Ook bij gemeente Utrecht leven zorgen over dichtslibben elektriciteitsnetwerk Ook bij gemeente Utrecht leven zorgen over dichtslibben elektriciteitsnetwerk

Ook bij gemeente Utrecht leven zorgen over dichtslibben elektriciteitsnetwerk

Ook bij gemeente Utrecht leven zorgen over dichtslibben elektriciteitsnetwerk
De gemeente Utrecht maakt zich zorgen om de druk op het stroomnetwerk in de stad. Vooral bij grootschalige verduurzamingsprojecten, zoals de toekomstige Mobiliteitshub XL in Papendorp en het bedrijventerrein Lage Weide ligt het risico op overbelasting op de loer. Ook de plaatsing van snellaadpalen kan in het geding komen. De gemeente voorziet op de korte termijn geen gevolgen voor de plaatsing van gewone laadpalen in de stad. De VVD had via schriftelijke vragen om opheldering gevraagd over het probleem.

De gemeente Utrecht maakt zich zorgen om de druk op het stroomnetwerk in de stad. Vooral bij grootschalige verduurzamingsprojecten, zoals de toekomstige Mobiliteitshub XL in Papendorp en het bedrijventerrein Lage Weide ligt het risico op overbelasting op de loer. Ook de plaatsing van snellaadpalen kan in het geding komen. De gemeente voorziet op de korte termijn geen gevolgen voor de plaatsing van gewone laadpalen in de stad. De VVD had via schriftelijke vragen om opheldering gevraagd over het probleem.

De capaciteit van het hoogspanningsnet is belangrijk omdat de gemeente zich heeft toegelegd op een energietransitie. Zo zijn er plannen gemaakt om flink te investeren in het Utrechtse stroomnetwerk om in de gemeente de overstap te maken naar hernieuwbare energie. Er komen ook steeds meer (snel)laadpalen voor elektrische auto’s bij. Maar deze plannen zouden door een overbelast netwerk vertraging kunnen oplopen.

Het college laat weten op dit moment nog geen beperkingen te zien met betrekking tot de plaatsing van nieuwe laadpalen in de stad. Ook de komende jaren wordt er nog geen vertraging verwacht. Wel voorziet het mogelijke gevolgen voor de stroomaanlevering van grote bedrijventerreinen zoals die in Lage Weide.

Op het bedrijventerrein zijn in de toekomst mogelijk grote vermogens nodig voor het opladen van met name elektrische vrachtwagens. Deze grote projecten geven veel druk op het stroomnetwerk. Ook de plaatsing van snellaadpalen zou vertraagd kunnen worden, omdat die in een zwaardere netaansluiting nodig hebben.

Personeelstekort

Het college laat weten dat het de verantwoordelijkheid is van netbeheerder Stedin om ervoor te zorgen dat de stroomvoorziening en leveringszekerheid ook in de toekomst op orde blijft. Stedin investeert hiervoor tot 2030 in totaal 200 miljoen euro in het Utrechtse elektriciteitsnetwerk.

De netbeheerder kampt echter met personeelstekorten, waardoor de termijnen voor de oplevering van nieuwe netaansluitingen voor laadpalen vaak niet gehaald worden. Dit zorgt ook weer voor vertragingen met betrekking tot het behalen van de duurzaamheidsdoelstellingen die de gemeente zich gesteld heeft in de Regionale Energie Strategie.

Oplossingen

Om de druk op het stroomnetwerk te verlichten zet de gemeente in op slimme laadpalen, die hun laadsnelheid aanpassen op het energieaanbod en gebruik kunnen maken van lokaal opgewekte energie om de druk op het hoogspanningsnet te verminderen. Momenteel zijn er 350 slimme laadpalen in Utrecht, deze zomer moeten dat er 550 zijn. Ook batterij-opslagsystemen worden genoemd als mogelijke oplossing. Zogenaamde buurtbatterijen kunnen bij een hoge energietoevoer stroom opslaan, zodat die afgenomen kan worden bij een lagere toevoer.

Slimme laadpleinen kunnen veel auto’s met minder capaciteit opladen en kunnen hiermee ook de druk op het netwerk verlichten. Laadpalen die zowel kunnen laden als ontladen, zogenaamde bidirectionele laadpalen, worden ook als oplossing genoemd. Deze geven de mogelijkheid om gebruik te maken van de accu van een auto als deze geparkeerd staat.  Momenteel zijn 700 van de 1150 laadpalen in Utrecht hiervoor geschikt. Echter zijn niet alle elektrische auto’s geschikt om ook stroom te kunnen bieden aan het netwerk.


Wil jij DUIC steunen en een set ansichtkaarten ontvangen met de beste foto’s uit het boek DUIC in 2021? Voor 7,95 euro krijg je twaalf kaarten, van elke maand in 2021 één ansichtkaart. Met de aanschaf van de kaarten heb je niet alleen een herinnering aan 2021 – om op te hangen, te bewaren of te versturen – maar steun je ook de lokale journalistiek in Utrecht.

18 Reacties

Reageren
  1. Scherpschutter

    Is de linkse kiezer er toch weer ingestonken. De stemmen zijn net geteld en daar is alweer de bevestiging dat het geschetste vergezicht van een groen en duurzaam paradijsje toch echt de gevaarlijke illusie is waar denkende rationelen al langer voor waarschuwen.

    Want wat dit bericht omvat is natuurlijk niets minder dan een direct toegeven van de gemeente dat ze op alle fronten hopeloos gaat falen de komende jaren (netwerk/duurzame stroom/opslag, helemaal niets gaat lukken), waarbij handig de schuld vast in de schoenen van de netbeheerder wordt gemanouvreerd, want de schuld van de irrationele luchtkastelenbakkers en wichelroedelopers is het uitaard niet…

    En zo beweegt de lange mars richting het ravijn der onvermijdelijk totaalfalen zich in gestaag tempo voort. Diegenen die voorop lopen en het hardste de Internationale brullen weten het…We naderen de apotheose van 20 jaar aan totale zinsbegoocheling en dat is meestal het moment waarop je het meest op je hoede moet zijn voor links. Grote sprongen voorwaarts maken aan de rand van een ravijn is historisch gezien de meest waarschijnlijke uitkomst…

    Brace yourself, ladies and gentlemen. Het worden turbulente jaren…

  2. Realist

    De hoeveelheid laadpalen is kennelijk erg belangrijk, wordt er überhaupt wel gekeken naar de vraag en het risico?

  3. [email protected]

    Lekker hoor,wil je assimilatie lampen ophangen voor je hennepplanten, is er geen voldoende stroom op het net.
    Gewoonweg schandalig vind ik ….

  4. RABE

    Volgens mij ie hier weer prestige aan de orde. Welke stad heeft de meeste laadpalen. Bij mij in de straat zijn er een paar die niet gebruikt worden omdat in de straat geen mensen wonen die een elektrische auto kunnen betalen. Nu staat de helft van de aanwezige auto’s op de stoep wegens ruimte gebrek voor de gewone man met zijn net mogelijk te betalen autootje.

  5. Moniek

    Wat had u gewild, Scherpschutter? Blijven rijden op benzine?

  6. Scherpschutter

    @Moniek

    Het liefst zou ik elektrisch rijden Moniek. Eerlijk waar! Op het moment dat elektrische auto’s daadwerkelijk beter zijn voor het milieu én ook betere auto’s zijn dan benzineauto’s (opladen in een minuut/meer bereik/geen rare trackingtroep/onafhankelijk van overheden te gebruiken) dan ben ik de eerste die overstapt…Waarom zou ik geen betere auto willen die ook nog eens beter is voor het milieu? Dat stadium zijn we alleen nog lang niet in. Dat duurt wellicht nog wel 20-30 jaar.

    Elektrische auto’s zijn vervuilender én slechter dan benzineauto’s én bevatten allerlei vormen van rare trackingsoftware die me niets bevalt, de grondstoffen om op massieve schaal elektrische voertuigen te bouwen zijn er niet (zeker nu niet, Rusland heeft het Westen bij de kloten), we kúnnen de hoeveelheid stroom niet eens opwekken om die krengen massaal te voeden (simpel rekensommetje), het netwerk is er niet klaar voor, er is geen enkele buffervoorziening en ondertussen stoken D66 en GroenLinks nu al complete Estlandse oerwouden op. De hele transitie is een enorme leugen in ieder opzicht.

    Bovendien; de burger is er niet klaar voor. Mensen beginnen meer en meer door te krijgen dat er tegen ze gelogen wordt en zijn het meer dan zat. Wat belooft wordt kan helemaal niet en wat de consequentie van het nu toch doorrammen zal zijn is totale economische verwoesting en 80% van de bevolking die in (energie)armoede leeft onder een dictatoriale overheid. Het zal toch niet de bedoeling zijn?

    Er is helemaal geen keuze op dit moment. Fossiel is de enige optie! De mens heeft zeker nog twintig tot dertig jaar aan doorontwikkeling van technologie nodig en ontwikkeling van een infrastructuur die er klaar voor is. Dat begrijpt ieder mens met een halve werkende hersencel. Links stort de maatschappij de afgrond in….

  7. Wim

    Ja Moniek

  8. Nina

    Ik neem toch aan dat de netbeheerders van de kosten die alle huishoudens maandelijks jaar in, jaar uit betalen voor gebruik van het netwerk inmiddels een flinke spaarpot voor onderhoud c.q. uitbreiding hebben. En dat daarbovenop nog geld is gereserveerd hiervoor door de overheid van de energiebelasting die wij betalen. Of moet hier soms nog meer (en ander) gemeenschapsgeld naartoe? Waar is al dat andere geld dan eigenlijk gebleven?

  9. Nina

    Het is echt geen nieuws dat wij niet allemaal elektrisch kunnen gaan autorijden en elektrisch koken/verwarmen, omdat het elektriciteitsnetwerk het niet aan kan.

    Daar wordt al jaren voor gewaarschuwd.

  10. Scherpschutter

    @Moniek

    “Wat had u gewild, Scherpschutter? Blijven rijden op benzine?”

    Natuurlijk niet. Uiteindelijk zal er een omslag gemaakt moeten worden. Dat is zo klaar als een klontje, al is het maar omdat de olie over 100 jaar op is. De mensheid moet wel… Nu is alleen dat moment niet.

    De elektrische infrastructuur, elektrische voertuigtechnologie, opwekkingsindustrie (kerncentrales, solar en wind) en vooral accuindustrie (capacititeit/duurzaamheid) heeft nog wel een jaar of 20 aan ontwikkeling door te maken voordat ze ergens in de buurt van volwassenheid komt, om over de beschikbaarheid van grondstoffen, productiefaciliteiten en arbeidskrachten voor een transitie nog maar te zwijgen.

    De komende 10-20 jaar rij ik benzine. Dat staat 100% vast. Zeker dat ik nu geen elektrische auto koop in ieder geval. Veel te vervuilend, inefficiënt en onbetrouwbaar en bovendien mag u erop vertrouwen dat ik overheden (de komende jaren zeker) voor geen millimeter vertrouw in het adequaat voorzien van de energiebehoeftes. Een overheid die ruzie zoekt met uitgerekend de ene overheid ter wereld waar we compleet van afhankelijk zijn (zonder Rusland zitten we in het donker zonder voedsel), is een overheid waar ik ernstige bedenkingen bij heb en beslist een overheid waar ik niet afhankelijk van ga worden.

  11. Koel Hoofd

    “Het college laat weten dat het de verantwoordelijkheid is van netbeheerder Stedin om ervoor te zorgen dat de stroomvoorziening en leveringszekerheid ook in de toekomst op orde blijft.”
    Het college heeft echter ook de verantwoordelijkheid om niet het onderste uit de kan te willen dwingen en uiterste grenzen op te zoeken van wat technisch mogelijk is (en dus problemen moedwillig opzoeken) vanwege politieke prestige ambities.
    Leveringszekerheid moet van twee kanten komen, politici worden regelmatig vervangen maar de netwerkbeheerders niet.
    Op dit moment lijkt het net alsof het college zich daar heel weinig aantrekt.

  12. Moniek

    Als we mondiaal over 20 – 30 jaar nog op fossiel rijden (en veel andere activiteiten bedrijven), zijn de klimaatrampen niet te overzien. In Australië weet men er op dit moment al over mee te praten. Ik ben zeer benieuwd naar de keuzes die men gaat maken, ja zelfs die men op drastische wijze mòet maken. Als we zo doorgaan met te weinig en te laat, gaan we het zeker niet redden, om te beginnen in tropische gebieden. Persoonlijk denk ik dat men voorlopig zo zal doorgaan en de wereld in een klimaatcatastrofe gaat storten.

  13. Scherpschutter

    @Moniek

    “Als we mondiaal over 20 – 30 jaar nog op fossiel rijden (en veel andere activiteiten bedrijven), zijn de klimaatrampen niet te overzien.”

    Ik heb werkelijk geen idee waar u dat op baseert. Er bestaat om te beginnen geen enkele noemenswaardige(!) correlatie tussen fossiele brandstof en klimaat. Bovendien gaat het echt helemaal prima met het klimaat op aarde, ze fluctueert nog altijd even prachtig binnen alle historische marges en is voor een chaotisch systeem (geen milliseconde staat ze stil) op macroniveau werkelijk extreem stabiel.

    Met de mensen gaat het alleen niet zo goed. Iemand heeft ze werkelijk wijsgemaakt dat er zoiets kan bestaan als klimaatthermosstaat, waar mee je door aan een knopje te draaien van een enkel(!) atmosferisch gasje (dat 0,04% van de lucht uitmaakt) een extreem complex en chaotisch systeem met miljoenen(!) componenten van invloed kunt stabiliseren waarop op magische wijze elke dag van het jaar voortaan exact hetzelfde weer ontstaat als het jaar ervoor en daarmee op lange termijn een precisieklimaat dat wij mensen tot op een tiende van een graad nauwkeurig kunnen controleren, met weer dat bestelbaar is via een afstandsbediening. Wel, als u het mij vraagt het is de mensheid die ‘stabilisatie’ nodig heeft. Niet het klimaat….

    “In Australië weet men er op dit moment al over mee te praten.”

    Weer is geen klimaat mevrouw. Dat zijn twee verschillende zaken.

    “Persoonlijk denk ik dat men voorlopig zo zal doorgaan en de wereld in een klimaatcatastrofe gaat storten.”

    Neemt u van Scherpschutter aan; u maakt zich zorgen om werkelijk niets. Alles is helemaal in orde.

  14. Moniek

    Na ons de zondvloed, Scherpschutter? De wetenschap heeft helaas veel somberder modellen, gebaseerd op exacte metingen, maar die gelooft u niet. Het gaat echt niet om “een enkel atmosferisch gasje” maar er zijn veel meer zgn. broeikasgassen. Bijvoorbeeld wel eens van de zorgelijke toestand van de permafrost gehoord? De situatie is wel degelijk treurigmakend en ik ga toch maar op echte deskundigheid af.

  15. Scherpschutter

    @Moniek

    “De wetenschap heeft helaas veel somberder modellen, gebaseerd op exacte metingen, maar die gelooft u niet.”

    Allereerst moet u begrijpen dat modelleren en wetenschap niet in dezelfde zin thuishoren. Modelleren heeft niets met wetenschap van doen. Ten tweede ‘geloof’ ik inderdaad niet in de modellen. Om de reden hierboven, om de reden dat niet 1(!) model sinds 1990 ook maar vaag is uitgekomen en om de reden dat geen enkel model ooit zal uitkomen omdat empirisch is bewezen (Conelly et al) dat co2 geen invloed heeft op het klimaat, thans niet in enige mate die meetbaar is.

    “Het gaat echt niet om “een enkel atmosferisch gasje” maar er zijn veel meer zgn. broeikasgassen. Bijvoorbeeld wel eens van de zorgelijke toestand van de permafrost gehoord?”

    Jazeker. Daar heb ik vele studies over gelezen. Ik kan geen enkele aanleiding ontdekken om daar op korte termijn (<50 jaar) een probleem in te zien.

    "De situatie is wel degelijk treurigmakend en ik ga toch maar op echte deskundigheid af"

    Prima. De keuze om u zorgen te maken om helemaal niets is natuurlijk aan u.

  16. Moniek

    U hebt kennelijk geen idee van fysica en chemie, Scherpschutter. Ik wel. Ik ga echter nu maar niet verder tegen de dovemansoren van een klimaatontkenner praten.

  17. Scherpschutter

    @Moniek

    Dat laat zich weinig anders lezen dan dat u er helemaal niets vanaf weet of wel zo ongelofelijk onzeker over uw argumenten bent dat u ze niet in durft te zetten.

  18. Nina

    @Moniek

    Waarom heeft het amper vliegen en veel minder autorijden in coronajaar 2020 geen effect gehad? Ik denk dat we dat lage niveau van reizen niet snel nog eens gaan halen; laat staan vrijwillig.

    Er zijn wereldwijd vele doden te betreuren door corona en ook dat heeft geen effect gehad op de opwarming van de aarde.

    Inmiddels worden wij banggemaakt om auto te rijden, houtkachels te stoken en kinderen te krijgen, omdat dat slecht zou zijn voor het klimaat en dat vind ik op zijn minst opmerkelijk. Het neigt voor mij naar een nieuwe religie waarin angst en schuld worden gepredikt met boetedoening middels consumptie (zoals zonnepanelen, warmtepomp, driedubbel glas en gasloos wonen) als oplossing. Consumeren is NIET de oplossing.

    Ik draag overigens mijn steentje bij door te consuminderen: o.a. al 25 jaar niet gevlogen, geen wasdroger, een hooikist om te koken, helft van de week vegetarisch, korter/minder douchen, niet uitbouwen waardoor je nog meer ruimte moet verwarmen en GEEN consumptie voor het klimaat (zoals zonnepanelen of een elektrische auto). Consuminderen kan iedereen nu direct doen en kost niks.

    De aarde heeft al veel opwarmingen meegemaakt gevolgd door een ijstijd en dat was toen zonder onze CO2-bijdrage, dus mocht dat nu weer gebeuren dan zij het zo.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).