Op straat parkeren in de binnenstad wordt volgend jaar duurder | De Utrechtse Internet Courant Op straat parkeren in de binnenstad wordt volgend jaar duurder | De Utrechtse Internet Courant

Op straat parkeren in de binnenstad wordt volgend jaar duurder

Op straat parkeren in de binnenstad wordt volgend jaar duurder
Betaald parkeren - Archiefbeeld DUIC
In de binnenstad gaat het parkeren met je auto op straat volgend jaar duurder worden. Tegelijkertijd wordt het parkeren in garages in de binnenstad goedkoper. De gemeente wil hiermee het aantal geparkeerde auto’s op straat verminderen, om zo de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren.

In de binnenstad gaat het parkeren met je auto op straat volgend jaar duurder worden. Tegelijkertijd wordt het parkeren in garages in de binnenstad goedkoper. De gemeente wil hiermee het aantal geparkeerde auto’s op straat verminderen, om zo de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren.

De bedoeling is dat bewoners van de binnenstad vrijwillig hun vaste parkeerplek op straat gaan inruilen voor een plek in een garage. Om deze ontwikkeling te stimuleren, wordt het parkeren in garages volgend jaar een stuk goedkoper. Waar de abonnementskosten voor bewoners bij parkeergarages ABC-straat en Wolvenplein bijvoorbeeld nu nog bijna 179 euro per maand zijn, zal dat bedrag in 2017 dalen tot ongeveer 86 euro.

Daarnaast kunnen binnenstadbewoners voortaan ook een abonnement aanvragen voor een parkeergarage die niet in hun deelrayon (woongebied) ligt. Ook kunnen bewoners van de binnenstad tegelijkertijd op de wachtlijst staan voor twee verschillende parkeergarages. Zodra een bewoner voor beide garages aan de beurt is gekomen, moet een definitieve keuze worden gemaakt. Tenslotte kunnen bewoners uit alle betaald parkeergebieden voortaan een abonnement aanvragen voor een P + R-locatie.

Parkeertarieven op straat verhoogd

Parkeren op straat in de binnenstad wordt vanaf volgend jaar duurder. De kosten hiervan gaan zo’n 2,3 procent omhoog. Eén uur parkeren in de binnenstad kost nu 4,53 euro, volgend jaar zal dat 4,63 euro kosten; een stijging van tien cent dus.

Overname Kruisstraatgarage

De Kruisstraatgarage, vlakbij de Stadsschouwburg Utrecht, is de afgelopen twintig jaar in handen geweest van een commercieel bedrijf. Het huurcontract van dit bedrijf loopt echter af in 2017. De gemeente neemt de exploitatie daarom per 1 april 2017 over. De gemeente heeft berekend dat wanneer de parkeergarage evenveel gebruikt zal worden, ze meer inkomsten kan genereren door de exploitatie zelf te doen. De tarieven van de garage zullen daarbij niet verhoogd worden.

 

 

20 Reacties

Reageren
  1. cas

    Het enige wat helpt is om de kosten in de garages gelijk te trekken met een parkeervergunning.

  2. Henk van H.

    Kreeg de brief van de gemeente over de nieuwe parkeertarieven. “De tarieven worden verhoogd met een inflatiecorrectie van 2,3%”. Terwijl er GEEN inflatie is. Je moet het maar durven, zoiets huichelachtigs opschrijven.

  3. Rick

    “Daarnaast kunnen binnenstadbewoners voortaan ook een abonnement aanvragen voor een parkeergarage die niet in hun deelrayon ligt.” Ik mag hopen dat bewoners wel voorrang krijgen op de parkeergarage die in hun wijk ligt? Anders zie ik het zo gebeuren dat er ‘garagetoerisme’ ontstaat, en dat de bewoners daar de dupe van worden.

  4. peter v

    Nog Duurder???

    Wie stopt dit College?

    een middagje winkelen in Utrecht kost een bezoeker behalve veel ergernis om in de binnenstad te komen ook nog een kleine 25 euro!

    Welkom in Utrecht……maar niet heus!

  5. Wim Vreeswijk

    Hoe staat het met de , nog altijd, vrijgestelde Vogelaarwijk Overvecht en Kanaleneiland die als enige wijken in Utrecht nog steeds vrij parkeren. Of houden we deze rechtsongelijkheid onverminderd in stand?

  6. cas

    @ ja idd, de hele stad gewoon weer gratis parkeren! Maar goed, omdat er daar helemaal geen noodzaak is voor betaald parkeren. Door de schaarste in de binnenstad is het te begrijpen. Daarbuiten is het puur een verdien model. Tevens is het in veel nieuwe buurten besloten op zeer dubieuze metingen, tellingen en bewonersinspraak.

  7. Tja

    Parkeren voor bewoners hoort een zeer redelijke onkostenvergoeding voor het bezet houden van ruimte te zijn, geen 86 euro per maand, zeg 25 euro per maand. Mensen op bijstandsniveau kun je vrijstellen van deze kosten, al hebben die vaak geen auto natuurlijk, want die kunnen ze helemaal niet betalen. Verder hoort er geen ongelijkheid te zijn tussen woonwijken in het centrum en daarbuiten. Voor bezoekers mag er uiteraard wel verschil zijn in de kosten, dichtbij centrum het duurst, ver weg het goedkoopst. Het is inzake dit beleid ook prima te rechtvaardigen dat bezoekers wel betalen, maar bewoners kan en mag je niet afzetten.

    Het lijkt me ook prima te billijken dat de raad eist dat parkeerinkomsten uitgegeven gaan worden aan een nieuwe garage onder de Maliebaan.

    Zegt iemand die voor meer OV is en voor minder auto’s in de gemeente Utrecht nota bene.

  8. jacob

    Mensen van buiten de stad kunnen heel goedkoop parkeren : http://www.slimutrechtin.nl

  9. Marcel Visser

    In Utrecht hebben we een college en raad gekozen die je steeds weer verrast.
    Een parkeer garage exploiteren met gemeenschapsgeld? Hoe bestaat het?!! Echt beleid voeren en een plan is er niet.Hap snap noem je dat. Echt 1 richting verkeer zou al iets zijn. Maar steeds wordt er iets gedaan waar een college de balle verstand van heeft. Neem het belemmerende verkeer om de stad in te komen. Stoplichten lang op rood. Iedereen wacht gewoon. Uitlaatgas gaat de lucht in.
    Groen links? Nou, dank u wel!!!

  10. Bruce Lendenfruit

    @Marcel Visser:

    Het is toch te zot voor woorden. En wat dacht je van parkeerplaatsen aan de openbare weg die van gemeenschapsgeld worden geëxploiteerd. Of de wegen zelf! Privatiseren die hap, dat heeft nog nooit tot iets slechts geleid.

  11. Scherpschutter

    “De gemeente wil hiermee het aantal geparkeerde auto’s op straat verminderen, om zo de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren.”

    De kwaliteit voor WIE? Dat is niet voor bewoners of winkelend publiek dat de economie versterkt in ieder geval.

    Ook kunnen bewoners van de binnenstad tegelijkertijd op de wachtlijst staan voor twee verschillende parkeergarages. Zodra een bewoner voor beide garages aan de beurt is gekomen, moet een definitieve keuze worden gemaakt.

    “De bedoeling is dat bewoners van de binnenstad vrijwillig hun vaste parkeerplek op straat gaan inruilen voor een plek in een garage.”

    VRIJWILLIG door ze af te persen….?

    “Ook kunnen bewoners van de binnenstad tegelijkertijd op de wachtlijst staan voor twee verschillende parkeergarages. Zodra een bewoner voor beide garages aan de beurt is gekomen, moet een definitieve keuze worden gemaakt.”

    Oftewel: u accepteert het maar als het de verst gelegen parkeergarage wordt.

    ” De gemeente heeft berekend dat wanneer de parkeergarage evenveel gebruikt zal worden, ze meer inkomsten kan genereren door de exploitatie zelf te doen.”

    Oftewel: de Gemeente heeft berekend dat ze meer geld uit de economie kan onttrekken door de cash op haar eigen bank te laten storten i.p.v. op de rekening van een ondernemer.

    Kortom: de burger is weer eens in alle opzichten de klos en de enigen die hiervan profiteren zijn nota bene ambtenaren.

  12. Rutger

    Gaat de goede kant op.

    Uiteindelijk heeft het geen toekomst om massaal met de auto de binnenstad in te gaan.

  13. Martijn van de Waalberg

    Scherpschutter: als het uitgaven betreft is het de belastingbetaler die ervoor opdraait begrijp ik, maar als er inkomsten zijn onttrekt de gemeente geld aan de economie door de cash op haar eigen rekening te laten storten? Als je maar scheef genoeg redeneert is de burger wel altijd de klos ja.

    Deze verandering is trouwens alleen maar positief voor jou als quasi-libertaire automobiellover: er wordt je een goedkopere optie aangeboden dan je eerst had. Een parkeerplaats is gewoon gemeentegrond, en die is schaars. Als je daar graag gebruik van wil maken moet je dokken. Ik zelf betaal bijvoorbeeld helemaal niks door mijn briljante beslissing om geen auto te bezitten. De gemeente perst jou niet af, jij perst jezelf af, ten koste van mensen die wel van een mooie stad houden zoals ik 🙂

  14. cas

    @ martijn, je betaald al voor je parkeerplaats in de vorm van een vergunning. Echter is dit in de duurste gebieden 270 euro per jaar. En de “slimme” oplossing van de gemeente maakt een parkeerplaats ongeveer 900 euro per jaar…..
    Ik ben geen geniale professor, maar dit is toch echt wel een stukje duurder.

  15. Lz

    Ach, al die zeurende automobilisten: ga gewoon met de fiets, dat is gezond. Of met de bus, er rijden er genoeg.

  16. Femke

    Parkeerplaatsen op straat zijn ook gemeentegrond en dus net zo schaars als de plekken in de parkeergarage. Ik snap de redenatie niet helemaal dat de gemeente verwacht dat mensen vrijwillig hun auto in een garage parkeren als dat het verschil maakt tussen een parkeervergunning op straat van 30 euro per kwartaal of een plek in de parkeergarage van 86 euro per maand. Misschien zie ik iets over het hoofd?

  17. Dirk

    Scherpschutter 30/11/2016 – 13:18

    Het gehuil over afpersen komt wat kleinzerig en om eerlijk te zijn onvolwassen over. Ik dacht dat het ieder voor zich was en dat we de vrije markt zo veel mogelijk moesten volgen?

    In veel gevallen vraagt de gemeente niets voor de openbare ruimte die gebruikt mag worden als parkeerplek en in sommige gevallen vraagt het niet-marktconforme prijzen en daar brengt de gemeente een correctie in aan. Opportunity cost noemen we dat in het bedrijfsleven, misschien heb je er al wel eens van gehoord.

  18. kees

    ik blijf het ongelooflijk vinden dat autobezitters voor een schijntje (200 per kwartaal?) een groot deel van de openbare (publieke!) ruimte mogen bezetten/vervuilen. Auto is prive-bezit en zorg dan ook prive voor een plek om deze neer te zetten. Vervang alle autoparkeerplaatsen voor fietsenrekken en bomen. Wel zo groen en leefbaar.

  19. cas

    @ kees, fietsen zijn ook privé-bezit…. en die mogen dan wel alle openbare ruimte innemen van jou???

  20. peter v

    Kees

    Je woont en leeft in een grote stad, waar mensen willen ondernemen en van A naar B willen!

    Accepteer het nou eens samen met je groene fiets vriendjes.

    Ohh ja Groen….stel eerst eens een Groene stoplichtzone in, minder luchtvervuiling en minder ergernissen.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).