Op deze drie locaties wil de gemeente Utrecht nieuwe flitspalen Op deze drie locaties wil de gemeente Utrecht nieuwe flitspalen

Op deze drie locaties wil de gemeente Utrecht nieuwe flitspalen

Op deze drie locaties wil de gemeente Utrecht nieuwe flitspalen
De gemeente Utrecht zou graag nieuwe flitspalen zien op de Franciscusdreef, Rubenslaan en Kardinaal de Jongweg. De komende tijd gaat de gemeente in overleg met het Openbaar Ministerie om te kijken of deze locaties geschikt zijn.

De gemeente Utrecht zou graag nieuwe flitspalen zien op de Franciscusdreef, Rubenslaan en Kardinaal de Jongweg. De komende tijd gaat de gemeente in overleg met het Openbaar Ministerie om te kijken of deze locaties geschikt zijn.

Het is een veelgestelde vraag rond wegen waar regelmatig te hard wordt gereden: waarom worden er niet meer flitspalen geplaatst? Een van de belangrijkste reden is dat de gemeente Utrecht zelf niet besluit over flitspalen. Daar gaat het Openbaar Ministerie over.

De gemeente uitte vorig jaar al de wens om nog enkele flitspalen te plaatsen. Op dit moment staan er op negen locaties palen die controleren op snelheid en op het negeren van het rode licht. Meest recente cijfers, van 1 mei tot met 31 augustus 2021, laten zien dat er in totaal 16.912 keer geflitst is. Vooral de flitspaal op de Beneluxlaan is erg actief.

Tekst gaat verder onder tabel

Er is overigens een aanvraag gedaan voor zes nieuwe locaties, maar drie locaties vielen al af na een eerste beoordeling door het Openbaar Ministerie. “De aangevraagde locaties op de Waterlinieweg, het 24 Oktoberplein en de Venuslaan zijn afgewezen omdat op deze locaties de urgentie onvoldoende is om in het kader van verkeersveiligheid over te gaan tot 24/7 handhaving met flitspalen,” schrijft de gemeente. Flitspalen worden namelijk een ‘ultiem middel’ genoemd. Eerst moet gekeken worden of er geen andere opties mogelijk zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren.

De locaties Franciscusdreef, Rubenslaan en Kardinaal de Jongweg doorstonden wel de eerste beoordeling. Het Openbaar Ministerie gaat nu samen met de gemeente de technische en juridische haalbaarheid beoordelen.

Gekoppelde berichten

21 Reacties

Reageren
  1. Natte Otter

    Heb niet het idee dat mensen op de Rubenslaan te hard rijden. Rij er best vaak en heb nooit iemand hard zien rijden daar… (iig in de richting van het centrum)

  2. JdV

    Lang leve flitsmeister.

  3. Tom

    Hoezo zijn flitspalen een ‘ultiem middel’? Volgens mij levert zo’n ding meer op dan het kost, en het is goed voor de verkeersveiligheid. Ze zouden er veel meer neer moeten zetten, zowel in de stad als op de snelwegen.

  4. Speak Up

    Ah!

    JdV die onder zo goed als ieder artikel pleit voor ordehandhaving pleit nu voor doelbewuste, strafrechtelijke wetsovertredingen. Logisch. De logica van een reaguurder.

  5. [email protected] 🤔

    Meer handhaving door agenten in burgerauto,en veel meer educatieve maatregelen opleggen,dan leren de verkeersaso’s het wel af.

  6. Ronald

    Voor alle automobilisten die mopperen over flitspalen: als je je aan de maximum snelheid houdt zijn ze helemaal niet nodig.

  7. Massegast

    Ik meen in die cijfers een kat-en-muisspel te zien. Graadt van Roggenweg heen… en weer terug…. maar een politieauto krijgt geen bekeuringen hè. Da’s waar ook.

  8. Erwin

    @massegast: wat is je punt? Snap niks van je reactie (niet voor het eerst overigens). Ben je verontwaardigd dat politievoertuigen geen boetes krijgen ofzo?

  9. Bas bemmel

    Franciscusdreef.. een weg die qua inrichting (2×2 banen, gescheiden rijbanen, uitvoegstroken, stoplichten bij iedere kruising en oversteek) aan alle kanten uitnodigt om harder te rijden dan de aangegeven 50km. Ook weigert de gemeente hier een groene golf op 50km in te stellen zodat het op die manier in ieder geval loont om langzaam te rijden. Dit lijkt meer op een melkkoe dan op daadwerkelijke verkeersveiligheid

  10. Lombokker

    De echte asomobilisten pak je niet met een flitspaal. Die weten precies waar die dingen staan, gaan er voor op de rem, en daarna weer vol gas verder. Zulke lui pak je alleen met mobiele controles. Die moeten dan ook nog eens vaak van plaats wisselen, want via sociale media is het razendsnel bekend als er ergens gecontroleerd wordt.

  11. Jopie

    Waterlinieweg tja. Die weg is voor tug miljoen aangepast en nu moeten er andere maatregelen komen?

  12. Massegast

    @Erwin — Komt door de zelfcensuur. Anders wordt het niet geplaatst. Vanuit mijn locatie zie ik politiewagens aan de lopende band richting Kanaleneiland rijden. In de achtervolging. Dat meen ik in die cijfers te zien. Overigens snap ik ook niet alle reacties, maar dan zal het wel niet voor mij bedoeld zijn. Andere reacties zijn weer veel te langdradig of stikken van de taalfauten. Nodigt ook niet uit tot lezen.

  13. Stef

    K A NAAAAAAL S T R A A T !

  14. Utrechtse Jantje

    Beste @ Speak Up , zou het er hier niet wat leuker op worden , als jij en @ JdV , jullie frustraties met elkaar , hier niet meer zouden ventileren , maar gewoon alleen reageren op de betreffend artikels …vriendelijke groet beiden …..

  15. Koel Hoofd

    @Speak Up
    De politie is anders wel erg blij met flitsmeister.
    Iedereen die er naar luistert trapt op de rem, dus de doelstelling wordt bereikt: snelheidsreductie. Vaak zelfs al op het moment dat de politie nog bezig is met de mobiele controle op te stellen.

    @JdV
    Flitsmeister geeft alleen mobiele controles door. Voor flitspalen heeft Flitsmeister dus geen zin.

    @Massegast
    Inderdaad onduidelijk of die geflitste maar niet bekeurde politieacties in de tabel wel of niet zijn meegeteld.
    Maar…. er zijn ook nog ettelijke mobilisten die een boete krijgen voor 1km te hard rijden. Heb ooit uit betrouwbare bron gehoord dat die palen op de Gr.v.Rweg te strak staan afgesteld…

  16. Hans

    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5228723/verkeer-ongeluk-snelheid-flitsen-hardrijders-bebouwde-kom

    Dit zegt genoeg…
    Ze staan er omdat het nodig is.

  17. De count

    koel hoofd, volgens mij bedoelt massegast dat niet. Neem aan dat hier alleen het de achtervolgde auto’s in zijn opgenomen en niet de achtervolgers (politie).

    Oudenoord kan ook wel een flitskast gebruiken, vanaf centrum naar ondiep. Daar wordt toch ook een partij mallootig hard opgetrokken tot ver boven de 50km/u, net als David v Mollemweg overigens

  18. JR.

    Zeg Speak Up, jij en je aversie tegen reaguurders.
    Hoe zou jezelf eigenlijk willen kwalificeren?
    Er is geloof ik geen Utrechter die vaker reaguurt dan jij.

  19. Speak Up

    @JR.

    Ik reageer; niet op een gure wijze. En het is actie-reactie. Ik ben ooit gaan reageren op de steeds groter wordende ongefundeerde reacties hier vaak. Punt.

  20. Speak Up

    @JR.

    Ik reageer; niet op een gure wijze. En het is actie-reactie. Ik ben ooit gaan reageren op de steeds groter wordende ongefundeerde reacties hier vaak. Punt.

  21. GeeWee

    Prima om flitspalen neer te zeten. Maar NIET op de Kardinaal De Jongweg. Hier is een groene golf die goed werkt als je max 55 rijdt. Daarom houdt vrijwel iedereen zich aan de snelheid. Als er een paal komt gaan mensen daar remmen en een stukje 40 rijden. Daardoor missen de mensen net achter hen de groene golf en moeten daarna suuuuuperlang wachten op het volgende rondje. Hoe irritant zou dat zijn.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).