Ontwerpwedstrijd voor nieuwe fietsrekken in Utrecht van start | De Utrechtse Internet Courant Ontwerpwedstrijd voor nieuwe fietsrekken in Utrecht van start | De Utrechtse Internet Courant

Ontwerpwedstrijd voor nieuwe fietsrekken in Utrecht van start

Ontwerpwedstrijd voor nieuwe fietsrekken in Utrecht van start
Vandaag is een ontwerpwedstrijd van start gegaan waarbij Utrechters worden opgeroepen om een fietsrek te maken dat ‘ludiek, slim en stoer’ is. De huidige fietsenrekken zijn volgens de initiatiefnemers dodelijk saai.

Vandaag is een ontwerpwedstrijd van start gegaan waarbij Utrechters worden opgeroepen om een fietsrek te maken dat ‘ludiek, slim en stoer’ is. De huidige fietsenrekken zijn volgens de initiatiefnemers dodelijk saai.

Fietsen is bijzonder populair in Utrecht, de keerzijde van dit succes is het beslag dat fietsen leggen op de openbare ruimte. Fietsparkeren wordt vrijwel altijd geassocieerd met problemen en verrommeling van de openbare ruimte. Het project Het Kekke Rek wil deze spiraal doorbreken en het fietsparkeren meer ‘cool’ maken.

De prijsvraag loopt van 1 april tot 10 mei. Een jury, onder voorzitterschap van wethouder Verkeer en mobiliteit Lot van Hooijdonk, beoordeelt de ontwerpen. De jury bestaat verder uit Stefan Bendiks van ontwerpbureau Artgineering, industrieel ontwerper van Calllock bikesharing Ton Kooymans en Fred Nuwenhuis gebiedsmanager openbare ruimte van de gemeente Utrecht.

De kekste rekken worden daadwerkelijk gemaakt en geplaatst op locaties die de gemeente Utrecht zal aanwijzen.

6 Reacties

Reageren
  1. Inge

    Vind het vooral belangrijk dat ze GOED functioneren! En handig en makkelijk zijn. Kan daar ook ajb naar gekeken worden!
    De oude, ijzeren, die jaaaaren meegingen, die je nu nog wel geregeld bij mensen thuis/voor de deur ziet, met een lage, een hoge, een lage en dat ook tussendoor omgekeerd, voor de andere kant ertussen (tweezijdig dus), waren goed, bijna perfect. (Zijn iig nog bij het Diakonessenhuis, het AZU/UMCU, en zag ze ook nog vorig jaar op IBB)

    Degene die op de foto getoond worden zijn echt verschrikkelijk slecht en onhandig. Vooral de rechte/hoekse variant ervan. Je krijgt echt geen fietsen in of eruit, zonder rem- en versnellingskabels te raken/zowat breken, of (voor)wielen te buigen.
    Een tijdje later kwam die schuine variant, dan krijg je iig meestal nog wel je fiets eruit zonder al dat due- en trekwerk en dus vernielen van jezelf, je fiets en/of je buurfietsen..

  2. jos stelling

    Alle mogelijke variaties zijn toch al proefondervindelijk in de praktijk te beoordelen? Wellicht moeten we eens denken aan een ander “fietsontwerp”. Is tenslotte alleen maar ontworpen om te fietsen en (nog) niet om op te bergen/te parkeren (en dat doet “hij” 90% van zijn tijd). Lichte materialen en inklapbare pedalen zijn er al, wat te denken van wegklapbare sturen. Met een vouwfiets kom je wellicht al aardig in die richting. Ik heb er een.

  3. TP

    Gevalletje van het “wiel” opnieuw uitvinden.

  4. Wim

    1 april

  5. Monique Cremers

    Eerst praktisch, dan praktisch, vervolgens praktisch en dan wellicht ‘kek’ (gadver, wat een woord), maar liever eerst nog een keer praktisch. En probeer het nou echt eerst eens uit met verschillende soorten fietsen. Leef je eens in. Voldoende ruimte voor fietsen met grote fietstassen, manden voorop, bakfietsen. Banden moeten in het rek passen zonder dat de fiets dan omvalt, of dat mensen hun fiets precies ernaast zetten en daarmee twee, soms wel drie, plekken in beslag nemen. Kettingsloten moet je aan het rek vast kunnen maken zonder dat je op de grond hoeft te kruipen en zonder dat je voortdurend gevaar loopt je hoofd te stoten. En ja, je fiets moet vooral ook heel blijven. Zie vooral ook de eerste reactie in de lijst.

  6. Truus

    Denken de ontwerpers ook aan ouderen die nog wel kunnen fietsen maar de fiets niet meer kunnen optillen in een hoog rek?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).