Oude trams zorgen voor problemen: ‘Roeien met de riemen die we hebben’ Oude trams zorgen voor problemen: ‘Roeien met de riemen die we hebben’

Oude trams zorgen voor problemen: ‘Roeien met de riemen die we hebben’

Oude trams zorgen voor problemen: ‘Roeien met de riemen die we hebben’
Foto: Robert Oosterbroek
De oude trams die rijden tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein en IJsselstein zijn aan vervanging toe en daardoor nemen de problemen met de voertuigen toe. Reizigers moeten echter nog een paar maanden geduld hebben: pas in de loop van volgend jaar komen er nieuwe rijtuigen.

De oude trams die rijden tussen station Utrecht Centraal en Nieuwegein en IJsselstein zijn aan vervanging toe en daardoor nemen de problemen met de voertuigen toe. Reizigers moeten echter nog een paar maanden geduld hebben: pas in de loop van volgend jaar komen er nieuwe rijtuigen.

Ook vervoersbedrijf U-OV baalt van de storingen op de Utrechtse trambaan. De voertuigen die nu gebruikt worden zijn erg oud, laat het bedrijf op Twitter weten: “De rek is er uit bij de trams. Ze zijn te oud. We wachten met smart op de nieuwe trams die in 2020 gaan rijden.”

Ook maandagochtend was het weer raak. Er waren vijf trams kapot waardoor er gereden werd met vertragingen.

‘Roeien met de riemen’

De huidige trams, die alweer meer dan 30 jaar oud zijn, worden volgend jaar vervangen. Tot die tijd kunnen er meer problemen zijn dan reizigers in afgelopen jaren gewend waren.

Ook kan het zijn dat rijtuigen minder vaak aan elkaar gekoppeld kunnen worden. Daardoor neemt de drukte in de trams toe. U-OV waarschuwt: “Dat wordt roeien met de riemen die we hebben.”

9 Reacties

Reageren
  1. Cees

    Gebruik de trams van de Uithoflijn dan tijdelijk , maar een en ander zal wel niet goed zijn afgesteld op verschillende lijnen.Waarom duurder als het goedkoper kan.

  2. Jos

    Ze zijn welliswaaar 30 jaar oud, maar 10 jaar geleden volledig gerenoveerd en voorzien van nieiwe techniek. Dus toen zo goed als nieuw. Gewoon slecht onderhouden dus de afgelopen 10 jaar. Zoals zo vaak.

  3. Gerard Brugmans

    Waar baalt dat U-OV vervoersbedrijf nou eigenlijk van? Zij blijven toch zelf met oude rijtuigen rijden, waarom hebben ze die dan niet eerder vervangen?

  4. Harry

    De nieuwe ook!

    Ik zie een trend……

  5. Wim

    Ja ook ik ben verbaasd 10 haar geleden een renovatie gehad dus zouden gewoon weer 20 jaar mee moeten kunnen.
    Welke onderhouds chef heeft zitten slapen ?

  6. mees kees

    Staan er misschien nog ergens paardentrams ? Drupje olie erbij en hatsikidee!
    Zo jaag je de forens en de funshopper natuurlijk wel de auto in, en dat was, geloof ik, niet helemaal de bedoeling!

  7. Hugo Aylva

    @Cees: dat is onmogelijk. De trams op de Uithoflijn zijn trams met lage instap (straatniveau), de huidige trams zijn trams met hoge instap en hebben een perron nodig om in- en uit te kunnen stappen.

  8. Scherpschutter

    Het zijn niet oude trams die voor problemen zorgen (alsof trams een eigen wil hebben), maar extreem matige planning en weigering om nog deugdelijk onderhoud uit te voeren door een semi-publieke overheidsinstelling. Trams laten mensen niet in de kou staan…Dat zijn falende overheidsmensen.

    Volledig privatiseren die handel!

  9. VincentDV

    U-OV is in feite QBuzz. Indertijd is na een jarenlange juirdische procedure de concessie voor het OV van Utrecht naar dat bedrijf gegaan. De opdrachtgever was de Bestuurs Regio Utrecht (BRU), een niet meer bestaande overheid.
    QBuzz moest concurreren met andere vervoerders en zo ontstond een spiraal naar beneden qua prijs. Op die manier bleef er geen geld over voor de nodige investeringen.

    Op zich is marktwerking een prima mechanisme om tot goedkope oplossingen te komen. Maar als vrijwel alleen naar het geld gekeken wordt, zoals BRU deed, loop je het gevaar dat de kwaliteit er onder lijdt. Het was kortzichtigheid van BRU. Je moet naar het geheel kijken: continuïteit, kwaliteit én prijs. Dat is niet voldoende gebeurd.

    BRU is opgeheven dus de daders liggen op het kerkhof (al vermoed ik dat die BRU-ambtenaren nu bij de provincie Utrecht werken).

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).