Ook bij stations in Utrecht komen de oranje deelfietsen van Donkey Republic | De Utrechtse Internet Courant Ook bij stations in Utrecht komen de oranje deelfietsen van Donkey Republic | De Utrechtse Internet Courant

Ook bij stations in Utrecht komen de oranje deelfietsen van Donkey Republic

Ook bij stations in Utrecht komen de oranje deelfietsen van Donkey Republic
De oranje deelfietsen van Donkey Republic worden ook geplaatst bij de treinstations in Utrecht. Eerder dit jaar werden er al 700 van de deelfietsen op locaties in de binnenstad en Utrecht Science Park geplaatst.

De oranje deelfietsen van Donkey Republic worden ook geplaatst bij de treinstations in Utrecht. Eerder dit jaar werden er al 700 van de deelfietsen op locaties in de binnenstad en Utrecht Science Park geplaatst.

Het aantal gebruikers van de deelfietsen in Utrecht stijgt. Daarom plaatst Donkey Republic nu ook bij elk station in de stad zo’n 20 deelfietsen. In de overdekte stallingen komen ze naast de OV-fietsen te staan, in buitenstallingen krijgen ze afhankelijk van de ruimte een eigen plek met een groenwit bord met de tekst ‘deelfiets’ of komen ze tussen de andere fietsen te staan.

Het aantal ritten steeg in september tot boven de duizend per dag. Het aanbieden van deelfietsen door Donkey Republic is een proef van het bedrijf in samenwerking met onder meer de gemeente om duurzame mobiliteit te stimuleren.

Gekoppelde berichten

16 Reacties

Reageren
  1. George Knight

    Best, hoe meer fietsen hoe beter. Er is alleen een bezwaar. Namelijk dat er in de binnenstad onvoldoende fietsklemmen of parkeerplekken voor fietsen zijn.

    Ruimte is schaars. Iedereen claimt de openbare ruimte. Juist daarom moet het openbaar bestuur als bemiddelaar, coördinator en scheidsrechter een zichtbare en actieve hoofdrol opeisen. Zodat de inwoners weten waar ze zich aan te houden hebben.

    Het verdient overweging om het gemeentebestuur te vragen om op korte termijn beleid te ontwikkelen over het fietsparkeerbeleid. Inclusief handhaving die enige indruk maakt bij de Utrechters. Dan gaat dan om integraal beleid en niet het huidige hapsnap-beeld per buurt of straat dat gelegenheidsbeleid is dat achter de feiten aanloopt.

    Oranje, gele, blauwe of regenboogkleurige deelfietsen zijn welkom in de stad. Maar onder twee voorwaarden:
    1) Dat plaatsing ervan past binnen het gemeentelijk beleid en het aanbiedende bedrijf dit coördineert en afspreekt met de gemeente Utrecht;
    2) Dat de gemeente Utrecht vanuit het idee van preventie en ambitie om het fietsparkeerprobleem in de binnenstad de baas te worden een nieuwe start maakt met een duidelijk beleid. Waarbij het zowel zorgt voor meer fietsklemmen als voor meer inzet van handhaving.

    Overigens is het de hoogste tijd dat de Fietsersbond ook eens verantwoordelijkheid neemt door fietsers voor te lichten en op te voeden over het parkeren van fietsen in oude binnensteden. Dat zou kunnen in de vorm van een bewustwordingsactie voor het brede publiek.

  2. MJPD

    @GK
    Na het lezen van uw lange betoog concludeer ik dat uw stelling “hoe meer fietsen hoe beter” eigenllijk niet meer van toepassing is.

  3. JdV

    @george knight: of we constateren dat een oude middeleeuwse binnenstad zoals die in Utrecht ongeschikt is om tienduizenden fietsen te faciliteren en besluiten het centrum weer terug te geven zoals het ooit bedoeld was, namelijk voor de voetganger. Fietsen worden verboden binnen de singels. Parkeren in stallingen aan de rand van het centrum en te voet of met ov verder. Fietspaden worden trottoirs.

  4. Koel Hoofd

    Werkelijk weer een krankzinnig idee. Dit is een land met gemiddeld 1,5 fiets per inwoner die fysiek in staat is om zelf te fietsen. Deelfietsen is daarmee een onzinnig milieuvervuilend project waar enkele mensen een goed gevoel van krijgen, maar vele mensen overlast van zullen hebben.

    Maar ja, daarom heeft men waarschijnlijk gekozen voor de naam Donkey republic, ezels republiek. Ik begin zo langzamerhand er ook van overtuigd te raken dat ik een land vol ezels woon die een groen worteltje achterna huppelen.

  5. Jose

    @ JdV

    Langspeelplaat die blijft hangen.

    Het centrum is ontworpen op duizenden voetgangers, handkarren, maar ook koetsen en paardenkarren. Ietsepietsie breder dan een fiets en het was ook, toen er alleen nog maar centrum Utrecht was en er in het centrumgebied tienduizenden mensen meer woonden, veel drukker daar.

    Uw betoog dat het centrum die fietsen niet aankan of dat het ineens nu zoveel drukker is, als je dagjesmensen op zaterdagen en in de vakantie eraf haalt, slaat de plank historisch gezien nogal mis. Van verreweg de meeste fietsers, en dat zou een procent of 80/ 85 zijn, heb ik helemaal geen last. Die groep van 15% valt in hun niet netjes gedrag nu eenmaal meer op. Maakt nog niet dat je zwembetogen correct zijn.

  6. Bernhard

    @JdV: Ik vind dat we nog veel verder terug moeten. Ik stel voor om alle verharde wegen open te breken en alles op wielen te vernietigen, de Batavieren deden alles immers ook met de benenwagen.

  7. Hadjememaar

    @MJPD en JdV, waar heeft welke fietsliefhebber dan ook aangegeven dat meer fietsen beter is. Iedere fiets die een auto vervangt is beter! Maar zo langzamerhand is ook de fietsoverlast op straat en in het bijzonder in de binnenstad niet te harden. Dus inderdaad, onder de grond parkeren en lopen naar je winkeltje.

    Wat betreft die oranje fietsen van Monkey Republic, die zie ik vooral staan en niet rijden. Die dingen horen niet kriskras op straat geparkeerd te worden, dan dragen ze alleen maar bij aan meer fietschaos.

  8. Binnenstadbewoner

    De gemeente moet hier tegenop treden. Die Donkey Republic plaatst zo nog een paar honderd fietsen en daarna nog meer. Soortgelijke bedrijven zullen volgen. Er zijn nu al veel te weinig mogelijkheden om je fiets te parkeren.

    Ook moeten er veel meer weesfietsacties plaatsvinden dan nu het geval is. Te veel fietsen in de publieke ruimte zijn achtergelaten, kapot, gestolen etc. en nemen alleen maar onnodig ruimte in beslag.

  9. GeeWee

    Zo’n fiets wordt dus maar 1,5 keer per dag gebruikt. Is dat een succes?

  10. Jelle

    Opbokken met die dingen. Staan daar met vier fietsen in een verder leeg rek op een ‘toplocatie’. Waar andere fietsen dan weer niet kunnen staan. Ik snap niet wat de gemeente hier in ziet.

  11. wollie

    waarom de openbare ruimte beschikbaar stellen voor een commercieel initiatief? laat DR zelf voor stallingsru8mte zorgen, dan kan ik ook mijn fiets kwijt

  12. JdV

    @jose. Dank voor uw toelichting. En het is duidelijk, de wereld draait om u. U heeft geen probleem met 80/85% van de fietsers. En dus bestaat het probleem niet. Want, zoals gezegd, u bent de maat der dingen. Pas als u het een probleem acht is het ook een probleem. Voorwaar een perfect zwembetoog.

  13. Inez

    Het is nog een proef dus niet zeker of het doorgaat.

  14. Toine Goossens

    Hup weg met dat private eigendom van fietsen. Vrijwel de hele dag staan die ergens onze straten te vervuilen en de doorgang van voetgangers en invaliden te belemmeren. Wat is dat voor flauwekul dat je een vervoermiddel zo maar gratis overal kunt laten staan. Dat is niet meer van deze tijd.

    Iedereen die fietst kan een deelfiets gebruiken. Gebruik er van gaat aanmerkelijk omhoog en de overlast van fietsen in hetzelfde tempo omlaag. Foutief geparkeerde deelfietsen worden elektronisch beboet. De exploitant kent de gebruiker en stuurt die direct een tikkie. Hupsakee! opgelost. Niet betalen is geen recht meer op een deelfiets.

    Weesfietsen bestaan niet meer. Fietsdiefstal heeft geen zin meer. De handhavers van de gemeente kunnen op ander gebied worden ingezet. Maatschappelijk schade gaat omlaag. Wie zal daar tegen zijn?

    GroenLinks en Partij vdD, neem snel initiatief in de raad. Dit is nu eens geen bagatel probleem, maar dit gaat over de bereikbaarheid in de stad. Dat is uw topprioriteit. Schande dat de Kracht van Utrecht en de Fietsers Bond dit niet al lang hebben bedacht.

  15. MJPD

    @Hadjememaar
    U hebt duidelijk moeite met begrijpend lezen.

  16. Willem

    Wel eens in Berlijn geweest de laatste tijd? Wat een puinhoop is het daar geworden met al die deelfietsen en stepjes. De openbare ruimte verrommelt enorm met dit initiatief. Uiteindelijk belandt een groot deel van de fietsen in de gracht omdat niemand zich verantwoordelijk voelt voor het netjes plaatsen van de fietsen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).