodigde €90 miljoen gekomen waren.

  4. Valentijm

    Vraag me af of, wanneer de vele miljoenen voor al deze (noodzakelijke?) cosmetische aanpassingen in de stad nu opzijgelegd waren voor de ondertunneling van het Westplein, je wellicht in de buurt van de benodigde €90 miljoen gekomen was.

  5. Willemradio

    @ Marijn In het artikel staat en ik citeer “Voor de auto en de bus geldt een maximumsnelheid van 30 km/uur” dat de bus niet veel sneller gaat rijden dan de auto. Wat dat betreft schiet de OV gebruiker er dus niets mee op. Zolang er boulevards aangelegd gaan worden, waar ook het OV van gebruik moet maken, schiet de snelheid van het OV niet op. Merk dit zeer regelmatig aan lijn 1 op de Goylaan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).