De Oosterspoorbaan door Utrecht wordt definitief buiten gebruik gesteld. Dat meldt RTV Utrecht in een bericht op de website. Afgelopen zondag reed de zogenoemde ‘Heimwee Express’ van het Spoorwegmuseum de laatste rit over de historische spoorweg. Het spoor ten zuiden van het museum wordt in november door spoorbeheerder ProRail helemaal buiten dienst gesteld.
Het treinspoor tussen Hilversum en Utrecht is 138 jaar oud. De lijn werd aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij en trok reizigers die vanuit Utrecht met de trein via Hilversum naar Amsterdam konden reizen. De Oosterspoorlijn kwam niet zonder slag of stoot tot stand. De maatschappij stelde destijds een oostelijke route door de stad voor via het Hiëronymusplein, omdat die de minste onteigeningen zou kosten en dus goedkoper was. Utrechters dachten daar anders over en er kwam een stroom van protest op gang. De lijn liep onder meer door het stadsbolwerk en er moesten singels worden gedempt. De gemeente bood een alternatief: de huidige route langs de Maliebrug en over de Houtensche vlakte bij Lunetten. Daarvoor moesten verschillende grondbezittingen van adellijke families worden onteigend. De gemeenteraad koos uit de twee ‘kwaden’ uiteindelijk voor de laatste.
Sinds 1954 werd het traject door Utrecht als Oosterspoorbaan alleen nog gebruikt door het toen geopende Spoorwegmuseum. Oude elektrische treinen reden de laatste jaren onder de naam ‘Heimwee Express’ een aantal keer per maand nostalgische ritje met personeel in historische uniformen. Hoewel de Oosterspoorbaan verdwijnt, blijft de Heimwee Express rijden. De historische treinen gaan nu in de richting van Amersfoort. Volgens informatie op Utrecht.nl is de sanering van de Oosterspoorbaan nodig om straks een kruising van tram en trein te voorkomen bij de aanleg van de Uithoflijn. In de eindsituatie worden de treinsporen verwijderd vanaf het spoorwegmuseum tot aan de aansluiting op de hoofdspoorbaan nabij het Oude Houtensepad. Om het project Vleugel van ProRail te kunnen uitvoeren, wordt in 2012 de Oosterspoorbaan nabij het Oude Houtensepad afgekoppeld van het doorgaande spoor richting Arnhem. Vanaf de Koningsweg naar de treinsporen wordt dan een bouwweg aangelegd op de plaats van de Oosterspoorbaan. Deze bouwweg wordt na de werkzaamheden weer verwijderd.
4 Reacties
ReagerenNa de bouwweg komt de rails niet terug!!
Je vergeet dat er groot protest was over giftrein en zowieso de grote hoeveelheden goederen treinen. sinds de betuwelijn open is gaat erminder, maar nog altijd meer als alleen de heimwee expres.
Geachte redactie,
Voor ons vrijwilligersblad zou ik graag een stukje van het artikel over de geschiedenis van de Oosterspoorbaan willen overnemen. Is daar bezwaar tegen?
Martijn van de Ven
er jammer zou een ideale buurtspoorlijn zijn vanaf utrecht cs ipv die smerige bussen… snap er niks van.