Optische illusies in Lage Weide om snelheid auto’s te verminderen Optische illusies in Lage Weide om snelheid auto’s te verminderen

Optische illusies in Lage Weide om snelheid auto’s te verminderen

Optische illusies in Lage Weide om snelheid auto’s te verminderen
Op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht worden verschillende optische illusies toegepast om wegen smaller te laten lijken. Ze zijn onderdeel van een campagne om het gebied verkeersveiliger te maken.

Op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht worden verschillende optische illusies toegepast om wegen smaller te laten lijken. Ze zijn onderdeel van een campagne om het gebied verkeersveiliger te maken.

De wegen op bedrijventerrein Lage Weide zijn erg breed. Dat maakt het voor automobilisten verleidelijk om harder te rijden dan de 50 km per uur die is toegestaan. Gevolg is dat fietsers zich onveilig voelen en dat er ook relatief veel ongelukken gebeuren.

De campagne bestaat uit een bewustwordingscampagne en uit maatregelen die moeten zorgen dat er maximaal 50 km per uur gereden wordt.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Als onderdeel van de campagne is de Atoomweg ingericht als pilotstraat waar diverse optische illusies zijn aangebracht. Door deze illusies moet de weg smaller lijken. Als dit een positief effect heeft op de snelheid, kunnen meer straten in het gebied aangepast worden.

In het voorjaar verschuift het accent van de campagne. Dan komt de nadruk te liggen op fietsstimulering door fietspaden beter te onderhouden.

11 Reacties

Reageren
  1. Antoine

    Mooi initiatief. Door vérder te denken dan de gangbare drempels en obstakels – zoals in veel landen al lang op grote schaal wordt toegepast – kan veel bereikt worden mbt beheersing van verkeer. Ben benieuwd wanneer ook de Straatweg eindelijk écht wordt aangepakt….!

  2. Henk

    Gebeuren er inderdaad ‘relatief’ meer ongelukken?
    Ik heb de stellige indruk dat de maximale snelheid daar prima naar 70 km moet kunnen.

  3. Tja...

    Tja… zo’n rij bomen langs de kant van de weg zal best wel helpen 🙂

  4. HArry

    Antoine, Heel simpel hoor. Gewoon een fietsstraat van maken waar de auto te gast is. Of het daarmee veiliger wordt is nog steeds in onderzoek.

  5. Lombokker

    Dat hele Lage Weide is een grote racebaan, de vrachtauto’s van Pouw zijn er zo’n beetje de enigen die zich aan de maximumsnelheid houden. Als fietser voel je niet veilig als auto’s op 30 cm afstand met een rotgang inhalen. De weg oversteken is link, want veel auto’s rijden sneller dan je verwacht. Daarom steek ik er alleen bij een verkeerslicht over, maar ook daar komt er vaak nog een rits auto’s met 70+ km/u door rood knallen.

    Misschien dat de aanpassingen wat helpen, maar wat mij betreft zouden ook eens moeten handhaven. Maar dat zal wel weer geen prioriteit hebben. Jammer, want Lage Weide is qua afstand prima op de fiets te doen.

  6. Manou De R.

    70kmh kan daar inderdaad prima Henk, 100kmh ook als je een beetje oplet.

  7. Lombokker

    @Henk

    Bij een snelheid van 70 km/u is het overlijdensrisico voor een voetganger die wordt aangereden een factor 4,3 hoger dan bij 50 km/u (pag 11, tabel 3.6):
    https://www.swov.nl/sites/default/files/publicaties/rapport/r-2016-19.pdf

  8. Kadoendra

    @Henk

    “Ik heb de stellige indruk dat de maximale snelheid daar prima naar 70 km moet kunnen.”

    Als jij de racewagen van Max Verstappen hebt kan jij daar prima 270 km rijden!

  9. WV

    @ Kadoendra. Dat deed ik daar laatst.
    Eerlijk is eerlijk, was toch wel een beetje hard hoor,

  10. Koel Hoofd

    Mensen, lees even wat er staat:
    “het voor automobilisten verleidelijk om harder te rijden dan de 50 km per uur die is toegestaan. Gevolg is dat fietsers zich onveilig voelen”
    Je kan er inderdaad 70km/u rijden, maar er wordt ook al 20 jaar gehandhaafd (heb de boetes betaald). Indien mensen op hoge snelheid rijden niet uit hun doppen kijken dan gebeuren er ongelukken. In dit geval de combi: te hard + verkeersregels negeren.

    Waar draait het hier werkelijk om? Dat fietsers zich op de vrijliggende fietspaden zich onveilig voelen.
    Tja, dat ultieme fietscomfort hè…
    Daar moet alles voor wijken en elk onderzoeksregister voor worden open getrokken om die ideologie te bewijzen omdat het vele miljoenen kost.

  11. Wouter

    @Koel Hoofd: niet van je fiets gereden worden is inderdaad wel het ultieme fietscomfort. Gezien het relatief grote aantal ongelukken lijkt me het gevoel van onveiligheid niet helemaal onterecht.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).