OV-poortjes Utrecht Centraal vanaf vandaag dicht - De Utrechtse Internet Courant OV-poortjes Utrecht Centraal vanaf vandaag dicht - De Utrechtse Internet Courant

OV-poortjes Utrecht Centraal vanaf vandaag dicht

OV-poortjes Utrecht Centraal vanaf vandaag dicht
Poortjes gaan definitief dicht op Utrecht Centraal. Foto: Robert Oosterbroek
De poortjes waarop je in- en uitcheckt met je OV-chipkaart op station Utrecht Centraal, gaan vanaf vandaag definitief dicht. Dat betekent dat je een chipkaart met voldoende saldo of ander vervoersbewijs moet hebben om het station te betreden, ook als je niet van plan bent een treinreis te maken.

De poortjes waarop je in- en uitcheckt met je OV-chipkaart op station Utrecht Centraal, gaan vanaf vandaag definitief dicht. Dat betekent dat je een chipkaart met voldoende saldo of ander vervoersbewijs moet hebben om het station te betreden, ook als je niet van plan bent een treinreis te maken.

De poortjes van het station van Utrecht gaan dicht en dat betekent dat je ook in moet checken als je iemand gaat ophalen of een winkel in wil. Een bezoek aan het station is kosteloos als je binnen het uur weer uitcheckt. Voorheen stonden enkele poortjes open waardoor je je chipkaart niet hoefde te gebruiken.

Rond stations waar de poortjes gesloten zijn, zijn volgens de NS minder zwartrijders, zien ze minder agressie in de trein en voelen reizigers zich veiliger. Ook vergeten treinreizigers niet meer in-of uit te checken.

Het station oversteken kan nog steeds zonder in te checken via de passantenbrug aan de buitenzijde.

 

24 Reacties

Reageren
  1. Paul

    Stel: ik ga voor de borrel naar Bar Beton in het stationsgebied?! Hoe dan?!

  2. Ik begrijp er niets van

    Ik lees “Een bezoek aan het station is kosteloos als je binnen het uur weer uitcheckt.”.
    Dus als ik langer dan 60 minuten binnen de poortjes van het stationsgebied verblijf dan moet ik betalen……?
    Ben ik echt de enige die dit vreemd vind?

  3. MichielK

    @Paul: Barbeton bevindt zich buiten de incheckzone, dus dat is geen enkel probleem.

  4. Officier Borrelsma

    Paul en Ik begrijp er niets van:

    Sinds 2001 is bekend dat er op elk station poortjes zouden komen en dat je daarbij in- en uit zou moeten checken met een pasje. Dat moment is nu gekomen, de discussie die jullie willen starten is ondertussen 61 miljoen keer gevoerd, goedemorgen beide.

    Weet je trouwens wat ik vreemd vind? Meer dan 60 minuten op station Utrecht Centraal doorbrengen zonder te willen reizen met de trein. Hoe creepy is dat, meer dan een uur rondlummelen in zo’n lelijke hal, ik wil helemaal niet weten wat je daar allemaal doet.

    Ten slotte, Paul: voor jou geldt ook dat borrelen op het station not done is. Daarbij ligt Bar Beton buiten het poortjesgebied.

  5. Rob

    Je kunt ook langs zijtrappen naar bijvoorbeeld Bar Beton of andere horeca op de eerste verdieping. Je hoeft daarvoor niet langs poortjes. Niks aan de hand 😉

  6. Marcel

    Ik kom met bus 77 aan Utrecht CS Jaarbeurszijde en moet naar Fietsenstalling NS Sijpesteijnkade. Hoe dan?

  7. Ruurd

    het langer dan 60 minuten verblijven tussen de poortjes kost het instaptarief (zegt NS op twitter) Dit zijn de kosten: https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/instaptarief.html
    Ik vraag me af wat dit doet voor horeca/ondernemers en pop-up events waar nu nog BN’ers op afkomen. (FIFA store, Assassin’s Creed, Harry Potter AKO event, etc. etc.)

  8. Uw persoonlijke TomTom

    Marcel:

    1. Je vraag heeft niets met de poortjes op het station te maken: de bussen en deze fietsenstalling zijn aan dezelfde kant van het station. Maargoed.

    2. Ga vanaf het busperron de stationshal in, loop er via de Jaarbeurskant-uitgang weer uit, ga beneden rechtsaf en volg het voetpad langs het hotel tot je bij de fietsenstalling bent.

  9. M. van O.

    @Marcel: Lezen is zeker lastig voor u.

    Als u dan al zo nodig via het station wenst te lopen, dan checkt u gewoon in en uit met dezelfde pas waarmee u in de bus heeft betaald. Doet u dat binnen het uur, dan betaalt u niks extra en bent u zonder problemen daar waar u wezen moet.

  10. BdV

    Haha! Eigenlijk best fantastisch om deze reacties 1 voor 1 te lezen. 🙂

  11. WvR

    Nog één keer alle mogelijke looproutes, voor wie het nog steeds allemaal te moeilijk vindt:

    (1) Via de van Sijpesteijntunnel
    (2) Via de promenade tussen stadskantoor & station
    (3) Via het horeca gebied op de 1e verdieping (omhoog bij Bistro Centraal, en aan het eind naar beneden)
    (4) Via de OV-poortjes
    (5) Via de Moreelsebrug

    Methode (2) t/m (4) komen allemaal bij het zelf eindpunt uit.
    Methode (2) is buiten, maar overkapt/beschut.
    Zowel methode (3) als (4) zijn overdekt
    Alleen methode (4) vereist in- en uitchecken.

    Kunnen we dan nu ophouden met het gezeur?

  12. Ik begrijp er niets van

    @Officier Borrelsma, u bent van mening dat het een lelijke hal is, toevallig vind ik hem prachtig en beter dan dat het was.

    Hoezo is het vreemd om langer dan 60 minuten daar te verblijven? Als ik rustig bij de Starbucks zit om te werken…? Of ik wacht op iemand die een trein gemist heeft, of …… je zit gezellig te kletsen bij de Burger King en vergeet de tijd, opes 61 minuten…. kaching.

    Buiten het poortje mag ik in de stationshal doen en laten wat ik wil en hoe lang ik het wil, maar oei, oei, oei, binnen het poortje…..

    Ook bijzonder dat onze officier bepaalt dat je niet mag borrelen bij de horeca op het station. Serieus!

    Daarnaast gaat het om het principe dat ik het niet kan als ik het wil.

    Hetzelfde geldt overigens voor werknemers voor al die bedrijven die daar zitten, allemaal elke dag het start tarief. Als je in je lunchpauze even de stad in gaat, betaal je 2 x het starttarief.

    Maar tsja, de discussie is al 61 miljoen keer gevoerd, dus kritisch mag je niet meer zijn volgens de officier, ik salueer en loop door het poortje, mijn OV kaart gebruikend, shit saldo te laag en geen pinpas bij mij. hoe ga ik hier uit komen, op zoek naar een doos, wachten tot de Spoorwegpolitie mij weghaalt en buiten de poortjes zet (uiteraard gratis).

  13. Poekie

    Gast, ik denk niet dat werknemers van bedrijven op het station met hun privé-OV-chipkaart inchecken om naar hun werk te gaan, en dan elke dag verschillende keren het instaptarief betalen.

  14. Piet

    Heerlijk om al die negatieve reacties te lezen. Als dat je levenstaak blijkt te zijn ben je toch echt die boze blanke man.

    Get a life! Het is besloten het is ingevoerd en er hebben hier boven tellend toch zeker 6 personen moeite mee. De rest lacht jullie allemaal uit.

  15. Ik begrijp er niets van

    Poekie, Gast, zou het echt niet 😉

  16. Kerel Karel

    Het systeem werkt inmiddels zo goed dat de meeste poortjes op meeste stations bewaakt worden door spoorwegpolitie (zo erg niet werkend is het dus). In de treinen waarin ik dagelijks reis worden aan de lopende band zwartrijders betrapt. Je kan namelijk ook je check in annuleren als je binnen de poortjes bent op veel stations.

    De ware reden is een andere. De poortjes staan er om reisgedrag en/ of stationshalbezoek te monitoren en om die zeer waardevolle statistieken voor eigen marketingdoeleinden en lobby’s bij de politiek te gebruiken of om deze gegevens door te verkopen aan de hoogste bieder (vaak reclamebureaus). Verder kan de steeds totalitairder wordende kapitalistische staat zo al zijn (met het OV reizende) burgers in de gaten houden. Zo is het systeem bedoeld.

    Mooie bijvangst. De miljoenencontract te wijten aan foutieve check ins en outs en daarbijbehorende boetes.

  17. Poekie

    “… dat de meeste poortjes op meeste stations bewaakt worden door spoorwegpolitie”

    Forens jij elke dag door Noord-Korea ofzo? Ik zie nooit spoorwegpolitie de poortjes ‘bewaken’. En je check-in annuleren kan zeker, dat heet uitchecken, het kan op alle stations (en niet “de meeste”) en als het niet kon zou dat wel echt onhandig zijn. Het voordeel van dichte poortjes is dan ook dat je niet kan uitchecken als je niet ingecheckt bent, en dus het station niet (hoge poortjes) of moeilijker (lage poortjes) uit komt.

    Al met al verzinnen mensen hier nogal wat scenario’s waarom die poortjes rampzalig zijn, maar eigenlijk allemaal gebaseerd op onzinpremissen. Het komt allemaal neer op iets als “wat nou als je je oma moet uitzwaaien, maar zij haar trein mist en bij de Starbucks op het wifi een nieuwe reis moet plannen (wat meer dan een uur duurt), daarna zin hebt in een hamburger én een kapsalon, nog even bij de AKO in de rij moet staan voor de nieuwe Autoweek en dán pas je incheck annuleert?”

  18. Harry

    @ik begrijp er niks van: De horeca waar je kan borrelen is prima te bereiken zonder in te checken.

    Voor de werknemers zijn er dienstinganen/speciale pasjes.

  19. JdV

    @ik begrijp er niks van. Je snapt het inderdaad niet. Je mag best borrelen op het station. Het enige wat er van je gevraagd wordt is dat je een kleine extra bijdrage betaald om in de hal te verblijven. Maar dat is een hele mooie hal dus daar kun jij nooit problemen mee hebben. Wat betekent nou een kleine vergoeding als je daarvoor urenlang in deze door jou als prachtig omschreven hal mag borrelen of koffiedrinken.
    Eigenlijk is het nog een koopje, ik zal bij de NS de suggestie indienen om het wat duurder te maken. Dat mag best wat kosten, zo’n mooie hal. Dus wees gerust, ook binnen de hal mag u alles doen, alleen niet gratis.

  20. jelle

    Ik begrijp er niets van: nee hoor, die politie arresteert je, en dan krijg je levenslang en kom je nooit meer buiten. Voordeel: ben je ook meteen van de Utrecht-Centraalproblemen af.

  21. utrechter2

    Op de hobby-fora is allang bekend wat het nadeel zal zijn van deze NS-beslissing: als er weer twee busstations zijn vanaf 2018/2019 dan moet een deel van de buspassagiers gaan omlopen, conform de NS-logica. En dat druist een beetje in tegen het hele OV-terminal concept (waar nogal veel tijd, effort en vooral geld, in is gestoken de laatste jaren). Een terminal waarin alle reizigers gelijkwaardig behandeld zouden worden en nou komt het: ook bus- op bus-passagiers. Tenzij je volgens NS-info: “OV-chipkaart met voldoende saldo (heben NS-reisproduct” Voldoende saldo is minstens 20 euro.
    Ik heb zelf dat probleem niet maar ik hou wel rekening met andere reizigers dan ikzelf.

    In Utrecht vallen de gevolgen mee omdat het één van de stations is waar door verbouw een OV-chipkaartloze passage kon worden gemaakt. Steden die dat geluk niet hebben maar wel voor miljoenen hebben geinvesteerd in het opkalefateren van ‘wijken achter het station’ (wat heel veel extra reizigers oplevert voor NS) hebben al ondervonden dat de NS vrij rigide kan zijn. En ik beoordeel zaken niet op één punt maar op een gegeven moment kan iedereen wel beoordelen of er sprake is van een aanbiedersmarkt of van een vragersmarkt.

  22. VincentZ

    Heerlijk dat gezeik, daar is dit forum voor, maar je moet wel weten waarover je het hebt. Mensen die pertinente nonsens als: ik moet door een poortje voor Starbucks, Bar Beton of Bistrot poneren slaan alle fundamenten weg voor serieuze kritiek. Criticasters die niet weten dat Starbucks en bar Beton pal voor de poortjes liggen kan je niet serieus nemen. Ik heb zelfs de indruk dat deze mensen zelden of nooit het station bezoeken en dus vrijwel nooit met een incheck probleem te maken krijgen. Maar ja, tegen iemand die vrijwillig meer dan een uur in de Burger King verblijft is geen kruid gewassen. Dat trieste deprimerende beeld krijg ik niet snel van mijn netvlies.

  23. Utrechter2

    @VincentZ: goed dat je onderscheid maakt tussen terechte kritiek en onterechte kritiek. Het zou veel mensen inderdaad sieren als ze eerst vragen stellen voordat ze kritiek leveren. Trouwens: genoeg mensen die dat doen op fora, maar het zouden er een stuk meer moeten worden.

  24. ter aanvulling

    Tegen mensen die op ‘hobby-fora’ zitten om te klagen over OV-pasjes is overigens ook geen kruid gewassen 😉

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).