De gemeenteraad organiseert morgenavond de tweede raadsinformatieavond over de Toekomstvisie centrum fase 2 Stationsgebied. De raadsinformatieavond is openbaar en toegankelijk voor iedereen en vindt plaats van 19:30 – 22:30 op de 6e verdieping van het Stadskantoor.
De plannen van de Toekomstvisie centrum fase 2 Stationsgebied werden begin april gepresenteerd. Utrecht moet een Europees duurzaamheidsicoon worden. Het Jaarbeursgebied wordt een gezondheidszone: klimaatneutraal, autoluw met misschien een monorail, disco en watertaxi’s. Het college van B&W heeft de plannen aan de raad voorgesteld. Voordat de raad gaat debatteren over deze toekomstvisie worden raadsinformatieavonden georganiseerd. Direct na het bekend worden van de plannen lieten het CDA en Ontwikkelgroep Lombok zich kritisch uit over de plannen. De Wijkraad en bewonersgroep Utrecht-west blijven pleiten voor een verkeerstunnel onder het Westplein.
De bijeenkomst start morgenavond met twee sprekers. Bart Molmans, directeur innovaties Jaarbeurs maakt duidelijk hoe zij invulling willen geven aan de visie. Carolien van Hemel, directeur van het Utrechts Sustainability Institute, geeft namens Climate-KIC een presentatie over welke kansen en specifieke toepassingen zij zien in het gebied en welke bijdrage zij daaraan kunnen leveren.
Voor het tweede deel van de avond heeft de gemeenteraad twee experts uitgenodigd om hun reactie te geven op de visie. Mobiliteit, bereikbaarheid en identiteit staan centraal in de presentaties van de experts. Hans Karsssenberg, partner STIPO/bestuurslid Inspring Cities, gaat in op de mogelijkheden van het gebied: Wat kan het voor plek worden? Welke kansen biedt een dergelijk gebeid voor de stad? Henk Meurs, hoogleraar Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit aan de Radboud universiteit, behandelt vraagstukken zoals: Wat zijn de gevolgen voor het verkeer en de omliggende wijken door de keuzes die gemaakt worden in de visie, hoe blijft de binnenstad bereikbaar en hoe komen bezoekers van het oude centrum in het nieuwe centrum?
Beide experts geven een presentatie van 10 minuten en daarna is ruimte voor vragen van raadsleden en mensen uit de zaal. Op 3 juni staat de laatste bijeenkomst gepland. Het raadsvoorstel over de visie wordt naar verwachting in juni behandeld.
7 Reacties
ReagerenGrappig dat die genoemde instellingen engelstalige titels hebben: wat een prima truuk is om te verhullen waarvoor zij écht dienen. Aangezien van nature niet-engelssprekenden zoals Nederlanders nooit precies weten wat er precies mee wordt aangeduid.
Althans in het ‘beste’ geval, wel zo on-ge-veer, maar in werkelijkheid nooit precies, hetgeen de beroeps-hanteerders ervan dan een zekere voorsprong geeft in welke discussie dan ook.
Dus ‘grappig’
Dit was dus geen 1 april grap?
in het hele land sluiten de disco’s bij bosjes maar de gemeente utrecht gaat er een bouwen jauw hoor… en die monorail en watertaxi’s is natuurlijk ook onzin, klinkt mooi maar totaal nutteloos
Nee, het is allesbehalve een grap dit onzinnige plan, met z’n idiote watertaxi’s en disneylandmonorails. Voor de binnenstad gaat het inhouden dat autoverkeer dan alleen nog het centrum kan bereiken via een eenbaansweg met 30km per uur.
Door de werkzaamheden rond het Stationsgebied en Hoog Catharijne laten al veel bezoekers het hoe langer hoe meer afweten, de autobereikbaarheid is nl. irritant zo slecht. Met deze plannen worden auto’s helemaal de stad uit gepest. Wie gaat de economische schade hiervan betalen?
Het Gemeentebestuur zou wat meer naar de binnenstadsondernemers en bewoners van Lombok en Centrum kunnen luisteren; die willen graag een tunnel onder het Westplein ipv een megalomaan onverantwoord duur plan waar eigenlijk niemand op zit te wachten.
Dit mooie plan heeft weer heel wat geld en lijntjes coke gekost.
Maar dan heb je ook wat, een prachtige Engerlse slogan en een mooi plaatje, waarop alles geweldig lijkt.
Nu nog een paar avondjes lekker interessant ouwehoeren, ondertussen schrijven onze consultants hun uurtjes en bergen we het dossier over een maand of wat op in de kelder.
Toegevoegde waarde is 0, maar de stad heeft weer een paar honderdduizend euro belastinggeld verspild, die ze uit onze portemenee gehaald hebben….
Onderstaande tekst is een reactie van Berend op een artikel van bouwpututrecht.nl. Persoonlijk krijg ik er nog steeds geen speld tussen! En wil hem graag met jullie delen en ik hoop dat Berend er geen bezwaar tegen heeft.
Berend
16/04/2015 om 21:29 · Antwoord
Slechts 80 jaar geleden liep dé doorgaande autoroute van oost naar west Nederland via Leidseweg, Voorstraat en Biltstraat. Dé doorgaande route van noord naar zuid liep via Amsterdamsestraatweg, Catharijnesingel en Jutfaseweg. Beide routes kruisten op het Smakkelaarsveld dat, ook toen al, bezweek onder de druk van het autoverkeer.
Je zou kunnen denken dat vanaf dat moment de stad gedoemd was. Je had de mensen die de stad aan de schaal van de auto wilden aanpassen: singels dempen, Catharijnebaan aanleggen… Je had de mensen die buiten een nieuwe stad wilden aanleggen op de schaal van de auto, die de economische activiteit van de oude stad zou overnemen: verkeersplein Oudenrijn, snelwegring, buitenwijken… Of je nu door de hond of door de kat gebeten werd, van de kleinschalige ouderwetse binnenstad zou weinig overblijven.
Maar toen gebeurde er iets bijzonders: de stad begon de auto weg te duwen. Als je terugkijkt lijkt het bijna een autonoom proces: langzaam, tegen de verdrukking in, maar onstuitbaar.
Wellicht is het autovrij maken van de Steenweg in 1971 het beginpunt. Ook daar geloofde niemand in, een stad zonder autobereikbaarheid, dat was economisch een doodsteek. Maar het gebeurde en de Steenweg heeft sindsdien gefloreerd.
De opening van Hoog Catharijne werd door tijdgenoten als overwinning van het autoverkeer geïnterpreteerd, maar achteraf is dat gezichtsbedrog, haar succes ligt in de creatie van een enorm voetgangersgebied in aansluiting op station en binnenstad.
Stapje voor stapje ging het verder: dat je niet meer kon parkeren op het Vredenburg, dat je niet meer kon parkeren op het Neude, dat de binnenstad werd afgesloten voor doorgaand verkeer. Dat de toevoerwegen naar de stad minder rijstroken kregen en steeds rodere stoplichten. Toen tenslotte de Catharijnebaan gesloopt werd heb ik echt met mijn ogen staan knipperen. Vooral omdat de economische neergang die daarmee gepaard zou moeten gaan volkomen uitbleef: de stad floreerde als nooit te voren.
Een verbazing die alleen nog maar versterkt wordt als je kijkt naar de zieltogende staat waarin kantoorontwikkelingen in Papendorp of centrumontwikkelingen in Leidsche Rijn verkeren. Blijkbaar is het een levenskrachtig concept: de stad waarin de voetganger domineert en die het qua bereikbaarheid vooral van fiets en OV moet hebben.
Gegeven dit grote wonder is de visie van de gemeente op Fase 2 slechts een kleine stap, een logische voortzetting van de trend. Wat niet wegneemt dat ik blij ben dat ze hem zo helder durven uit te spreken: het is een heldere visie waar de stad beter van wordt!
Veel commentaren zeggen dat je het autoverkeer niet zomaar kunt wegdrukken. Maar dat commentaar heeft de afgelopen 80 jaar non-stop geklonken. Ik denk dat het nu net zo futiel is als toen.
De auto zoveel mogelijk de stad uitwerken is inderdaad een zegen voor de stad.
Ga maar eens kijken hoe mooi de Mariaplaats is geworden nu die 20 parkeerplaatsen zijn vervangen door brede voetgangersgebieden. Een prachtig plaatje waar toeristen richting Dom en Oudegracht zich meteen thuis zullen voelen.