Op bezoek bij de Utrechtse bladmuziekwinkel Broekmans & Van Poppel Op bezoek bij de Utrechtse bladmuziekwinkel Broekmans & Van Poppel

Op bezoek bij de Utrechtse bladmuziekwinkel Broekmans & Van Poppel

Op bezoek bij de Utrechtse bladmuziekwinkel Broekmans & Van Poppel
Foto's: Bas van Setten
Winkels die zich enkel en alleen op bladmuziek richten in Nederland zijn er niet veel meer. Er zit er onder meer één in Groningen, Badhoevedorp en sinds ruim dertig jaar ook in Utrecht. In 1990 opende Dinant Krouwel een tweede filiaal van Broekmans & Van Poppel in Utrecht. Het bedrijf, met de andere locatie in Badhoevedorp, bestaat al vanaf 1915. In de winkel op het Oudkerkhof liggen stapels en stapels bladmuziek. Voor jonge en oude musici, en voor bijna elk instrument. 

Winkels die zich enkel en alleen op bladmuziek richten in Nederland zijn er niet veel meer. Er zit er onder meer één in Groningen, Badhoevedorp en sinds ruim dertig jaar ook in Utrecht. In 1990 opende Dinant Krouwel een tweede filiaal van Broekmans & Van Poppel in Utrecht. Het bedrijf, met de andere locatie in Badhoevedorp, bestaat al vanaf 1915. In de winkel op het Oudkerkhof liggen stapels en stapels bladmuziek. Voor jonge en oude musici, en voor bijna elk instrument. 

Van modern tot klassiek, en van kerkorgel tot doedelzak, de variatie aan bladmuziek op de planken is groot. “We hebben muziek van Billie Eilish en ook veel voor op de ukelele”, zegt Dinant. “Dat is nu erg populair. Twintig jaar terug hadden we daar vier boekjes van, maar nu een hele stapel. Vroeger ging de mondharmonica mee op vakantie, nu is dat de ukelele. Ook popmuziek is populair om te spelen, zoals ABBA, de Beatles en Disney. Dat is een hele duidelijke verandering. Daarnaast is filmmuziek erg populair, net zoals Ludovico Einaudi. Vooral muziek van Einaudi is bijna niet aan te slepen.”

Een deel van de bladmuziek is online te vinden, maar een flink deel ook niet. Dat zit ‘m vooral in het copyright, zegt Dinant. “Een componist moet zeventig jaar dood zijn, pas dan is de muziek copyright-vrij. Dus veel muziek van componisten uit de twintigste eeuw is nog niet copyright-vrij.” Hij ziet steeds meer musici optreden met tablets met daarop hun bladmuziek. “Dan hoeven ze niet alle muziek mee te sjouwen.” Maar hij maakt zich verder nog geen zorgen over die digitalisering. “Vaak hebben ze de originele bladmuziek op papier wel in huis. En sommige mensen blijven het prettig vinden om uit een boek te spelen. Daar kunnen ze aantekeningen in maken, bijvoorbeeld. Zolang mensen ook nog papieren agenda’s gebruiken en papieren kranten lezen, blijft de papieren bladmuziek ook.”

Onderhandelen

Voor in de zaak vind je alle nieuwe bladmuziek, achterin is een tweedehandsafdeling. In beide gedeeltes liggen de boekjes per instrument en genre keurig gesorteerd. Ieder stapeltje ligt op een kleine houten plank. Daarmee kunnen klanten gemakkelijk het stapeltje uit de kast trekken om vervolgens op de tafel in het midden beter te bekijken. Dat komen niet alleen Nederlandse musici doen, maar musici uit heel Europa, vertelt Dinant. Want bladmuziekwinkels zijn zeldzaam geworden.

Tekst loopt door onder afbeelding

Ruim dertig jaar geleden startte Broekmans & van Poppel een filiaal op de Korte Jansstraat. In 2012 verhuisde de winkel naar de Minrebroederstraat en begin dit jaar was er opnieuw een verhuizing. “De huurtermijn liep af en de eigenaar van het pand in de Minrebroederstraat wilde het flink verbouwen om er appartementen van te maken”, zegt Dinant. Gelukkig was daar het pand op het Oudkerkhof. Door het geleden verlies tijdens de coronacrisis was er nog wel enige twijfel of een fysieke winkel een goed idee zou zijn. “Ik heb goed kunnen onderhandelen met de huidige pandeigenaar over de huurprijs. Hij bleek een klant van ons te zijn en had daarom het beste met ons voor.”

Heel veel koren

Zelf speelt Dinant piano. Hij begeleidt vooral veel zangers en zangeressen. “Ik heb muziekwetenschappen gestudeerd. Het is fijn dat het een brede studie was, waardoor ik van veel muziekgebieden wat afweet.” In de winkel ligt bladmuziek voor allerlei instrumenten, waaronder viool, trompet, harp, klarinet, cello, saxofoon en gitaar. “Voor alle strijkers, blazers en bijvoorbeeld ook voor een beetje bijzondere blaasinstrumenten,  zoals de althobo en basklarinet. Eigenlijk alles.”

De bladmuziek voor violisten, pianisten, maar ook voor koren is het populairst, merkt Dinant. Zelf heeft hij zich als pianist gespecialiseerd in klassieke muziek van onder meer Schumann en Brahms. “Vooral uit de negentiende eeuw. Daar hebben we veel van liggen, omdat er ook veel gezongen wordt in Utrecht. Er zijn heel veel koren.” Tijdens corona viel dan ook een flink deel van die inkomsten weg, omdat koren niet samen mochten komen.

Tekst loopt door onder afbeelding

Een stukje neuriën

Verder wandelen er regelmatig conservatoriumstudenten binnen, maar het vaakst ziet Dinant ouders met kinderen die muziekles krijgen. “Vaak spelen hun ouders dan ook al muziek, of zingen ze. Het is grappig dat ik, doordat ik al een tijd in de winkel werk, de ouders heb leren kennen als studenten. En nu komen ze terug met hun eigen kinderen.”

“Ook komen er vaak mensen binnen die een stukje neuriën of zingen van een muziekstuk. Of ze laten iets horen op hun telefoon of hebben één los blaadje van een stuk dat ze ergens gevonden hebben. Meestal komen we er wel achter wat ze bedoelen. Dat is leuk om te doen. Als je een stuk niet herkent, kijk je naar de stijl en genre. Soms kan je aan de druk zien of het een Duitse, Franse of Engelse is. Door de ervaring als musicoloog en muziekhandelaar herken je dingen, maar af en toe zijn het wel cryptogrammetjes hoor.” Dinant blijft bladmuziek een heel leuk artikel vinden om te verkopen. “Daardoor hebben we ook leuke en erg betrokken klanten. Het zijn allemaal mensen die van muziek houden.”

24 Reacties

Reageren
  1. Baliekluiver

    Wat een verademing! Een klein eilandje puur vakmanschap midden in het platte gooi en smijtwerk van Pretpark Utrecht.

  2. Hoera

    Heerlijke winkel, grote collectie bladmuziek waar zelfs Doblinger in Wenen op sommige gebieden een puntje aan kan zuigen. Deskundig personeel, vriendelijk, hulpvaardig. Pareltje in Utrecht.
    @Duic, het is Muziekwetenschap, niet meervoud. Het is ook niet kunstgeschiedenissen.

  3. Albert van der Steen

    Ik heb jarenlang kerk (klassiek) orgel en piano (klassiek) en muziektheorie gestudeerd en was jarenlang kind aan huis. Vaak kocht een van mijn toenmalige pijporgeldocenten ook al veel boeken bij hen. Je kon er uren zwalken zonder dat deze mijnheer moe van je werd, Er was ook humor, dat is erg fijn. Ze vonden vooral zichzelf niet té belangrijk, hetgeen ik bij andere muziekwinkels telkens zag. Daar hadden ze hier. en nog steeds neem ik aan, geen last van. Geen kapsones. en de heer-lij-ke rust die er hing. Gewoon ook de menselijke rust. Mensen kwamen daar geestelijk tot rust. Dat merkte je. Zelfs als de winkel vol stond, bleven de mensen geduldig en rustig. Erg veel geduld, niets was teveel en als ze het niet hadden , dan bestelden ze het. Inmiddels bestel ik alles online, helaas lukt muziek spelen nauwelijks meer door mijn chronische ziekte en Reuma. Mijn docent noemde het altijd ‘zijn stamcafé” (korte jans) … eerlijk gezegd vind ik het banaal van de verhuurder om hen er uit te sturen……… gelukkig hebben ze heel dichtbij een ander filiaal gevonden, en hoop dat hun omzet tot in lengte van jaren goed zal zijn. want ze voorzien in iets unieks. Namelijk eruditie in een steeds geestelijk-leger wordende samenleving. En die eruditie lieve dames en heren díe is zó nodig !

  4. Hans

    Broekmans & Van Poppel, een winkel om te koesteren!

    Gelukkig was er na de Minrebroederstraat dit mooie, sfeervolle en intieme pandje aan het Oudkerkhof! Hier kun je schatgraven in een ongelooflijk fijn assortiment bladmuziek. Het is uniek! Het digitale tijdperk wordt hier met zachte hand haar plaats gewezen. Want inderdaad: niets kan uiteindelijk het papier vervangen; het fijne cahier met muziek van Schumann, om maar eens iets te noemen waar je zo lekker in kan krabbelen, vingerzettingen doorkrassen en weer uitgummen. Dat deeltje uit die Gottmer Componistenserie uit het antiquarische hoekje, je vindt het er zomaar. De vriendelijke sfeer die op de een of andere manier muzikaliteit uitstraalt. De weldadige stilte bij het -goddank- ontbreken van zogenaamd smaakvolle achtergrondmuziek…
    Broekmans & van Poppel dat jullie nog maar tot in lengte van dagen mogen blijven bestaan als fysieke winkel in Utrecht, stad van muziek.

  5. Scherpschutter

    De stralende vlag op een absolute culturele modderschuit. Onvoorstelbaar dat deze winkel overleeft in een stad waar het muzikale referentiekader van een verbijsterend groot deel van de bevolking bestaat uit Kensington, Herman Berkien en prachtwijkrappers als DHC.

    Nog vele jaren gewenst!

  6. WvR

    Altijd een goede winkel geweest.
    En één van de weinige opties voor bladmuziek in het centrum, naast de winkel die in de Zakkendragersteeg zat. Ben de naam kwijt, Wagenaar? Ergens eind jaren 90 verdwenen volgens mij.

  7. Marie

    Top winkel! Een van die pareltjes in de stad.

  8. Hoera

    @SS, zoals gewoon heb je werkelijk geen idee waar je het over hebt. Los van het feit dat je deze winkel nog nooit van binnen hebt gezien – maar wat wil een cultuurbarbaar uit Stadskanaal. Utrecht is een enorme cultuurstad met tal van theaters, filmtheaters, Nederlands Filmfestival, grootse (klassieke) festivals, Festival Oude Muziek en beroemde ensembles zoals het Nederlands Kamerkoor. De studie Muziekwetenschap is niet voor niets aan de Utrechtse universiteit gevestigd. Het is niet erg als je enige comfort Suske en Wiske is maar wees wijs en houd je mond.

  9. Suzanne Taylor

    Fijne winkel met behulpzaam personeel die passie hebben voor de zaak. Mooi artikel!!
    @scherpschutter, niks beters te doen dan afkraken?

  10. Ton

    @ Heer Scherpschutter
    Geen Kensington, Herman Berkien en prachtwijkrappers als DHC ??
    Ik weet het niet, ze hebben ABBA, de Beatles en Disney en Einaudi .
    En zoals jij zeker ook wel weet lieten Schumann en Brahms zich ook graag inspireren door de volksmuziek van hun tijd.
    Bovendien is het een zaak van ‘geen kapsones en zichzelf niet te belangrijk vinden’.

  11. Albert van der Steen

    @scherpschutter: met Berkien is niets mis, omdat dit geen musicus was maar een entertainer…en met volkskunst is als separate kunstvorm niets mis , als deze het fundament in de kern van de authentieke cultuur van een stad bij elkaar houdt. En tevens geënt is op de (destijds, zeker duizend jaren) heersende (gezellige ( dat was het wel) Cultuur. Berkien, was zeker in zijn beginjaren zéér gevat, ad rem en geen nitwit, Een hyperintelligente, creatieve geest. Maar ik snap wat je bedoelt. Het culturele en esthetische niveau van een groot deel van de moderne bevolking/generaties gelijkt die van de oude barbaren in het kwadraat en is coherent aan de inhoud van het referentiekader van vooral mensen in de leeftijdscategorie tót zo’n 45, 50, 60 jaar. Ik word mistroostig van moderne hbo en academische docenten die tja, zelf nog redeneren op het niveau van een basisschoolleerling. ( Ik kom ze tegen) …… Ook de manier van redeneren en de ontbrekende logica van jongeren is gewoon schrikbarend,. Het ontbreken aan introspectie en feiten controle op basis van originele documenten die niet op internet staan, maar in boekvorm zijn te verkrijgen , papier dat je vastpakt, dat doorleeft is en je op non-fysiek niveau wat vertelt en tevens het niveau van zelfstandig, losmakend van beinvloeding van buitenaf, gesepareerd, logisch (na)denken en jezelf voorzien van goede informatie, welke men tegenwoordig helaas tot zich neemt via tomeloze verdrietige lege referentiekaders . Dit is een steen des aanstoots voor elk intelligent en sociaal brein. Gelukkig, zijn er nog jongeren die wél verder kijken, wél sociaal inzicht hebben en wél zelfstandige conclusies kunnen trekken ver weg van het polariserende en feiten- ontkennende selectief-verontwaardigde juk van niet alle, maar wel véél internet-media. Hoop verloren al verloren. laten we die hoop dus houden. Alleen zul je, tot mijn groot verdriet, deze jeugd zelden tegenkomen buiten het minuscule erudiete, en kleiner wordende deel van het corps/koorbal-brallende Centrum, het Wilhelminapark, Rijnsweerd, Oog in Al en Welgelegen. In Wittevrouwendeel- centrum, waar ik woon , heb ik zelf de hoop al opgegeven. … Ik word er mistroostig van. En dat is eigenlijk nog een eufemistische weergave van hetgeen ik werkelijk ervaar en concludeer.. …. Overigens, in het Ondiep geloof het of niet, waren er vroeger per straat wel zo’n 2 tot 4 mensen die een klassiek instrument bespeelden….Piano, klassiek orgel, blaasinstrumenten, gitaar etc.. Er waren heuse serieuze fanfares die kwaliteits muziek bezigden. Het extreem lage niveau MOET echt ernstig omhoog gekrikt worden. . En dat doen we niet door alleen te zeuren , online zoals hier, maar alleen met de mensen die er nog over zijn, gratis en voor niets, basisscholen, clubhuizen, kerken, televisieprogramma’s afgaan. Hele jonge kinderen al kennis laten maken met akoestische muziek, leeninstrumenten gratis uitlenen, maar vooral deze kinderen elke week weerlaten horen hoe hoge cultuur klinkt Hoe je weg kunt zwijmelen bij Monteverdi, Energie krijgt van Bach, Je verdriet kunt verwerken met Beethoven, Je romantische kunt voelen bij Schubert ,Wagner, Berlioz, Mendelssohn (Bartholdy), Schumann, Brahms, Tjaikovsky, Richard Strauss, Mahler etc.. En zelfs de lichtere muziek die gemaakt werd van 1890-1950 die écht van heel hoog niveau was in tegenstelling tot de pomp-it-up troep van nu. alles wás beter, alles wás mooier. Dit is een feit. Alles beter dan die lelijke computer rommel van na 1995 , die zielloos is en goedkope synthesizerbeats die het menselijk brein murw maken en een ontoelaatbare barrière veroorzaken voor zicht op esthetiek en het ontwikkelen van je brein en fantasie.. Dus ik zou zeggen: . Lang Leve Broekmans en van Poppel ! Lang leve de kwaliteitsmuziek ! HIEP HIEP HIEP HOERA !

  12. Scherpschutter

    @Ton 22:08

    Het is werkelijk alleszeggend dat u Einaudi noemt, en dat dit tot tragische overmaat van de culturele ramp in Utrecht ook nog eens de meest verkochte bladmuziek is ook…

    @Albert van der Steen 19/12/2022 – 7:10

    Fraai betoog, waarde. Dank daarvoor. U en ik delen dezelfde pijn. Wetende dat er nog een paar verlichte geesten als u rondzwemmen in de schier eindeloze zwarte zee aan cultureel- en intellectueel gelobotimiseerden, vult mijn hart zowaar met een (laatste) sprankje hoop.

  13. Danielle van der Ven

    Kan ik bij u 2de hands muziek inleveren. Ensemble, fluit, koor en blokfluit noten.
    Woon in het buitenland waar geen markt is voor 2de hands noten.

  14. Ton

    @ Heer Scherpschutter
    Och, Einaudi is ook niet mijn muziek (ik ben geen deskundige maar ik vermoed dat ik de dissonanten mis).
    Maar ik zou er zeker niemand om veroordelen.
    En zeker niet de mensen die bladmuziek kopen om het zelf te spelen.
    Muziek maken is toch mooier dan muziek consumeren ?
    Zeg nou zelf.

  15. Albert van der Steen

    @Scherpschutter neem er een muzikale borrel op met op de achtergrond Het ForellenKwintet van Schubert: https://youtu.be/9ZT-1b6tsr0 geniet ervan !

  16. Albert van der Steen

    @hoera Sorry? Cultuurstad? Ja een bepaalde richting cultuur. Met betrekking tot de klassieke (dus betere) cultuur en muziek is er weinig tot niets hoor. Alles is gemoderniseerd. De verhoudingen zijn scheef. Je moet naar Tivoli om iets te kunnen horen. Zo nu en dan ook in de Domkerk studenten/amateurs > (niets mis mee) musici , maar om nou te zeggen ‘het stikt van cultuur” . Dat is een eenzijdige benadering. Het is over het algemeen lage cultuur , geen hoge. Sorry maar er zit toch echt kwaliteitsverschil in de onderlinge culturele exponenten. Vooral jongeren zijn vervreemd van natuurlijke klanken. Zaten vroeger de orgelconcerten in de Domkerk volledig vol (tot de jaren 90) mag je nu je handen dichtknijpen als er 25 toehoorders zijn. Kleine concertzalen zijn er niet. Vroeger had je hier Tivoli aan de Kruisstraat. U weet wel dat prachtige, schitterende concertgebouwd dat weg moest omdat er zonodig een paar auto’s moesten staan op een parkeerplaats > het gemiddelde aantal auto’s betrof 10 stuks doordeweeks. Het tijdelijke noodgebouw met de boom in het midden vloog in brand. bron; https://www.digibron.nl/viewer/collectie/Digibron/id/tag:RD.nl,19790309:newsml_139be8b295bb7f069617a43bf493fe9c Mag ik u iets vragen. Waar kan ik terecht voor Rhoda Scott? Stuk hammond Jazz + Blues? Waar kan ik terecht voor Bebop? Moet ik helemaal voor naar Leiden……… voor matige kwaliteit. .. Het sju huis? wat is daar mee gebeurd? .. Weg. Waar kan ik terecht voor lichte muziek uit de jaren 1870-1950 ? Nergens. ëcht honderdduizenden liefhebbers van, maar geen ruimte … Max Raabe orchester? ooit van gehoord (nav palaster orchester vroeger) En dan de Nederpop. Waar kan onze jeugd kennismaken met nederpop van 1960-1990 . 30 jaar, zo de vuilnisbak in. Cultuurbarbaarsheid mijn beste. Vervangen door rommel Rommel die criminaliteit, drugsgebruik, seksisme en alcoholisme promoot. En domheid promoot. Onnadenkende gevoelloze rampenherrie…. Maar er is zoveel moois. Rameau, Purcell, Lully, Pachelbel (spreek uit; Pasjchelbel) , Corelli, Vivaldi, Bach, Kirnberger, Telemann, Haendel (Messiah? waarom niet gratis voor schooljeugd highlight versie?) , Balbastre, Daquin, Carlos Patiño , Juan Cabanilles, Liszt, Saint Saens, en zo kan ik nog uren doorgaan. Dingen die ik allemaal heb gespeeld. Maar als je iets wilde opzetten liep je tegen een oerwoud aan papieren op, vergunningen, belachelijke huurprijzen, corruptie, en oneerbare voorstellen (werkelijk gebeurd) . Ik heb het allemaal meegemaakt. Er is zoveel, maar dat krijgt geen kans. Jongeren hebben geestelijke voeding nodig, om zelfstandig te kunnen denken, te kunnen concluderen, zelfstandig, een eigen mening te vormen. Muziek is per uitstek een creator der meningen hiervoor. En met muziek bedoel ik kwaliteitsmuziek. Geen bagger. Waarom hier geen Dickens avontuur, met echte orkesten op straat? Waar is die massale volkskerstzang in hoog Catharijne gebleven? ……… Met het leger des Heils? En een digitaal kerkorgel en mooie kerstbomen? Waarom wordt er op school niet meer a capella gezongen? omdat docenten die techniek niet beheersen. Hoge cultuur is weggevaagd. Het is makkelijk om tekeer te gaan tegen een ander. Maar pak zelf een instrument ter hand, en speel GRATIS. Voor jongeren, kinderen, kleuters, en peuters, van eenvoudige kinderdeuntjes, tot complexe materie. Van Bach Tot xenaxis van Ten Holt tot Hindemith , Er zijn miljoenen composities onaangeroerd ,, die nog herontdekt moeten worden. Ipv die overtrieste herrie. en troep die onze jeugd voorgeschoteld krijgt. In gedachte, woord, daad en ook muziek. Dus nogmaals Leve deze ondernemer. Ik wens hem vele, vele, vele jaren extra, een mooie omzet, maar vooral enorm veel succes met het uitdragen van de liefde der KWALITEITSmuziek ! Succes

  17. Albert van der Steen

    @hoera : wat vind je nu zelf van je uitspraak “Wat wil je een cultuurbarbaar uit Stadskanaal” …… Ik vind dat kwetsend. Mijn Moeder’s Moeder kwam uit het NederDuits Gereformeerde Onstwedde/Vlagtwedde en Stadskanaal. Ben ik nu ook een cultuurbarbaar? ………. Men zong daar de dak van de kerken af…. Dat noem ik nu niet direct barbaars… Jammer van die stuitende en kwetsende opmerking. Gun uzelf nog een kans om er een nieuwe, mooiere opmerking voor terug te plaatsen. !

  18. Albert van der steen

    @danielle : online kun je ze ook bereiken zoek maar op google : broekmans en van poppel, wellicht kan de webmaster je alhier helpen door je bericht door te geven aan de ondernemer, maar daar moet je volgens de nieuwe wet AVG wel toestemming even geven aan het DUIC.

  19. Scherpschutter

    @Ton 23:00

    Ik neem het u niet kwalijk. In het kader van een stukje muzikale humor en opvoeding deel ik graag het volgende filmpje met u, waarin u kunt zien hoe eenvoudig het is voor een enigszins fatsoenlijke pianist om met wat simpele muziektheorie het werk van de ‘basale poppianist’ genaamd Einaudi al freestylend te simuleren;

    https://youtu.be/yKnNwrBGCD0

    Wellicht dat Albert van der Steen dit -mijns insziens- bijzonder humoristische optreden ook nog wel zal kunnen waarderen.

  20. passalacqua

    voor een goed cultuuraanbod moet je niet in Utrecht zijn maar in Amsterdam, podia, musea en theaters zijn daar toch tandje beter en breder

  21. Ton

    Ik kan meer waardering op brengen voor mensen die zelf muziek maken dan voor geënsceneerde YouTube-filmpjes of mensen die muziek nodig hebben om hun superioriteit te bewijzen.

  22. Scherpschutter

    @Ton

    Ik vind het ongelofelijk jammer voor u dat uw muzikale (piano)vaardigheden kennelijk zo ongelofelijk onderontwikkeld zijn dat u zelfs na ongeveer 541 overduidelijke signalen in het stuk niet eens herkent dat de pianist in kwestie hier daadwerkelijk zelf ‘live’ het stuk improviseert…Ouch. Ik gun u beter.

    Neemt u eens een lesje! “Boer er ligt een kip in het water” moet voor een natuurtalent als u beslist tot de mogelijkheden behoren.

  23. Ton

    Ik ontken ook niet dat de pianist in kwestie hier daadwerkelijk zelf ‘live’ het stuk improviseert.

  24. Albert van der Steen

    @scherpschutter. Het probleem is,dat geram tegenwoordig gezien wordt als kunst en dynamische accenten waarvoor de fortepiano/pianoforte/piano gemaakt is nu juist ontwikkeld werd vanaf het hammerklavier juist is gemaakt om nuances aan te brengen. Net als een organist op een mechanische tractuur ook de pijp op tig manieren kan laten klinken (alhoewel wordt gedacht dat het indrukken van een toets telkens een gelijkwaardig geluid geeft: bij mechanische tractuur is dit niet zo, kan de toon wel degelijk op velerlei manieren beinvloed worden door de organist) . Tegenwoordig is alles geram, gedram en gehuil, gejank en ondeskundig gebruik van instrument en stem in de moderne muziek. Hele generaties groeien op zonder te weten hoe een echt instrument klinkt en kent alleen geluid uit luidsprekers. Heel triest, feitelijk geestelijke mishandeling, je onthoudt mensen gezonde geestelijke voeding namelijk. dat terzijde: @passalacqua u bedoelt dat cocaïne daar makkelijker te verkrijgen is, en na het gebruik ervan alles als hoge cultuur klinkt en gelijkt ?

    Die video: ik kan daar weinig mee .. dan nog liever Philip Glass. Garantie om kramp wegens repeterende handelingen in de duim te krijgen. Kan er weinig mee.
    Maar dan Ten Holt.. met zijn muzikale mantra achtige muziek. Kan ik wel wat mee, erg mooi.
    Doe mij maar échte componisten. d.w.z. alles to Arvo Pärt. En diens geestesgenoten.
    Maar dit soort gezeur op toetsen… neuh..
    Zaag-muziek noem ik dat. Creatiefloos.

    Ook improviseren is een kunst. Die maar weinig beheersen. Veelal barok artiesten. Omdat in de barok (geloof het of niet) Improvisatie standaard áltijd toegestaan was. Daarom snap ik die ‘authentieke’ uitvoeringen ook niet. Als er een stroming niet peilervast was, was dat da barok wel met zijn vele zijstromingen en mogelijkheden Het verschil tussen een Spaans/Italiaanse Folia en een Noord Duits Menuet kan niet groter zijn. Grappig is dat Haendels Sarabande er een tragisch voorbeeld van is, hoe je met een simpel stukje muziek wonderen kunt doen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).