‘Oude afspraken met Douwe Egberts zitten woningbouw in de weg’ ‘Oude afspraken met Douwe Egberts zitten woningbouw in de weg’

‘Oude afspraken met Douwe Egberts zitten woningbouw in de weg’

‘Oude afspraken met Douwe Egberts zitten woningbouw in de weg’
Archieffoto Douwe Egbertsfabriek. Foto: Bas van Setten
Volgens verschillende Utrechtse fracties wordt woningbouw in de buurt van de Douwe Egbertsfabriek gedwarsboomd door oude afspraken met de koffiebrandrij. Vanwege de huidige woningnood willen de fracties dat de gemeente deze afspraken herziet.

Volgens verschillende Utrechtse fracties wordt woningbouw in de buurt van de Douwe Egbertsfabriek gedwarsboomd door oude afspraken met de koffiebrandrij. Vanwege de huidige woningnood willen de fracties dat de gemeente deze afspraken herziet.

Volgens GroenLinks, D66 en het CDA heeft de gemeente Utrecht in 2006 afspraken gemaakt met Sara Lee International de voormalige eigenaar van Douwe Egberts. Daarin staat onder andere dat er pas vanaf 500 meter van de fabriek woningen gebouwd mogen worden om eventuele overlast van geur of geluid tegen te gaan.

Tegenwoordig is het bedrijf in handen van Jacobs Douwe Egberts. De drie fracties willen van de wethouder weten of aanpassingen aan de fabriek ervoor kunnen zorgen dat er meer woningen gebouwd kunnen worden. “Is er overleg met Jacobs Douwe Egberts over kansen voor verduurzaming, waardoor het geur- en geluidsbeslag van de branderij verminderd kan worden, zonder dat hiermee de koffieproductie belemmerd wordt?”

Hoogte

Ook zou er in 2006 zijn afgesproken dat woningen in het gebied rondom de fabriek een maximale hoogte mogen hebben. De gedachte hierachter was dat er boven een bepaalde hoogte te veel overlast van geur en geluid zou zijn.

De fracties willen dat de wethouder in gesprek gaat met Douwe Egberts zodat er meer woningen gebouwd kunnen worden. “De woningnood in Utrecht is torenhoog. Kansen om meer woningen te bouwen moeten we aanpakken”, laten GroenLinks, D66 en het CDA in een gezamenlijke reactie weten.

Thomas à Kempisplantsoen

Eerder dit jaar werd nog eens aangekaart dat woningcorporaties Mitros en Portaal bestaande woningen op het Thomas à Kempisplantsoen willen slopen en vervangen door nieuwbouw. Dit gebied ligt vlak naast de Douwe Egbertsfabriek.

Floor de Koning van GroenLinks stelt voor dat de bouwers van de woningen mee investeren in verduurzaming van de branderij. “Het is win-win. Een efficiënter werkende branderij, minder overlast voor de buurt en een unieke kans om te wonen vlakbij het Merwedekanaal.”

39 Reacties

Reageren
  1. Joost

    Bied Douwe Egberts een alternatieve locatie aan, dit is niet een plek waarop ze kunnen groeien.

  2. MJPD

    Tijd dat die afspraak van tafel gaat, want pas vanaf 500 meter bouwen om eventuele overlast van geur of geluid tegen te gaan (??) is hetzelfde als een parkbankje weg halen om overlast tegen te gaan.

  3. Jeroen

    Je kan natuurlijk niet eenzijdig afspraken gan wijzigen en/of opzeggen. Het bieden van een alternatieve locatie is natuurlijk onzin. Wie gaat de investeringen in een nieuwe branderij betalen? De gemeente? Denk niet dat DE zin heeft om de huidige fabriek af te schrijven, en de investeringen voor een nieuwe te dragen. En terecht.

    Misschien moeten we ons eens realiseren dat het al veel te vol en druk is in Utrecht. De wegen zitten verstopt, het OV kan het niet aan, en dan MOETEN er maar nog meer mensen bij? Onbegrijpelijk.

  4. Pieter

    @MJPD
    Snap die afspraken wel.
    Je ziet het tegenwoordig steeds vaker, nieuwe bewoners die klagen over iets wat al aanwezig was voordat ze er komen wonen.

  5. Wim

    Voor wat wat hoort wat ,
    Dus Utrecht als je wilt bouwen zul je in de buidel moeten tasten anders zou je die afspraken niet moeten maken.

  6. Frits Goris

    Gewoon bouwen en de huizen alleen aan mensen verkopen/verhuren die van koffie (geur) houden.

  7. Erwin

    @Joost: wie heeft het over groeien?

  8. Scherpschutter

    Typisch de gemeente weer! Ze gaat afspraken aan met een ondernemer….om er een paar jaar later te proberen er op terug te komen. Erg ‘vriendelijk’ dat de gemeente aanbiedt dat de projectontwikkelaars meebetalen aan het verder ontwikkelen van de fabriek van D.E., maar dit laat natuurlijk geheel onverlet dat D.E. door deze onbetrouwbare ambtenaren met extra kosten wordt opgezadeld in dit scenario…

    En bovendien betalen burgers straks astronomische prijzen voor de nieuwe huizen. Projectontwikkelaars gaan dit natuurlijk niet uit eigen marge betalen, maar rekenen dit door aan de klanten natuurlijk. En uiteraard zullen ook de kosten van D.E. koffie stijgen vanwege de investeringen die gedaan moeten worden.

    Enfin. De gebruikelijke linkse totaalgekte weer eens in een notedop. Want wie zegt dat burgers niet bereid zouden zijn om zonder aanpassingen in de buurt van D.E. te wonen? Is hier ook maar enig onderzoek naar gedaan?

  9. Kadoendra

    Eigenlijk heb ik alleen maar goede herinneringen aan de koffiegeur van de Douwe Egberts fabriek.
    Als je vroeger met de trein langs de fabriek reed rook je bij een open treinraam de koffie geur en dat was toch altijd een leuke extra happening van de treinreis.
    Jammer dat er geen te openen ramen meer in de treinen zitten want die open ramen gaven in de warme maanden vaak een extra dimensie tijdens de treinreis.

  10. G. de Vries

    @Joost
    De DE-fabriek hoort bij Utrecht! En is voor velen die in de buurt opgroeiden (bijna) net zo belangrijk als de Dom. De heerlijke geur van gebrande koffie die je rook als je als kind naar school liep via de Vleuteseweg staat in het geheugen gegrift. Of, als je na een lange vakantie vanaf schiphol over de snelweg Utrecht nadert en links de DE ziet staan en in de verte de Dom: ‘Ben weer thuis’.
    De fabriek is al sinds 1919 gevestigd in Utrecht. (bron;https://nl.wikipedia.org/wiki/Douwe_Egberts)
    Er wordt in Utrecht al zo veel ‘geschiedenis’ afgebroken en vervangen door zielloos beton (bijvoorbeeld HC- en omgeving) : laat deze fabriek nu eens staan!

  11. Ankie Molensteen

    Een unieke kans om te wonen vlak bij het Merwedekanaal? Even verderop worden 10.000 kansen gecreeerd om vlak bij het Merwedekanaal te wonen. De attractie van wonen bij het Merwedekanaal ligt er op dit moment trouwens vooral in dat het een relatief rustige, groene zone in de stad is. Die kwaliteit gaat gezien de plannen die nu voorliggen waarschijnlijk verloren.

  12. JdV

    Kijk, zo ken ik ze weer. De onbetrouwbare overheid, dit keer in de vorm van de Gemeente Utrecht. Afspraken gelden alleen zolang het de overheid goed uitkomt. Op het moment dat dit niet meer zo is heeft de onderneming ofeen bestuurder ervan de burger dikke pech.
    Ik hoop dat DE ze tot aan de Hoge Raad stukprocedeert.

  13. VincentDV

    Ja, die koffiegeur is heerlijk. Maar is het ook zo lekker als je er voortdurend in zit? Ik woon vlakbij een Surinaams restaurant. Toen ik hier tien jaar geleden kwam, vond ik dat nog lekker, dat je soms die exotische geuren voorbij kreeg. Maar na verloop van tijd verandert dat toch wel. Zit je lekker sushi te eten in de tuin, krijg je weer zo’n kerriewalm over je heen. Dat gaat wel eens tegenstaan, zacht gezegd. Ik kan me voorstellen dat het met koffiegeur net zo gaat.

    @Scherpschutter:
    Het is keurig dat de gemeente kijkt of het mogelijk is om met alle partijen tot nieuwe afspraken te komen. DE wordt niets door de strot geduwd, de ontwikkelaars ook niet. De gemeente wil “het gesprek aangaan”. Dat is iets anders dan terugkomen op afspraken.

    De ‘astronomische’ prijzen die nu voor woningen betaald moeten worden in Utrecht komen voort uit marktwerking: bij schaarste wordt alles duurder. Hoe meer huizen je bouwt, hoe minder schaarste en dat heeft een gunstige uitwerking op de woningprijzen. Meer huizen rond DE zal de prijzen dus juist omlaag brengen.

    Ik heb geen idee wat het kost om filters te plaatsen om de geur tegen te gaan. Maar laat het 10 miljoen euro zijn. Als je daardoor 1000 woningen kunt bouwen, zal dat 10.000 euro per woning zijn. Dat is geen kattenpis maar ook geen ‘astronomisch’ bedrag, als je kijkt naar de prijs van een woning. We hebben het dan over iets van 4%.
    Voor die prijs hebben 1000 gezinnen dan een woning waar ze al zo lang op hoopten. Is dat ‘linkse totaalgekte’? In dat geval ben ik een grote fan van linkse totaalgekte. Daar kunnen we dan nog wel wat meer van gebruiken.

    Maar ik zelf noem het pragmatisme: roeien met de riemen die je hebt en daarmee het allerbeste voor iedereen proberen te bereiken.

  14. Harry

    Gemeenteraad kent waarschijnlijk het Schiphol trucje. Woningen verkopen binnen de geluidsoverlastsfeer met een kettingbeding in de akte dat jij en je opvolgers NOOOOIT bezwaar tegen de geluidsoverlast van Schiphol kunnen maken. Dus woningen bouwen waar bewoners hun grondwettelijke rechten worden ontnomen.

    Maar helaas lukt dit trucje hier niet omdat er een duidelijke met de gemeente gemaakte afspraak ligt.

    Dus gemeente hou je nu eens een keer aan je zelfgemaakte afspraken! Waarom altijd maar weer die onbetrouwbare partij willen zijn. Ik hoop maar de DE zijn huid heeeel duur verkoopt.

    Maar uiteindelijk dient dit natuurlijk een heel ander doel.

    De propagandamachine om DE de stad uit te jagen is opgestart en de hindercontouren van Lage Weide zitten te strak. En dan beginnen we met een zogenaamd politiek, legitiem en sociaal verhaal met veel voordelen voor de bewoners om het noodzakelijke draagvlak te generen.

    Ik voorspel dat we aansluitend overtrokken en overdreven verhalen zullen gaan lezen over de overlast en vervuiling door DE om zo de publieksopinie te beïnvloeden dat er een duidelijke meerderheid te vinden is om de toko met afkoopsom te sluiten. En wij mogen dit weer betalen.

    Beste “groene” partijen. Even stoppen hier en geen onderzoeken uitvoeren door deskundige van enkele tonnen en gewoon wachten wanneer DE aangeeft te willen stoppen op deze locatie.

    Afspraak = afspraak. Ook voor drie groene partijtjes.

  15. W

    Een stuk Utrechtse geschiedenis mensen! Het zit daar al sinds 1919!
    Jonge bestuurders, misschien wel van buiten Utrecht? verdiep je in de Utrechtse geschiedenis! Niet alleen maar b.v. sponsorgeld vragen aan dit soort bedrijven voor weer één of andere festiviteit en er op andere momenten niet voor hen zijn! Blijf er toch van af! Het gebouw ‘De Utrecht’ is door een college gesloopt. Was het destijds grootheidswaanzin voor HC? Hoe jammer is dat niet geweest? Koester nou de DE, het ís Utrecht hoor! Met koffiegeur en al! Er wonen niet alleen maar studenten en net afgestudeerden, die blijven ‘hangen’ in Utrecht hoor! Dat zijn geboren en getogen Utrechters namelijk!
    Ik ben het helemaal eens met Jeroen, Scherpschutter, G. de Vries en JdV!
    Groen Links, D66 en CDA: Plan die woningen die zo broodnodig zijn voor Utrecht maar snel in Papendorp, dan hebben we ook géén problemen met die onnodige windmolens! Want als die dingen er eenmaal staan gaan ze nooit meer weg! En dat weten politici! Niets is zo definitief als een tijdelijke vergunning!

  16. Herman

    Gewoon wegpesten zo’n fabriek die er al heeeeeel lang zit en een enorme uitstraling heeft!
    Goed bezig vragenstellers, dit is pas beleid!

  17. Scherpschutter

    @VincentDV

    Uw eerste alinea is juist, alleen vergeet u dat het daar slechts mee begint natuurlijk. De Gemeente Utrecht heeft al zo vaak aangetoond geen enkele terughoudendheid te tonen waar het aankomt op het inzetten van haar monopolie op agressief geweld om haar beleid op te dringen. Lukt het niet met een gesprek, dan maar met het spreekwoordelijke getrokken pistool…

    Uw tweede alinea is totale flauwekul. De enige reden dat er een woningtekort is, is omdat de gemeente weigert de trappelende investeerders, projectontwikkelaars en bouwbedrijven de noodzakelijke vergunningen en grond te verschaffen. Alsof het probleem hier is dat bedrijven niet massaal zouden WILLEN bijbouwen….Ze staan in de rij (zeker met deze huizenprijzen) alleen kunnen helemaal niets omdat de gemeente alles saboteert.

    Verder is het al helemaal van de zotte om te denken dat een miezerige 1000 nieuwe huisjes een prijsdaling tot stand zou brengen. Are you kidding me? De vraag is honderden (zo niet duizenden) procenten hoger dan 1000 huisjes. Dit uiteraard nog los bezien van het gegeven dat deze knetterlinkse gemeente natuurlijk ook weer gaat eisen dat er marktverstorende sociale huurwoningen bijkomen op deze locatie. Lang niet alles zal koop worden.

    Enfin. Het is doodsimpel. Werkelijke marktwerking (dus een proces dat gevrijwaard is van overheidsbemoeienis en overheidseigendom van grond) zou het woningtekort in 3 jaar volledig opgelost kunnen hebben. Letterlijk! Ofwel, u ziet marktwerking als probleem, omdat u de werkelijke oorzaak (de overheid) niet lijkt te kunnen(!) zien als oorzaak. Het probleem is niet marktwerking, maar een totaal gebrek aan marktwerking. Ondernemers en investeerders van over de hele werels staan in de rij om te mogen bouwen in Utrecht…Het mag alleen niet. Van de gemeente.

    Uw derde alinea is al helemaal totaal gefantaseerde onzin. Niet alleen qua bedragen, maar u ziet ook nog over het hoofd dat herrie volgens de gemeente een probleem is.

    Neemt u toch eens de feiten zorgvuldiger tot u en denkt u er nu toch eens eerst goed over na alvorens u ze op tafel gooit. En verdiept u zich verdorie nu toch ook vooral eens in begrippen voordat u ze gebruikt…Zoals marktwerking.

  18. Kadoendra

    @VincentDV

    Uiteraard maakt een geur uit of je het altijd in je woonomgeving ervaart of dat je slechts een passant bent.
    Ik heb vroeger geregeld een route in de buurt van Nieuwegein gefietst en dan rook ik op een gegeven moment de koekjesgeur van de Pally fabriek.
    Toen vond ik dat wel een leuke ervaring en het heeft mij nu ook weer een leuke herinnering opgeleverd.
    Overigens maken sommige winkels gebruik van geuren (etherische olie) om mensen tot kopen aan te zetten, van b.v etenswaren, of het creëren van een sfeer.

  19. E westerhoff beekink

    Helemaal mee eens met JdVhoop dat Douwe egberts zn poot strak houdt en lekker blijft zitten douwe egberts hoort bij utrecht net zoals de dom of gaat die in de toekomst ook weg voor woningen voor de nieuwkomers hoop in de toekomst op een andere gemeenteraad die niet zoveel verspild blijft er genoeg geld over voor woningbouw op een andere plek (Uithoflijn)

  20. Kadoendra

    @Scherpschutter

    Met uw pleidooi voor totaal geen overheidsbemoeienis zit u op één lijn met een extreem linkse anarchist.

  21. Harry

    Complimenten aan de 15:16 bijdrage van Scherpschutter!

  22. VincentDV

    @Scherpschutter:
    Op een paar punten kan ik u gelijk geven: 1000 woningen zijn niet voldoende. Marktwerking is een uitstekend middel om vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, mijn aannames (over de prijs van aanpassingen) zijn een tamelijk wilde schattingen marktwerking wordt vaak door overheden op onnozele wijze beïnvloed.
    De hypotheekrenteaftrek bijvoorbeeld moest mensen helpen een huis te kunnen kopen maar het effect was andersom: bij schaarste is het wat een gek ervoor betaalt en als je subsidie krijgt, legt de gek die er gewoon bij. Gevolg: hogere huizenprijzen. Wanneer je schaarstegoederen subsidieert, gaan de prijzen omhoog.

    Maar dan. Het gaat niet alleen om 1000 woningen. Overal moet de gemeente proberen om ruimte te vinden om te bouwen. Want de bouwers die klaarstaan, moeten wel ergens aan de slag kunnen. Dit project is een van de vele waar de gemeente probeert met creativiteit die ruimte te scheppen.
    Verder: Je kunt veel aan de markt overlaten maar de ervaring leert dat als je de boel niet enigszins reguleert juist kwetsbare groepen het loodje leggen. Het is nu al zo dat de binnenstad een paradijs voor yuppen aan het worden is waar de gewone man niet meer in past.

    Of denk aan de plannen uit de jaren ’60, toen de gemeente meende dat de economie zou verbeteren als de grachten gedempt zouden worden en vervangen door snelwegen. Want de auto zou welvaart brengen. Hoog Catharijne begon als plannen voor een parkeergarage! Daarvoor werd de leefbaarheid van de stad opgeofferd, alles voor de heilige koe van de economie. Het waren plannen die desastreus bleken voor de stad. Hier liet de gemeente zich bij de neus nemen door de ontwikkelaars die alleen aan geld dachten en niet aan leefbaarheid. Daaraan is De Utrecht gesneuveld.

    Het was kortzichtig. Een boom lijkt geen economische waarde te hebben. Tot je merkt dat mensen graag wat groen om zich heen hebben. Dat mensen van parken houden en van het gezang van vogels en dat die dingen ook de kwaliteit van een stad bepalen, kwaliteiten die zorgen voor een grotere aantrekkingskracht en dus een betere economie.

    Ik ben geen psychiater maar u komt op mij over die van binnen kookt van woede en in die woede de gemeente (linkse politiek) ziet als de wortel van alle kwaad. Maar die gemeente maakt een afweging tussen veel meer belangen dan u lijkt te kunnen zien. Belangen die voor u wellicht niet evident zijn maar voor honderdduizenden andere Utrechters juist wel.

    In de politiek gaat het erom dat zoveel mogelijk mensen zo goed mogelijk bediend worden. In dat proces worden ook fouten gemaakt, waar gehakt wordt, vallen spaanders. Maar zonder dat proces zou de stad onleefbaar worden, dan zou alleen nog het recht van de sterkste gelden. Dat is een wereld waarin de meeste mensen niet willen leven.

    Tot slot: u verwijt mij verkeerde aannames te doen. Ik was daar al direct eerlijk over (“ik heb geen idee…”). U doet echter veel verdergaande aannames. U beweert dat het feit dat de gemeente nu in gesprek wil, het startpunt is van agressief geweld om beleid af te dwingen. Dat is pure speculatie en zulk gedrag van de gemeente zou door een rechtbank ogenblikkelijk worden veroordeeld. U beweert van alles maar bewijst niets. Ik houd het op een woedeaanval uwerzijds die verder niets zegt over de houding van de gemeente.

  23. Jolanda

    Ik snap dat wel. Gaan bewoners onterecht zeuren over een fabriek die er al stond voordat de bewoners er waren. Een fabriek gaat toch niet verhuizen voor woningen, gaat de gemeente dat betalen?
    Utrecht is gewoon vol, ga lekker op de Veluwe wonen of Friesland of Drenthe, ruimte zat.

    Bewoners in de binnenstad ‘zeuren’ over overlast in de binnenstad, zij woonden er eerder dan pretpark Utrecht zoals de binnenstad tegenwoordig heet.

  24. blm

    Het is toch het Amsterdam Rijnkanaal en niet Merwedekanaal???
    DE is altijd een hele goede werkgever geweest (sociaal) zowel voor blauwe als witte boorden werknemers. Goede pensioenregeling zonder inleg. En met oog voor de omwonenden. Na overname door Sara Lee International werd het allemaal wat amerikaanser…. Ben benieuwd hoe het onder de duitse leiding is.
    Het is een landmark voor Utrecht.
    Dat Thomas á Kempisplantsoen, maak daar een mooi plantsoen van. Dat is nu omgeven door wegen, niet echt gezond om te wonen en kwalitatief qua woningen bedroevend.
    Aan de overkant van het water zou ik gaan bouwen. En laat deze fabriek staan.
    Als het milieu vriendelijker kan koffie branden dat zou prima zijn.
    Zelfs in Oost kun je de koffie ruiken bij windrichting West. Hoort zo bij Utrecht.
    Banen minstens zo belangrijk.

  25. Cico

    Ik woon er vlakbij, en geloof mij: die ‘heerlijke koffiegeur’ komt je heel snel de strot uit. Gelukkig valt het de laatste jaren erg mee, misschien zit er een beter filter op die schoorsteen

  26. Scherpschutter

    @Kadoendra 16:26

    Neem me niet kwalijk hoor, maar dat u het verschil tussen libertarische overtuigingen en anarchistische overtuigingen niet kent is wel erg genant.

    @VincentDV 16:31

    Een heel verhaal met vooral erg veel irrelevante bijzaken (concentreert u zich nu toch eens op de inhoud), waar als een paal boven water blijft staan:

    1) Er is geen marktwerking op de huizenmarkt.
    2) Dit is zo omdat de overheid alles controleert en dicteert, en waar een overheid dicteert kan per definitie geen marktwerking bestaan.
    3) De overheid dicteert en controleert zo hopeloos slecht dat er duizenden (zo niet tienduizenden) woningen tekort zijn.
    4) Marktpartijen (investeerders, bouwbedrijven en projectontwikkelaars van over de hele wereld staan de trappelen om te mogen investeren).
    5) Zonder overheid zouden deze marktpartijen in 3 jaar het woningtekort volledig hebben weggewerkt.

    Doodsimpele conclusie: de overheid is 100% het probleem. Niet de oplossing. Afschaffen die handel, volledige privatisering en laat de markt alles effectief en doeltreffend oplossen. Na decennia van faal op faal is duidelijk dat de overheid (zeker niet deze gemeente) deze simpele taak niet aankan. Tijd om haar op te heffen!

  27. Pietbm

    @scherpschutter, kunt u wel lezen en snapt u hoe een gemeente werkt? Verschillende FRACTIES willen dat de gemeente afspraken herziet. U begrijpt toch dat deze fracties door Utrechters zijn gekozen? En dat ambtenaren de raad en het College hun opdrachtgever is? U komt over als een echte betweter en dat voor u het besturen van een gemeente of land een fluitje van een cent is. U snapt het, u begrijpt de wereld.

  28. Een utrechter

    Ook in Overvecht bij de juiste windrichting ruik je de koffie. Het hoort bij Utrecht. Ben het eens met degenen die zeggen, het is weer hetzelfde liedje. Industrie die er al jaren zit wegpesten. Het is ongehoord, kijk wat met cereol is gebeurd. De woningbouw kwam na de fabriek, gevolg fabriek moest weg. Bouw ergens anders!!!!!

  29. P. van Berkel

    Als je de afspraak me DE wilt veranderen, dan kan ook de afspraak met Klép(tocraten)ière over perrontrappen naar de Rabobrug en het verlaten van het busstation Centrumzijde naar het Moreelsepark veranderen. Daar hebben veel meer Utrechters en bezoekers baat bij. Gemeente, onderneem eindelijk eens wat tegen deze opvolgers van Bredero en beeindig dat dwangcontract.

  30. Koel Hoofd

    Hysterische politieke prietpraat zonder enige kennis van zaken. Het laat ook voor de zoveelste keer zien hoe hoogst onbetrouwbaar het linkse politieke spectrum is, het begint hele nare trekjes van een corrupte dictatuur te krijgen. DE kan de beste advocaten ter wereld betalen en laat zich echt niet zomaar verdrijven omdat de linkse elite dat wenst. Wat ze wel kunnen doen, is hun biezen pakken en Nederland verlaten omdat het elders beter toeven is. En dan zijn er wederom Nederlandse banen kwijt omdat de linkse elite dat wil.

    DE brandt trouwens niet eens elke dag maar alleen op woensdag of donderdag of zo iets. Woon er vlakbij en het rook altijd heerlijk! Rook, want moet wel heel eerlijk zeggen dat ik het de laatste jaren amper nog ruik, en dat was niet omdat de wind verkeerd stond. Dus ze hebben waarschijnlijk al lang geïnvesteerd in nieuwste generatie machines en filters in het kader van duurzaamheid, lean & green. Iets waar ze bij DE heel veel meer kaas van hebben gegeten dan bij de gemeente Utrecht, waar duurzaamheid slechts neerkomt op een hoog scorend scrabble woord.

  31. Scherpschutter

    @Pietbm 19:58

    In tegenstelling tot u begrijp ik vooral heel erg goed dat een gemeente vooral niet werkt. Het enige dat een gemeente doet is geld afpakken van burgers en in ruil daarvoor krijgt de burger niets anders terug dan regels die de handelingsvrijheid om absurde redenen beperken en afgrijselijk slechte dienstverlening waar ieder fatsoenlijk bedrijf zich kapot voor zou schamen.

    Dat de fracties gekozen zijn door een deel van de bevolking is geen enkele legitimatie voor genoemde handelingen, om dezelfde reden dat de maffia ook niet gelegitimeerd kan worden om mensen te beroven en onderdrukken als een deel van de bevolking dat wel best vindt.

    U heeft overigens wel gelijk dat ik een enorme betweter ben. Dat is de luxe die je je kunt permitteren als je het ook daadwerkelijk beter weet dan de meesten. Een land of gemeente is niet besturen, beste jongen. Je kunt alleen mensen besturen en dat is niet alleen een amoreel idee, maar ook een praktisch zeer belabberd idee, zoals u dagelijks in de praktijk kunt zien. De schade die de gemeente Utrecht aanricht in de samenleving is enorm, zo blijkt ook maar weer eens uit dit afspraak-schendende voornemen…

    Afschaffen de gemeente en op naar totale privatisering!

  32. VincentDV

    @Scherpschutter
    Ik zal even uw lijstje afgaan:

    1) Onjuist. De marktwerking mag dan verstoord zijn, het is nog steeds het drijvende mechanisme achter de prijsvorming.
    2) Onjuist. De overheid dicteert niet alles. Bijvoorbeeld de prijs wordt niet door de overheid bepaald. Deze komt tot stand door marktwerking en dat bewijst gelijk de onjuistheid van het tweede lid van dit punt
    3) Onjuist. De betrokken overheden moeten in een markt met exploderende vraag een balans vinden tussen bouwen en behoud van leefbaarheid. Kijk naar landen als China wat voor steden je krijgt wanneer je als een gek de boel volbouwt.
    4) Deels waar. Er zijn op dit moment genoeg investeerders die projecten willen bouwen (heel anders dan 10 jaar geleden toen de gemeente de kar ongeveer alleen moest trekken). De gemeente moet daarvoor ruimte creëren en doet dat door bijvoorbeeld te kijken of nieuwe afspraken met DE gemaakt kunnen worden.
    5) Speculatie zonder onderbouwing.

    Er zit zo weinig feitelijkheid in uw betoog dat ik er verder maar niet op in ga. Ik wens u een fijne dag en hoop dat u ook nog wel eens plezier hebt in het leven.

  33. Zuilen 030

    De koffiegeur kan hinderlijk zijn maar alleen omdat er huizen gebouwd kunnen worden heeft het aandacht van de gemeenteraad, op Lage Weide is al jaren een motorcrossclub die veel geluidsoverlast veroorzaakt, hier hoor je gemeenteraad niet over, want er kunnen geen huizen meer gebouwd worden in de omgeving, selectief beleid om Utrecht nog voller te kunnen bouwen.

  34. VincentDV

    Op 23/11/2019 om 19:42 schreef @Scherpschutter:
    “Neem me niet kwalijk hoor, maar dat u het verschil tussen libertarische overtuigingen en anarchistische overtuigingen niet kent is wel erg genant.”

    Dat is helemaal niet gênant. Het libertarisme is een marginale politieke stroming en speelt in Nederland geen rol van betekenis. Zo kreeg de Libertarische Partij bij de TK-verkiezingen van 2017 maar liefst 1.492 stemmen (0,01%)!

    Veder ging het Kadoendra niet over de verschillen maar over de overeenkomstigheden, die zoals u zou moeten weten, groot zijn. En bovendien heeft de stroming anarchistische roots.

  35. Scherpschutter

    @VincentDV 11:37

    Ja, sorry, maar er is geen discussie te voeren met iemand die kennelijk maar gewoon alternatieve definities fantaseert van woorden in plaats van de bestaande concrete definitie te gebruiken (marktwerking) en daarnaast kennelijk tot overmaat van ramp niet in staat is om logisch en consequent door te redeneren.

    Wie de definitie van ‘marktwerking’ bekijkt en logisch doorredeneert, begrijpt bijvoorbeeld in 2 seconden dat er helegaar geen sprake van marktwerking KAN zijn waar een overheid als derde (besturende) partij tussen een markttransactie gaat zitten. Bijvoorbeeld (maar niet alleen) door de aanbodkant volledig om zeep te helpen…

    Tip voor u: begint u nu gewoon eens met basiskennis op orde te krijgen, alvorens u een discussie aangaat met een gevorderde. Het zal beide partijen de nodige irritatie schelen.

  36. VincentDV

    @Scherpschutter
    Ik wilde iets schrijven over pot, ketel en zwart zien maar laat ik het nog één keer met u proberen.

    “Marktwerking is in de economie het tot stand komen van een evenwichtsprijs voor een goed of voor een dienst, wanneer er een gegeven verhouding bestaat tussen vraag en aanbod”

    – Is er in Utrecht een markt voor koopwoningen? Ja (zie bijv. funda.nl)
    – Is er een wettelijk kader dat de prijsvorming van koopwoningen voorschrijft? Nee
    Conclusie: de markt bepaalt de prijzen.

    – Beperkt het overheidsbeleid het aantal te bouwen huizen? Ja
    – Leidt dat tot schaarste? Ja
    Conclusie: Het overheidsbeleid is (op zijn minst ten dele) verantwoordelijk voor hoge prijzen van koopwoningen..

    Dit is economische basiskennis. Dat ik u daarmee irriteer betreur ik, ik wens u namelijk een prettig leven.

  37. Harry

    @ VincentDV
    Wilt u het dan echt niet begrijpen? Mocht dat niet het geval zijn verzoek ik u uw middelbareschooldiploma in te leveren of ritueel te verbranden (graag met foto)

    Een goede overheid faciliteert de woningmarkt. In de jaren 30 van de vorige was dit nog het geval. Inmiddels bepaalt de overheid via hun monopolie op vergunningen, wetgeving, fiscaliteit, belastingen en subsidies de woningmarkt.

    Nu is er zelf sprake van actieve hinder door de overheid met exorbitante eisen die aan nieuwbouwwoningen worden gesteld zoals te ver doorgeschoten energiezuinigheid, materialisatie, vorm, functie en zelf kleur van de dakpannen.

    En dan hebben we het nog niet eens over het bureaucratische stikstofdebacle of de propagandistische CO2 onzin. Maar goed, de overheid is inmiddels ook alleen nog maar een uitvoerder van de plannen uit Europa en de UN Agenda 2030.

  38. VincentDV

    Ach mijnheer (neem ik aan) Harry! U bent nu al de tweede vandaag die grote twijfels heeft bij mijn opleidingsniveau en verstandelijke vermogens. Het is me wat!

    Als ik u goed begrijp (ik doe mijn best) is er een enorm complot waaraan niet alleen de gemeente Utrecht maar zelfs de gehele Europese Unie alsook de Verengde Naties deelnemen. En deze organisaties zijn blijkbaar al even dom als ik.

    Heeft u als eens overwogen of uw eigen gedachten wel helemaal van deze wereld zijn? U doet mij denken aan de bestuurder van de auto op de snelweg die hoort dat er een spookrijder is. En dan uitroept: “Eén? Ze rijden allemaal tegen de richting in!”.

  39. Ton

    Ik heb in Leidsche Rijn regelmatig last van stankoverlast. Ik kots van de koffielucht. De gemeente en DE moeten echt iets doen heiraan.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).