Oplevering Noordelijke Randweg uitgesteld | De Utrechtse Internet Courant Oplevering Noordelijke Randweg uitgesteld | De Utrechtse Internet Courant

Oplevering Noordelijke Randweg uitgesteld

Oplevering Noordelijke Randweg uitgesteld
Artist impression NRU
De oplevering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is uitgesteld tot minimaal 2026. De weg moet worden vernieuwd, maar de start van het project heeft al vertraging opgelopen. Afhankelijk van de gekozen variant kan de oplevering tot 2027 worden uitgesteld. Dat blijkt uit een rapport over de voortgang van de NRU. 

De oplevering van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) is uitgesteld tot minimaal 2026. De weg moet worden vernieuwd, maar de start van het project heeft al vertraging opgelopen. Afhankelijk van de gekozen variant kan de oplevering tot 2027 worden uitgesteld. Dat blijkt uit een rapport over de voortgang van de NRU. 

De NRU is het noordelijke deel van de Ring Utrecht. Nu zorgt de verkeersdruk hier vaak voor files en overlast voor de bewoners van Overvecht. De weg moet daarom worden vernieuwd. De afgesproken oplevering eind 2025 is echter niet haalbaar.

De start van de uitvoering moest in december 2021 zijn, maar door een arrest van het Europese Hof over het Programma Aanpak Stikstof (PAS) moet dat worden uitgesteld. “Daarnaast ruimen we extra tijd in om de consequenties van een verwachte uitspraak van de Raad van State over het PAS te kunnen verwerken in het bestemmingsplan”, schrijft wethouder Van Hooijdonk.

Varianten

De uitvoering start daarom pas een half jaar later. De uiteindelijke datum voor oplevering is afhankelijk van de gekozen variant voor de NRU: de drie verkeerspleinen worden omgebouwd naar ‘ongelijkvloerse kruisingen zonder verkeerslichten’. De gemeente Utrecht en omwonenden geven de voorkeur aan drie verdiepte onderdoorgangen, maar worden er naar alle waarschijnlijkheid twee.

Het Robert Kochplein wordt een verdiepte onderdoorgang en het Gandhiplein wordt een viaduct, dat lijkt zeker. Of het Henri Dunantplein ook een verdiepte onderdoorgang wordt, is echter nog niet duidelijk. Daarvoor is de financiering nog niet rond. Als dat een viaduct wordt moet de NRU medio 2026 klaar zijn. Als het wel een verdiepte onderdoorgang wordt zal dat 9 maanden later zijn – in het eerste kwartaal van 2027 – omdat een viaduct minder tijd kost om te bouwen.

De gemeente en omwonenden wilden drie verdiepte onderdoorgangen omdat ze tot minder geluidsoverlast zouden leiden, beter zicht op het Noorderpark zou geven en betere oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers mogelijk zou maken.

Gekoppelde berichten

9 Reacties

Reageren
  1. Erik

    Oplevering uitgesteld?
    Ze moeten nog beginnen met bouwen!

  2. JdV

    Laat me raden. Dit dossier valt onder onze onvolprezen wethouder van Verkeer? Ik zie een derde motie van wantrouwen aankomen. Driemaal is scheepsrecht.

  3. katja

    Tegen die tijd is autogebruik zó 2019…

  4. Sjaan

    @ JdV

    Lekker populistisch geblaat weer.

    De tijd die genomen wordt is juist om de financiering daadwerkelijk rond te krijgen (is nog niet dus) en om tot een oplossing te komen die voor de bewoners beter is en door de gemeente eigenlijk gewenst is. ipv dat er juist iets doorgedramd wordt waar de bewoners niet op zitten te wachten, dat is juist waar iedereen zo vaak boos over is bij de gemeente toch? Doet de gemeente het eens goed, ga je alsnog commentaar geven. Raarrrrrr.

    Het enige dat dit besluit nu eens laat zien is dat voor dergelijke grote projecten helemaal niet over 1 nacht ijs gegaan wordt.

    De stadsboulevards, die van Hooydonk verweten worden, komen ook helemaal niet uit haar koker; ze zijn namelijk al jaren geleden voorbereid. Toen vond de besluitvorming namelijk plaats, in de democratisch gekozen gemeenteraad.

    We hebben ook meerdere wethouders gehad van meerdere politieke kleuren, ook VVD, voor van Hooydonks komst. Maar hoe vaak deze feiten ook gemeld worden, populistisch geroeptoeter van een JdV blijf bestaan en expres gedaan worden. (misschien eens zaak om je af te vragen waar de drang tot het posten van tientallen berichten per dag over een scala aan onderwerpen, waar 1 iemand onmogelijk verstand van kan hebben, vandaan komt)

  5. Don

    Dan zullen binnenkort ook de eerste overschrijdingen wel gemeld worden. Iedereen zal verbijsterd zijn en dit nooit weer roepen en er zal beterschap beloofd. Aansluitend nog even een motie van wantrouwen wegstemmen met hulp van de meelopers coalitie en weer door.

  6. Henk

    Eens te meer het bewijs dat auto’s weinig bijdragen aan klimaatverandering en/of verslechterde gezondheid. Als 6 uur per dag op werkdagen duizenden stationair draaiende auto’s echt slecht was, hadden we deze discussie niet en waren de stoplichten weg met trajectcontrole ingeschakeld op 70 over de gehele N230. Kameras werken niet. Trajectcontrole wel.

    Klimaat hoax!

    (Is sarcasme)

  7. Joep

    @ Henk

    Ja en de mainstream media verkopen nepnieuws. Wat een giller ben jij.

    Nog meer indoctrinatie qua complotten te melden? Je reageert trouwens op een mainstream nieuws site, dat even terzijde.

    Iedereen die nabij drukke wegen en knooppunten woont weet uit eigen ervaring hoe ongezond uitlaatgassen zijn. Daar kunnen trollen en door het bedrijfsleven betaalde klimaatontkenners niet aan tippen.

  8. Henk

    @ Joep. Staat er niet “is sarcasme” onder? Ik verwijt de politiek gebrek aan urgentie. Bewust decennia lang dagelijkse files creëeren.

    Ik sta er dagelijks vast. 2×2 ongelijkvloers met een trajectcontrole is wat nodig is. Trajectcontrole op de n230 naar 70 vanwege de luchtkwaliteit. Niet alles hoeft een racebaan te zijn.

    Van mij mogen de snelwegen rond Utrecht ook trajectcontrole (100) krijgen, niet alleen dat stukje A12. Dat rijdt zoveel rustiger. Veel minder snijden en inhalen en duwen en trekken.

  9. Trol

    Joep: waarom gooi je klimaat en vervuiling op een hoop…..Dat is pas nepnieuws. Vervuiling aanpakken is prima. Mensen klimaat ontkenners noemen is indoctrinatie en kicken op symptoom bestrijding.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).