Na een drukke ochtendspits is het opnieuw wachten geblazen op de wegen rond Utrecht. Er staat meer dan 400 kilometer file in heel Nederland.
Met name op de wegen van Amsterdam naar Utrecht en van Utrecht naar Den Haag staan lange files. Weggebruikers kunnen hier zo’n 50 tot 60 minuten bij hun reis optellen.
De files worden mede veroorzaakt door ongevallen op de A2. Zo ging het net na vieren al mis bij knooppunt Oudenrijn. Iets voor vijven gebeurde er nog een ongeluk tussen de afrit Maarssen en en Utrecht-Centrum.
In totaal staan er in Nederland nu 100 files, die samen meer dan 400 kilometer lang zijn.
Ken jij de verhalen achter de Utrechtse horeca uit de 20e eeuw? Arjan den Boer en Ton van den Berg maken samen een boek over de verdwenen horeca uit deze periode en hebben daarbij jouw hulp nodig! Lees hier meer en bestel alvast een boek.
15 Reacties
ReagerenHmmm….voornamelijk paarse voertuigen, ben benieuwd welke organisatie hier achter zit.
@WvR: Ik vermoed het Nederlands Instituut van Scherpschutters.
Gossipewat rot voor al die autorijders
De service die deze overheid biedt aan automobilisten is volstrekt ondermaats. Niet alleen betalen autogebruikers netto veel meer dan noodzakelijk is voor wegenonderhoud en uitbreiding (de winstmarge die de overheid hier op maakt grenst aan diefstal), maar tot overmaat van ramp worden zelfs de meest urgente noodzakelijke uitbreidingen ook gewoon niet -of veel te laat- uitgevoerd. De automobilist wordt afgeperst, uitgemolken en bedrogen.
Stel je toch eens voor hoeveel efficiënter en goedkoper het zou zijn om deze service te vervangen door private aanbieders, waar je niet 50% teveel premie betaalt en de private aanbieders juist belang hebben bij uitstekende en voldoende wegen bieden, in plaats van de geschifte toestand waarin we nu zitten, waar je 50% teveel betaalt én de dienstverlener je liefst nog veel slechtere service zou bieden omdat ze je eigenlijk helemaal niet in een auto willen hebben…
Alle publieke snelwegen zouden verkocht moeten worden aan private partijen. Liefst gisteren nog.
Veel files ontstaan door te hard rijden, en niet opletten door automobilisten. Extra wegen? Verbreden van wegen? Niet nodig. Gewoon snelheid verlagen tot 80 km/u a.u.b. –> minder ongelukken. En beter voor het milieu.
Aha, Scherpschutter. En dan overal tolpoortjes natuuurlijk, met private ondernemers achter de kassa. Hoe heet dat ook alweer? O ja, de markt.
@ SS
Morandibrug, Genua. Waar de door jou voorgestane privatisering al niet geleid heeft.
De wegen zijn te smal voor de hoeveelheid auto’s, we willen niet verbreden, er is geen alternatieve route, het OV is ontoereikend en thuiswerken willen we ook niet dus ja, files.
@Simpel:
wat al te simplistisch?
Met vriendelijke groet,
PeterH
@Scherpschutter: een geniaal plan. Ik heb alleen nog een aantal domme vragen, waarvan ik nederig toestemming vraag om er hier een paar te stellen:
— waar halen die particuliere wegenaanleggers en wegenexploitanten hun moddervette winsten vandaan?
— tolpoortjes misschien?
— moeten ze voor aanleg of verbreding gaan onderhandelen met alle eigenaren aan de route?
— is de eigendom van die eigenaren net zo heilig als u het zich altijd voorstel?
— komt er voor de weggebruikers concurrentie door twee wegen van verschillende exploitanten naast elkaar aan te leggen?
— of is hier monopolie toegestaan en zijn die weggebruikers er alleen voor de moddervette winsten van de exploitanten?
Ik geef toe: het zijn maar domme vragen. En ik heb er nog wel meer. Eén gek kan nu eenmaal mee vragen stellen dan tien wijze Scherpschutters kunnen beantwoorden.
@Lexus
Ad uw punt 3 en 4: vergelijk het eens met het “eigendom” van het Groninger gas (zoals de afgelopen week weer eens in de enquête naar voren kwam). En kijk wat de “zegenrijke” gevolgen van die marktwerking zijn.
Het bovengenoemde “geniale plan” moesten we dus maar niet omarmen want de desastreuze gevolgen zijn gemakkelijk voorspelbaar,
@Lexus 09:27
Dat zijn inderdaad tamelijk domme vragen, maar soit, ik ben de beroerdste niet;
“Waar halen die particuliere wegenaanleggers en wegenexploitanten hun moddervette winsten vandaan?”
Klanten uiteraard. Winst komt niet uit lucht, al lijken socialisten dit wel te denken.
“Tolpoortjes misschien?”
Of een incasso. Of een afrekenong einde van de maand. De betalingsopties zijn eindeloos.
“Moeten ze voor aanleg of verbreding gaan onderhandelen met alle eigenaren aan de route?”
Uiteraard. Wat anders?
“Is de eigendom van die eigenaren net zo heilig als u het zich altijd voorstel?”
Uiteraard. Eigendom is absoluut. Anders is het geen eigendom.
“Komt er voor de weggebruikers concurrentie door twee wegen van verschillende exploitanten naast elkaar aan te leggen?”
Dat valt niet uit te sluiten.
“Of is hier monopolie toegestaan en zijn die weggebruikers er alleen voor de moddervette winsten van de exploitanten?”
U weet kennelijk niet wat een monopolie is. Uiteraard zijn monopolies toegestaan, al is het maar omdat niemand ze behoort te kunnen verbieden.
“Ik geef toe: het zijn maar domme vragen.”
Absoluut.
“En ik heb er nog wel meer. Eén gek kan nu eenmaal mee vragen stellen dan tien wijze Scherpschutters kunnen beantwoorden.”
Een waarheid als een koe.
@Scherpschutter
U wilt meer service van de overheid maar nog liever private aanbieders. En dat vanwege te hoge kosten die u worden berekend.
Ik zie het zomaar gebeuren dat die private aanbieders er voor gaan zorgen dat u meer gaat betalen voor hetzelfde. Hierboven werd ook de ingestorte brug in Genua al genoemd, een uitvloeisel van uw idee.
Het zijn vast domme opmerkingen in uw ogen. Maar ach, u bent toch de beroerdste niet?
@Scherpschutter: dan nog maar één domme vraag: hoe denkt u dat de aanlegger van zo’n weg alle eigenaren met absolute eigendom kan overhalen om een stuk van hun eigendom af te staan? Nog maar eenmaal de geschiedenis in en het Laantje van Van der Gaag erbij gehaald: https://nl.wikipedia.org/wiki/Laantje_van_Van_der_Gaag. Maar recenter is de hogesnelheidslijn een aardig voorbeeld. Die was er namelijk nooit gekomen zonder de mogelijkheid van onteigening ten algemenen nutte.
De rest van uw wijsheden laat ik graag aan de andere lezers van dit forum over.
Hier wordt vergeten dat er in 2021 6,1 miljard motorrijtuigenbelasting binnen is gekomen bij de overheid.
Tel daar nog bij op: accijns op brandstof, bijtelling lease auto, bpm, btw over onderhoud, btw over verzekeringen, btw over spullen voor de motorrijtuigen en belaste kilometervergoedingen bijv.
Geld zat voor het wegennet dus.