Op deze plekken in Utrecht is de komende jaren veel verkeershinder door werkzaamheden Op deze plekken in Utrecht is de komende jaren veel verkeershinder door werkzaamheden

Op deze plekken in Utrecht is de komende jaren veel verkeershinder door werkzaamheden

Op deze plekken in Utrecht is de komende jaren veel verkeershinder door werkzaamheden
Op veel plekken in Utrecht worden straten opnieuw ingericht, liggen er nieuwbouwplannen of wordt de infrastructuur aangepast. Deze werkzaamheden gaan in de meeste gevallen gepaard met veel hinder voor onder andere het verkeer. De gemeente heeft een overzicht gemaakt van gebieden in de stad waar de komende tijd veel gaat gebeuren.

Op veel plekken in Utrecht worden straten opnieuw ingericht, liggen er nieuwbouwplannen of wordt de infrastructuur aangepast. Deze werkzaamheden gaan in de meeste gevallen gepaard met veel hinder voor onder andere het verkeer. De gemeente heeft een overzicht gemaakt van gebieden in de stad waar de komende tijd veel gaat gebeuren.

In dat overzicht wordt het gebied ten oosten van de binnenstad genoemd. De herinrichting van de Voorstraat en de Wittevrouwenstraat is vorig jaar afgerond. Dit jaar moeten de werkzaamheden aan de Oudwijkerdwarsstraat, Lange Nieuwstraat en de Tolsteegbarrière worden afgerond. Daarnaast wordt er in 2021 gewerkt aan de Nachtegaalstraat, Burgemeester Reigerstraat, Nobelstraat en het Malieblad.

Lombokplein

Daarnaast liggen er plannen om de komende tijd aan de slag te gaan in het gebied ten noordwesten van station Utrecht Centraal. Hieronder vallen onder andere de Westelijke Stadsboulevard, Westplein/Lombokplein, Amsterdamsestraatweg, Oudenoord en Kaatstraat.

De eerste van deze projecten starten over ongeveer anderhalf jaar. Voor sommige locaties zijn de plannen echter nog niet definitief. De gemeente zegt dat het eventuele besluit over de herinrichting van de Noordelijke Randweg Utrecht ook invloed zal hebben op de bereikbaarheid van de west- en noordkant van de stad.

(Tekst loopt door onder afbeelding)

Archiefbeeld NRU.

Dichterswijk

Tot slot heeft de gemeente het gebied ten zuidwesten van Utrecht Centraal in kaart gebracht. Hieronder vallen de Dichterswijk en de Merwedekanaalzone. De busbaan Dichterswijk is onlangs afgerond. De komende jaren wordt onder andere gebouwd ten zuidwesten van het stationsgebied. Hier verrijzen binnenkort bijvoorbeeld Wonderwoods en Galaxy Tower.

Vanaf eind 2022 gaat Rijkswaterstaat werken aan groot onderhoud en de verbreding van de Galecopperbrug. Dit project duurt ongeveer vijf jaar. Volgens de gemeente geven deze werkzaamheden veel hinder op de snelweg, maar ook op de op- en afritten van de snelweg.

Combineren

De gemeente zegt dat bij alle werkzaamheden de hinder zoveel mogelijk wordt beperkt. Een manier hiervoor is bijvoorbeeld zoveel mogelijk werkzaamheden combineren.

“Voorbeeld hiervan zijn de werkzaamheden in de Oudwijkerdwarsstraat, waarbij we de werkzaamheden voor groot onderhoud, vervanging van de riolering, herinrichting en verbetering van de verkeersveiligheid van deze weg combineren in één project en in één keer uitvoeren.”

(Tekst loopt door onder afbeelding)

In november 2020 werd er een skelet gevonden tijdens de werkzaamheden aan de Oudwijkerdwarsstraat.

Maar deze manier van werken kan niet altijd toegepast worden. “Zo worden bijvoorbeeld op de Amsterdamsestraatweg, vooruitlopend op de herinrichting, gasleidingen in het kader van de veiligheid vervangen.”

Overlast

Tot slot zegt de gemeente dat bewoners en bezoekers hoe dan ook overlast zullen ervaren van de werkzaamheden. “We zullen hen dan ook actief vragen om stil te staan bij hun keuzes: is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de fiets in plaats van de auto te nemen, de P+R te gebruiken, buiten de spits reizen, een andere route te nemen?”

23 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Ik hou serieus mijn hart vast voor de bereikbaarheid van Utrecht.
    Het kan niet anders dan hopeloos misgaan omdat de doelstellingen, meer mensen op minder ruimte, een recept voor een rampscenario zijn

    Immers, heel veel meer mensen (100.000+) met hun auto’s in dezelfde stad, die allemaal gebruik moeten maken van ‘minder’ wegen (toegewezen routes), smallere wegen of omwegen die ook allemaal veel drukker met fietsers zullen worden.
    Fieters die maling hebben aan elkaar en andere weggebruikers, en ook steeds harder zullen gaan dankzij de ebike. En dan komen er nog eens de vrachtwagens (goederen transport en bouwmateriaal) de bezoekers en werkenden uit andere steden bovenop.

    En daar moeten dan de hulpdiensten als politie, brandweer, ambulances dan ook nog eens op hoge snelheid tussendoor want zij zijn de enige beroepsgroepen voor wie wel elke seconde telt.

    Een grimmige cocktail met potentie op fatale slachtoffers want slimme techniek bestaat niet. Er zijn alleen domme mensen die techniek slim vinden omdat ze er niets van begrijpen.

  2. Erwin

    @koel hoofd: je doet je naam geen eer aan! Stel je niet zo aan, alsof iedereen zich in de stad voortbeweegt met een auto!

    Overigens:
    De grootste bereikbaarheidsellende gaat de 10-jarige verbouwing van de a27 worden; als ik me goed herinner ben je dáár wel voor, dus willekeur voor wat betreft je reacties is je niet vreemd.

  3. cas

    kunnen beter aangeven waar ze niet de boel overhoop gooien, is een stuk makkelijker denk ik

  4. Pee

    @Koel Hoofd
    Zo is het ,maar daar komt iedereen nog wel achter die het tegenovergestelde beweerd .

  5. wollie

    parkeervergunningen in de binnenstad zijn ook veel te goedkoop. wst is de marktwaarde van 8m2 openbare ruimte? 2000 euro per jaar?

  6. Angelique

    Ik deel de zorgen van Koel Hoofd, de toename van verkeer en gevaar is onophoudelijk en dat geldt net zo goed voor fietsers. Alles bij elkaar door een trechter geduwd met eufemistische namen, zoals fietsstraat en stadsboulevard.

  7. JdV

    @erwin: ja want het aanpassen van een snelweg en het onbereikbaar maken van een groot aantal straten in de binnenstad zijn precies hetzelfde. Net zoals het werken aan intercitystations en sporen en het doortrekken van de uithoflijn precies hetzelfde zijn. Treurig hoor.

  8. Watnboudel

    @Pee: ‘beweert’ ipv ‘beweerd’. Stam plus t 😉

  9. Scherpschutter

    Een betere titel boven dit artikel zou wellicht zijn geweest: Na de komende jaren van stilstaand autoverkeer geen autoverkeer meer mogelijk op veel plekken.

    Gij zult geen auto bezitten. Dit zal u gelukkig maken.

  10. Koel Hoofd

    @Wollie
    De openbare ruimte wordt pas geld waard als het bestemming ‘woningbouw met voorzieningen’ krijgt.
    Het probleem van parkeren is dat automobilisten kunnen betalen waar fietsers dat weigeren dat te doen. Dus parkeerplaatsen leveren geld op waar fietsenstallingen geld kosten. Kan er ook niets aan doen, zo werkt Nederland nu eenmaal.

  11. Jankanerwatvan

    @wollie

    1. Wat heeft dit te maken met bereikbaarheid? Of wil je dat de binnenstad alleen bereikbaar is voor de rijken?
    2. Graag een onderbouwing van het genoemde bedrag. Waar is het op gebaseerd? Vergeleken met markt-, terras- of fietsparkeervergunningen?

  12. cas

    @ wollie, je berekening klopt niet

  13. BW

    @Erwin
    De gemiddelde straat in Utrecht staat rammend vol met geparkeerde auto’s. Die auto’s mag je best weg wensen, maar daarmee zijn ze nog niet verdwenen. Ze zullen inderdaad echt niet allemaal tegelijk gaan rijden, maar pre-corona was het aanbod meer dan voldoende om de stad hier en daar volledig vast te laten lopen en post-corona zal dat niet anders zijn. Ik pleit niet voor asfalteren als oplossing, maar met (bijvoorbeeld) de Stadboulevard gebeurt het tegenovergestelde: de capaciteit wordt gehalveerd. Dat is vragen om problemen en bij eerdere wegwerkzaamheden, zoals de verbreding van het spoorviaduct over de Cartesiusweg, was dat pijnlijk zichtbaar.

  14. Martijn

    Ik moet zeggen dat het bij de Catharijnesingel – in stappen terug van 12 naar 2 banen – heel erg meegevallen is: het verkeer is afgenomen, heeft soms andere routes gezocht, maar vaak ook andere vervoermiddelen of andere bestemmingen. Als het daar kan…?

    Wordt er bij die gecombineerde werkzaamheden trouwens ook glasvezel gelegd?

  15. Rob H.

    @Scherpschutter: Dat klopt. Sinds ik de auto verkocht heb, ben ik veel gelukkiger!

  16. Paul

    Door Koel Hoofd
    > En daar moeten dan de hulpdiensten als politie, brandweer, ambulances dan ook nog eens op hoge snelheid tussendoor want zij zijn de enige beroepsgroepen voor wie wel elke seconde telt.

    Op de nieuwe versmalde Goylaan zie je nu de de politie met spoed ervoor kiest om niet over de versmalde hoofdrijbaan, maar over het fietspad te rijden. De hoofdrijbaan staat namelijk helemaal vast en de auto’s hebben geen ruimte om uit te wijken.
    De fietsers moeten maar zien dat ze een veilig heenkomen zoeken als de politie er met hoge snelheid over het fietspad aan komt.

    Ik heb ook de brandweer gesproken van de Tolsteeg kazerne. Ook zij zijn uitermate ongelukkig met de nieuwe situatie, waardoor ze hogere aanrijtijden hebben. Echter de top van de veiligheidsorganisaties hebben goedkeuring gegeven op deze plannen en de mannen en vrouwen op de werkvloer hebber er geen invloed meer op.

    Het is wachten tot dit dus levens gaat kosten.

  17. Katja

    Catharijnesingel gaat binnenkort ook een maand dicht.

  18. wollie

    @cas ik maakte een schatting, wat zou een realistischer bedrag zijn?

    een vergunning voor fietsparkeren op straat zou ik geen gek idee vinden.

  19. Riemer Bouwmeester

    Gemeente vergeet afsluiting bij Hoog Catharijne. Eind februari wordt de doorgang voor 6 weken afgesloten.

  20. Anlies

    als autowappies maar lang genoeg stil staan gaan ze vanzelf wel een keer de fiets pakken

  21. jankanerwatvan

    @wollie

    in de buurt in de binnenstad waar ik parkeer zijn altijd plekken vrij, van mij zou de prijs naar beneden kunnen van €350/jaar naar pak hem beet €150/jaar. zo maak je het voor minder bedeelde binnenstadsbewoners tevens financieel gezien aantrekkelijker een auto aan te schaffen. mij maakt de hoogte van de parkeervergunning overigens niet uit, ik heb een garage.

    een fietsparkeervergunning zou ik dan tariferen op €200/jaar. wellicht dat dat mensen afschrikt hun wrakken overal te dumpen. oh ja, succes met de handhaving zou ik zeggen!

  22. wollie

    @jankanerwatvan benieuwd waar dat is, vast niet in museumkwartier.

    op de plaats van 1 auto kunnen 12 fietsen staan, dus met 2000 euro per jaar zat ik redelijk in de buurt.

  23. Koel Hoofd

    @Paul
    “Echter de top van de veiligheidsorganisaties hebben goedkeuring gegeven op deze plannen en de mannen en vrouwen op de werkvloer hebber er geen invloed meer op. ”

    Dat klopt.
    Ooit onderzocht hoe de hazen lopen en ben er kotsmisselijk van geworden.
    Want zelfs de eigen deskundigen worden compleet genegeerd door politiek correcte brallers.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).