Op de fiets de herfst in | De Utrechtse Internet Courant Op de fiets de herfst in | De Utrechtse Internet Courant

Op de fiets de herfst in

Op de fiets de herfst in
Fietsen in Utrecht. Foto: DUIC / Robert Oosterbroek
De wintertijd is begonnen, het is dus vroeg donker. Dat betekent dat we weer overgeleverd zijn aan fietsers zonder licht. Vraag het de buschauffeurs maar eens.

De wintertijd is begonnen, het is dus vroeg donker. Dat betekent dat we weer overgeleverd zijn aan fietsers zonder licht. Vraag het de buschauffeurs maar eens.

Als het er een paar waren was het te overzien. Maar we hebben een miljoen fietsen in de stad zegt de gemeente. Knap, als je nog geen 400.000 inwoners hebt!

Utrecht schept op

Kopenhagen –‘beste fietsstad van de wereld’- kwam hier niet zo heel lang geleden kijken of wij soms dingen doen die navolging verdienen. Want tijdens fietscongressen schept Utrecht flink op.

De Denen vonden de fietsstraten interessant. Wellicht hebben ze binnenkort daar dus ook ‘heidetapijt’, ofwel roze asfalt.

Vol Smakkelaarsveld

Hoe keken ze naar onze mega-fietsenstallingen eigenlijk? Voorlopig waren ze vast niet onder de indruk van die chaos op het Smakkelaarsveld. Buitenlanders maken daar altijd wel graag foto’s, maar ik denk niet omdat ze dat thuis willen navolgen. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand daar jaloers op is.

Oud en jong op straat

Vaak wordt gevraagd hoe je je moeder van 70 door dat gewoel ziet manoeuvreren, ook als het sneeuwt of regent. En of je je kind van 7 echt in dat verkeer durft te storten. Vragen waar ik niet goed antwoord op weet, eerlijk gezegd.

Waarom gammele fietsen

Die Denen hadden overigens nog meer lastige vragen.

Zo was hen opgevallen hoe slecht de conditie van de meeste fietsen is. Waarom rijdt iedereen op gammele fietsen? Durven we daarop te antwoorden dat de handel in gestolen fietsen zodanig bloeit dat velen hun nette fiets voor de zondag bewaren? Niet iets om trots op te zijn immers. Vermoedelijk ook een wereldrecord, dat we vooral graag zoek maken.

Append fietsen

Andere vragen gingen over gedrag op straat. Zoals: waarom rijdt iedereen toch steeds door rood licht. Waarom houdt niemand zich aan de regels. Waarom is het append fietsen gewoon.

Antwoorden we dan dat we altijd net iets te laat weg gaan? Of dat we zo trots zijn op ons Dikke Ik? Dat we onmisbaar zijn in de communicatie? Dat we meer vanuit onszelf redeneren dan vanuit andere verkeersgebruikers? Dat je de echte sukkels herkent aan het wachten voor rood licht?

Belang van lopen en ov

Het interessantst kwam op het laatst. De Denen waren verbaasd dat wij zoveel zeuren dan wel opscheppen over die aantallen fietsen, onze mega-fietsenstallingen en dergelijke. Alsof dat een doel op zich is. Bij hen gaat het vooral om goede mobiliteit in de stad. Voor iedereen. En daarin speelt de fiets natuurlijk een rol. Naast openbaar vervoer en lopen. Bij hen is die fiets dus veel minder een doel op zich. Oeps.

Geen trek in de auto

Hebben wij eigenlijk wel een strak mobiliteitsbeleid? Krijgen we openbaar vervoer van zodanige kwaliteit dat je helemaal geen trek meer hebt in een auto? Of in een fiets? Kunnen we op ruime stoepen lopen en op zebrapaden oversteken?

Tram Science Park

Nu de tram naar de Uithof zichtbaar wordt, beseffen steeds meer inwoners van de stad dat we daar zelf niet veel aan zullen hebben. Die tram is er niet voor ons, die gaat alleen vanaf het spoor naar het Science Park. Je hoort zelfs dat hij daarom in het weekend niet of nauwelijks zal gaan rijden. Links en rechts komt het gesprek over een tram door de Biltstraat dan ook weer op. Terecht? Of naar Zeist, net als vroeger ooit?

Enfin, straks eerst nog even kicken op een prachtige fietsenstalling met 10.000 gammele vrakken, en daarna maar eens beginnen aan het echte werk. Met gedeelde elektrische auto’s of met snelle trams? Met meer ruimte voor voetgangers? Hoe doen ze dat in Kopenhagen eigenlijk?

Trude Maas
Voorzitter Utrecht Development Board

7 Reacties

Reageren
  1. Harm

    In de eerste regel gsaat het al faut: we hebben geen wintertijd. Alleen zomertijd en die is op 30 oktober geëindigd en zij we weer terug gegaan naar de gewone tijd.
    Om dit soort misverstanden uit te sluiten propageer ik afschaffing van het geschuif met de klok. Dat heeft een doel in tijden van -economische- crisis maar nu niet dusse,

  2. R_Utrecht

    Goed stuk, mooi om de kritische noot bij de Halleluja verhalen ook eens te horen.

  3. Scherpschutter

    “Het interessantst kwam op het laatst. De Denen waren verbaasd dat wij zoveel zeuren dan wel opscheppen over die aantallen fietsen, onze mega-fietsenstallingen en dergelijke. Alsof dat een doel op zich is. Bij hen gaat het vooral om goede mobiliteit in de stad. Voor iedereen.”

    Ja, daar leggen die Denen natuurlijk niet alleen de vinger op de zere plek, maar strooit men ook nog eens even wat kilo’s zout in een enorme etterende wond. In Utrecht staat mobiliteit inderdaad in het geheel niet centraal, maar vooral het onmogelijk maken van mobiliteit uit ideologische dwalingen. Het is een kwestie van tijd natuurlijk voordat Utrecht daar een gigantische prijs voor gaat betalen.

    Wij hebben geen doelgericht, effectief en slim mobiliteitsbeleid, maar een blind en reactionair de-mobiliseringsbeleid. We reizen met 200 kilometer per uur terug in de tijd naar het begin van de 20e eeuw.

  4. Herman

    Hoezo is de tram niet voor ons als die tram gaat rijden dan verdwijnen er honderden bussen per dag uit de straten daar heeft iedereen toch voordeel van?

    Zo bevat bovenstaande verzameling losse zinnen kreten wel meer onzin.

    Stukjes schrijf je met een opbouw zodat de lezer aan de hand van de structuur snapt wat de boodschap is.

  5. Corrie

    Leuk stuk. Dank weer.

  6. Chris

    Meer nog dan de fiets lijkt vervoer per bus een doel op zichzelf te zijn. In Utrecht vervoert de bus fietsers tegen een hoge maatschappelijke prijs. Als alle kosten worden meegerekend (subsidies, infrastructuur, ruimtebeslag, luchtkwaliteit etc) levert elke buspassagies die overstapt op de fiets een halve euro per kilometer op. Automobilisten die hetzelfde doen, scheelt de belastingbetaler ‘slechts’ 42 cent per km. Het gemiddelde ritje dat in de regio Utrecht in de bus wordt afgelegd is minder dan 5 kilometer. In plaats van automibilisten in de bus te krijgen, kan de stad er veel beter naar streven om busreizigers op de (e-)fiets te krijgen. De potentiël besparing is 90 miljoen euro. dat is meer dan de stad nu uitgeeft aan volksgezondheid, veiligheid en duurzaamheid samen.

    Met een fractie van dat bedrag kan de gemeente aan mensen die echt afhankelijk zijn van OV vervoer van deur tot deur aanbieden voor de prijs van een buskaartje. Met deelfietsen, OV-fietsen (al dan niet elektrisch) en e-taxis wordt het OV-aanbod veel gevarieerder. Er komt veel ruimte vrij, bijvoorbeeld voor groen, en de luchtkwaliteit gaat met sprongen vooruit.

  7. Martin

    Na 26 jaar fietsen van de oostkant van de stad naar de westkant is mijn ergernis over de inrichting van de infrastructuur en het gedrag van fietsers zo groot geworden dat ik de fiets maar laat staan en met de bus reis.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).