Ontwikkelgroep Lombok Centraal wil tunnel onder Westplein; 1750 bewoners ondertekenen petitie | De Utrechtse Internet Courant Ontwikkelgroep Lombok Centraal wil tunnel onder Westplein; 1750 bewoners ondertekenen petitie | De Utrechtse Internet Courant

Ontwikkelgroep Lombok Centraal wil tunnel onder Westplein; 1750 bewoners ondertekenen petitie

Ontwikkelgroep Lombok Centraal wil tunnel onder Westplein; 1750 bewoners ondertekenen petitie
De Ontwikkelgroep Lombok Centraal overhandigt vanavond namens 1750 bewoners uit Utrecht een petitie aan wethouder Victor Everhardt (stationsgebied). De ondertekenaars van de petitie vinden dat de gemeente steeds verder dreigt af te wijken van de plannen uit Visie A van het Referendum.

De Ontwikkelgroep Lombok Centraal overhandigt vanavond namens 1750 bewoners uit Utrecht een petitie aan wethouder Victor Everhardt (stationsgebied). De ondertekenaars van de petitie vinden dat de gemeente steeds verder dreigt af te wijken van de plannen uit Visie A van het Referendum.

De ontwikkelgroep verzoekt in de petitie onder meer een tunnel om de stroom auto’s onder het Westplein door te laten gaan. “Zo ontstaat er een toekomst voor een verruimd stadshart met een Lombokplein als domein voor voetgangers en fietsers en ruimte voor bussen, trams en het plaatselijk verkeer.”

“De bewoners constateren dat geld gereserveerd voor het Lombokplein, de Westpleintunnel, of de Bevaarbare Leidscherijn al is gebruikt voor gaten in de begroting”, zo valt te lezen in de petitie. De ontwikkelgroep roept op tot moedige plannen rond besluitvorming over de inrichting van het stationsgebied. Volgens de groep is het gebied rond het Westplein op een bijna stilstaand traject terecht gekomen.Dit zou komen door het gebrek aan een haalbaar dekkingsplan.

De punten waar Lombok Centraal zich nu op richt is de realisering van de Westpleintunnel. Verder ziet de organisatie graag een aantrekkelijke toegangspoort naar de oude binnenstad, behoud van de panden aan de Van Sijpesteijnkade en een plaats voor voetgangers, fietsers, hoogwaardig openbaar vervoer en weinig auto’s.

Na het aanbieden van de petitie wordt een raadsinformatieavond gehouden in het stadhuis.

13 Reacties

Reageren
  1. Co van Hemert

    Ik heb het eerste ongeluk met de sneltram bij het Westplein meegemaakt. En een tunnel aldaar zou naar mijn mening heel goed zijn.

  2. Ulaan

    Geen goed idee. Die tunnel gaat immers niet gebruikt worden. Ben je gek! Stoplichten negeer je, tunnels mijd je. Nee, ik denk dat niet de fietser onder de grond moet, maar de rest van het verkeer een etage hoger. De Vleutenseweg op stelten, door het centrum op stelten, de Amsterdamsestraatweg op stelten en ga zo maar door. Dan kunnen fietsers doorgaan met hun onmisbare mobieltje zonder acht te slaan op het verkeer waarvan ze deel uitmaken en al die voorzieningen die er al voor ze zijn getroffen. Die tunnel gaat niet werken. Dus.

  3. WS

    Beste Ulaan, het is een tunnel voor auto’s, niet voor fietsers…..

  4. ACTK

    Best bijzonder dat de ondertekenaars überhaupt nog iets herkennen van visie A… 😉

  5. Mikel

    Ja inderdaad actk hahaha. Van plan a is niets meer over.

    Fijn hoor zo ondertunneling, maar wie gaat die 350 miljoen daarvoor betalen?

  6. ben

    waar kan ik tekenen? helemaal voor!!!

  7. Utrecht groeit

    Visie A was een onrealistisch politiek parade paardje van Leefbaar Utrecht destijds om stemmen te winnen. Het onlogische plan was financieel niet goed onderbouwd. Enerzijds willen we juist alle in het centrum van onze stad levendigheid, een singel, kortom een hoogwaardige leefomgeving. Om dit, en ook een tunnel financieel bijvoorbeeld te kunnen realiseren is een intensieve bebouwing noodzakelijk, het geen overigigens niet betekend dat er geen mooi Lombokplein kan komen. Integendeel zelfs. Maar het begint met realisme, ergens moet het geld vandaan komen. Deze dure grond rond om het grootste OV punt van Nederland met meer reizigers dan Schiphol moet optimaal gebruikt worden. Sloop de zeer armoedige 70′ jaren buiten wijkse huisjes naast de Daalse tunnel en bouw er mooie apartementen conform bijvoorbeeld het gebouw met de kwaliteit van ” de kop van Lombok. Zo wordt een zinvolle tunnel voor auto’s haalbaar.

  8. @ Utrecht groeit

    Ga door met geloven in deze door onze eigen samenleving gecreëerde mythes. Grond is zo duur als wij hem zelf maken. Daarnaast hoeven investeringen van de gemeenschap niet altijd iets op te leveren, zeker niet als ze door de gemeenschap gedaan worden; zeker aangezien het geld wel met bakken in andere geldverslindende projecten gestopt word, waarvan we ook nooit rendement of geld terug zien.

  9. @ Utrecht groeit

    Visie A is waar de meerderheid van de Utrechters voor is, net als dat de meerderheid tegen koopzondag is, maar goed, wat moet je met de stem van het volk he?

  10. Felix

    Het plan voor een tunnel onder het Westplein getuigt mijns inziens van visie. Op dit moment vormt het Westplein een barriere tussen Lombok en de binnenstad. Hierdoor ontstaan compartimenten in de stad en dit is nadeling voor sociale cohesie in de stad. Ook de ontwikkeling van Lombok is gebaat bij de kwaliteitsverbetering die een levendig groen park oplevert, op de plek waar nu een vieze, drukke en gevaarlijke autoweg ligt. Terrasjes, perkjes en flanerende mensen in plaats van stinkende auto’s. De baten wegen mijns inziens zwaarder dan de kosten, want het levert een verbetering van de kwaliteit van leven, een duurzame verbinding tussen wijken en een grandioze toegangspoort aan de westkant van de stad op. Ik ben voor!!

  11. Andreas

    Tunnel vooral doen zou ik zeggen dat zorgt dat er mooie verbindingen ontstaan in de stad.

  12. Ulaan

    Bedankt voor de terechtwijzing, WS. ‘t Blijft toch mensenwerk, dat zie je nu.

  13. kees van oosten

    Ondertunneling van het Westplein heb ik altijd een onzinnig plan gevonden. De voorstanders verliezen uit het oog dat ze op minst 5 jaar in de rotzooi zitten. Zie de bouwput Catharijnebaan.

    Voorstanders accepteren kennelijk dat autoverkeer dwars door de stad blijft rijden en van en naar de binnenstad blijft rijden via de Daalsetunnel. Ten onrechte.

    Als je niet meer dwars door de stad kan rijden (oost-west en v.v.) en de binnenstad autoluw wordt is er nog maar zo weinig verkeer op het Westplein dat daar nog maar een straat voor nodig is die niet breder is als de Amsterdamsestraatweg,

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).