Opritten Cicerolaan geen probleem voor fietsroute Utrecht Science Park Opritten Cicerolaan geen probleem voor fietsroute Utrecht Science Park

‘Opritten Cicerolaan geen probleem voor nieuwe fietsroute Utrecht Science Park’

‘Opritten Cicerolaan geen probleem voor nieuwe fietsroute Utrecht Science Park’
De Platolaan (rood asfalt) en de Cicerolaan.
De opritten bij de Cicerolaan zijn geen groot probleem bij het aanleggen van de nieuwe fietsroute tussen de stad en het Utrecht Science Park. Dat laat de gemeente Utrecht weten op tal van vragen die door de VVD, D66 en ChristenUnie gesteld zijn. De gemeente hoopt dat de nieuwe route eind 2020 klaar is.

De opritten bij de Cicerolaan zijn geen groot probleem bij het aanleggen van de nieuwe fietsroute tussen de stad en het Utrecht Science Park. Dat laat de gemeente Utrecht weten op tal van vragen die door de VVD, D66 en ChristenUnie gesteld zijn. De gemeente hoopt dat de nieuwe route eind 2020 klaar is.

Het kruispunt bij de Platolaan en de Weg tot de Wetenschap is tijdens de spits erg druk. Op een gemiddelde dag komen er zo’n 12.500 fietsers langs en ook de Uithoflijn gaat hier straks rijden.

De gemeente heeft daarom een plan gepresenteerd om een nieuwe fietsroute te maken tussen de stad en het Utrecht Science Park. Dit nieuwe fietspad moet gaan lopen door de Cicerolaan. Deze straat met 17 huizen loopt nu nog dood, maar moet straks duizenden fietsers een route bieden.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Rode lijn geeft mogelijke nieuwe fietsroute aan, het gedeelte door de wijk is de Cicerolaan.

Springen

Bewoners van de straat staan niet bepaald te springen om het nieuwe fietspad. De huizen in de Cicerolaan hebben eigen op- en afritten, dit zou niet veilig zijn in combinatie met een straat waar duizenden mensen doorheen fietsen. Ook zouden er parkeerplekken op straat verdwijnen en maken ze zich zorgen over de aansluiting met  het fietspad richting het Utrecht Science Park.

Tekst gaat verder onder afbeelding

De Cicerolaan.

Ook de VVD, D66 en ChristenUnie wilden graag opheldering en stelden tal van vragen aan het gemeentebestuur. Over de aansluiting met het Utrecht Science Park laat de gemeente weten dat dit moet gebeuren door het fietspad door trekken naar de Padualaan. Dit tweede gedeelte van het fietspad komt op de busbaan die nu gebruikt wordt voor lijn 12. Wanneer de tram volledig rijdt stopt deze bus. Dit plan moet nog verder uitgewerkt worden samen met de universiteit.

De gemeente benadrukt ook dat de opritten op de Cicerolaan geen groot probleem zijn, dat komt ook voor op andere plekken in de stad. Het is wel ‘iets lastiger’ te ontwerpen. Ook het weghalen van parkeerplaatsen is niet op voorhand noodzakelijk. De gemeente wil graag met de omwonenden het plan verder uitwerken.

5 Reacties

Reageren
  1. Koel Hoofd

    Een ongeluk zit in een klein hoekje.
    Wat de gemeente na onderzoek beweert kan nooit kloppen. Dergelijke enorme hoeveelheden fietsers (uit de provincie en zelfs buitenland) die meer met zichzelf bezig zijn dan met opletten, en verkeersregels keihard niet toepassen omdat ze daar last van hebben, is gewoon vragen om problemen.

  2. Martijn

    Ik bespeur een hoop vooroordelende aannames in je reacties, koel hoofd.

  3. Joske

    Ik zie de problemen niet. Er fietsen weliswaar veel studenten, maar alles geeft een zeer rustig straatbeeld. Dat zie je op het hele stuk fietsstraat vanaf het Wilhelminapark, via de Prins Hendrik nu al. Er doen zich zelden tot nooit hectische, vervelende en nare verkeerssituaties voor.

    Het gaat hier maar over 17 huizen. De mensen die met de auto vanaf hun eigen inrit (hoe luxe) komen, moeten gewoon goed opletten.Misschien kan er rekening gehouden mee gehouden worden in het ontwerp. Daarnaast blijven de parkeervakken misschien

    Je zou bijvoorbeeld, want het is nu doodlopend, over dat korte stuk naast het toekomstige fietsgedeelte, een soort vestweggetje voor de auto’s kunnen maken. Dus geen ‘auto te gast’-straat op dat stuk. Als de in-afritten gepasseerd zijn wordt de straat wel een volwaardige fietsstraat, zonder ventweggetje. Bijvoorbeeld.

    Moet wel de stoep smaller, wil je ook nog parkeervakken bewaren.

  4. FelixGeurts

    @Joske: bekijk vooral de situatie ter plekke. Straat is veel smaller en minder overzichtelijk dan de PH-laan of Platolaan. De parkeerplaatsen aan de PH-laan zijn parallel ingericht ten opzichte van de fietsstraat en niet haaks (op een paar uitzonderingen), zoals in de Cicerolaan. Veiligheid is echt een issue.

    Daarnaast, niet onbelangrijk, ligt er al een bestaand fietspad aan de noordkant van de Weg tot de Wetenschap. Dit zou je moeten verbreden en dan heb je geen issues met opritten en bewoners meer.

    Waarom een rustige en doodlopende woonstraat, niet zijnde een hoofdfietsroute, onveilig maken en aan gort helpen terwijl er al een fietspad ligt, dat eenvoudig een upgrade kan krijgen?

    Enig punt van aandacht is de bocht linksaf vanaf Platolaan i.v.m. kruisend verkeer. Dit aandachtspunt heb je ook bij de Cicerolaan, maar dan nog aangevuld met achttien andere veiligheidsproblemen (17 opritten en onoverzichtelijke haakse bocht naar rechts aan het einde).

  5. Van hetzelfde

    Er fietsen nu al in de ochtendspits mensen deze route, alleen gaan ze nu nog over een stukje wandelpad dat dan fietspad gemaakt wordt. De vraag is of alle fietsers deze route gaan nemen of maar een (klein) gedeelte. Ligt eraan waar ze moeten zijn in Science Park wellicht?

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).