Orinocodreef in Overvecht gaat op de schop: ‘Lagere maximumsnelheid, meer groen en rood asfalt’ Orinocodreef in Overvecht gaat op de schop: ‘Lagere maximumsnelheid, meer groen en rood asfalt’

Orinocodreef in Overvecht gaat op de schop: ‘Lagere maximumsnelheid, meer groen en rood asfalt’

Orinocodreef in Overvecht gaat op de schop: ‘Lagere maximumsnelheid, meer groen en rood asfalt’
Impressie van de plannen. Beeld: Gemeente Utrecht
De gemeente Utrecht heeft uitgebreide plannen gepresenteerd voor de herinrichting van de Orinocodreef in Overvecht. Het plan is om de maximumsnelheid te verlagen, de weg in te richten als fietsstraat en meer groen toe te voegen. Het gaat nu nog om een voorontwerp dat uiteindelijk uitgewerkt wordt tot definitief ontwerp.

De gemeente Utrecht heeft uitgebreide plannen gepresenteerd voor de herinrichting van de Orinocodreef in Overvecht. Het plan is om de maximumsnelheid te verlagen, de weg in te richten als fietsstraat en meer groen toe te voegen. Het gaat nu nog om een voorontwerp dat uiteindelijk uitgewerkt wordt tot definitief ontwerp.

In de plannen van de gemeente is te lezen dat de verkeersveiligheid moet worden verbeterd. Daarom wordt de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur. Ook wil de gemeente de rijbaan versmallen van 9 naar 5 meter, meer drempels aanleggen en de weg inrichten als fietsstraat met rood asfalt.

Omdat de weg 4 meter smaller wordt ontstaat ruimte voor groen, volgens de gemeente gaat het om zo’n 2.200 vierkante meter. Hier moeten onder meer 25 nieuwe bomen, struiken en gras worden geplant, en wadi’s worden aangelegd die zorgen voor de afvoer van het regenwater.

Klopvaart

Fietsers langs de Klopvaart krijgen straks bij de kruising met de Orinocodreef voorrang. “Deze kruising maken we zo veilig mogelijk door het fietspad door te laten lopen op een verhoogd plateau”, schrijft de gemeente in een brief aan de raad. Omdat er weinig voetgangers gebruikmaken van deze oversteek komt er geen zebrapad.

In het nieuwe plan verdwijnen twee parkeerplaatsen langs de Orinocodreef, waardoor er 61 overblijven. Volgens de gemeente is de parkeerdruk in de straat relatief hoog, maar in de omgeving zou nog ruimte zijn om dit op te lossen. “Deze ruimte is wel beperkt”, schrijft de gemeente.

2022

Zoals eerder aangegeven gaat het om een voorontwerp. In de volgende fase wordt dat uitgewerkt tot een definitief ontwerp. “Naar verwachting begint de uitvoering in het eerste kwartaal van 2022”, aldus de gemeente Utrecht.

16 Reacties

Reageren
  1. André

    “de verkeersveiligheid moet worden verbeterd. Daarom wordt de maximumsnelheid verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur”

    waarom altijd die 1-op-1 relatie tussen snelheid en veiligheid ? Ga eens handhaven en elkaar aanspreken op lomp gedrag, geen voorrang verlenen, telefoongebruik (óók bij voetgangers, dat het niet is verboden wil niet zeggen dat het veilig is), roodrijden en onoplettendheid in het algemeen. Daarna kan bekeken worden of snelheid inderdaad oorzaak is van verkeersonveiligheid.

  2. Azijnplasser

    Uitstekend plan, ik passeer regelmatig deze weg. Vandaag bij het oversteken nog een kamikazepizzarijder kunnen ontwijken. Graag hoge drempels, dan weet je zeker dat bij hoge snelheden de onderdelen van de voertuigen vallen.

  3. Speak Up

    @ André

    Bij een zoveel lagere snelheid is er zoveel minder kans op zwaar letsel en overlijden.

    Dat is de 1 op 1 relatie. De daling van het aantal letsels en overlijdens is vele male groter bij iedere kilometer die de snelheid omlaag gaat. Meer dan exponentieel (naar beneden toe zelfs).

    Lijkt me toch basiskennis die iedereen inmiddels wel heeft, maar uw reactie laat me inzien van niet dus.

  4. Willow

    Andre: waarom altijd die 1-op-1 relatie tussen snelheid en veiligheid? Misschien omdat het aangetoond is dat er minder verkeersdoden vallen als er langzamer wordt gereden. Dus handhaven,….ja, maar ook minder langzamer rijden.

  5. Simon

    Langzamer is altijd veiliger, André.

  6. angelique

    De nummer 1 oorzaak bij aanrijdingen is …. voorrangsfouten.
    Laten we daar ook iets mee doen, want 30 verplichten betekent nog niet dat alle botsingen met 30 zullen plaatsvinden.

  7. André

    Ik ben het met jullie eens dat de gevolgen van een incident ernstiger zijn bij hogere snelheden. Maar de *oorzaak* van een incident/aanrijding is maar zelden alleen de snelheid, die moet je ook en vooral zoeken in voorrangsfouten, onoplettendheid, afleiding en dergelijke.
    Standaard veiligheidstheorie: voor verbeteringen moet je bij de oorzaak/bron beginnen voor de beste resultaten, en daarná pas de gevolgen gaan beperken.

  8. Rainbow Reginald

    @André: is dit een open sollicitatie naar de functie van crash test dummy? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ik beloof je dat ik het direct van je aanneem als jij een aanrijding door een auto met 30km/u hetzelfde ervaart als een auto met 50km/u.

    Tot die tijd blijf ik wel een beetje sceptisch, geef ik eerlijk toe.

  9. Daan

    Ik snap de reacties dat een lagere snelheid minder letsel veroorzaakt of in ieder geval minder zwaar letsel.

    Het probleem is alleen dat niemand zich al aan de 50 limiet houdt (tenzij er file staat..).
    Scooters met geel kenteken gaan ook standaard over het fietspad wat ook niet mee helpt.

    Dus ja lagere snelheid is een goed idee, handhaven lijkt mij een beter idee.

  10. kobalt

    Waar zijn de bewijzen dat je minder ongevallen heb bij een lagere snelheid?

  11. Het is ook moeilijk

    Let me google that for you, kobalt. Hier: https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/snelheid-en-snelheidsmanagement. Kijk onder “Hoe groot is het effect van snelheid op de verkeersveiligheid?” en “Hoeveel veiliger wordt het met 30 km/uur als de norm binnen de bebouwde kom?”

    Conclusie: je heb (in jouw woorden) minder ongevallen.

  12. BdV

    Beste kobalt, ben jij André 2.0? Heb je daar echt bewijzen voor nodig?

    Je gelooft niet in lagere snelheid, kortere remweg, meer tijd om gevaar op te merken, meer tijd om te reageren, en in geval er toch nog een ongeluk plaatsvindt: minder impact, dus minder letsel?

  13. W.

    Mooi. Nogal onzinnig dat je daar 50 zou mogen rijden. Het is een veelgebruikt alternatief voor de Rio Brancodreef maar na de herinrichting loont het hopelijk niet meer voor sluipverkeer om totaal onnodig door die woonwijk te rijden.

  14. Koel Hoofd

    @Azijnplasser
    Hoge drempels komen er niet want daar hebben fietsers last van…
    Er komen dus vlakke drempels en plateaus, want dat fietscomfort is heilig.
    Fietsstraat inrichting lokt ongewenst gedrag uit (dat is bekend bij de gemeente) met een toename van overlast en nodeloze ongevallen met ernstig letsel als resultaat. Duic heeft daar laatst een lijstje van gepubliceerd.
    Echter, de wegbeheerder (de gemeente) is aansprakelijk voor inrichting en onderhoud van de wegen, dus ongeval en letselschade kan men daar verhalen.

  15. G.Gerretje

    Zo hobbelt de gemeente achter de fijten aan het tuig rijd structureel veel te hard . Handhaven en bekeuren is een goedkopere oplossing.maar de politie en handhaving zijn de regie kwijt dus dan naar een greep uit de gemeente pot.zo lossen we dat tegenwoordig op😡

  16. Enya

    oei, de Orinoco Flow gaat eraan…

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).