Parkeerautomaten Dichterswijk in Utrecht dichtgekit uit protest tegen parkeeroverlast Rivierenwijk Parkeerautomaten Dichterswijk in Utrecht dichtgekit uit protest tegen parkeeroverlast Rivierenwijk

Parkeerautomaten Dichterswijk in Utrecht dichtgekit uit protest tegen parkeeroverlast Rivierenwijk

Parkeerautomaten Dichterswijk in Utrecht dichtgekit uit protest tegen parkeeroverlast Rivierenwijk
Meerdere parkeerautomaten in de Dichterswijk in Utrecht zijn dichtgekit. Dit zou gedaan zijn uit protest tegen parkeeroverlast in de naastgelegen buurt Rivierenwijk. Deze ochtend is een monteur bezig om de automaten weer schoon te maken.

Meerdere parkeerautomaten in de Dichterswijk in Utrecht zijn dichtgekit. Dit zou gedaan zijn uit protest tegen parkeeroverlast in de naastgelegen buurt Rivierenwijk. Deze ochtend is een monteur bezig om de automaten weer schoon te maken.

In de Rivierenwijk klagen verschillende bewoners en ondernemers al langer over de parkeeroverlast in de buurt. Dit komt omdat een deel van de buurt precies ligt op de grens tussen betaald parkeren en gratis parkeren.

Het is een veel voorkomend effect dat in buurten waar nog gratis geparkeerd kan worden sprake is van parkeertoerisme. Automobilisten zetten hier kosteloos hun auto neer terwijl hun bestemming niet in de buurt ligt. Dit zorgt voor frustratie bij bewoners van die buurt omdat zij veel moeilijker aan een plek kunnen komen en het drukker wordt op straat.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Werkwijze

Het onderwerp stond recent ook op de politieke agenda. Verschillende partijen vroegen om opheldering bij de wethouder. Wat het onderwerp complexer maakt is dat de gemeente het proces van invoeren van betaald parkeren anders gaat inrichten. Voorheen werden er draagvlakmetingen gedaan en werd er bij genoeg steun in een wijk betaald parkeren ingevoerd. Maar omdat het nieuwe gemeentebestuur sowieso overal betaald parkeren wil invoeren zijn de draagvlakmetingen niet meer relevant.

Door deze nieuwe werkwijze, die nog uitgewerkt wordt en volgend jaar verwacht wordt, zou er niet op korte termijn betaald parkeren ingevoerd kunnen worden in Rivierenwijk. Optie die nog wel overblijft is dat een meerderheid van de gemeenteraad via een motie de gemeente beweegt om betaald parkeren in te voeren in dit deel van Rivierenwijk. Maar ook dan zullen automobilisten niet direct moeten gaan betalen, daar zal altijd nog een tijdje overheen gaan.

Niet iedereen lijkt hierop hebben willen wachten. Afgelopen nacht zijn meerdere parkeerautomaten dichtgekit. Ook hangt er een briefje op een van de automaten waarop staat: “Gemeente, u overspoelt Rivierenwijk met parkeertoerisme! Zorg voor een oplossing of wij doen het!”

37 Reacties

Reageren
  1. Yoshua

    Stap dan na de gemeente en vertel jullie bedachte oplossing.
    Misschien is jullie oplossing efficiënter en kan de gemeente er direct wat mee.
    Niemand kan jullie oplossing raden.
    Binnen 10 minuten zijn jullie op het stadhuis.

  2. Piet

    Het zou goed zijn als het in heel Utrecht wordt ingevoerd. De overlast vermindert en de opbrengsten voor de gemeente stijgen. Ik zeg win-win

  3. Nelisch

    In de betreffende wijk hebben buurtbewoners zelf destijds tegen betaald parkeren gestemd. En dus is er een enclave van vrij parkeren ontstaan. Dan moet je nu niet lopen bokken door publiek eigendom te vernielen.

  4. peter

    Beste Nelisch Ik woon al ruim 20 jaar in de betreffende wijk. In deze wijk zijn meerdere aanvragen bij de gemeente gedaan maar altijd afgewezen.
    Na vele jaren heeft de gemeente ons toegezegd dat er per 1 oktober 2022 betaald parkeren zou komen en toen zonder overleg willen doorschuiven naar 2025. dus nee er is hier niet tegen gestemd.

  5. Uuu

    Simpel op te lossen. Werken met blauwe zones (1 uur-2 uur parkeren max) en parkeerkaart. Goedkope oplossing ook, je hoeft als gemeente alleen maar blauwe verf aan te brengen en een paar bordjes op te hangen in de wijken buiten de betaald parkeerzone. Staat een auto illegaal de hele dag bewonersplek in te nemen, kunnen de bewoners daar een melding van maken en de auto in overtreding kan aangepakt worden. Het bewijs ligt immers achter de vooruit.

  6. Koel Hoofd

    @Yoshua
    Je kan altijd praten met de gemeente, dat klopt.
    Probleem is dat praten met de gemeente is als parels voor de zwijnen gooien.

  7. WvR

    @Koel Hoofd:
    “…Je kan altijd praten met de gemeente, dat klopt.
    Probleem is dat praten met de gemeente is als parels voor de zwijnen gooien….”

    Inderdaad.
    Meerdere malen met de gemeente gepraat.
    Zinloos.

    Het maakt niet eens uit of je met parels of stront gooit.
    De gemeente heeft zijn eigen afgeschermde ruif waar uit gegeten wordt.
    Je kunt gooien en strooien wat je wilt: De brokjes komen uit hun ruif.
    Men blieft daar geen ander voer.

  8. Harm

    Beste Duic, hierbij ook een plaatje met de (parkeer) bedreiging die ik afgelopen zomer kreeg:
    https://ibb.co/6s2TTZf

  9. Harm

    Bij de Johan Wagenaarkade waren ook bedreigingen uitgedeeld afgelopen zomer vanwege parkeren.

  10. arbeider

    Diverse reguurders zijn al zover om betaald parkeren in de buitenwijken normaal te gaan vinden, alles word duurder, uur parkeren onder bij HC kost al 6 euro, buiten HC rond de 5 euro, is toch niet normaal meer, schaf de wegenbelasting nu maar af, straks ook nog rekening rijden, auto rijden word alleen nog betaalbaar voor de rijken

    : bedankt” GroenLinks en D66, en maar blèren dat jullie links zijn…lachwekkend!

  11. Theo Turbo

    Tsja, of je maakt gebruik van het fantastische meeraderige metronetwerk wat Utrecht rijk is, reizen kan voor een paar euro met een dagpas.. Alles dankzij het genationaliseerde Nederlandse OV.

    Oh wacht, andere tijdlijn, dit is de authoritair socialistische tijdlijn waarbij het bestuur eigenlijk handelt als een groot dorp en watermeloenpolitiek bedrijft (groen van buiten, rood van binnen) en nooit zal innoveren.

  12. Eleonora

    Rivierenwjk = kleine huisjes, kleine autootjes, kleine beursjes. Betaald parkeren lijkt dé oplossing, maar dan wel onder de voorwaarde dat bewoners niets voor hun parkeervergunning hoeven te betalen. Het probleem is immers niet door bewoners veroorzaakt.

  13. Jelmer Ten hoeve

    Bij o ‘s in de anton geesinkstraat heeft de gemeente aan een helft wel betaald parkeren ingevoerd andere niet.
    Nu heb ik twee boetes gekregen omdat ik het niet wist. Ze hebben alleen een betaald parkeren borje opgehangen. Geen brief gestuurd.
    Na bezwaar hebben ze een boete uit colance geseponeerd.
    Ik ben echt woest. En op tweede boete zit al een dwang bevel. Ik voelde zo gekleineerd.
    Twee boetes omdat m’n auto een paar dagen daar stil staat. En ik dus van niets weet. Geen briefje onder de wisser. Die auto’s zijn al zo onpersoonlijk vd de handhaving. Mooie stap naar een totalitair systeem gemeente Utrecht!

  14. Claire Obscur

    Mooi om weer te zien dat niemand deze effecten heeft kunnen voorzien bij de bedenkers. En toch zijn die allemaal HBO of Uni geschoold.

  15. pieter otto

    Het zou gewoon geen prettig gevoel horen te zijn door bij een ander voor de deur te gaan staan en daar uren lang overlast te veroorzaken.
    Ga fietsen, pak het OV of ga gebruik maken van het transferium. Dan blijft er zee van ruimte over voor mensen die echt geen andere keus hebben dan de auto pakken.
    Oh ja, en dan hoeven Amelisweerd ook niet verder te slopen. Fijns!

  16. Uuu

    @ arbeider

    Het is niet zo raar om te betalen voor het in gebruik nemen van de openbare ruimte en dat is wat een parkeerplek doet. Overigens zijn parkeervergunningen voor bewoners relatief gezien niet superduur (gelet op de ruimte die je inneemt> vergelijk het maar eens met het maandelijks huren van een garagebox> in Brussel binnen de ring zijn bewoners volgens mij verplicht een eigen privéplek/ garageplek te hebben en mogen bewoners de auto niet op straat parkeren). Het zou de gemeente wel sieren om minima die voor hun werk of gezondheid en sociaal leven/ isolement op een auto aangewezen zijn uit coulance of een gratis parkeervergunning te verlenen (wel jaarlijks te verlengen) of tegen een zeer gereduceerd tarief een vergunning aan te bieden.

    Tegelijkertijd, minima die of bijstand ontvangen of langdurig in de WW zitten en de auto niet nodig hebben voor eventueel werk, wegens gezondheid, voor sociale contacten, zouden helemaal geen auto moeten hebben. Ze krijgen immers betaald vanuit de ww/ bijstandspot en het bezit van een auto neemt een flinke slok uit het maandbudget. Het zou de gemeente/ UWV in samenwerking met de rijksoverheid en OV-bedrijven/ NS wel sieren om een x-aantal OV-kaartjes/ treinkaartjes per jaar gratis aan te bieden aan minima in ene dergelijke positie

  17. RB

    Ook ik woon een wijk die precies op de grens ligt van betaald parkeren. Mijn vrouw moet eerder van werk vertrekken om nog een parkeerplek in de wijk te krijgen, na 17:00 staat alles (tot en met de bermen) vol. Auto’s blijven maanden op dezelfde plek staan, ieder weekend is het raak met Duitse en Belgische kentekens die daar het hele weekend staan (ook op de laadplekken).

    Meermaals is de gemeente benaderd door verschillende bewoners (al voor de wijk van de Anton Geesink betaald parkeren werd), maar telkens wordt je afgewimpeld met een standaard brief.

    Om over de achterlijke reactie “we gaan overal betaald parkeren invoeren dus nemen nu geen actie” maar niet te beginnen. Start dan vervroegd in de wijken waar men wél betaald parkeren wil! Dat is alleen maar snellere winst.

  18. Leon

    Vandalisme, leuk hoor. De oplossing is overigens simpel, gewoon ook parkeerautomaten in de Rivierenwijk.

  19. Utregter

    Fantastische oplossing ! parkeerautomaten vernielen wat de iedere Utrechtse inwoner (belastingbetaler) weer geld kost….is weer eens niet over nagedacht door deze hersenloze vandalen. Graag keihard aanpakken en alle schade verhalen.

  20. Realist

    Nou, dichtkitten? Gezien het prutswerk is dit in ieder geval niet het werk geweest van iemand met twee rechter handen.

  21. Balthasar

    Schaf betaald parkeren overal af en voer overal blauwe zones in; bepaal dan per wijk hoelang je blauw mag staan

  22. F

    Er zou ook een alternatief geboden moeten worden voor de mensen die ‘gratis’ willen (of moeten!) parkeren. Er zijn erg veel mensen die geen parkeervergunning kunnen krijgen omdat ze met meerdere personen op 1 adres wonen. O.a. in de binnenstad geldt; 1 vergunning per adres. Wellicht zou het een idee zijn dat er een parkeeralternatief wordt geboden waar deze mensen ook een vergunning voor aan kunnen vragen en daarvoor terug ontvangen: parkeren buiten de (binnen)stad of grote parkeerplaatsen die veel leeg staan en ‘gratis’ ov vervoer terug naar huis.

  23. Pee

    Wat te denken van de mensen die in die autoluwe wijken komen te wonen , en een auto bezitten.
    Die gaan automatisch naar de omliggende wijken om daar hun auto neer te zetten.
    Dus betaald parkeren of niet ze maken er zelf een rotzooi van .
    @Harm 14/9/2022 – 18:57
    Kunnen of durven ze je niet persoonlijk aan te spreken en uitleg geven omtrent de ”parkeeroverlast” .
    Die bewoners bepalen niet of jij daar je auto mag neerzetten of niet.
    Het probleem is dat ze allemaal de auto pal voor hun huis willen kunnen zetten.
    Sommigen zijn er de hele dag mee bezig en noteren zelfs kentekens van auto’s die ze niet kennen.

  24. Hanneke

    het probleem is dat er in de betaaldparkeerzones maar 1 vergunning wordt afgegeven per huishouden. Veel mensen bezitten 2 auto’s. Noodgedwongen wordt 2e auto buiten de betaaldparkeerzone gezet.

  25. BdV

    Maar wel interessant dat ze andere mensen aso’s vinden.

  26. RvD

    @F. Waarom zou die optie er moeten zijn? Je weet dat als je op zo’n plek gaat wonen, je geen parkeervergunning krijgt. Dus of accepteren dat je je auto ergens ver weg moet zetten of geen auto nemen of ergens anders ga wonen.

  27. Piet

    @F, je kan gewoon je auto in het transferium westraven, papendorp of de Uithof kwijt. Daar kan je voor een paar euro je auto kwijt en voor ongeveer een dubbie extra krijg je een OV-kaartje erbij. De kosten van een auto is niet alleen de aanschaf maar ook verzekering, wegenbelasting, energie maar ook parkeerkosten.
    Als je dat niet begrijpt neem voortaan het OV of ga in Delfzijl wonen.

  28. Yo

    @ hanneke

    Want er is ineens een recht of plicht om 2 auto’s per huishouden te bezitten ofzo?

    Jouw keus, jouw probleem. Niet het probleem van de samenleving. Er zijn namelijk al te veel voertuigen in Nederland die de wegen laten dichtslibben. De overheid mag best aangeven dat dit een probleem is en daar oplossingen voor bedenken. Daar zijn ze immers voor. Dat die oplossingen niet jouw belangen dienen, maar het algemeen belang dienen is iets dat je toch echt zult moeten slikken.

    Eigenlijk zou er een ” max. 1 auto per huishouden plicht” ingevoerd moeten worden.

  29. JdV

    @uuu: Het is niet zo raar om te betalen voor het in gebruik nemen van de openbare ruimte en dat is wat een parkeerplek doet. Goed zo uuu. Helemaal met je eens. Dus dan vooral ook fietsen die staan geparkeerd in de openbare ruimte laten betalen. Mensen die picknicken in een park laten betalen. Boten die aanmeren laten betalen. Want, zoals jij al geheel terecht zegt: maken gebruik van openbare ruimte. Ik stem voor!!!

  30. JdV

    @Yo: want er is ineens een recht of plicht om 2 of meer kinderen per gezin te hebben? Jouw keus, jouw probleem. Niet het probleem van de samenleving. Er zijn namelijk al veel te veel mensen in NL die zorgen voor wachtlijsten in de zorg, tekort aan kinderopvangplaatsen, tekort aan woningen. Eigenlijk zou maximaal 1 kind per gezin verplicht moeten worden. Lang leven het communisme Yo yo yo.

  31. Fred

    Wat zullen de eigenaren van een garage onder hun eigen huis aan de Zamenhofdreef in hun haandjes knijpen dat het parkeerprobleem niet hun probleem is.
    In 1970 waren die huizen iets te duur voor me met 70 duizend gulden, anders had ik er een gekocht met een winkelcentrum aan de overkant van de straat.

  32. Yo

    @ JdV

    Die kinderen stop je niet in een box die je de hele dag op de openbare weg parkeert of wel soms, als een soort gratis kinderopvang? Of wat is je punt eigenlijk precies?

    Kinderen krijgen is een natuurlijke menselijke drang. Een auto kopen is een door marketingbullshit-idee wat in je hoofd is gestopt. Dat je er helemaal bij hoort als je een of twee auto’s bezit. Voor sommige mensen heeft het rijden van een auto nut. Voor heel veel mensen ook niet. Maar de gemeente hoeft niet jouw privé-bezit gratis en voor niks van een stallingsplek te voorzien.

    Wat heeft het communisme hier eigenlijk precies mee van doen?

    O ja, en je reactie op Uuuu. In de meeste overdekte fietsenstallingen betaal je gewoon na verloop van tijd. Die fietsen mag je helaas niet in een parkeervak zetten (ook al betaal je), zou wel een goed idee zijn, fietsen in een autoparkeervak ten koste van de auto. Je kan wel 18 fietsen kwijt op de plek van 1 auto trouwens, maar dat even terzijde. De fiets neemt bewezen effectief 18 keer minder ruimte in beslag dan 1 auto.

  33. Mazzel

    In een eerdere vergelijkbare kwestie aantal jaren geleden gaf de gemeente al aan geen andere oplossing te willen dan betaald parkeren, dit omdat het “een melkkoe” is. Parkeerplekken simpel aan bewoners vergunnen vond men toen al maar niks want dat levert niets op. Dat hele ‘olievlek’-verhaal, hetgeen men gebruikt als excuus om niet te kunnen ontkomen om in elke wijk betaald parkeren in te voeren, is ‘n farce.

  34. JdV

    @yo: als je het verschil niet weet tussen openbare ruimte en een parkeergarage van de gemeente of commerciele partij is een discussie vrij nutteloos. Parkeerplaatsen op de openbare weg zijn iets anders dan in een stallingsgarage, zowel voor fietsen als voor auto’s. Echter, fietsen parkeren op de openbare weg in de openbare ruimte is ten onrechte gratis waar dit voor auto’s wel betaald moet worden. Dus wat mij betreft, als in een straat betaald parkeren voor auto’s geldt, dan ook betaald fietsenstallen. Dus buiten betaalde garages.

  35. Yo

    @JdV

    Wat een onzin. Een fiets neemt tot wel 18x minder plek in om te stallen. In overkapte stallingen betaal je al doorgaans. Vrijwel nergens neent eem fiets meer dan een bepaald aantal cm2 in beslag. Behalve in het centrum leidt het stallen van fietsen zo goed als nergens tot problemen. In het centrum moeten stoep-/looppadblokkerende fietsen gewoon weggehaald worden en tegen arbeidsloon opgehaald worden bij het gemeentedepot. Als je fiets in een stalling zou staan en aan een ketting zou liggen, zou hij ook niet door iemand anders verplaatst en in de weg gezet kunnen worden (want dat is de reden dat de gemeente fietsen niet zomaar wegsleept》 zij kan niet bewijzen dat de eigenaar vd fiets de fiets in de weg heeft gezet; kan ook een ander zijn geweest.).

    Voetangers nemen ook ruimte in op de stoep》 TOL!

    Maar even zonder gekheid. Het parkeren van een auto neemt veel kostbare en dure ruimte in beslag, die ook anders gebruikt zou kunnen worden. Doodnormaal om voor je auto en parkeerplek in de buurt van je huis te betalen.

  36. Nelisch

    @Peter: in 2008 is er in ieder geval gepeild. Toen is met een burgerinitiatief voorkomen dat er overal in RIvierenwijk betaald parkeren werd ingevoerd omdat “jullie” (=westkant Rijnlaan) een blauwe kaart wilde (vooral ook ondernemers aan de Rijnlaan) en is dus de ‘enclave’ ontstaan. Nu verderop (Lingestraat, Maasstraat sinds 2019 of 2020, dat weet ik niet meer precies) er òòk betaald parkeren is ingevoerd, is de enclave nog zichtbaarder op de parkeerplattegrond. In 2019 of 2020 zijn er gesprekken geweest met bewoners, vnl ook om de visie voor de nieuwe wijk aan de overkant van het kanaal te bespreken.
    Dus het feit blijft staan: bewoners wilde (destijds) zelf geen betaald parkeren. Ok, dat is wel lang geleden en de huidige situatie is zeker niet meer hetzelfde, maar ergens wringt het wel een beetje…

  37. Realist

    @Harm. De openbare ruimte is van iedereen, niet van een paar buurtbewoners die een stukje alleenrecht claimen. Dat briefje is pas asociaal.

Plaats een reactie

Lees voor u reageert onze algemene voorwaarden. Alle reacties worden vooraf gemodereerd. Uw IP adres is geregistreerd (wordt niet gepubliceerd).